گام‌های ساده و کاربردی برای تمیزکردن دیوار‌های سفید

گام‌های ساده برای تمیزکردن دیوار‌های سفید

معمولا زمانی که به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم یا از آن مهم‌تر، زمانی که به یک خانه جدید نقل‌مکان می‌کنیم تمایل داریم دیوار‌های خانه را قبل از اسکان کامل، یکبار به هر روشی که مقدور است تمیز کرده و حتی در صورت امکان شستشو دهیم. فارغ از این شرایط به‌خصوص ممکن است به دلایل مختلف روی دیوار لک و علامتی ناخوشایند ایجاد شده باشد که بهتر باشد هرچه زودتر و قبل از چرک‌مردگی آن‌ها را از بین ببریم.

بنابراین اگر شما نیز در یکی از این شرایط قرار داشته و به دنبال تمیزی بیشتر دیوار‌های خانه خود هستید، این مطلب دقیقا همان چیزی است که باید پیش از هر اقدامی آن را مطالعه کنید؛ بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تمیزکردن دیوار‌های سفید

همان‌طور که می‌دانید دیوار‌های سفیدرنگ، فضای خانه و اتاق‌ها را بزرگ‌تر جلوه داده و روشن‌تر می‌کنند. علاوه‌برآن وقتی دیوار‌های خانه به رنگ سفید باشند شما می‌توانید هر سبک مبلمان و دکوراسیون را با آن ست کرده و ظاهری مدرن به خانه خود بدهید. اما بهره‌مندی از همه مزایای استفاده از رنگ سفید روی دیوار‌ها، به توجه ویژه برای نگهداری نیاز دارد. همان‌طور که مشهود است تمیز نگه‌داشتن این نوع دیوار‌ها که می‌توانند گچی یا سفید روغنی یا پلاستیکی باشند، نسبت به دیگر رنگ‌ها و طرح‌ها قدری دشوار بوده و به ظرافت نیازمند است.

بدین ترتیب مانند هر چیز رنگ روشن، با گذشت زمان، دیوار‌های سفید به‌راحتی دچار کثیفی و نشانه‌هایی از ساییدگی خواهند شد. اما با استراتژی‌های مناسب، می‌توانید دیوار‌های سفیدرنگ را با استفاده از مواد و ابزار‌های ساده مانند مایع و محلول شوینده، دستمال گردگیر، تی یا دیوارشوی و در نهایت یک اسفنج همیشه در دسترس، تمیز نگه دارید.

هر چند وقت یکبار باید دیوار‌های سفید را تمیز کنید؟

زمان مناسب برای تمیزکردن دیوار‌های سفید

طبق گفته برخی افراد خبره در این زمینه، دیوار‌های سفید معمولا تقریبا هر شش ماه یک‌بار به تمیزکردن کامل نیاز دارند. البته لازم به ذکر است که اگر در منزل بچه کوچک دارید یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، مطمئنا فضا و دیوار‌های خانه شما زودتر و بیشتر دچار آلودگی و کثیفی خواهد شد که نهایتا ممکن است بخواهید دیوار‌های سفید را زودتر از موعد و حتی بیشتر تمیز کنید.

بااین‌حال، صرف‌نظر از شرایط ویژه‌ای که ممکن است معمولا نوبت تمیزکردن دیوار‌های خانه را جلو بیندازد، یک صاحب‌خانه خوب به نظافت دیوار‌های سفیدرنگ خانه، دو بار در سال رسیدگی خواهد کرد و کمتر از این مقدار را کافی نمی‌داند. زیرا امروزه در زمانی زندگی می‌کنیم که برخلاف گذشته عوامل کثیف کننده بیشتر و شدیدتر شده‌اند. از علائم رایجی که باعث می‌شوند دیوار‌های سفیدرنگ خانه نیاز به تمیزکردن داشته باشند عبارت‌اند از:

  • گردوغبار قابل‌مشاهده که در طی روز‌های متوالی روی دیوار‌ها جمع شده و کم‌کم ظاهری چرک‌مرده را به وجود می‌آورند.
  • خش و ساییدگی حاصل از برخورد اشیای مختلف مانند وسایل نوک‌تیز روی دیوار‌ها که به‌صورت خط یا کنده‌کاری قابل‌مشاهده است.
  • کثیفی، آلودگی و دود ناشی از خودرو‌ها و وسایل نقلیه که از پنجره وارد خانه شده و باعث تغییر رنگ دیوار‌های سفید می‌شوند.
  • تار عنکبوت و حشرات ریزودرشت به‌دام‌افتاده در آن در کنج دیوار‌ها و برخی قسمت‌های سقف خانه که ممکن است بر اثر مردن، بقایایشان روی دیوار باقی‌مانده باشد.
  • دست‌مالی کردن بیش از حد دیوار‌های سفیدرنگ خانه که به‌مرورزمان حتی در صورت تمیز بودن دست‌ها، باعث کدر شدن و چرکی شدن دیوار‌ها می‌شود.

البته واقعا لازم نیست منتظر ظاهرشدن هر یک از این علائم باشید. بهتر است از قضاوت برای زمان مناسب تمیزکردن دیوار‌های سفید خانه دست برداشته و هر زمان که احساس کردید این دیوار‌ها به تمیزکردن نیاز دارند، نسبت به نوسازی آن‌ها اقدام لازم را انجام دهید.

برای تمیزکردن دیوار‌های سفید به چه وسایلی نیاز داریم؟

به‌منظور تمیزکردن مؤثر و کارآمد دیوار‌های سفیدرنگ خانه و حتی محل کار، شما به چند ابزار بسیار ساده نیاز دارید که در بخش زیر به رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • گردگیر یا هر وسیله برس‌مانندی که بتواند گردوغبار را از روی دیوار بزداید.
  • انواع تی یا دیوارشوی مناسب تمیزکردن دیوار
  • پارچه میکروفایبر
  • پاک‌کننده‌های جادویی دیوار
  • اسفنج نرم و غیر ساینده
  • مایع ملایم ظرف‌شویی یا محلول‌های شستشوی مخصوص دیوار
  • سطل تقریبا بزرگ
  • آب ولرم تا گرم

آموزش مرحله‌به‌مرحله تمیزکردن دیوار‌های سفید

آموزش گام‌به‌گام تمیزکردن دیوار‌های سفید

ازآنجایی‌که کثیف شدن و کدر شدن رنگ سفید دیوار‌های خانه شما در طی زمان رخ داده است، بنابراین انتظار این را داشته باشید که برای تمیزکردن آن‌ها نیز قدری زمان صرف شود. خوشبختانه همان‌طور که در بخش پیشین دیدید، برای تمیزکردن دیوار‌ها به ابزار به‌خصوص یا عجیب‌وغریبی که در دسترس نیستند نیاز ندارید. ازاین‌رو کلی‌ترین روش تمیزکردن دیوار‌های سفید در بخش زیر به‌صورت مرحله‌ای و ساده آورده شده است که هم‌اکنون توجه شما را به آن جلب می‌کنیم:

مرحله‌ی ۱: دیوار را از وسایل اضافی خالی کنید

قبل از اینکه واقعا تمیزکردن را شروع کنید، مطمئن شوید که روی دیوار‌ها چیزی قرار نداشته باشد. به عبارتی هر چیزی که ممکن است روی دیوار آویزان باشد؛ مانند تابلو و انواع دکوری را برداشته و آن‌ها را در جایی ایمن کنار بگذارید. بدین ترتیب به طور مؤثرتر و سریع‌تر می‌توانید دیوار‌ها را تمیز کرده و بشویید و در صورت لزوم حتی رنگ کنید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم کناره‌های دیوار را با پارچه، ملحفه یا روزنامه‌هایی که دیگر استفاده‌ای ندارند کاور کرده تا در مراحل بعدی، تمیزکردن کف اتاق نیز به پروسه تمیزکاری دیوار‌ها اضافه نشود.

مرحله‌ی ۲: از بالا تا پایین دیوار را گردگیری کنید

تمیزکردن و گردگیری دیوار‌های سفید

پس از آنکه دیوار‌ها را از وسایل اضافی خالی کردید، بدانید که کثیفی تنها عامل بدرنگ نشان‌دادن دیوار‌ها نیست. به همین منظور قبل از مرحله شستشو، دیوار‌های اتاق را از سقف به سمت پایین کاملا گردگیری کنید. در این مورد شما می‌توانید از هر نوع گردگیر یا حتی یک پارچه میکروفایبر کوچک که معمولا در خانه‌ها موجود است استفاده کنید. البته یکی دیگر از راه‌های کمکی برای گردگیری دیوار‌ها استفاده از برس گردوغبار جاروبرقی است.

در نهایت اگر هیچ‌کدام این ابزار‌ها دم دستتان نیست، یک تی خشک و تمیز را انتخاب کرده و سر آن را با یک پارچه نرم و تمیز بپیچید و به‌آرامی آن را روی دیوار بکشید. بدین ترتیب با ابزار انتخابی، گردوغبار را از بالابه‌پایین دیوار زدوده و عمل گردگیری را انجام دهید. فقط مراقب باشید که دیوار را با قسمت‌های سفت تی که ممکن است از زیر دستمال بیرون بیاید یا با ضمیمه جاروبرقی خراش ندهید.

مرحله‌ی ۳: برای شستشو، محلول تمیزکننده خود را تهیه کنید

در این مرحله که شاید قدری سرگرم‌کننده نیز باشد باید یک سطل تقریبا بزرگ را مهیا کرده و آن را با یک گالن آب گرم (دقت کنید نه آب داغ) پر کنید. سپس کمی صابون مایع، مایع ظرف‌شویی ملایم یا محلول تمیزکننده موردنظر را به درون سطل ریخته با آب ترکیب کنید. البته دقت داشته باشید که ابدا نیاز به استفاده از مقدار زیادی مایع تمیزکننده یا هر محلول شوینده ملایم دیگری نیست.

لازم به ذکر است که شوینده کمتر در واقع می‌تواند بهتر هم باشد؛ چراکه برای تمیزکردن دیوار‌ها برخلاف وسایل و ظروف، همین مقدار کم شوینده کافی بوده و در ادامه به شما کمک می‌کند تا آن را راحت‌تر و سریع‌تر از روی دیوار‌ها بشویید. جالب است بدانید که بقایای شوینده و صابون مایع اضافی روی دیوار‌های سفیدرنگ باعث می‌شود تا بعد‌ها جذب کثیفی توسط دیوار‌ها افزایش یابد.

مرحله‌ی ۴: قسمتی از دیوار را با محلول آب و شوینده تست کنید
تمیزکردن دیوار‌های سفید و داشتن خانه‌ای زیبا

به‌منظور آنکه به طور تصادفی به دیوار‌های سفیدرنگ که ممکن است گچی یا رنگ شده با رنگ پلاستیک یا رنگ روغنی باشند آسیب نرسانید، ناحیه‌ای کوچک، پنهان و نامحسوس از دیوار را انتخاب کرده و با محلول شوینده خود آزمایش کنید. برای این مورد پیشنهاد می‌کنیم قسمتی از دیوار را که پشت مبل قرار می‌گیرد یا همیشه با تابلو پوشانده می‌شود را انتخاب کنید. دلیل این حساسیت این است که شما با این کار ساده مطمئن می‌شوید که محلول آب و شوینده به رنگ‌دانه یا میزان شاینینگ و درخشندگی رنگ دیوار‌ها آسیب نمی‌رساند.

البته ماجرا به همین‌جا ختم نشده و توصیه می‌کنیم که چند ساعت پس از تست کردن محلول روی دیوار صبر کنید تا دیوار تا حد مناسبی خشک شود. در نتیجه شما با قاطعیت متوجه خواهید شد که رنگ سفید دیوار آسیب‌دیده است یا خیر. به‌عنوان یک نکته فرعی به یاد داشته باشید که معمولا رنگ صاف، نازک، ظریف و به عبارتی پوسته تخم‌مرغی دیوار‌ها بیشتر مستعد لکه شدن و تغییر رنگ محسوس هستند.

مرحله‌ی ۵: دیوار‌ها را تمیز کرده و بشویید

اکنون بایستی یک پارچه بدون پرز یا اسفنج نرم را در محلول تمیزکننده متشکل از آب و مایع شوینده خیس کنید. برای این منظور اسفنج را به‌خوبی در ظرف محلول شستشو بچرخانید تا مرطوب شود. یادتان باشد این میزان رطوبت نباید به خیس شدن کامل اسفنج بینجامد. به‌این‌ترتیب در صورت لزوم اسفنج را بفشارید تا آب اضافی آن از دست برود. با این کار از ایجاد واترمارک، لک اضافی و حباب رنگ روی دیوار‌های سفید جلوگیری می‌شود.

در ادامه دیوار‌های اتاق را به‌آرامی و با ملایمت و با استفاده از حرکات دایره‌ای منظم و مدور بشویید. در اینجا ذکر این نکته الزامی است که ممکن است هنگام شستشو با مایع، آب از اسفنج یا پارچه موردنظر بچکد، به همین خاطر بهتر است از بالای دیوار شروع کرده و به سمت پایین حرکت کنید. همچنین دقت کنید پس از اینکه هر قسمت را به‌خوبی شستید، از یک پارچه بدون پرز مناسب و تمیز برای خشک‌کردن دیوار‌ها استفاده کنید.

مرحله‌ی ۶: کار را با رسیدگی به جزئیات تمام کنید

تمیزکردن قرنیز‌های دیوار‌های سفید

بعد از اینکه دیوار‌های سفیدرنگ خانه را به طور کامل تمیز کردید، می‌توانید از اسفنج یا پارچه‌ای مناسب برای تمیزکردن قرنیز‌ها و تزئینات روی دیوار‌ها نیز استفاده کنید؛ بنابراین اگر هنوز هم می‌توانید علامت یا کثیفی را در هر قسمت از دیوار مشاهده کنید، اینجاست که فوم ملامینه (یا هر نوع وسیله پاک‌کننده جادویی که در بازار برای شستشوی دیوار موجود است) به کار خواهد آمد.

به‌این‌ترتیب به‌سادگی فوم را با محلول شستشو خیس کرده و آب اضافی آن را با فشار دادن دور بریزید. در ادامه فوم را به‌آرامی روی مناطق موردنظر بمالید. البته یادتان باشد که در این مورد نباید زیاده‌روی کرده و شدت به خرج دهید؛ چراکه فرم ساینده فوم می‌تواند به پوشش، پرداخت و براق بودن رنگ سفید دیوار آسیب برساند.

نکات مربوط به تمیزکردن دیوار سفید از نوع گچی

تمیزکردن دیوار‌های سفید گچی

دیوار‌های گچی به سبب وجود بافت گچ، روش شستشو یا تمیزکردن متفاوتی می‌توانند داشته باشند. برای این منظور می‌توانید علاوه بر نکات کلی که قبلا بیان کردیم، این مورد را نیز مدنظر قرار دهید که معمولا اگر از ضمیمه مناسب و براش مانند برای وصل کردن به لوله جاروبرقی استفاده کنید، می‌توان به میزان قابل‌توجهی دیوار گچی را از کثیفی پاک کرد و حتی نیاز به شستشو را عملا از بین برد. در ادامه:

  • اگر روی دیوار گچی اثری از رنگ خصوصا رنگ‌های روغنی وجود دارد، یکی از راه‌های مؤثر این است که با استفاده از کاردک کوچک آن قسمت را با ملایمت و بدون ایجاد گودی بیش از حد بتراشید. در ادامه، برای هموارشدن و ازبین‌بردن قسمت‌های باقی‌مانده، می‌توانید از سمباده ۲۸۰ یا ۳۲۰ و در نهایت از سمباده ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰۰ استفاده کنید تا بافت گچ به همان نرمی اولیه برگردد. (البته اگر به‌تازگی رنگ روی دیوار پخش شده باشد، می‌توانید از محلول‌های صنعتی که پاک‌کننده آن رنگ هستند مثلا تینر یا هگزان و نیز بنزین بهره ببرید.)
  • اگر لکه قهوه‌ای‌رنگ و عمیقی مانند اثر چای روی دیوار مانده است، آن را به‌وسیله ساخت یک محلول خانگی متشکل از جوش شیرین، آمونیاک و سرکه از بین ببرید. (همان‌طور که می‌دانید جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم و آمونیاک خاصیت قلیایی داشته و سرکه از مواد اسیدی است و آب که سازنده این محلول بوده یک آمفوتر است.)
  • اگر روی دیوار گچی اثری از خط‌کشی با انواع مداد و خودکار یا ماژیک وجود دارد، می‌توانید به‌جای استفاده از آب ولرم، اسفنج را در آب نسبتا داغ فرو برده و با استفاده از حرارت آب یا محلول شوینده، سعی در محو کردن آن داشته باشید. البته استفاده از خمیردندان، پاک‌کن، دستمال مرطوب و برخی دیگر از مواد مشابه نیز روشی ابتکاری هستند که می‌توانند در برخی مواقع کمک‌کننده باشند.
  • اگر روی دیوار سفیدرنگ لکه روغنی، گریسی یا چربی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر سایر را‌ه‌حل‌هایی که می‌دانید، از ترکیب بی‌کربنات سدیم و آب نیز بهره ببرید.

تمیزکردن دیوار‌های سفیدرنگ با رنگ روغنی و پلاستیک

تمیزکردن دیوار‌های سفید روغنی و سفید پلاستیکی

برخلاف دیوار گچی معمولا توصیه نمی‌شود که دیوار‌های با رنگ روغنی یا پلاستیک را با سمباده برای رفع لکه بتراشید. در واقع برای تمیزکردن دیوار با رنگ روغنی راحت‌ترین و سریع‌ترین شیوه، شستشو با آب گرم و محلولی ملایم است. چراکه رنگ روغنی به سبب بافتی که دارد عمل شستشو را راحت‌تر می‌کند.

در مورد رنگ پلاستیکی که در انواع مختلفی وجود دارد می‌توان این نکته را متذکر شد که اگر رنگ پلاستیک به‌کاررفته روی دیوار باکیفیت بوده و از نوع قابل شستشو است، طبیعتا همان روش شستن ملایم و دورانی و بلافاصله خشک‌کردن با دستمالی حوله‌ای و بدون پرز کافی است. اما اگر رنگ پلاستیک غیر قابل شستشو باشد، با اینکه برخی باز هم به شستشوی آن می‌پردازند، یکی از بهترین راه‌حل‌ها رنگ زدن مجدد دیوار‌ها است. چراکه به دلیل آنکه حلال این نوع رنگ‌ها آب بوده، نسبت به رنگ روغنی پروسه راحت‌تر و تروتمیزتری را برای رنگ زدن سبب می‌شود.

چه زمانی باید روی دیوار‌های سفیدرنگ را دوباره رنگ کنیم؟

زمان رنگ زدن دیوار‌های سفید

لزوما همیشه رنگ کردن دیوار‌ها راحت‌ترین شیوه برای تمیزکردن دیوار‌ها نیست، اما اگر دیوار موردنظر شدیدا به نوسازی و تجدید رنگ نیاز دارد، رنگ کردن را می‌توانید انتخاب کنید. در این مورد برای اینکه به طور دقیق مطمئن شوید که آیا واقعا زمان رنگ زدن دیوار‌های سفید رسیده است چند نشانه آشکار وجود دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • کثیفی و لک قسمتی از دیوار به‌قدری ماندگار بوده که حتی با شستشو نیز از بین نمی‌رود.
  • جلا و درخشش رنگ سفید که ممکن است منحصرا سفید اکلیلی باشد آسیب‌دیده و به طور محسوس قابل‌مشاهده است.

در مورد رنگ زدن دوباره دیوار‌های سفید و در واقع هر نوع رنگی این نکته را به‌خاطر داشته باشید که رنگ‌آمیزی تنها روی نواحی کثیف و لکه‌دار کار چندان عاقلانه‌ای نیست؛ چراکه رنگی که تازه می‌زنید ظاهر متفاوتی نسبت به رنگ‌های قدیمی، کدر و رنگ‌پریده دارد که می‌تواند نتیجه کار را بسیار بد جلوه دهد. البته معمولا اگر رنگ پیشین در ۲ سال گذشته و به‌تازگی روی دیوار رنگ شده باشد و روی دیوار ابدا خراشیدگی وجود نداشته باشد، احتمالا می‌توانید با قدری ظرافت این مشکل را نیز به‌سادگی حل کنید.

چه زمانی باید نظافتچی حرفه‌ای استخدام کنیم؟

استخدام فردی حرفه‌ای برای تمیزکردن دیوار‌های سفید

یکی از علائمی که نشان می‌دهد ممکن است به کمک تمیزکننده‌های حرفه‌ای نیاز داشته باشید، وجود لکه‌ها و چکه‌های قهوه‌ای‌رنگ روی دیوارتان بوده که برخلاف به‌کاربردن هر نوع تکنیکی که بلد هستید باز هم روی دیوار خانه جا خوش کرده‌اند. یکی از دلایلی که باعث ایجاد و باقی‌ماندن این لکه‌ها روی دیوار‌های سفیدرنگ می‌شوند اغلب به دلیل باقی‌ماندن اثر نیکوتین است که ممکن است به دلیل صاحبان قبلی در خانه شما رخ داده باشد.

بنابراین اگر این‌چنین لکه‌های سفت و سختی روی دیوار خانه شما پیدا شد، باید با افراد متخصص در زمینه نظافت خانه تماس بگیرید تا آن‌ها با روش‌ها و مواد مخصوصی که در اختیار دارند به‌سادگی این لکه‌ها را حذف کنند؛ بنابراین پس از اینکه متوجه شدید لکه‌هایی روی دیوار بوده که پاک‌کردن آن‌ها از توان شما خارج است، انرژی و زمان خود را بیهوده هدر نداده و این کار را به اهلش بسپارید.

تمیزکردن دیوار‌های سفید و کلام آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید، غیر از رنگ کردن دیوار‌های سفیدرنگ و درخشان خانه، می‌توان از راه‌های دیگری برای تمیزکردن آن‌ها نیز استفاده کرد که شیوه کلی آن را به‌صورت گام‌به‌گام برای شما شرح دادیم. البته باتوجه‌به نوع بافت و رنگ سفیدی که یک دیوار می‌تواند داشته باشد، نکاتی را نیز در باب گچی بودن دیوار و نیز پوشش رنگ روغنی و پلاستیکی دیوار برای شما بیان کردیم. شما می‌توانید برای خرید انواع مواد شوینده از سرویس سوپرمارکت اسنپ استفاده کنید و آن‌ها را درب منزلتان تحویل بگیرید. دست آخر، امید است این مطلب بتواند برای تمیزکردن دیوار‌های سفید خانه زیبای شما مفید واقع شده باشد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *