مهم‌ترین قوانین جابه‌جایی بار بین شهری

برای جابه‌جایی محموله‌ها و بارهای مختلف از انواع وسایل از جمله وانت‌بارها و کامیون‌ها استفاده می‌شود. گاهی‌اوقات، این ترددها بین‌شهری هستند و در این صورت، ضرورت آگاهی شرکت حمل بار و وانت بار تهران و شهرستان‌ها به قوانین موجود در این عرصه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مقوله امنیت جابه‌جایی و تحویل مرسوله و بار در کمال ایمنی مستلزم آگاهی از قوانین است. در واقع، صاحبان شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان خودروهای حمل بار باید نسبت به قوانین جابه‌جایی بار بین شهر واقف باشند تا با رعایت آن‌ها، مسیر رساندن محموله‌های مختلف و بارهای گوناگون به مقصد، هموار و بی‌دردسر پیش برود. در این مقاله، از مهم‌ترین قوانین جابه‌جایی بار در میان شهرها خواهید خواند.

داشتن کد باربری

شرکت‌های باربری باید کد باربری داشته باشند. این کد نشانه‌ای از ثبت‌شدن مشخصات شرکت در سامانه حمل‌ونقل کشوری است. اگر شرکتی فاقد چنین شناسه‌ای باشد، نباید به آن اطمینان کنید. برای ثبت تقاضا جهت استفاده از وانت بار تهران یا شهرهای دیگر، حتماً حواستان به این کد باشد. در صورتی که چنین کدی در کار نباشد، امکان ثبت شکایت از مجموعه‌های باربری در زمان وقوع مشکلات و اختلافات وجود نخواهد داشت. در واقع، برای شکایت‌کردن از مجموعه‌های باربری به اتحادیه این صنف به ارائه چنین کدی نیاز خواهد بود. دلایل مختلفی برای نیاز به شکایت وجود دارد. برای مثال، شاید از برخورد راننده ناراضی هستید یا به‌واسطه بی‌احتیاطی و اقدامات غیرحرفه‌ای تیم حمل‌ونقل، آسیبی به بار و محموله‌تان وارد شده است. در هر حال، با داشتن کد باربری مجموعه است که می‌توانید اقدامات قانونی لازم برای پیگیری مشکلات و شکایات خود را سروسامان بدهید.

دراختیارداشتن مجوز و پروانه کسب باربری

برای استفاده از خدمات شرکت‌های باربری به داشتن مجوزکسب‌وکار آن‌ها هم دقت کنید. هیچ مجموعه‌ای بدون داشتن چنین مجوزی نباید به مشتریان خدمات ارائه کند. چنین روندی هم به ضرر خود شرکت باربری است و هم مشتریانی که از آن، خدمات دریافت می‌کنند. در واقع، فقدان مجوز و پروانه کسب‌وکار، دست طرفین این تعامل در مسیر باربری را از رسیدن به حقوق قانونی خود کوتاه می‌کند.

مشخص‌بودن نشانی مبدأ و مقصد تحویل بار

یکی دیگر از قوانینی که باید درباره استخدام وانت بار تهران و شهرستان در نظر بگیرید، واضح‌سازی و بیان دقیق مشخصات سفر بین شهری است. مشتریان باید به‌طور دقیق، نشانی مکان دریافت و تحویل بار را اعلام کنند. اگر چنین روندی در پیش گرفته نشود، مشکلات فراوانی در مسیر ارسال بار پیش به‌وجود می‌آید. اگر مشتری آدرس و نشانی دقیقی را در اختیار شرکت باربری و وانت بار یا کامیون و…، قرار ندهد، این فرایند با اختلال روبه‌رو می‌شود. در واقع، راننده مجبور می‌شود که بار را دوباره به شرکت بازگرداند. در صورتی که چنین مشکلی در نتیجه، اهمال مشتری در اعلام دقیق آدرس پیش بیاید، لازم است که او هزینه‌های بازگشت و اتلاف وقت و زمان راننده را هم پرداخت کند.

توجه به کالاهای غیرقانونی

یکی از مهم‌ترین قوانین موجود رباره جابه‌جایی بار بین شهری، رعایت فهرست ممنوعه‌ها است. منظور چیست؟‌ یعنی شرکت‌های باربری اجازه ندارند، برخی از کالاها و محموله‌ها را جابه‌جا کنند. توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد و رعایت‌نکردن آن، موجب می‌شود که مسئولیت این اقدامات غیرقانونی برای شرکت باربری و مشتری با مشکلاتی همراه شود. به‌عبارت دقیق‌تر، افراد باید بابت چنین اقدامی پاسخ‌گو باشند و از نظر قانونی هم تحت تعقیب قرار می‌گیرند. از جمله کالاهای غیرقانونی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آثار هنری اصیل ایرانی و عتیقه‌جات؛
  • اسحله و مهمات بدون مجوز حمل‌ونقل؛
  • طلا و جواهرات و نقره زیاد (بیش از ۱۵۰گرم)؛
  • مواد مخدر، مشروبات الکلی و مواد افیونی مختلف؛
  • فرش و قالیچه‌های دستباف و ارزشمند ایرانی اصیل.

این‌ها شماری از فهرست مرسولات و محموله‌های ممنوع برای حمل‌ونقل بین شهری هستند. با آگاهی از کالاهای غیرقانونی، شرکت باربری و مشتری به دردسر نخواهند افتاد.

قیدشدن ارزش واقعی هر مرسوله

مشتری و سفارش‌دهنده حمل بار باید مشخصات محموله خود را به طور دقیق اعلام کند. قیدکردن ارزش واقعی بار باعث می‌شود که شرکت و راننده با دقت نظر بیشتری از کالا مراقبت کنند و حواسشان به رعایت نکات امنیتی و حفاظتی باشد. البته هر مرسوله و کالایی نیازمند رعایت مراقبت‌های لازم هستند و در هرحال، باید نوع بار و ارزش آن برای شرکت و باربری مشخص شود.

برآورد زمانی تحویل بار

یکی از قوانین و اصولی که در فرایند حمل بار مطرح می‌شود، اعلام برآورد زمانی تحویل محموله‌ها است. شرکت و وانت بار تهران یا شهرهای دیگر باید اعلام کند که در چه تاریخ و زمانی، بار را تحویل می‌دهد. ضمن اینکه مشتریان باید درباره مدت زمان تخلیه بار هم اطلاعات کافی داشته باشند. در این صورت، اگر غفلت و اهمالی رخ بدهد، مشتری حق پیگیری مشکل و اعلام شکایت دارد. از سوی دیگر، اگر بارگیری به‌دلیل کُندی عملکرد مشتری هم طول بکشد یا معطلی برای باربر به‌وجود بیاید، لازم است که هزینه اتلاف وقت راننده از سوی مشتری پرداخت شود.

ارائه بارنامه

بارنامه‌ها هم بخش مهمی از مدارک و اسناد در حوزه قوانین باربری بین شهری هستند. در این مدارک، اطلاعات بسیار مهمی درباره محموله قید می‌شود. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • نوع و ارزش بار؛
  • وزن و حجم مرسوله؛
  • مسیر ارسال و مقصد تحویل محموله.

وجود بارنامه‌ای با اطلاعات دقیق مانع از آن می‌شود که ابهامی در فرایند ارسال و دریافت کالا به‌وجود بیاید. با بارنامه، ابعاد قانونی توافق میان مشتری و شرکت باربری هم مشخص و قابل پیگیری خواهد شد.

قیدکردن شرایط استثنایی و ویژه

یکی از الزامات قانونی جابه‌جایی بار بین شهری، اطلاع‌رسانی تغییراتی است که در شرایط حمل بار به‌وجود می‌آید. اگر شرایطی استثنایی رخ بدهد و مثلاً مشتری از وانت باربری تهران یا شهرستان‌ها بخواهد که باری اضافه‌تر به وسیله اضافه کند، نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق این روند و پرداخت اضافه هزینه آن خواهد بود. دو طرف در فرایند باربری، یعنی مشتری و شرکت/راننده باید از تغییرات مسیر باخبر باشند و نسبت به بروز آن‌ها با هم به توافق برسند.

نکات مهم دیگر درباره قوانین و ملزومات جابه‌جایی بار بین شهری

اگر بنا به استفاده از خدمات باربری برای جابه‌جایی محموله‌های مختلف و بار میان دو شهر باشد، نیاز به رعایت قواعد و نکات زیر هم ضروری است:

  • باید میان بار و محموله مورد نظر و ظرفیت و توان خودرو، تناسب وجود داشته باشد. در غیر این صورت، احتمال بروز حوادث بالا می‌رود و امکان آسیب‌رسیدن به بار هم قوت می‌گیرد.
  • وانت بار یا هر وسیله نقلیه دیگری باید به اصول و قواعد رانندگی کاملاً واقف باشد و با سرعت مجاز و رعایت قوانین رانندگی کند. برای مثال، استفاده از سرعت مجاز راهی برای بالابردن ضریب امنیت فرایند حمل‌ونقل خواهد بود.
  • استفاده از بیمه حمل‌ونقل هم برای ایجاد اطمینان خاطر برای مشتریان شرکت‌های باربری، ابزاری مناسب و آرامش‌بخش‌خواهد بود.

در آخر

باربری بین شهری مقوله حساسی است. اگر قوانین کافی در این زمینه وجود نداشته باشد و رعایت نشود، امکان بروز خسارات مختلف هم برای شرکت‌ها و هم مشتریان آن‌ها پیش می‌آید. در نتیجه، چه در جایگاه راننده وانت بار تهران و شهرهای دیگر فعالیت می‌کنید یا مدیریت شرکتی این‌چنینی را به‌عهده دارید، باید حواستان به قوانین باشد. مشتریان هم نیاز به آگاهی در این زمینه دارند تا با خیال راحت و با انتخاب مجموعه‌ای معتبر برای حمل‌ونقل، محموله خود را روانه جاده‌ها در سفری بین‌شهری کنند. وجود چارچوبی قانونی در هر حیطه‌ای، امکان پیگیری مشکلات احتمالی را فراهم می‌کند و در ضمن، ضریب اطمینان و آرامش طرفین یک مذاکره و معامله را بالا می‌برد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *