طرز تهیه کوفته قلقلی مجلسی؛ توپک‌های خوشمزه

کوفته قلقلی

کوفته قلقلی یکی از غذا‌های خوشمزه و سنتی ایرانی است که از قدیم جای خود را در سفره‌های ایرانی باز کرده و هم اکنون نیز جزء غذاهای محبوب به‌حساب می‌آید.

معمولا این غذا را به روش‌های متنوع درست می‌کنند. طعم کوفته قلقلی واقعا بی‌نظیر است و اگر تابه‌حال آن را امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید چرا که قرار است خوشمزه‌ترین روش برای طرز تهیه کوفته قلقلی را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه کوفته قلقلی

کوفته قلقلی

اگر آماده‌ی درست‌کردن این غذای بی‌نظیر هستید، در جدول زیر مواد لازم برای طرز تهیه آن قید شده است.

این میزان از مواد برای تهیه کوفته قلقلی برای ۴ نفر است و بر حسب تعداد نفراتی که قصد دارید غذا را برای آن‌ها آماده کنید، می‌توانید اندازه‌ها را به نسبت تغییر دهید و مقادیر را کم یا زیاد کنید.

مقدار مورد نیاز

مواد لازم

۵۰۰ گرم

گوشت چرخ‌کرده
۴ عدد

گوجه‌فرنگی

۴ قاشق غذاخوری

رب گوجه‌فرنگی
۲ عدد بزرگ

پیاز

۱۰۰ گرم

آرد نخودچی
۳ عدد

تخم‌مرغ

به میزان کافی

ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه)
به میزان کافی

روغن

 

دستور پخت کوفته قلقلی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

کاسه کوفته قلقلی

در ادامه روش تهیه کوفته قلقلی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله را آموزش داده‌ایم. با این آموزش شما می‌توانید خوشمزه‌ترین کوفته‌قلقلی‌های عمرتان را درست کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

  • مرحله‌ی اول: اولین قدم برای درست‌کردن کوفته قلقلی، این است که پیاز‌ها را به‌خوبی بشویید و پوست بگیرید. سپس از یک رنده‌ی دندانه ریز استفاده کنید و با استفاده از آن پیاز را به‌خوبی رنده کنید.
  • مرحله‌ی دوم: در این مرحله نیاز است تا برای درست‌کردن کوفته، آب پیاز را بگیرید؛ بنابراین با استفاده از دست آن‌ها را فشار دهید تا آب اضافه جمع شود. در نهایت پیاز را به یک‌کاسه‌ی بزرگ اضافه کنید.
  • مرحله‌ی سوم: گوشت چرخ کرده‌ای که مدتی است از یخچال خارج کرده‌اید را درون کاسه بریزید و با پیاز‌ها مخلوط کنید. سپس به آن مقداری نمک، فلفل، زردچوبه اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید تا جایی که ادویه‌ها به خورد گوشت برود.
  • مرحله‌ی چهارم: حالا زمان اضافه‌کردن تخم‌مرغ به مواد درون کاسه است. باید تخم‌مرغ را نیز به گوشت اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا جایی که مواد کاملا یکدست شوند.
  • مرحله‌ی پنجم: برای این که بهتر بتوانید این کار را انجام دهید، مواد را با دست ورز دهید تا مایه کوفته بهتر درست شود. اگر زمانی که مواد را ورز می‌دهید، احساس کردید که کمی شل بوده و نیاز است تا سفت‌تر شوند، می‌توانید به آن اندکی آرد نخودچی اضافه کنید تا منسجم‌تر شود.

کوفته قلقلی و ریحون

  • مرحله‌ی ششم: فقط باید دقت کنید که بیش از اندازه از آرد نخودچی استفاده نکنید که مواد سفت و حالت خشکی در آن‌ها ایجاد نشود. اگر احساس کردید که مواد بیش از اندازه سفت شده‌، می‌توانید از مقداری آب استفاده و مجددا ورز دهید.
  • مرحله‌ی هفتم: بعد از اینکه مواد اولیه و مایه کوفته درست شد باید یک ظرفی که حالت گود دارد و تقریبا کوچک است را روی حرارت قرار دهید. مقداری روغن به ظرف اضافه کنید. البته دقت داشته باشید که میزان روغن در حدی باشد که کوفته‌ها به طور کامل درون آن شناور شوند.
  • مرحله‌ی هشتم: مقداری از مایه‌ی کوفته را بردارید و آن را به حالت دایره‌ای فرم دهید. سپس درون روغن بیندازید و اجازه دهید تا به طور کامل سرخ شود. این کار را تا تمام شدن مواد انجام دهید.
  • مرحله‌ی نهم: در زمانی که کوفته‌ها در حال سرخ شدن هستند، می‌توانید به سراغ درست‌کردن سس مخصوص کوفته قلقلی بروید.
  • مرحله‌ی دهم: برای درست‌کردن سس مخصوص، در ابتدا پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید و سپس آن‌ها را خرد کنید. درون تابه به میزان کافی روغن بریزید و اجازه دهید تا داغ شود و سپس گوجه‌فرنگی‌ها را به آن اضافه کرده و بگذارید تا سرخ شوند.
  • مرحله‌ی یازدهم: حالا یک پیاز را به‌صورت خلال‌های درشت خرد کنید و درون روغن تفت دهید تا کاملا نرم و طلایی شوند. بعدازاین که پیاز‌ها به طور کامل سرخ شدند، به آن‌ها رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده و مجددا تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ آن نیز آزاد شود.
  • مرحله‌ی دوازدهم: بعدازاین که رب گوجه‌فرنگی به‌خوبی سرخ شد، باید گوجه‌فرنگی خرد شده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید. همچنین در نهایت به این مواد نصف لیوان آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا سس غلیظ شود. بعدازاین که سس به غلظت مدنظر رسید، آماده است.
  • مرحله‌ی سیزدهم: حالا زمان اضافه‌کردن کوفته‌ها به سس است. برای انجام این کار باید کوفته‌ها را به‌آرامی داخل سس قرار دهید و به آن‌ها فرصت دهید تا روی حرارت ملایم طعم‌دار شوند. پخت کوفته‌ها درون سس را تا جایی ادامه دهید که میزان آب اضافه‌ی سس تبخیر شود و شروع به روغن انداختن کند. کوفته قلقلی شما آماده است و می‌توانید آن را در ظرف موردنظرتان سرو کرده و همراه با سبزی یا دیگر مخلفات نوش جان کنید.

طرز تهیه کوفته قلقلی با سبزیجات معطر

طرز تهیه کوفته به همراه سبزیجات

اگر دوست دارید تا کوفته قلقلی شما عطر و طعم بهتری داشته باشد، می‌توانید مقداری سبزیجات معطر یا خشک نیز به کوفته اضافه کنید. معمولا از سبزیجاتی مانند جعفری، گشنیز، نعناع و … می‌توانید برای انجام این کار استفاده کنید.

برای استفاده از سبزیجات باید آن‌ها را به‌صورت ساطوری خرد کرده و زمانی که دارید گوشت را ورز می‌دهید، سبزیجات را به آن اضافه کرده و به‌خوبی ترکیب کنید.

طرز تهیه کوفته قلقلی با سیب‌زمینی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای تهیه و درست‌کردن کوفته قلقلی به کار ببرید، استفاده از سیب‌زمینی است. با استفاده کردن از سیب‌زمینی در کوفته، جدا از این که می‌توانید طعم جدیدی را ایجاد کنید، امکان صرفه‌جویی در مصرف گوشت نیز وجود دارد.

برای انجام این کار باید یک سیب‌زمینی را به‌خوبی بشویید و پوست آن را بگیرید، سپس با استفاده از یک رنده‌ی دندانه ریز به‌خوبی آن را رنده کنید.

آب سیب‌زمینی را نیز بگیرید و به گوشت و سایر محتویات اضافه کنید و به‌خوبی مخلوط کنید. مابقی مراحل پخت را مطابق با آنچه که گفتیم انجام دهید.

 

سفارش آنلاین مواد اولیه غذایی مورد نیاز

درست‌کردن کوفته قلقلی همان‌طور که دیدید، بسیار ساده است و می‌توانید به‌سادگی در خانه درست کنید. اما برای این که بتوانید کوفته‎ی خوشمزه‌ای را طبخ کنید، باید قلق‌های آن را بدانید و اندازه‌های مواد را به طور دقیق بریزید.

گاهی اوقات پیش می‌آید که شما قصد درست‌کردن کوفته قلقلی یا هر غذای دیگری را دارید اما مواد اولیه برای آن را در خانه موجود ندارید و حتی فرصت کافی برای خرید رفتن را نیز نداشته باشید.

شما می‌توانید از سوپرمارکت اسنپ برای سفارش مواد اولیه استفاده کنید و در کوتاه‌ترین زمان هرآنچه که نیاز دارید را سفارش دهید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *