جاهای دیدنی لرستان به‌همراه عکس و آدرس؛ جایی برای فراموش‌کردن سفر به شمال!

لرستان

لرستان استان دشت‌های سبز و آبشارهای باصفا است. آب‌وهوای خوش این استان در کنار مناظر طبیعی زیبایی که در هر فصل مقابل چشمهایمان ظاهر می‌کند، از آن گزینه‌ای عالی برای گردشگری می‌سازد. در این مقاله می‌خواهیم از جاهای دیدنی لرستان برایتان بگوییم و شما را با جاذبه‌های گردشگری این استان بیشتر آشنا کنیم.

«رزرو بلیط اتوبوس»

آشنایی با جاهای دیدنی لرستان و جاذبه‌های گردشگری آن

اگر از دیدن طبیعت لذت می‌برید و دلتان می‌خواهد که به مکان‌هایی تاریخی سر بزنید، لرستان از بهترین انتخاب‌ها برایتان خواهد بود. جاهای دیدنی این استان پرشمار هستند و در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • قلعه فلک‌الافلاک؛
  • آبشار بیشه؛
  • دشت لاله‌های واژگون؛
  • دریاچه گهر؛
  • حمام گپ؛
  • آبشار نوژیان؛
  • تنگه شیرز؛
  • آبشار آب سفید؛
  • تونل برفی؛
  • تنگه هلت؛
  • پارک جنگلی مخمل‌کوه؛
  • تپه چغا؛
  • منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه؛
  • چشمه سراب کرتول؛
  • پارک فدک؛
  • دره نی‌گاه؛
  • آبشار چکان؛
  • رود سزار؛
  • خانه مصری؛
  • مسجد امام یا سلطانی

۱. قلعه فلک‌الافلاک

اگر به لرستان سر می‌زنید، حتما برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که از این قلعه دیدن کنید. فلک‌الافلاک از آثار تاریخی بازمانده از دوران ساسانیان است. این قلعه دِژ و بنایی برای محافظت از شهر بوده است. فلک‌الافلاک بخش‌های مختلفی مانند حمام، چاه آب و البته برج نگهبانی دارد.

از این دژ در دوران‌های مختلف برای اهداف گوناگونی استفاده می‌‌کرده‌اند؛ برای نمونه، گاهی خزانه حکومت بوده است. موزه‌ای جذاب از آثار تاریخی و باستانی هم در این قلعه وجود دارد و به‌طور کلی، بنای زیبا و تاریخی، بخش‌های متنوع و حال‌وهوای جذابش برای بازدید بسیار مناسب است.

نشانی: خرم‌آباد، مرکز شهر، خیابان ۱۲برجی

۲. آبشار بیشه

لرستان آبشار زیبا کم ندارد اما بیشه در نزدیکی شهر دورود یکی از زیباترین و معروف‌ترین‌ها است. این آبشار زیبا در فهرست آثار ملی ایران هم قرار دارد و در دل کوهستانی سرسبز و در احاطه دشت‌هایی زیبا است. با رفتن به آبشار بیشه می‌توانید در آب زلال آن شنا کنید و روز بسیار خوبی را برای خود رقم بزنید.

در حوالی این آبشار، امکانات اندکی مانند سرویس بهداشتی و رستوران هم وجود دارد. با خرید بلیط قطار و رفتن به لرستان می‌توانید خود را به بیشه برسانید. سفر با قطار در این ناحیه هم لذت‌بخش است چون مناظر بسیار زیبایی را خواهید دید.

نشانی: خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای بیشه، بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم‌آباد

۳. دشت لاله‌های واژگون

چه چیزی زیباتر از دشت سرخی که با گل‌های لاله آن‌هم از نوع واژگون پوشانده‌ شده است؟ دشت لاله‌های واژگون لرستان در الیگودرز از اواخر اردیبهشت تا خرداد، دامنه‌های زاگرس را آن‌چنان زیبا می‌کند که انگشت به‌دهان می‌مانید.

دوستداران طبیعت و البته عکاسی از سرزدن به این نقطه از جاهای دیدنی لرستان لذت زیادی خواهند برد. با خرید بلیط هواپیما گردشگری را از همین شهرها و روستاهای زیبای وطنی شروع کنید.

نشانی: ۳۷کیلومتری جنوب‌شرقی الیگودرز، جاده دریاچه گهر، دشت دالانی

۴. دریاچه گهر

در حوالی جنوب شهرستان دورود، دریاچه زیبایی وجود دارد که درمیان کوه‌ها احاطه شده است. به این دریاچه که نامش گهر است، نگین اشترانکوه می‌گویند. در اطراف دریاچه پوشش‌های گیاهی جذاب و درخت‌های متنوعی از جمله بادام و گردو وجود دارد.

یکی از دلایلی که باعث شده این دریاچه تاحد زیادی سالم و بکر بماند، دسترسی دشوار به آن است. برای رساندن خود به دریاچه گهر باید مسیری پرپیچ‌وخم را پشت سر بگذرانید. این تلاش و کمی تحمل سختی برای رسیدن به گهر ارزش دارد و شما را پشیمان نخواهد کرد.

نشانی: منطقه محافظت‌شده اشترانکوه جنوب شرقی دورود، بین دورود، الیگودرز و ازنا

۵. حمام گپ

حمام گپ هم از جاهای دیدنی لرستان در خرم‌آباد است. این حمام قدیمی متعلق به دوران صفویان است و ساختار جذابی دارد. در این حمام قدیمی دو بخش حمام سرد و گرم ساخته شده است. گپ در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده و سازکاری که برای آب‌رسانی در آن استفاده می‌شده هم نسبت به زمان جذابیت زیادی داشته است.

نشانی: خرم‌آباد، خیابان حافظ، نبش میدان گپ، جنب مسجد توتونچی، بازار سنتی، مجموعه تاریخی حمام گپ

۶. آبشار نوژیان

در اطراف خرم‌آباد، آبشار زیبای دیگری به‌نام نوژیان هم وجود دارد. این آبشار در فصل بهار و پاییز بسیار دیدنی می‌شود. بارندگی‌ در این فصول بیشتر است و کشت‌زارهای عدس حوالی آبشار را هم سرحال‌تر می‌کند. پوشش گیاهی اطراف نوژیان متنوع است و شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این منطقه حیوانات وحشی مختلفی هم زندگی می‌کنند.

نشانی: جاده خرم‌آباد سپیددشت، کیلومتر ۳۸، روستای نوژیان، آبشار نوژیان

۷. تنگه شیرز

این دره هم از جاهای دیدنی لرستان است که صحنه تازه‌ای از طبیعت‌گردی را مقابلتان نمایان می‌کند. چطور؟ این تنگه از دیواره‌هایی رسوبی تشکیل شده که قدمت زیادی دارند و نمای فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند. درمیان این لایه‌های کهن، پوشش گیاهی و در نزدیکی‌اش هم چشمه و آبشار وجود دارد. از طبیعت‌گردی چیز دیگری هم می‌خواهید؟

نشانی: ۵۰کیلومتری شمال کوهدشت، بخش زردلان، منطقه اولاد قبا، تنگه شیرز

۸. آبشار آب سفید

آبشار آب سفید در نزدیکی الیگودرز و از جاهای دیدنی لرستان است. این آبشار که بر اثر نوسانات طبیعی مختلف به‌وجود آمده، قدمت و عمر زیادی دارد. هزاران سال طول کشیده تا چنین آبشاری در دل طبیعت زیبا شکل بگیرد. اگر در بهار و تابستان راهی این آبشار شوید، با طبیعتی بسیار زیبا روبه‌رو می‌شوید که روحتان را جلا می‌دهد. پوشش سرسبز گیاهان اطراف آب سفید به جذابیت این آبشار پرآب کمک می‌کند.

نشانی: ۵۰کیلومتری شهر الیگودرز در شرق لرستان

۹. تونل برفی

جاهای دیدنی لرستان فقط به دشت‌های سبز و آبشارهای پرآب محدود نمی‌شود. در هر فصلی و از هرنوع جذابیت طبیعی در این استان پیدا می‌شود. تونل برقی در ازنای لرستان هم یکی دیگر از دیدنی‌ترین نقاط استان است.

در دامنه‌های اشترانکوه پرصلابت، تونلی با ۸۰۰ متر طول وجود دارد که پر است از برف. زمستان‌ها و پاییز، برف و یخ درون تونل را پر می‌کند و در فصل‌های گرم‌تر هم ذوب‌شدن آنها باعث به‌راه‌افتادن آب در تونل می‌شود. بازدید از تونل برفی نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد و کمی خطرناک است.

نشانی: شهرستان ازنا،جاده دوبلوکان،جاده قاضی آباد

۱۰. تنگه هِلت

در نزدیکی شهرستان پلدختر هم تنگه هلت را می‌‌بینید که مکانی عالی برای دوستداران صخره‌نوردی است. رودخانه‌ای که درمیان صخره‌های بزرگ و مستحکم جاری است، لایه‌های زیبای رسوبی و آهکی بدنه صخره‌ها در تنگه و هوای خنک و آزاد این ناحیه باعث می‌شوند که تجربه خاص و دل‌چسبی از سفر به آن برایتان رقم بخورد.

نشانی: ۹۰کیلومتری آزادراه زال به‌سمت اندیمشک

۱۱. پارک جنگلی مخمل‌کوه

در شمال خرم‌آباد هم پارک جنگلی زیبایی وجود دارد که با سرزدن به آن می‌توانید تمام انتظارات‌تان از طبیعت را برآورده کنید. هم کوهی با پوشش سبز و مخملی دارد و هم دشتی وسیع. در این منطقه، هم رود جریان دارد و هم آبشار. آب‌وهوای مخمل‌کوه هم که نیاز به تعریف ندارد؛ چنین محیط باصفایی پر است از اکسیژن خالص و جان می‌دهد برای پیک‌نیک.

نشانی: خرم‌آباد، ۱۸ کیلومتری شمال خرم‌آباد

۱۲. تپه چغا

بروجرد هم از شهرهای خوش‌آب‌وهوای استان لرستان است. تپه چغا بام این شهر به‌حساب می‌آید و پر است از سنگ‌های آتش‌فشانی، گیاهان وحشی و منظره‌های زیبایی که شهر را از ارتفاع به شما نشان می‌دهد. امکاناتی برای تفریح و سرگرمی هم در تپه چغا وجود دارد و با سرزدن به این نقطه از شهر بروجرد می‌توانید اوقات خوشی را در هوایی مطلوب و پاک سپری کنید.

نشانی: بروجرد، میدان سیمرغ

۱۳. منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه

در نزدیکی شهرستان دورود، منطقه حفاظت‌شده‌ای در دامنه‌های اشترانکوه وجود دارد که بسیار زیبا است. در این منطقه حیوانات مختلف و گیاهانی متنوع موجودند. منطقه حفاظت‌شده در جوار اشترانکوه که به آلپ ایران معروف است، رودهایی دائمی دارد و دره‌هایی با ارتفاعات مختلف و گوناگون. بسیاری از کوهنوردان خبره به این منطقه علاقه‌مندند و از فضا و هوای مطلوبش برای گردشگری بهره می‌برند.

نشانی: حوزه شهرستان‌های دورود، ازنا و الیگودرز

۱۴. چشمه سراب کرتول

بسیاری از جاهای دیدنی لرستان در حوالی شهرستان بروجرد قرار دارند. چشمه سراب کرتول هم منطقه‌ای زیبا در دامنه کوه گرین است و هوای بسیار مطبوع و منظره‌های سرسبز زیبایی دارد. در نزدیکی این چشمه هم باغ‌های میوه مانند زردآلو و گردو فراوان‌اند. برای سرزدن به منطقه‌ای دیدنی و طبیعتی دوست‌داشتنی به دیدار چشمه سراب کرتول بروید.

نشانی: بروجرد،جاده شب ماه

۱۵. پارک فدک

در اطراف بروجرد، پارک زیبای فدک واقع است که امکانات تفریحی مختلفی مانند باغ پرندگان و دریاچه مصنوعی دارد. این پارک مشرف به تپه‌های باستانی و طبیعی لرستان است و هوای خوش و سرسبزی نشاط‌آوری در آن دیده می‌شود. برای استشمام هوایی پاک و گردش، فدک از بهترین انتخاب‌ها در استان لرستان و شهر بروجرد است.

نشانی: جنوب غربی بروجرد، انتهای خیابان فاطمی و ابتدای جاده گلدشت

۱۶. دره نی‌گاه

این دره در نزدیکی دورود است و اگر اهل پیاده‌روی و کوهنوردی باشید، از سرزدن به آن استقبال خواهید کرد. از میان دره هم رودخانه‌ای خروشان عبور می‌کند. هوای دره هم خنک و تازه است و بازدید از آن به کسانی توصیه می‌شود که به کمپ‌زدن در طبیعت علاقه‌مندند. با خرید بلیط اتوبوس راهی لرستان زیبا شوید و به دیدنی‌های پرشمارش مانند دره نی‌گاه سر بزنید.

نشانی: شهرستان دورود، شهر دورود، روستای تپه تی

۱۷. آبشار چکان

آبشارها از معروف‌ترین جاهای دیدنی لرستان هستند. چکان هم یکی از معروف‌ترین آبشارهای استان است و در نزدیکی الیگودرز قرار دارد. این آبشار ۳۰ متر ارتفاع دارد و طبیعت زیبایی با دشت‌های سبز و زمین‌های کشاورزی پررونق آن را احاطه کرده‌اند.

اگر قصد سفرکردن به نقاطی طبیعی با آب‌وهوای به‌شدت خوشایند دارید، بلیط تهران به شهرهای لرستان را تهیه کنید و راهی سفری شیرین شوید. از نقاط دیگر کشور هم می‌توانید بلیط تهیه کنید و به‌سادگی به شهرهای متنوع لرستان سر بزنید.

نشانی: ۴۰کیلومتری جنوب‌غربی الیگودرز، جاده الیگودرز ـ شول‌آباد

۱۸. رود سزار

سزار از رودخانه‌های پرآب و دائمی لرستان است. همین ویژگی هم هست که اجازه قایق‌سواری (رفتینگ) در رود را به مشتاقان این ورزش می‌دهد. یکی از جذابیت‌های سزار وجود انواع ماهی در آن است. ماهیگیران برای صید ماهی‌های گوناگون از جمله کپور به سزار سر می‌زنند. رود پرخروش و شاداب سزار، بی‌شک از بهترین نقاط دیدنی استان است.

نشانی: خرم‌آباد، جاده پیفه، جاده پاچنار

۱۹. خانه مصری

لرستان از استان‌های قدیمی و بااصالت ایرانی است. وجود خانه‌های تاریخی مانند خانه مصری در آن هم بسیار رایج است. این بنا در زمان قاجار ساخته شده و در معماری و تزییناتش هم هنر اصیل ایرانی دیده می‌شود و هم الهاماتی از ساخت‌وساز دنیای غرب. در گشت‌وگذار در لرستان به این بنای زیبا و تاریخی هم نگاهی داشته باشید.

نشانی: بروجرد، میدان صفا، بلوار صفا، مجاور پارک صامتیه

۲۰. مسجد امام (سلطانی)

بعد از طبیعت‌گردی فراوان در لرستان، خوب است که سری به نقاط تاریخی‌ و مذهبی‌اش مانند مساجد هم بزنید. مسجد امام یا سلطانی در بروجرد قرار دارد و از بزرگ‌ترین مساجد کشور است. مسجد امام در زمان فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده و معماری آن مشابه ساختار مسجد شاه در تهران است.

نشانی: بروجرد، میدان امام، ابتدای خیابان صفا

حالا شما بگویید

لرستان استانی با دیدنی‌های تاریخی و طبیعی پرشمار است. اگر بخواهید به تمام نقاط آن سر بزنید، باید چند هفته و حتی ماه را در تقویم برنامه‌ریزی‌هایتان کنار بگذارید. آب‌وهوای خوش این استان و طبیعتی که پر از سبزی و شادابی است، گشت‌وگذار را دل‌چسب و به‌یادماندنی می‌کند. تاکنون به لرستان سفر کرده‌اید؟ تجربه بازدید از کدام نواحی دیدنی‌اش را دارید؟ اگر هم هنوز راهی این استان نشده‌اید، کدام‌یک از جاهای دیدنی که گفته شد، برایتان جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *