تحریریه‌خانه؛ روایت‌هایی از دیروز و امروز تاریخ مطبوعات به سعی روابط عمومی اسنپ

برای شنیدن و دانلود پادکست تحریریه‌خانه به اینجا مراجعه کنید.

منابع و اسناد تاریخی در دسترس برای تاریخ‌نگاران در ایران تا پیش از ۱۸۷ سال پیش به متون ادبی، تاریخ فتوحات و آثار دست‌ساز خلاصه می‌شد؛ اما از این تاریخ به بعد بود که منبعی تازه و متفاوت در دسترس قرار گرفت؛ متن روزنامه‌ها و مجلات. یکی از فواید ورود روزنامه‌ها به جامعه در دسترس‌ بودن تاریخ اجتماعی و ماندگار کردن شیوه‌ی زیست مردمان و نه فقط سرداران و پادشاهان در آن روزگار بود. امروز به لطف همان خبرهای روزانه و مصرفی درج‌شده در حبل‌المتین، نیرو و راستی و صوراسرافیل است که فی‌المثل می‌دانیم مردم در لحظه‌ی ورود واکسن، خطوط تلگراف، بلدیه و نظمیه چه مواجهه‌ای داشتند. با چنین نگاهی دیگر به سیل اخبار روزانه‌ای که ما را احاطه کرده به چشم کالایی مصرفی و دارای تاریخ انقضا نگاه نمی‌شود؛ خبر می‌تواند منبعی موثّق برای نگارش تاریخ امروز ما باشد.

روابط عمومی گروه اسنپ به مناسبت روز خبرنگار تصمیم گرفت با همراهی جمعی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران پادکستی ۴ قسمتی با نام «تحریریه‌خانه» تولید و منتشر کند. تحریریه‌خانه از لابه‌لای سطرهای خبرها و روایت‌های روزنامه‌نگاران نگاهی به برآمدن روزنامه‌نگاری ایران در مشروطه، شکل‌گرفتن روزنامه‌نگاری تخصصی و حال و هوای تحریریه‌های روزنامه‌ها در سال‌های نه‌چندان دور از لحاظ عددی اما بسیار متفاوت از لحاظ شیوه‌ی کار روزنامه‌نگاری داشته و راوی زندگی حرفه‌ای پرتره‌هایی از تاریخ مطبوعات ایران بوده است.

این ۴ قسمت که در روز خبرنگار منتشر شده حاصل تحقیق و تدقیق در آرشیو کتابخانه‌های مجلس و ملی بوده و به راویان حقیقت تقدیم می‌شود. مروری بر جراید مهم دوران مشروطه، پرتره‌هایی از زنان روزنامه‌نگار در طول تاریخ، مروری بر تاریخ مطبوعات علم و یادی از استاد فرج‌الله صبا و گفت‌وگو با هوشنگ گلمکانی در مورد ۵ دهه فعالیت رسانه‌ای از جمله عناوین تحریریه‌خانه است. پایان‌بندی پادکست نیز با سفر به مزارشریف به پایان می‌رسد. در روزهایی که طالب و طالبان آمدند و آنجا که خبرنگاری تیرباران شد.

تحریریه‌خانه با همراهی روزنامه‌نگاران نام‌آشنایی از جمله هوشنگ گلمکانی، مانی قاسمی، متین غفاریان، پژمان موسوی، نرگس جودکی، مهرک محمودی، مینا والی، مریم شبانی، فاطمه علی‌اصغر، آرزو شهبازی، ناهید مولوی، شادی خوشکار، احسان رستمی‌پور و ایمان پاک‌نهاد روایت می‌شود. کارگردانی فنی این پادکست به عنوان یک روزنامه‌نگاری تحقیقی بر عهده حسین زنگنه بوده و مهدی میرمحمدی نیز سردبیر، نویسنده و یکی از راویان آن است.

برای شنیدن و دانلود پادکست تحریریه‌خانه به اینجا مراجعه کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *