اگر جز کسانی باشید که در سفرهای خود اقامت در هتل را انتخاب کردهاید، ممکن است اصطلاح کانسیرج هتل به گوشتان خورده باشد.
اگر هم با این اصطلاح آشنایی ندارید و نمیدانید مفهوم آن چیست، در این مطلب با ما همراه باشید تا در ارتباط با این مفهوم، توضیحاتی را ارائه دهیم.
کانسیرج هتل چیست؟
کانسیرج هتل شخصی است آگاه و مسلط نسبت بهتمامی فعالیتهایی که در یک هتل انجام میشود.
این فرد باید مهارتهای کافی در جهت سخنوری را داشته باشد، زیرا قرار است بهعنوان یک راهنما و مشاور در بخش اصلی هتل فعالیت داشته باشد و مهمانان را برای دریافت خدمات باکیفیت و آسانتر راهنمایی کند. همچنین این فرد زیر نظر مدیر اقامتی هتل به فعالیت خود ادامه میدهد.
در حقیقت بهتر بود که بهجای کانسیرج هتل چیست، میگفتیم که hotel concierge کیست؟
کانسیرج یا Concierge به معنای دستیار هتل بوده و ریشه این کلمه فرانسوی است. شاید در لغت به معنای سرایدار باشد، اما وظایفی که یک سرایدار دارد با وظایفی که یک کانسیرج دارد متفاوت است.
کانسیرج در هتلهای سطح بالا ایران همچون هتلهای چهارستاره و پنجستاره فعالیت داشته و به مسافران خدمات ارائه میدهد.
با این تفاسیر، مشخص شد hotel concierge یک منصب برای افرادی بوده که در هتل کار میکنند و وظایف آنها جدا از وظایف دیگر اشخاصی است که در هتل فعالیت دارند و روند فعالیت آنها در بهبود روند هتل تأثیرگذار است.
جایگاه این افراد در هتل، خصوصا هتلهایی که لابیهای بزرگتری داشته باشند، قابلمشاهده و ملموستر است و میتوانید این افراد را در این قسمت از هتلها شناسایی کنید.
همچنین اگر لابی آن هتل فضای بزرگتری داشته باشد میز آنها بهصورت جداگانه در قسمت دیگر از لابی قرار میگیرد.
وظایف کانسیرج هتل
حالا که نسبت به hotel concierge شناختی تقریبی پیدا کردیم، وظایفی که این شخص در هتل دارد را بررسی خواهیم کرد.
۱. ارائه بهترین خدمات به مهمانان و تضمین مکان و امکانات رفاهی در آن هتل
در ابتدا این شخص باید نسبت بهتمامی مواردی که ممکن است در هتل اتفاق بیفتد، آگاهی داشته باشد و توانایی پاسخگویی به مهمانان در هر زمینهای را دارا باشد تا رضایت مهمان نسبت به هتل و حس اطمینان و اعتماد آن جلب شود.
این فرد باید به هر مهمان باتوجهبه سوالاتی که دارد، پاسخ بدهد و آن را در راستای رسیدن به جواب سوالش راهنمایی و مشاوره بدهد. زیرا سوالات هر مهمان و انتظاراتی که از آن هتل میتواند داشته باشد متفاوت است.
۲. برقراری ارتباط مؤثر با مهمانانی که به آن هتل وارد میشوند
این فرد باید توانایی و مهارت بسیاری در چگونه صحبتکردن و چگونه راهنمایی کردن داشته باشد. زیرا او بهعنوان یک واسطه به برقراری ارتباط بین مهمان و هتل میپردازد.
به همین خاطر مهارت این فرد در صحبت کرد باید بسیار خوب باشد و همچنین آگاهانه صحبت نماید تا بتواند رضایت مهمان را جلب نماید.
کانسیرج باید شخصی قابلاعتماد باشد و همچنین از صحت و درستی و بهروز بودن اطلاعاتی که در اختیار مهمان میگذارد، مطمئن بوده تا مهمان بتواند نسبت به هتل اعتماد خاطر داشته باشد.
۳. پیگیری و برطرف نمودن نیازهای مهمانان
کانسیرج باید به طور مدام و مستمر از مهمانان سوالاتی در خصوص اقدامات و خدماتی که هتل ارائه میدهد بپرسد.
همچنین باید تمامی اطلاعاتی که یک مهمان باید از یک هتل داشته باشد را در اختیار او قرار دهد همچون مراسمهایی که در هتل برگزار میشوند یا خدماتی که آن هتل ارائه میدهد، فرد مهمان باید نسبت به این مسائل شناخت کافی داشته باشد.
این فرد باید به طور مستمر پیگیر مهمانانی که در هتل اقامت دارند، باشد. تا در صورت هرگونه نیاز و سؤال در ارتباط با هتل یا مراکز خارج از هتل پاسخگویی مناسب داشته باشد و بتواند راهنمایی کند.
اگر مهمان احساس نارضایتی نسبت به یکی از مراحلی که انجام میشود، داشته باشد، کانسیرج هتل میتواند برای برطرف نمودن آن اقدام کند.
۴. استفاده از نرمافزارهای مخصوص و داشتن اطلاعات لازم در خصوص هتل
هر هتل معمولا دارای یک نرمافزار هتلداری است که در آن تمامی اطلاعات مربوط به هتل ثبت میشود. این نرمافزار در هتلداری بسیار بهینه و پرکاربرد است و از جمله مزیتهای یک هتل خوب در جهت سریعتر برطرف ساختن نیازهای مهمانان است.
از این نرمافزار میتوان برای پیگیری اتاقهای خالی و پر کردن اتاقها، اختصاص دادن اتاقها به مهمانان و بررسیهای لازم جهت تکمیلشدن این پروسه، پرداختیهای صورتگرفته از مهمانان، اطمینان از رضایت مهمانانی که در هتل اقامت دارند و انجام مراحل برای زمانی که مهمانان میخواهند از هتل خارج شوند و ارائه فاکتور به آنها استفاده کرد.
۵. داشتن اطلاعات کافی در خصوص فضایی که هتل در آنجا قرار دارد
کانسیرج هتل باید اطلاعات دقیق و شناخت کاملی دررابطهبا مکانهایی که در اطراف هتل قرار دارند داشته باشد.
این اطلاعات باید از مواردی همچون جاذبههای گردشگری که در آن شهر یا در نزدیکی هتل قرار دارد، اطلاع در مورد رستورانهای نزدیک به هتل، انواع مراکز رفاهی و خرید و همچنین وسایل حملونقلی که میتوانند از آنها برای جابهجایی استفاده کنند. اینها همه از جمله اطلاعاتی هستند که یک کانسیرج ماهر باید داشته باشد.
داشتن کانسیرج ماهر با اطلاعات کامل در این موارد میتواند یک تبلیغ عالی برای هر هتلی باشد و یکی از ویژگیهای عالی برای یک محل اقامت، محسوب میشود.
۶. ارتباط خدماتی و رفاهی با اماکنی که در اطراف هتل قرار دارند
یک کانسیرج ماهر جهت توسعه روابط کاری خود و همچنین در جهت توسعه محل کار خود میتواند تبلیغ هم داشته باشد یا با مکانهایی همچون مراکز تفریحی و گردشگری، شرکتهای حملونقل و رزرو بهترین میز رستورانها همکاری داشته باشد.
به طور خلاصه و واضح تمام این فعالیتهایی که گفته شد را میتوان اینگونه بیان نمود:
کانسیرج هتل یک شخص ماهر و مسلط به قوانین گفتاری است. ازاینجهت او میتواند در تمامی مواردی که در زمینه انتخاب مکان اقامت خود شک داشته باشید، آن شک شما را برطرف سازد و اطلاعات و مشاوره دقیقی دررابطهبا تمام پروسهای که در آن هتل انجام میشود به شما ارائه دهد.
کانسیرجها باتوجهبه اطلاعات و آگاهی کافی نسبت به مسائل هتل یا قسمتی که هتل در آنجا قرار دارد میتوانند در تمامی موارد راهنمای شما باشند یا اگر با مشکلاتی در هر زمینهای مواجه شدید به شما برای رفع آن مشکل کمک کنند.
همچنین میتوانید برنامهریزی یکسری از کارهای خود را همچون برگزاری تولدها یا مهمانیها یا دیگر برنامهها را به او بسپارید تا شما را در هر چهبهتر برگزار شدن آن مراسمها یاری رساند و از سردرگمی شما را نجات دهد.
اهمیت حضور کانسیرج هتل
همانطور که خواندید، در این مطلب ما به معرفی یکی از اشخاص و وظایف هتلداری پرداختیم. hotel concierge یکی از مهمترین کارکنان این مراکز اقامتی است که وظایف مختلفی را برعهده دارد.
تمامی فعالیتها و اقداماتی که میخواهید انجام دهید اما در انجامدادن آنها تردید دارید را میتوانید با کانسیرج هتل هماهنگ کنید تا شما را در ارتباط با کاری که میخواهید انجام دهید، راهنمایی کند.
همینطور پیشنهاد میکنیم که برای رزرو هتل، از سرویس رزرو هتل اسنپ استفاده کرده و به این شکل بهترین تجربه رزرو اینترنتی هتل های مختلف را داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید