بیمه شخص ثالث اجباری است و اگر وسیله نقلیهای در اختیارتان است، باید تحت پوشش این بیمه باشد. شرکتهای متنوعی خدمات بیمه شخص ثالث را ارائه میکنند و شرایط پرداخت در هریک هم با دیگری تفاوتهایی دارد. اگر درگیر تصادف یا حادثه رانندگی شدید، باید به شرکت بیمهگر یا همان ارائهدهنده خدمات بیمه مراجعه و خسارت را دریافت کنید. در این مقاله، از نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث برایتان میگوییم.
چگونه خسارت بیمه شخص ثالث را دریافت کنیم؟
بعد از تصادفات رانندگی باید بهفکر دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث باشید. شیوه و مدارک لازم برای دریافت این خسارت بنا به میزان خسارت و نوع آن (مالی یا جانی) متفاوت خواهد بود.
بهطور کلی، خسارتهای تصادفات رانندگی که تحت پوشش بیمه شخص ثالثاند، در دو دسته قرار میگیرند:
- خسارت مالی؛
- خسارت جانی.
برای دریافت خسارت بیمه باید به مراکز پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث مراجعه شود. در زمان انتخاب شرکت بیمه مناسب به تعداد این مراکز هم دقت کنید. هرچه تعداد مراکز خسارت بیمهگر بیشتر باشند، امکان مراجعه به آنها و پیشبرد مراحل فرایند دریافت خسارت هم سریعتر و سادهتر پیش میرود.
دریافت بیمه در خسارت مالی
اگر در تصادف، اموال شخص ثالث آسیب ببیند، خسارت از نوع مالی خواهد بود. در چنین حوادثی، خبری از خسارتهای جانی و بدنی نیست. بنا به اینکه در تصادف کروکی کشیده شده یا نه و البته براساس توافقات افراد حادثه و شدت آن، مدارک لازم جهت ارجاع به شرکت بیمه متفاوت خواهد بود. مبلغ و میزان تعهدات شرکتهای بیمه در پرداخت خسارتهای مالی در تصادفات برای پوشش بیمه شخص ثالث با یکدیگر یکسان نیست.
تصادف بدون کروکی
اگر دو طرف تصادف به سازش و تعامل با یکدیگر برسند و تصادف بدون کروکی باشد، شرکت بیمه میتواند موقعیتهای زیر را تحت پوشش خود قرار بدهد:
- خسارت واردشده تا سقف تعهدات بیمهگر باشد.
- هردو طرف تصادف بیمه شخص ثالث داشته باشند.
- خسارتهای فیزیکی و جانی رخ نداده باشد.
- مشکل و اختلافی حلنشدنی میان دو طرف تصادف وجود نداشته باشد.
سقف خسارت بیمه شخص ثالث برای موارد بدون کروکی و مالی معادل با حداقل پوشش مالی بیمهنامه است.
تصادف با کروکی
چنانچه دو طرف معامله درباره کروکی تصادف به نتیجه رسیدهاند و خسارت جانی هم بهمیان نیست، امکان دریافت هزینهها از بیمه وجود دارد. در این موقعیت، باید مدارک زیر به یکی از مراکز پرداخت بیمه ارائه شوند. مدارک دریافت خسارت بیمه ثالث چیست؟
- مشخصات بیمه شخص ثالث مقصر؛
- برگه کروکی سازشی تنظیمشده از سوی پلیس؛
- اصل و رونوشتی از گواهینامه و کارت ملی فرد متضرر؛
- اصل یا رونوشتی از بیمهنامه و کارت خودروی آسیبدیده در تصادف؛
- رونوشتی از کارت خودرو، بیمهنامه و گواهینامه راننده خاطی و مقصر.
دریافت بیمه در خسارت جانی
بیمه شخص ثالث هزینه خسارتهای جانی یعنی دیه و درمان را هم در تصادفات مختلف پرداخت میکند. از جمله آسیبهایی که بیمه میتواند هزینه درمان و جبرانشان را بپردازد، باید به مواردی مانند شکستگی استخوان، نقص عضو یا از کارافتادگی موقت اشاره شود. سقف پرداخت خسارتهای جانی بیمه معادل با نرخ دیه برای انسان کامل در ماههای حرام است. این نرخ هم بهطور سالانه مشخص میشود.
مدارکی که برای دریافت خسارتهای جانی واردشده در یک تصادف، ارائه میشوند:
- گزارش پزشکی قانونی؛
- برگهها و گزارشهای دادگاه؛
- مدارک هویتی افراد زیاندیده؛
- گزارشهای بیمارستان از وضعیت افراد؛
- اصل برگ بیمهنامه شخص ثالث راننده خاطی؛
- گواهینامه، کارت ملی و کارت خودرو راننده مقصر؛
- گزارشهای افسر راهنماییورانندگی و ارائه کروکی؛
- مستندات مصاحبه با راننده مقصر و فرد آسیبدیده در تصادف؛
- گزارشها و صورتجلسههای تنظیم و ارائهشده از سوی پلیس؛
- مدارک فوت در صورت وقوع این حادثه از جمله جواز دفن و گواهی فوت؛
- مدارک هویتی ذینفعان فرد فوتشده در تصادفات با آسیب مرگ و گواهی انحصار وراثت.
مهلت مراجعه به بیمه برای دریافت خسارت
بنا به قوانین بیمه (قانون ۱۵ صنعت بیمه)، بعد از وقوع هر تصادف باید با درنظرگرفتن مهلت زمانی برای دریافت خسارت اقدام کنید. مهلتی که برای مراجعه در نظر گرفته میشود، تا ۵ روز بعد از حادثه است.
بهعبارت دقیقتر، بیمهگذار یا فردی که تصادف کرده، باید ظرف مدت ۵ روز از گذشت حادثه به شرکت بیمه مراجعه کند. اگر در این مدت، اطلاعرسانی به شرکت بیمه انجام نشود، امکان بهرهمندی از پوششهای آن وجود نخواهد داشت.
تنها در صورتی، فرصت دیگری در اختیار بیمهگذار قرار داده میشود که اثبات کند، بهدلیل گرفتاری ناشی از تصادف نتوانسته در زمان مناسب به شرکت مراجعه کند.
زمان پرداخت خسارت بیمه از سوی شرکت بیمه
بعد از اینکه کارشناسان، ارزیابی خود از وضعیت تصادف را مطرح میکنند، روند پرداخت خسارت هم بهجریان میافتد. در مواردی که خسارتهای جانی رخ داده، باید منتظر رأی دادگاه باشید تا مقدار دیه تعیین و پرونده پرداخت خسارت در شرکت بیمه تشکیل شود. چنین روندی کمی طولانی خواهد بود.
چشمانداز کلی مراحل و نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث
در این بخش، مروری بر چارچوب و مسیر کلی دریافت خسارت بیمه شخص ثالث خواهیم داشت. همانطور که پیشتر هم گفته شد، قوانین شرکتها و نوع حوادث روی روند و مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه اثر میگذارند. بااینحال، روند کلی کار بهشرح زیر است:
- مراجعه به مرکز پرداخت خسارت بیمه و تشکیل پرونده؛
- مراجعه ظرف ۵ روز بعد از حادثه (روزهای تعطیل شمرده نمیشوند)؛
- بررسی کارشناسی برای برآورد هزینهها؛
- تکمیل فرم دریافت خسارت؛
- پرداخت هزینه.
اگر میان دو طرف تصادف درباره کروکی سازش وجود نداشته باشد، برای ارزیابی خسارتها و تعیین وضعیت از شورای حل اختلاف محل سکونت مقصر کمک گرفته میشود. در واقع، مراجع قانونی باید به موضوع وارد شوند و با داوری میان افراد تصادف به نتیجهگیری برسند.
این مراجع نظر خود را به شرکت بیمه اعلام میکنند. در زمان بروز هرگونه تصادف رانندگی، بهتر است که خونسردی خود را حفظ کنید تا امکان سازش با طرف مقابل پیش بیاید. در این صورت، روند رسیدگی به خسارتها سریعتر و سادهتر پیش خواهد رفت.
حرف آخر
آشنایی با نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به شما کمک میکند که در زمان وقوع حوادث، راحتتر و سریعتر اقدام کنید. بنا به شرایط هر تصادف و قوانین شرکتهای بیمه مختلف، مراحل دریافت خسارت تفاوتهایی دارد اما چارچوب و مسیر کلی، مطابق چیزهایی است که در این مقاله گفته شد. با مرور مراحل میتوانید در زمان رخدادهای گوناگون، بیسردرگمی به بیمه مراجعه و هزینه خسارت را دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید