امامزاده داوود تهران و تمام ماجراهای ناگفته

امامزاده داوود تهران

آرامگاه امامزاده داوود تهران مانند سایر امامزادگان کشور ایران، یکی از زیارتگاه‌های پرطرف‌دار محسوب می‌شود. این آرامگاه در بخش کن و در استان تهران واقع شده است. در طول سال مسافران و زائران زیادی باهدف زیارت این امامزاده و تازه کردن دیدار، راهی این مکان مقدس می‌شوند. شما به‌راحتی می‌توانید از سمت میدان آزادی و همین‌طور شهران با وسایل نقلیه عمومی به این امامزاده بروید. اگر به تهران رفتید حتما به زیارت این امامزاده نیز بروید. در ادامه بیشتر راجع به این امامزاده و برکات وجودی ایشان صحبت می‌کنیم.

 

معرفی امامزاده داوود

امامزاده داوود

یکی از جاذبه‌های بسیار پرطرف‌دار در تهران، حضور امامزادگان آن خصوصا امامزاده داوود است. بنایی زیارتی در سمت شمال شهر که در نگاهی اجمالی از ۲ مسجد تشکیل شده است. هر ۲ مسجد در قسمت میانی خود به بقعه امامزاده داوود منتهی می‌شوند. یک بقعه هشت ضلعی منظم که سردابی در قسمت زیرین خود دارد. این بنا در زمان صفویه ساخته شده است.

اما بنای اصلی امامزاده مربوط به دوران قاجار بوده که در آن زمان احداث و توسعه پیدا کرده است. با نگاه‌کردن به ورودی این امامزاده متوجه ۸ بیت شعر خواهید شد. در میان این شعرها نام فتحعلی‌شاه قاجار به چشم می‌خورد. نگارش نام ایشان بیانگر این نکته است که آرامگاه را در زمان این شاه قاجار ساخته‌اند. البته برطبق توصیفاتی که روزنامه “خاطرات عزیزالسلطان” به آن اشاره می‌کند، در زمان قاجار این بنا یک شیروانی سبزرنگ داشت که در حال حاضر دیگر نشانی از آن دیده نمی‌شود.

آشنایی با بقعه امامزاده داوود

بقعه امامزاده داوود

وقتی قدم به داخل این امامزاده می‌گذارید یک ضریح ساده در مقابل خود می‌بینید که به ضریح “جعفری” مشهور است. طول و عرض این ضریح ۵۰/۲ سانتی‌متر در ۳۰/۱ سانتی‌متر است. اگر مکانی خالی بر روی میله‌های ضریح در زمان زیارت نبود، جای تعجب نیست. زائران و مجاوران زیادی به این ضریح دخیل می‌بندند که این کار به یکی از آداب زیارت در این امامزاده تبدیل شده است.

یک دریچه آهنی در ضلع شمال شرق وجود دارد که راه ورود به سرداب است. پیکر مطهر حضرت امامزاده داوود علیه‌السلام را در این سرداب دفن کرده‌اند. در حال حاضر این امامزاده در مالکیت سازمان دولتی اوقاف و امور خیریه است و یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری تهران محسوب می‌شود. امامزاده داوود در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۵ شمسی، در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۲۵۹ ثبت شد.

روایت‌هایی از امامزاده داوود

حیاط امامزاده داوود تهران

شهرت زیارت امامزاده داوود تهران به دلیل مسیر صعب‌العبور و سخت آن است. مسیری کوهستانی که در گذشته تنها با کمک قاطرچی‌ها عبور از آن ممکن بود. هنوز هم با اینکه این مسیر آسفالت شده و دسترسی به این امامزاده را راحت‌تر کرده، اما حداقل ۱۵ دقیقه باید در یک سربالایی تند پیاده‌روی کنید. مسیر کوهستانی منتهی به این امامزاده سبب شده که لذت زیارت صدچندان شود. یکی از نذر‌های قدیمی اهالی تهران، نذر زیارت امامزاده داوود بوده که با پای پیاده مسیر را طی می‌کردند. اهالی تهران قدیم برای زیارت این امامزاده به طور معمول شب را در فرحزاد به صبح می‌رساندند و صبح زود با قاطرچی‌ها به سمت این امامزاده حرکت می‌کردند.

البته این موضوع به طبقه خاصی اشاره ندارد و تمام زوار این امامزاده مسیر را این‌گونه طی می‌کردند. برای مثال در روزنامه “خاطرات اعتمادالسلطنه” این‌گونه درج شده است که ناصرالدین‌شاه در دهم محرم ۱۳۶۶ قمری و در یک روز دوشنبه در فرحزاد اقامت کرد تا روز بعد بتواند برای زیارت به امامزاده داوود برود. از زمان قاجاریه عادت زیارت این امامزاده در میان مردم رواج پیدا کرد. ناصرالدین‌شاه در روستای شهرستانک که یک منطقه خوش‌آب‌وهوا در نزدیکی امامزاده است، قصری بنا کرد تا بعد از زیارت بتواند در آنجا استراحت کند. از زمان حکومت دولت قاجار این بنا توسعه پیدا کرد و امروزه زیارت امامزاده داوود برای مردم ساکن تهران لذت فراوانی دارد. حتی برای برخی تبدیل به یک عادت هر هفته شده که آن را فراموش نمی‌کنند.

مسیر‌های دسترسی به امامزاده داوود

برای دسترسی به امامزاده داوود ۳ مسیر وجود دارد.

مسیر اول: شما باید در بزرگراه آبشناسان، بعد از رسیدن به فلکه اول شهران، به سمت فلکه دوم بپیچید. بعد از فلکه دوم شهران، مسیر سولقان را در پیش بگیرید. تقریبا ۴۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد تا شما به امامزاده داوود برسید.

مسیر دوم: مسیر دوم به‌راحتی مسیر اول نیست. این مسیر از انتهای بزرگراه یادگار امام شروع شده و شما را به سمت فرحزاد می‌برد. بعد از آن از جاده فرحزاد به‌راحتی می‌توانید به سمت امامزاده داوود حرکت کنید. در این مسیر بعد از طی‌کردن ۱۵ کیلومتر به تپه “سلام” خواهید رسید. این تپه اولین مکانی است که می‌توانید گنبد امامزاده داوود را از دور مشاهده کنید.

مسیر سوم: یک مسیر مخصوص پیاده‌روی و کوهنوردی است. افرادی که تمایل دارند با کوهنوردی کردن به امامزاده داوود بروند باید از این مسیر عبور کنند. برای رفتن به این مسیر ابتدا با تله‌کابین توچال باید به سمت ایستگاه ۷ حرکت کنید. بعد از اینکه به ایستگاه هفت رسیدید به سمت قله توچال بروید. در ادامه جاده‌ای را می‌بینید که شما را تا قله شاه‌نشین، درست در پشت روستای شهرستانک هدایت می‌کند. اطراف قله دور بزنید و خود را به امامزاده داوود برسانید. البته طی‌کردن این مسیر برای برخی از افراد آسان نیست. اما بعد از کوهنوردی کردن چندساعته بدون شک با زیارت امامزاده داوود خستگی راه به شیرینی و شوق دیدار و زیارت تبدیل می‌شود.

امامزاده داوود چه کسی بود؟ (امامزاده داوود یا شرف‌الدین داودالحسنی)

در کتب و منابع معتبر، ۲ شجره‌نامه برای امامزاده داوود (ع) درج شده است. برطبق این شجره‌نامه‌ها ایشان را یکی از نوادگان امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌دانند که با ۱۱ پشت به ایشان می‌رسد. البته این اطلاعات دقیق نیست. برخی دیگر بر این باورند که امامزاده داوود از نسل امام زین‌العابدین علیه‌السلام هستند. همچنین در مورد تاریخ تولد و شهادت ایشان نیز اطلاعات دقیقی وجود ندارد. بااین‌حال سال تولد ایشان را در حدود ۴۴۰ هجری قمری و سال شهادت ایشان به ۴۸۰ هجری قمری برمی‌گردد. امامزاده داوود شخصی زاهد، نمازگزار و دانشمند بودند.

البته در مورد سرگذشت زندگی و نحوه شهادت ایشان این‌گونه گفته می‌شود که بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام نهضت‌های متعددی شکل می‌گیرد که همه آن‌ها سرکوب می‌شوند. بسیاری از نوادگان امامان در آن زمان از زادگاه خود مهاجرت کردند و به دیگر سرزمین‌های اسلامی مانند ایران رفتند. البته این افراد هیچگاه و در هیچ زمانی از دست خلفای بنی‌عباس امنیت نداشته و در امان نبودند. بسیاری از این افراد به دست این خلفا به شهادت رسیدند. حضرت امامزاده داوود نیز از این قاعده مستثنا نبودند. البته برخی از بومیان بر این باورند که امامزاده داوود با همدستی فردی به نام “نجیم گبر” که از افراد درویش ساکن روستای “کن” بود به شهادت رسیدند.

بهترین زمان سفر به امامزاده داوود تهران

زیارتگاه امامزاده داوود (ع)

شما در تمام فصل‌ها می‌توانید برای زیارت امامزاده داوود به شهر تهران سفر کنید. اما فصل‌های بهار، تابستان و پاییز برای طبیعت‌گردی و گردشگری در اطراف این امامزاده و همچنین برای زیارت کردن، مناسب‌تر هستند. منطقه امامزاده داوود علیه‌السلام به طور معمول زمستان‌های سخت و پر برفی دارد. البته ناگفته نماند که مناظر یک‌دست سپید کوهستان و جاده آسفالت آن، سبب می‌شوند که سفر به تهران در فصل زمستان، برای زیارت امامزاده داوود دلچسب باشد.

در ابتدای فصل زیبای بهار مناظر اطراف این امامزاده بسیار دیدنی و زیبا هستند. البته نیمه اول فصل پاییز دما متعادل‌تر می‌شود. به همین دلیل از فروردین‌ماه تا ابتدای آبان‌ماه سفر به این امامزاده به‌شدت دلچسب و دوست‌داشتنی است. در تابستان و گرما نیز با کوهنوردی کردن به منطقه‌های اطراف امامزاده داوود مانند قله توچال، می‌توانید یک طبیعت‌گردی و زیارت پرخاطره داشته باشید.

جا‌های دیدنی اطراف امامزاده داوود تهران

گذر از جاده زیارتی کن – سولقان از قسمت‌های بسیار لذت‌بخش و دیدنی سفر به امامزاده داوود علیه‌السلام است. عبور از جاده‌های پر پیچ‌وخم در منطقه کن، خاطرات جذابی را برای شما رقم می‌زند. طی‌کردن این مسیر دقیقا ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. شما در طی عبور از این جاده مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را شاهد خواهید بود.

مسیر دیگری نیز برای دسترسی به امامزاده داوود علیه‌السلام وجود دارد. این مسیر همان جاده قدیم است که طول آن ۱۵ کیلومتر بوده و در منطقه فرحزاد قرار دارد. این جاده آسفالت نیست و بیشتر مناسب افرادی است که به پیاده‌روی و کوهنوردی علاقه‌مند هستند. جاده از یک منطقه بسیار زیبا با منظره‌های آبشار و طبیعتی چشم‌نواز می‌گذرد. همچنین در طول مسیر خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه‌ای مانند بلال، باقالی، لبو، تخمه بوداده، آلوچه، لواشک، پشمک، چای زغالی و … با درنظرگرفتن فصل موردنظر، فروخته می‌شوند.

آبشار‌های رندان و سنگان

آبشار رندان

آبشار‌های رندان و سنگان در مسیر رسیدن به امامزاده داوود تهران از جمله زیبایی‌های آن محسوب می‌شوند. آبشار رندان دومین آبشار مرتفعی بوده که در نزدیکی شهر تهران واقع شده است. آبشاری زیبا در نزدیکی روستایی به همین نام که بین روستا و یک دره واقع شده است. این آبشار در منطقه سولقان و کن تهران قرار دارد. در روز‌های گرم تابستان اطراف این آبشار محل تجمع گردشگران زیادی است.

آبشار سنگان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دوست‌داشتنی مسیر امامزاده داوود تهران است. محیط اطراف آن در روز‌های تعطیل یکی از مکان‌های تفریحی محسوب می‌شود. برای دیدن این آبشار باید ۷ کیلومتر از یک جاده آسفالت فرعی عبور کنید، تا به آن برسید. بزرگراه تهران – شمال درست از کنار جاده منتهی به این آبشار عبور می‌کند و آرامش فضای دره سنگان را مختل کرده است.

آبشار‌های تالون و امامزاده داوود (ع)

یکی دیگر از آبشار‌های مرتفع پایتخت که درست در روستای تالون قرار گرفته، آبشار تالون است. این آبشار در جاده منتهی به امامزاده داوود مستقر شده است. قبل از رسیدن به امامزاده شما به یک دوراهی خواهید رسید. مسیر سمت چپ این دوراهی، به روستای رندان و بعد از آن به روستای تالون منتهی خواهد شد.

این آبشار در بهار یکی از زیباترین مناطق اطراف امامزاده داوود است. در کنار آن یک چشمه آب آشامیدنی نیز وجود دارد. آبشار امامزاده داوود نیز از جمله جذابیت‌های این بقعه متبرکه است. این آبشار در قسمت ورودی روستای کن و در یک دره عمیق قرار گرفته است. به شما توصیه می‌کنیم اگر به تهران سفر کردید و قصد زیارت امامزاده داوود تهران را داشتید، حتما از این آبشار نیز دیدن کنید.

رستوران‌های اطراف امامزاده داوود (ع)

در محیط اطراف امامزاده داوود علیه‌السلام چند رستوران سنتی نیز قرار دارد. کباب‌های داغ و معطر در کنار نان‌های تنوری که در این رستوران‌ها طبخ می‌شوند، بسیار لذیذ و باکیفیت هستند. در محیط رستوران‌ها، تخت‌های سنتی در مقابل فضای کوهستانی قرار گرفته‌اند. حتما خود را به لذت خوردن یک وعده غذایی لذیذ و بعد از آن یک چای داغ و لب‌سوز به همراه نسیم نوازشگر و هوای مطبوع این منطقه، مهمان کنید.

بازار معروف امامزاده داوود تهران

بازار امامزاده داوود

یکی دیگر از جاذبه‌های امامزاده داوود علیه‌السلام بازار بزرگ آن است. در این بازار شما می‌توانید هر نوع سوغاتی و کالایی از خوراکی تا کتاب و پوشاک را تهیه کنید. سوهان داغ و تازه، شیرینی‌ها و نان‌های سنتی، جانماز و چادر، مهر و تسبیح، اسباب‌بازی و سایر کالا‌ها در این بازار عرضه می‌شوند. همچنین دوغ و آش‌های محلی نیز که با استفاده از سبزیجات کوهستانی اطراف امامزاده داوود تهیه می‌شوند در این بازار طبخ و ارائه می‌شوند. اگر به امامزاده داوود رفتید حتما سری به این بازار بزنید و تمام غذا‌های سنتی این بازار را بچشید.

اقامت در امامزاده داوود تهران

باتوجه‌به اینکه سالانه گردشگران و مسافران زیادی به امامزاده داوود سفر می‌کنند، قسمتی از مناطق اطراف امامزاده صرف ساخت مسافرخانه شده است. اجاره دادن سوئیت در امامزاده داوود (ع) برای زائران و مسافرانی که از راه دور آمده‌اند کمک می‌کند تا آن‌ها اقامت و زیارتی دلنشین داشته باشند.

در مسیر منتهی به امامزاده داوود تهران برپاکردن کمپ متداول نیست. البته در طول مسیر نیز مکان مناسبی برای انجام این کار وجود ندارد. اما اگر قصد اقامت در اطراف امامزاده را داشتید علاوه بر مسافرخانه‌های مستقر، می‌توانید در روستا‌های مانند تالون، سنگان و رندان و حتی در کنار امامزاده نیز چادر بزنید. همچنین پارک کوهستانی کوهسار که در ابتدای مسیر امامزاده داوود علیه‌السلام قرار دارد مکان مناسبی برای اقامت محسوب می‌شود. در این پارک امکانات اولیه مانند آب آشامیدنی، پارکینگ و سرویس بهداشتی تعبیه شده‌اند.

نکات بازدید از امامزاده داوود تهران

فراموش نکنید که امامزاده داوود پارکینگ دارد و شما اگر با خودرو به این امامزاده رفتید می‌توانید اتومبیل خود را در یک مکان مطمئن پارک کنید. همچنین برای ورود به امامزاده داوود باید همانند سایر اماکن مذهبی شئونات اسلامی را رعایت کنید.

سیل امامزاده داوود تهران ۱۴۰۱

در تاریخ ۶ مردادماه ۱۴۰۱ بعد از یک بارش باران شدید، سیل هولناکی در بیشتر نقاط کشور ایران به وجود آمد که تلفات مالی و جانی فراوانی داشت. یکی از مناطق حادثه‌خیز، منطقه امامزاده داوود تهران بود که از این سیل خسارت زیادی دید. سیلی که بعد از بارش‌های سنگین باران در لحظات پایانی روز پنجم مردادماه ایجاد شد و از جهت شمال امامزاده داوود علیه‌السلام و از سمت بازارچه قدیم، از رستوران‌ها و مغازه‌ها عبور کرد به درب بسته امامزاده خورد. بعد از آن با شکستن درب آستان، وارد صحن شد. این سیل تمام اجناس و کالا‌های مغازه‌ها و رستوران‌ها، همین‌طور وسایل سبک‌وسنگین را با خود وارد صحن کرد. به‌واسطه این سیل، خرابی‌های زیادی به تجهیزات و امکانات حرم رسید. همچنین ۱۹ نفر از هم‌وطنان ما جان خود را بر اثر این سیل از دست دادند. ناگفته نماند که با بستن درب‌های حرم امامزاده داوود علیه‌السلام زائران به‌سرعت تخلیه و به مکانی امن انتقال داده شدند.

امامزاده داوود تهران و زیارت و سیاحت

در این مطلب از امامزاده داوود علیه‌السلام گفتیم و سعی کردیم تا تمام نکات لازم و ضروری برای یک زیارت یک‌روزه جذاب و به‌یادماندنی را به شما ارائه کنیم. اگر قصد سفر به شهر تهران را داشتید حتما به زیارت امامزاده داوود (ع) هم بروید. در این راه خدمات اسنپ مانند سرویس بلیت سفر اسنپ و سرویس رزرو هتل اسنپ می‌توانند ضمن تهیه بلیط و رزروکردن یک هتل لوکس و دنج در شهر تهران، مقدمات اقامتی دلنشین در پایتخت و زیارتی به‌یادماندنی در امامزاده داوود (ع) را برای شما فراهم کنند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *