آبشارهای گلستان؛ زیبایی بی انتهای طبیعت

آبشارهای گلستان

استان گلستان در خطه شمال ایران قرار دارد و دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلف است. یکی از جذابیت‌های سفر به این استان، جنگل‌ها و مناظر طبیعی آن است. در استان گلستان آبشارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانند بهترین مقصد برای طبیعت‌گردی باشند. برای سفر به آبشارهای گلستان در دل طبیعت فصل مناسبی را انتخاب کرده و وسایل طبیعت‌گردی را آماده کنید. در این مطلب قصد داریم تا سفری کوتاه به استان گلستان داشته باشیم و آبشارهای گلستان را معرفی کنیم؛ پس تا انتهای این سفر همراه ما باشید.

آبشارهای استان گلستان ؛ سفر در دل کوه و جنگل

بدون شک صدای خروشان آب که از یک آبشار زیبا در دل طبیعت جاری می‌شود، لحظات آرامش‌بخشی را برای شما ایجاد می‌کند. کوله خود را کناری گذاشته و به این صدای زیبا گوش دهید، صدای آبشار و نسیم ملایم هوا، تمام استرس‌ها و نگرانی‌ها را از شما دور می‌کند. اگر شما نیز از یکنواختی زندگی روزمره خسته شده‌‌اید، کوله خود را به مقصد استان گلستان و آبشارهای زیبای آن آماده کنید. در ادامه مهم‌ترین و معروف‌ترین آبشارهای این استان را معرفی می‌کنیم.

آبشار زیارت

آبشار دوقلو زیارت یکی از زیباترین آبشارها در جنگل‌های گلستان است که آب زلالی دارد. در اطراف این آبشار مناظر طبیعی زیبایی را مشاهده خواهید کرد. آبشار زیارت در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان و در ۵ کیلومتری روستای زیارت قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار به سمت جنوب گرگان و جنگل ناهارخوران راهی شوید. پس از عبور از جنگل به روستای زیارت می‌رسید. مسیر خود از روستای زیارت به سمت آبشار را سپری کنید که بخشی از آن جاده آسفالت و بخشی دیگر نیز زمین خاکی است.

آبشار شیرآباد

آبشار شیرکوه

در نزدیکی روستای شیرآباد چندین آبشار پلکانی دیده می‌شود که در امتداد رودخانه قرار دارند. این آبشارها که مجموعا ۷ عدد هستند، در میان مردم محلی با نام‌های مختلفی مانند عروس، دوقلو و غیره شناخته می‌شوند. آبشارهای شیرآباد در ۲۰ کیلومتری این روستا و ۷ کیلومتری شهر خان‌ببین قرار دارند که ارتفاع بلندترین آن‌ها ۲۵ متر است.

اگر قصد دیدن زیبایی‌های ابشار های جنگل گلستان را دارید، از شهر خان‌ببین مسیر خود را به سمت روستای شیرآباد طی کنید. پس از رسیدن به این روستا در حدود ۳ کیلومتر جاده آسفالت در پیش روی دارید تا به مسیری خاکی و مال‌رو برسید. پایان این مسیر به آبشارهای شیرآباد منتهی می‌شود. در مسیر خود به سمت آبشار می‌توانید از غار دیو سپید یا غار شیرآباد، پناهگاه سمندر گرگانی نیز دیدن کنید.

آبشار کبودوال

نام این آبشار به معنای جوی یا نهر آبی رنگ است و در دل جنگل قرار دارد. جالب است بدانید که کبودوال تنها آبشار تمام خزه‌ای ایران و حتی جهان است. کبودوال یکی از زیباترین آبشارهای ایران با مناظر رویایی است که در فهرست آثار طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است. گوش سپردن به صدای خروشان آب‌ها و تماشای زیبایی‌های سبز رنگ این آبشار، لذت نشستن در کنار آن را دو چندان می‌کند.

برای رفاه حال گردشگران در کنار این آبشار زیبا و معروف برخی امکانات رفاهی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی و نمازخانه ایجاد شده است. آبشار کبودوال در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول قرار دارد و برای رسیدن به آن باید در حدود ۳۲۰ پله سنگی را رد کنید. مسیر رفتن به این آبشار مسیر جنگلی است که باید پیاده طی نمود. در راه آبشار می‌توانید از سد کبودوال نیز دیدن کنید و از مناظر آن لذت ببرید.

آبشار لاشو

آبشار لاشو

یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین آبشارهای گلستان در حوالی شهر آزادشهر قرار دارد. آبشار لاشو نام خود را از روستایی با همین نام گرفته است که البته امروزه این روستا دیگر وجود ندارد. این آبشار از ۴ چشمه ایجاد شده و آوای دل‌انگیزی را در دل طبیعت ایجاد می‌کند. مناطق اطراف آبشار با درختان مختلف و آوای دل‌انگیز پرندگان بسیار جذاب و رویایی است.

برای رسیدن به آبشار لاشو، پس از شهر آزارشهر، جاده شاهرود را در پیش بگیرید تا وارد جاده فرعی روستا فاضل آباد شوید. پس از این روستا در سمت چپ فضای جنگی با وسعت ۲۵۰۰ متر وجود دارد که از آنجا مسیری به طول ۱۵۰۰ متر در پیش دارید تا به آبشار برسید؛ البته مسیر آبشار پس از فضای جنگلی را باید پیاده طی نمود.

آبشار لوه

در دل جنگل‌های زیبای استان گلستان یکی از جذاب‌ترین آبشارها با نام آبشار لُوه قرار دارد که همچون نگینی جذاب، بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است. این آبشار حالت طبقاتی داشته و در هر طبقه حوضچه کوچکی ایجاد شده است. ارتفاع بلندترین بخش این آبشار در حدود ۱۵ متر بوده و آب زلال، خنک و زیبایی دارد که طراوت این آب از دمای هوای اطراف آبشار می‌کاهد.

آبشار لوه در ۵ کیلومتری جاده گلستان-مشهد و در ۲۰ کیلومتری شهر گالیکش قرار گرفته است. آبشار لوه نام خود را از روستایی به همین نام گرفته است و در نزدیکی روستا قرار دارد.

آبشار رنگو

آبشار رنگو

رنگو یک آبشار کوچک با ارتفاع ۷ متر است اما مسیر زیبای رسیدن به آبشار و تماشای مناظر اطراف آن شما را ترغیب می‌کند تا به سمت این آبشار راهی شوید. آبشار رنگو در جنگل رنگو قرار گرفته و آب خود را به حوضچه کوچک زیر آبشار جاری می‌کند. در مسیر رسیدن به این آبشار از جنگلی زیبا عبور کرده و موسیقی دلنواز طبیعت شما را سرمست می‌کند.

این آبشار زیبا در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسیر جنگل رنگو را پس از روستای توشن در حدود ۵ ساعت با پای پیاده سپری کنید. برای رسیدن به آبشار رنگو مسیر آسانی را در پیش روی ندارید و به وجود یک راهنما نیاز خواهید داشت. با رسیدن به این آبشار و تماشای زیبایی مناظر آن، خستگی راه از شما دور شده و می‌توانید در کمپ کنار آبشار نیز استراحت کنید.

آبشار باران کوه

در جنگل شصت کلاته استان گلستان یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران قرار گرفته است که برای رسیدن به آنجا باید جند ساعت راه را پیاده طی کنید. مسیر نسبتا سخت دسترسی به آبشار باران کوه موجب شده است تا این آبشار و مناطق اطراف آن مناظر بکر و زیبایی داشته باشند. در این آبشار، قطره‌های آب از صخره‌ای خزه‌ای به سمت پایین جریان می‌یابند.

برای رسیدن به این آبشار باید در جنگل شصت کلاته و در کنار رودخانه شصت کلا به مسیر خود با اتومبیل ادامه دهید تا به جاده‌ای خاکی و ناهموار برسید. مابقی مسیر را باید در حدود ۳ ساعت با پای پیاده سپری کنید. موقعیت این آبشار در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی گرگان است. اگر با سرمای هوا یا بد بودن جاده خاکی آبشار مشکلی نداشتید، در زمستان به باران کوه سفر کنید و به تماشای قندیل‌های یخی زیبای آن بپردازید.

آبشار نومل

آبشار نومل

یکی از زیباترین آبشارهای استان گلستان، آبشار نومل است که در منطقه‌ای زیبا و جنگلی قرار دارد. خنکای این آبشار و گیاهان اطراف آن، بهترین مکان برای فرار از شلوغی شهرها و سپری کردن اوقاتی خوش در دامان طبیعت است. در حوالی روستای نومل آبشارهای متعددی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها آبشار دوقلو نومل است.

این آبشار در ۷ کیلومتری جاده گرگان-مشهد قرار گرفته و تا روستای نومل ۴ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار نومل باید مسیر خود را در جنگل‌های منطقه چهل گیسو (چلگیسو) ادامه دهید.

آبشار سرخو

آبشار زیبای سرخو با ۲۷ متر ارتفاع در منطقه مینودشت قرار گرفته است و از ابشارهای دیدنی گلستان به حساب می‌آید. این آبشار حالت نیمه پلکانی داشته و آب زلال آن، طراوات و شادابی هوا و گیاهان را افزایش داده است. پس از هر طبقه آب به درون حوضچه کوچک پایین آن ریخته می‌شود تا مجددا به سمت زمین سرازیر شود. برای رفتن به این آبشار باید در منطقه مینودشت به سمت روستا سرخو بروید. پس از گذر از این روستا مسیر خود را تا رسیدن به آبشار ادامه دهید.

آبشار آق سو

آبشار آق سو

پارک ملی گلستان را نگین این استان زیبا می‌شناسند و تمام افرادی که به گلستان سفر می‌کنند، این منطقه جنگلی زیبا را از دست نمی‌دهند. در دل پارک جنگلی گلستان آبشار آقسو قرار گرفته است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اغلب افراد با رفتن به مناطق پارک ملی گلستان، دیدن آبشار زیبای آق سو را نیز در برنامه خود خواهند داشت.

این آبشار دائمی بوده که در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر گالیکش و مرز استان‌های خراسان شمالی و گلستان قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار در جاده گرگان بروجرد به مسیر خود ادامه دهید تا از تونل گلستان گذر کنید. پس از این تونل مسیر کوتاه دیگری را در پیش روی دارید که باید آن را با پای پیاده طی نمود.

آبشار لولوم

این آبشار زیبا یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مینودشت گلستان است. برای رفتن به این آبشار باید در مسیر محور بین‌المللی شمال مشهد برانید و پس از رسیدن به شهرک صنعتی مینودشت وارد جاده روستای باقرآباد شوید. ارتفاع آبشار لولوم به حدود ۵۰ متر می‌رسد و یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید در مسیر رفتن به مشهد در آن توقف و لحظات دلچسبی را سپری کنید.

سایر آبشار های گلستان

استان گلستان آبشارهای متعددی دارد که ما در بالا تلاش کردیم تا مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کنیم. از دیگر آبشارهای گلستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبشار شادان کردکوی (دو آب): این آبشار با ارتفاع ۴۰ متر در ۷ کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی قرار دارد و محل تلاقی ۲ رودخانه است.
  • آبشار پشمکی رامیان: در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی رامیان و در منطقه‌ای ییلاقی به آبشار پشمکی رامیان می‌رسید. برای رسیدن به این آبشار باید در غرب روستای پا قلعه، ۳ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید.
  • آبشار گلستان: این آبشار با ارتفاع ۱۹ متر در تمام طول سال جاری است و یکی از دیدنی‌های پارک ملی گلستان محسوب می‌شود. این آبشار در نزدیکی تفرجگاه پارک ملی گلستان قرار دارد.
  • آبشار جوزک: در ۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامیان یکی از زیباترین آبشارهای استان گلستان با نام آبشار جوزک دیده می‌شود.

سفر به استان گلستان و تماشای آبشارهای زیبای آن

آبشارهای استان گلستان

در دل جنگل‌های هیرکانی استان گلستان، بخشی از زیباترین آبشارهای خطه شمالی ایران قرار گرفته است. برای سفری جذاب در دل طبیعت بکر و زیبا و تماشای آبشارهای مختلف، کوله خود را به مقصد استان گلستان آماده کنید. برای رفتن به گلستان می‌توانید بلیط خود را از طریق سرویس بلیط سفر اسنپ تهیه کنید. همچنین امکان رزرو هتل و اقامتگاه از طریق اسنپ فراهم شده است تا شما برای سفر هیچ نگرانی نداشته باشید.

سؤالات متداول

  • معروف‌ترین آبشارهای گلستان کدام آبشارها هستند؟

در استان گلستان آبشارهای مختلفی وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آبشار زیارت، آبشار کبودوال، آبشار باران کوه، آبشار شیرآباد، ابشار لوه، آبشار لاشو و آبشار آق سو اشاره کرد.

  • کدام یک از آبشارهای معروف گرگان در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است؟

آبشار کبودوال تنها آبشار تمام خزه‌ای ایران و جهان بوده که در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شده است.

  • در پارک ملی گلستان کدام آبشارها دیده می‌شوند؟

در پارک ملی گلستانی آبشارهای متعددی وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آبشار گلستان و آبشار آق سو اشاره کرد.

کلام پایانی

بازدید از جاذبه‌های دیدنی مانند آبشارها و چشمه های معروف استان گلستان شما را از حال‌وهوای زندگی شلوغ و پر از گرفتاری شهری دور می‌کند و باعث می‌شود ساعاتی فراموش‌نشدنی را در زیباترین و سرسبزترین جاذبه‌های این خطه پهناور بگذرانید.

در سفر به شمال از کدام آبشار گلستان بازدید کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

1 دیدگاه

  • علی پاسخ

    سلام….عروس آبشارهای گلستان و از قلم انداختین

    ۱۲ تیر, ۱۴۰۲ در ۳:۰۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *