فرودگاه بینالمللی کانسای کوکوزای (Kansai Kokusai) که به نام فرودگاه کانسای یا کانزای شناخته شده است، یک فرودگاه بینالمللی در استان اوزاکای ژاپن و شهرهای اوزاکا، کوبه و کیوتو است. این فرودگاه ژاپن در یک جزیره مصنوعی در خلیج اوزاکا ساخته شده و از این نظر در دنیا منحصربهفرد محسوب میشود. اگر قصد سفر به ژاپن را داشته باشید در کنار فرودگاههای توکیو، این فرودگاه نیز احتمالا مقصد شما خواهد بود.
فرودگاه بینالمللی کانسای از جهات مختلفی جالب و قابلبررسی است. در این مقاله، ضمن بررسی مختصر تاریخچه این فرودگاه ژاپن به معرفی امکانات و خدمات فرودگاه بینالمللی کانسای پرداخته و آمار و ارقام مهم آن را ارائه خواهیم کرد. اگر قصد سفر به ژاپن بهویژه شهرها و مناطق گفتهشده را دارید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه میکنیم.
معرفی و تاریخچه فرودگاه کانسای
کار ساخت فرودگاه بینالمللی کانسای کوکوزای در تاریخ چهارم سپتامبر سال ۱۹۸۴ شروع شد و تا مدتها بعد از شروع به کار آن در سال ۱۹۹۴ و به مدت حدود ۲۰ سال ادامه داشت. هدف اصلی از ساخت این فرودگاه، کاهش ترافیک فرودگاه اصلی اوزاکا، یعنی فرودگاه ایتامی (Itami) بود. پس از مدتی از افتتاح کانسای، فرودگاه ایتامی تنها به پروازهای داخلی اختصاص داده شد.
دو ترمینال فرودگاه کانزای توسط یک معمار ایتالیایی به نام رنزو پیانو (Renzo Piano) طراحی شدهاند که ترمینال یک، با طول ۱٫۷ کیلومتر، طولانیترین ترمینال در دنیا محسوب میشود. این فرودگاه در پنج کیلومتری ساحل جزیره هونشو و ۳۸ کیلومتری جنوب غربی شهر اوزاکا قرار دارد.
کانسای یک فرودگاه شناور
به دلیل محدودیت فضا در منطقه کانسای یک جزیره مصنوعی به طول ۴ و عرض ۲٫۵ کیلومتر برای ساخت فرودگاه کانزای پیشنهاد و تصویب شد. این جزیره در منطقهای با عمق ۱۸ تا ۲۰ متری از دریا با سنگ و خاک حاصل از انفجار چندین کوه ساخته شد. خاک این جزیره در ابتدا تا ۷۰ درصد آب را در خود نگه میداشت. بهمنظور مقابله با زلزله و سونامی نیز راه کارهایی برای شناور شدن این جزیره در نظر گرفته شد که در نوع خود بینظیر است.
جالب است بدانید که تنها یک سال بعد از افتتاح فرودگاه، زمینلرزهای به بزرگی هفت ریشتر به مرکزیت شهر هانشین در فاصله ۲۰ کیلومتری کانسای اتفاق افتاد که جان نزدیک به ۶۵۰۰ نفر را گرفت؛ اما هیچ خسارتی به این فرودگاه وارد نیاورد. حتی شیشههای فرودگاه نیز در این زلزله سالم ماندند. این فرودگاه در سال ۱۹۹۸ نیز از طوفانی با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت بهسلامت بیرون آمد.
غرقشدن فرودگاه کانسای
جالب است بدانید که جزیره مصنوعی که برای فرودگاه کانزای ساخته شده بود تا سال ۱۹۹۹ به مقدار ۸٫۲ متر در آب دریا فرونشست داشت که بسیار بیشتر از عدد ۵٫۷ متر پیشبینیشده برای آن بود. بااینحال بهعنوان اولین فرودگاه آبی جهان، این اتفاق، چندان هم بعید نبود و مهندسان آن توانستند، فرونشست آن را کنترل کنند. گفته میشود که بعدها در ساخت فرودگاههای مشابه مانند نیوکیتاکیوشیو، کوبه و چوبو در ژاپن و نیز فرودگاه بینالمللی هنگکنگ از تجربیات ساخت این فرودگاه استفاده شده است.
فرودگاه بینالمللی کانسای با بودجهای نزدیک ۱۵ میلیارد دلار ساخته شده و از این نظر به چهارمین پروژه عمرانی گران قرن بیستم است. تا سال ۲۰۰۸، پنج میلیارد دلار دیگر نیز برای جلوگیری از غرقشدن بیشتر این فرودگاه هزینه شد که توانست نرخ فرورفتن آن در آب را از ۵۰ سانتیمتر در سال ۱۹۹۴ به هفت سانتیمتر کاهش دهد.
ویژگیهای ساختاری، جوایز و رکوردهای کانسای
تا سال ۲۰۰۷ این فرودگاه بینالمللی کانسای تنها یک باند داشت؛ اما در این سال، باند دوم آن با چهار کیلومتر طول و ۶۰ متر عرض، افتتاح شد. این باند یکی از طولانیترین باندهای ژاپن و شرق آسیا و حتی دنیا محسوب میشود. کانسای در سال ۲۰۱۴ با جهش بزرگ در تعداد پروازهای بینالمللی خود که تا ۸۰ پرواز هفتگی به آمریکا و کانادا و ۷۸۰ پرواز به دیگر نقاط آسیا و استرالیا را شامل میشد، تبدیل به یک قطب در شرق آسیا گردید.
همچنین یک پل سه کیلومتری نیز برای اتصال جزیره به منطقه کوچک رینکو در نزدیکی جزیره در نظر گرفته شده است. این پل، طولانیترین پل خرپایی جهان به طول ۳۷۵۰ متر است و دسترسی به فرودگاه را در دوطبقه ریلی و جادهای خود تسهیل میکند.
فرودگاه کانزای در سال ۲۰۲۰ توانست جایزه بهترین فرودگاه را از مؤسسه اعتبارسنجی فرودگاهی معتبر Skytrax در بخش بهترین کارکنان در آسیا و جهان و خدمات بار و چمدان دریافت کند. کانسای، همچنین در سال ۲۰۰۱ از مؤسسه انجمن مهندسان عمران آمریکا بهعنوان یکی از ده سازه برتر دنیا، جایزه مهندسی هزاره (Monument of the Millennium) را دریافت کرد.
تردد از فرودگاه کانسای
فرودگاه بینالمللی کانسای، دروازه اصلی به منطقه اوزاکای ژاپن است. در حال حاضر، شرکتهای هواپیمایی زیر از این فرودگاه بهعنوان قطب پروازهای خود استفاده میکنند:
- آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways)
- ژاپن ایرلاین
- نیپون کارگو ایرلاینز
- فدکس اکسپرس (FedEx Express)
- جت استار ژاپن
- پیچ اوییشن (Peach Aviation)
از دیگر هواپیماییهای فعال در این فرودگاه، میتوان به 9AIR، Aeroflot، AirAsia X، ایرایژیا، ایرکانادا، ایرفرانس، ایرچاینا، ایرنیوزیلند، ایرسئول، کاتای پاسیفیک، چاینا ایرلاینز، امارات، هاوااین ایرلاینز، هنگکنگ ایرلاینز، جت استار، لوفتهانزا، مالزی ایرلاینز، کانتاس، شانگهای ایرلاینز، سنگاپور ایرلاینز، ترکیش ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز و کارگوی قطر ایرویز اشاره کرد.
پروازهای هواپیماها از این فرودگاه بهتمامی قارههای جهان انجام شده؛ اما بیشتر آسیای شرقی، استرالیا، اروپا و سپس آمریکا را شامل میشود.
آمار و ارقام فرودگاه کانزای
فرودگاه بینالمللی کانزای، یکی از شلوغترین و پرازدحامترین فرودگاههای دنیا و بهویژه آسیا محسوب میشود. این فرودگاه ژاپن تا پیش از شیوع بیماری کرونا، روندی صعودی در تعداد پروازهای خود داشت؛ بهطوریکه مطابق آمار وبسایت رسمیاش، تعداد پروازهای انجامشده از آن در سال ۲۰۱۹ به ۱۹۶۰۲۲ پرواز میرسید. این شاخص برای این فرودگاه از سال ۲۰۱۱ با ۱۰۷۷۹۱ پرواز در سال، صعودی بود. این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۵۷۸۱۴ و در سال ۲۰۲۱ به ۷۱۵۰۷ رسید. در سال ۲۰۲۲ نیز تاکنون پروازهای بیشتری انجامشدهاند.
اما شاید مهمتر از تعداد پروازها تعداد مسافران این فرودگاه باشد که در سال ۲۰۱۹، یعنی تا پیش از شیوع گسترده بیماری کرونا به ۲۸٫۷۶۷٫۰۰۰ میرسید. البته این آمار در دو سال قبل از آن بیشتر نیز بود؛ بهطوریکه در سال ۲۰۱۸، ۲۹٫۴۰۹٫۰۰۰ مسافر و در سال ۲۰۱۷، ۲۸٫۸۰۴٫۰۰۰ مسافر از این فرودگاه استفاده کرده بودند. این آمار در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به اعداد ۲٫۲۵۱٫۰۰۰ و ۳٫۶۲۹٫۰۰۰ نفر کاهش یافت.
دیگر آمار جالب درباره فرودگاه کانسای، میزان بار جابهجا شده از طریق سرویسهای کارگوی آن است. رکورد این آمار، متعلق به سال ۲۰۰۴ با بیش از ۸۶۴ هزار تن بار است. عددی که تا سال ۲۰۲۱ با فراز و نشیبهای فراوان به ۸۲۸ هزار تن در سال رسید و به نظر میرسد، چندان تحتتأثیر بیماری کرونا قرار نگرفته است.
امکانات فرودگاه بینالمللی کانسای
همانطور که گفتیم، فرودگاه بینالمللی کانسای، دارای دو ترمینال است. ترمینال یک این فرودگاه، ترمینال اصلی آن است که مساحت آن به بیش از ۲۹۶ هزار مترمربع میرسد. در مسیر طولانی ۱٫۷ کیلومتری این ترمینال از خودروهایی به نام وینگ شاتل (Wing Shuttle) برای جابهجایی مسافران استفاده میشود. از ویژگیهای ساختاری این ترمینال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سقف ساختهشده از ایرفویل (airfoil) برای گردش بهتر هوا
- منطقه بازی رایگان به نام Nintendo Switch
- مجسمههای هنری متعدد نصبشده در طول ترمینال
ترمینال دو فرودگاه کانسای به پروازها و خطوط هوایی ارزانقیمت یا LCC مخفف Low-Cost Carrier اختصاصیافته است. خطوط هوایی پیچ (Peach)، اسپرینگ (Spring) و ججوایر (Jeju Air) در این ترمینال دفاتر فروش بلیت داشته و پروازهای خود را انجام میدهند. البته، تعدادی LCC نیز در فرودگاه یک حضور دارند که شامل جت استار ایرویز، جت استار ژاپن و سبو پاسیفیک ایر (Cebu Pacific Air) میشوند. این ترمینال با حذف آسانسور، تهویه هوا و محدودکردن گیتها به یک گیت، هزینههای خود را کاهش داده است.
لازم به ذکر است که دو ترمینال به هم متصل نبوده و برای رفتوآمد بین آنها باید از اتوبوسهای شاتل، مترو یا کشتیهای مسافری استفاده کرد.
امکانات رفتوآمد فرودگاه
فرودگاه کانسای به طرق زیر به شهرهای اطراف خود بهویژه رینکو ارتباط دارد:
- خطوط ریلی؛ که توسط دو شرکت JR West و Nankai Electric Railway با متروهای سریعالسیر ارائه شده و شما را به مناطق جنوبی منطقه اوزاکا میبرند.
- اتوبوس؛ که در خطوط متعدد، توسط شرکت حملونقل و دیگر شرکتهای خصوصی ارائه میشوند. برخی از این اتوبوسها سریعالسیر بوده و تحت عنوان لیموزینهای فرودگاه خدمات میدهند.
- کشتیهای پرسرعت. این خدمات که به نام Ferry معروف هستند بین فرودگاه کوبه در نزدیکی فرودگاه کانزای و این فرودگاه، ارائه میشوند. مسیر بین این دو فرودگاه، نیم ساعت به طول میانجامد.
پارکینگ فرودگاه کانزای
میتوانید با خودروی شخصیتان نیز به این فرودگاه کانزای رفتوآمد کنید. این فرودگاه، دو پارکینگ ۶ طبقه (P1 و P2) در نزدیکی ایستگاه قطار خود و دو پارکینگ دیگر (P4 و P3) نیز در کنار مجموعه رفاهی آئروپلازا (Aeroplaza) دارد.
دیگر امکانات فرودگاه کانسای
از دیگر ویژگیها و امکانات رفاهی فرودگاه بینالمللی کانسای، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مرکز آموزش مهارتهای خلبانی و هوانوردی
- هتل آئروپلازا (Aeroplaza)، در ضلع غربی فرودگاه با امکاناتی نظیر رستوران، اجاره خودرو و غیره
- ایستگاه شارژ لوازم الکترونیکی به نام KEPCO
- گارد ساحلی و تیم امنیتی ویژه فرودگاه
- اداره پست بینالمللی
- اسکله نفتکش
- رستورانهای لوکس با غذاهای ژاپنی و بینالمللی
- مراکز خرید دیوتی فری
- سالنهای استراحت لوکس
سخن آخر
ژاپن، سرزمین عجایبی است که با تکنولوژی ادغام شده و نتایج خارقالعادهای را به همراه داشته است. یکی از این نتایج، فرودگاه بینالمللی کانسای در استان اوزاکا در این کشور است که نخستین فرودگاه آبی و شناور در دنیا محسوب میشود. این فرودگاه، طی یک عملیات عمرانی بزرگ و پرهزینه، طی مدت نزدیک به هفت سال به مرحله افتتاح رسید؛ اما تا ۱۳ سال پس از آن نیز درحالتوسعه بود.
فرودگاه کانسای، شامل دو ترمینال است که یکی از آنها طولانیترین در نوع خود در دنیا محسوب میشود. این فرودگاه از طرق مختلفی ازجمله خطوط ریلی، اتوبوس و کشتی به شهرهای اطراف خود متصل شده و شامل امکاناتی مانند پارکینگهای متعدد، رستورانهای لوکس، هتل، سالنهای استراحت مدرن و دیگر امکانات معمول فرودگاهی است. برای سفر به این فرودگاه جالب و مدرن، ارزانترین و سریعترین راه، رزرو بلیت به مقصد شهرهای مانند اوزاکا و رینکو از سرویس بلیت سفر اسنپ است.
دیدگاهتان را بنویسید