ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان + انواع، خدمات، شرایط و مدارک ثبت نام

داشتن بیمه نامه درمانی، برای تمامی افراد ضروری است و زمانی که احیانا نیاز به خدمات درمانی وجود داشته باشد؛ نبود بیمه به عنوان یک فقدان بزرگ احساس خواهد شد. از آنجایی که هزینه‌های درمانی معمولا سنگین هستند، حتما لازم است که هر فرد و خانواده‌ای، تحت پوشش یک نوع بیمه درمانی قرار داشته باشد. برای آن دسته از افرادی که هیچ بیمه درمانی دیگری ندارند، ثبت نامه بیمه سلامت، به عنوان بیمه پایه دولتی و رایگان، گزینه مناسبی است تا بتوانند از خدمات درمانی آن بهره‌مند شوند.

اگر شما نیز در خصوص این بیمه سوالاتی دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید تا نگاهی به نحوه ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان و خدمات و شرایط آن بیندازیم.

بیمه سلامت چیست؟

 

ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان

بیمه سلامت از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده و همان طور که اشاره کردیم برای افرادی که هیچ پوشش بیمه دیگری ندارند، به صورت رایگان برقرار خواهد شد. از این رو مهم نیست که شما شرایط مالی برای خرید بیمه داشته باشید یا نه، این یک امکان عالی است که بتوانید با استفاده از بیمه سلامت، تحت پوشش خدمات درمانی آن قرار بگیرید.

البته این بیمه، با بیمه‌های فراگیر دیگر چون بیمه تامین اجتماعی متفاوت است و به طور مثال امکان دریافت بازنشستگی را ندارد. در واقع بیمه سلامت، تنها پوشش خدمات درمانی برای بیمه شدگان خود به همراه دارد که البته خود یک امکان بزرگ به حساب می‌آید.

خدمات بیمه سلامت، در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و آموزشی ارائه شده و شامل خدمات سرپایی و بستری می‌شود. شما برای این که از بیمه خود استفاده کنید، باید پیش از آن، تحقیقات لازم را به عمل آورده و به مراکزی بروید که تحت پوشش این بیمه هستند.

نکته ۱: البته شما می‌توانید با انتخاب بیمه سلامت به عنوان بیمه نامه پایه خود، از امکان داشتن بیمه تکمیلی نیز برخوردار شوید. به این صورت سهم بیشتری از هزینه‌های درمانی شما، به وسیله شرکت بیمه تکمیلی پرداخت خواهد شد. به جز این، برای گرفتن مستمری نیز امکان تحت پوشش قرار گرفتن بیمه نامه‌های دیگر وجود دارد.

نکته ۲: توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید همزمان از بیمه سلامت و بیمه پایه دیگری مانند بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید. در واقع این بیمه رایگان تا زمانی برای شما پوشش خواهد داشت که تحت پوشش بیمه دیگری نباشید. به این ترتیب در صورتی که به هر طریقی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید، پوشش بیمه سلامت قطع خواهد شد.

بیمه تامین اجتماعی خویش فرما

انواع بیمه سلامت

مانند بیشتر بیمه نامه‌های دیگر، بیمه سلامت هم چند نوع مختلف است. در زیر می‌توانید انواع بیمه سلامت را دنبال کنید:

بیمه سلامت همگانی

بیمه سلامت همگانی، در واقع همان بیمه سلامت رایگانی است که درباره آن شنیده‌اید. در این بیمه، پوشش برای دهک‌های اول، دوم و سوم؛ کاملا رایگان خواهد بود. البته از دهک‌های چهارم، پنجم و ششم نیز مبالغ کمتری از حق بیمه کامل برای تحت پوشش قرار گرفتن، دریافت می‌شود.

بیمه روستاییان و عشایر

در صورتی که فرد متقاضی ساکن روستا یا شهری با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر باشد، می‌تواند تحت پوشش سلامت روستاییان و عشایر قرار بگیرد.

بیمه سلامت بیماری‌های خاص

این نوع بیمه شامل بیماری‌های خاص یعنی دیالیز، ام اس، هموفیلی تالاسمی و موارد مشابه می­شود. افراد مبتلا به این بیماری‌ها، می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت بیماری‌های خاص قرار گرفته و از خدمات آن استفاده کنند.

بیمه ایرانیان

بیمه ایرانیان از پوشش بیمه‌های سلامت، برای هر فرد ایرانی که هیچ بیمه پایه دیگری نداشته باشد، با پرداخت حق بیمه کامل، برقرار خواهد شد.

بیمه کارکنان دولت

کارکنان دولت وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری نیز می‌توانند از پوشش‌های بیمه سلامت برخوردار شوند.

بیمه سایر اشخاص

بیمه سایر اشخاص سلامت، مربوط به خانواده‌های شهدا، ایثارگران، طلاب، مددجویان مرکز بهزیستی و دانشجویان وزارت علوم و وزارت بهداشت می‌شود.

مراحل ثبت نام بیمه سلامت

 

در صورتی که شرایط ثبت نام بیمه سلامت را داشته باشید، می­توانید مراحل آن به شرح زیر دنبال کنید:

  • گام اول: پیش از هر چیزی باید به وب سایت bimehsalamatiranian.ir وارد شوید.
  • گام دوم: در مرحله بعدی باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. سپس یک رمز به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد که باید در کادر مربوطه وارد کنید تا استعلام هویت صورت بگیرد. دقت داشته باشید که اگر شرایط ثبت نامه بیمه سلامت را نداشته باشید، این موضوع در استعلام‌ها مشخص خواهد شد.
  • گام سوم: پس از آن، نیاز به به مشخصات و آدرس محل سکونت است. بنابراین در قسمت‌های مشخص شده، به دقت نسبت به پر کردن تک تک این اطلاعات اقدام کنید. همین طور باید تصویر مدارک خواسته شده را آپلود کنید. مشخصات شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، وضعیت تاهل و شماره تلفن همراه می‌شود.
  • گام چهارم: به این شکل حساب کاربری شما ایجاد شده و می‌توانید رمز عبور جدید نیز انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که حتما رمز عبور را طوری انتخاب کنید که کسی از آن اطلاع نداشته و در ضمن خود شما بتوانید آن را به خاطر بسپارید.
  • گام پنجم: حالا که حساب کاربری خود را ایجاد کرده­اید، نوبت به انتخاب بیمه سلامت می‌رسد. به این راحتی ثبت نام بیمه سلامت شما انجام می‌شود. در اینجا شما باید حوزه‌ای که می‌خواهید دفترچه بیمه سلامت خود را از آنجا دریافت کنید، مشخص نمایید. به علاوه در این بخش کدپستی شما درخواست شده که باید آن را به درستی وارد کنید.
  • گام ششم: حالا اگر افراد دیگری تحت تکفل شما هستند، باید اطلاعات آن‌ها را نیز وارد کنید.
  • گام هفتم: در نهایت اگر همه چیز بدون مشکل پیش برود، باید روی گزینه “پرداخت الکترونیکی” کلیک کنید تا به صفحه پرداخت وارد شده و آن جا بتوانید حق بیمه مربوط را پرداخت کنید. در صورتی که این بخش نیز به درستی انجام شود، باید یک پیامک تائیدیه برای شماره موبایل شما ارسال شود.

نکته مهم ۱: در نظر داشته باشید که باید حتما شماره موبایلی که در این ثبت نام وارد می‌کنید، شماره موبایل ثبت شده به نام خود شما باشد.

نکته مهم ۲: در صورتی که فرد متقاضی اصلی، کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد، باید شماره موبایل سرپرست خود را در این قسمت وارد کند.

شرایط ثبت نام بیمه سلامت

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، شرط اصلی ثبت نام بیمه سلامت، نداشتن بیمه پایه دیگری به جز آن است. در واقع هر فردی که به هر ترتیبی تحت پوشش بیمه پایه دیگری باشد، حق ثبت نام بیمه سلامت را نخواهد داشت و این امکانی است که فقط برای افراد فاقد هر پوشش بیمه‌ای، فراهم شده است.

مدارک ثبت نام بیمه سلامت

مدارک ثبت نام بیمه سلامت، به شرح زیر هستند:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • یک قطعه عکس ۴*۳

کلام آخر

همان طور که در بالا مشاهده کردید، ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان، به سادگی انجام می­شود و تنها کافی است که شرایط ثبت نام بیمه سلامت به صورت ارزان قیمت یا رایگان را داشته باشید. از این روی اگر شما تحت پوشش هیچ نوع بیمه پایه قرار ندارید، بهتر است که در اولین فرصت برای دریافت بیمه درمان سلامت، با توجه به شرایط خود، اقدام کنید. همین طور پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز اطلاعات لازم درباره این بیمه نامه را به دست آورند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *