طرز تهیه لواشک خانگی ترش و فراموش‌نشدنی

لواشک‌ها در دسته ترشیجاتی قرار دارند که بسیار لذیذ هستند و تمام افراد در هر سن و سالی آن‌ها را دوست دارند. شما می‌توانید با تمام میوه‌های فصل لواشک تهیه کنید.

اگر تمایل داشتید لواشکی ترش مزه داشته باشید، آلو سیاه، آلو زرد، انار و زرشک و اگر دوست داشتید لواشک شما دو مزه و ملس باشد، هلو، سیب و کیوی همان میوه‌هایی هستند که یک لواشک خوش طعم را به شما هدیه می‌دهند. در ادامه با درست‌کردن لواشک خانگی با ۱۰ نوع میوه با شما هستیم.

لواشک آلو سیاه

برای درست‌کردن لواشک خانگی آلو سیاه، تنها به ۱ تا ۳ کیلو آلو سیاه و کمی نمک احتیاج دارید. ابتدا آلوها را شسته و درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید.

در زمان پخت آلوها، نمک اضافه کرده و اگر طعم ملس آن را دوست داشتید کمی شکر نیز به آن‌ها اضافه کنید. بعد از اینکه آلو‌ها به‌خوبی پخته شده و غلیظ شدند، آن‌ها را از صافی رد کنید تا هسته و پوست آن‌ها جدا شود.

سپس کف یک سینی یا یک ظرف مسطح بزرگ را با نایلون بپوشانید و آلوهایی را که از صافی رد کرده‌اید را به‌صورت کاملا یکنواخت روی نایلون پهن کنید. سینی را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید تا به‌مرورزمان آلوها خشک شوند.

بعد از اینکه لواشک شما کاملا خشک شد می‌توانید روی آن را نیز با یک نایلون بپوشانید و نایلون را فشار دهید تا بر سطح لواشک بچسبد. سپس آن را به قطعات دلخواه بریده و در یخچال نگهداری کنید.

لواشک آلبالو

میوه آلبالو یکی از نوبرانه‌های جذاب، ترش مزه و لذیذ تابستان است. آلبالو را به شکل آلبالوخشکه، آلبالوی یخ‌زده، خورشت آلبالو، آلبالو پلو، مربای آلبالو، لواشک و ترشک آلبالو تهیه کرده و نوش جان می‌کنند.

در ادامه با درست‌کردن لواشک خانگی آلبالو، ما را همراهی کنید. برای تهیه این لواشک به ۱ تا ۲ کیلو آلبالو و شکر یا نمک احتیاج دارید. در مرحله اول آلبالوها را تمیز کرده، شسته، آن‌ها را در قابلمه بریزید و با نصف لیوان آب روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه آب آن کم شده و میوه‌ها نرم شدند، آن‌ها را زیرورو کنید تا کاملا به‌صورت یکدست آلبالوها پخته شوند.

بعد از پخته‌شدن کامل آن‌ها، قابلمه را از روی حرارت بردارید و میوه‌های پخته شده را درون یک آبکش بریزید. آب آلبالو در ظرفی که زیر آبکش قرار دارد جمع شده و هسته و گوشت آلبالو در آبکش باقی می‌ماند.

با پشت قاشق میوه‌ها را خوب فشار دهید تا هسته از گوشت آلبالو جدا شود و تمام عصاره آلبالو در ظرف زیرین جمع شود. در ادامه مایه لواشک را دوباره درون قابلمه برگردانید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.

بعد از رسیدن به غلظت مناسب آن را خنک کرده و درون سینی که با نایلون پوشانده شده، بریزید. در مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شود و در خاتمه لواشک‌های خشک شده را به قطعات دلخواه برش داده و درون یخچال نگهداری کنید.

لواشک آلو زرد

برای درست‌کردن لواشک خانگی آلو زرد کافی است که آلو زرد‌ها را شسته، در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا کاملا پخته و نرم شوند. آلو زرد میوه‌ای است که بعد از اینکه به‌خوبی پخته و نرم شد هسته‌ها از آن جدا می‌شوند.

به همین دلیل باید آلو زرد پخته شده را به یک آبکش منتقل کنید و به‌خوبی چنگ بزنید تا تمام مواد به ظرف زیر آبکش منتقل شوند و هسته‌ها جدا بمانند. سپس در صورت تمایل مایه لواشک را دوباره بجوشانید تا به غلظت مورد نظر شما برسد.

بعد از اینکه مایه لواشک آلو زرد به غلظت مناسب رسید، بر حسب ذائقه نمک یا شکر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند. سپس زیر حرارت را خاموش کرده و اجازه بدهید که مایه لواشک خنک شود.

یک سینی یا سطح صافی را با نایلون بپوشانید و مایه لواشک آلو زرد را به آن منتقل کنید. در انتها سینی را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا لواشک شما خشک شود.

لواشک انار

انار از آن میوه‌هایی است که اگر دوست داشته باشید یک لواشک ترش تهیه کنید هیچ‌وقت شما را ناامید نخواهد کرد.

برای پخت لواشک انار به نیم کیلو انار و شکر یا نمک احتیاج دارید. انار‌ها را دانه کنید، در قابلمه ریخته و با نمک به مدت‌زمان ۴ الی ۵ ساعت اجازه بدهید تا در دمای آشپزخانه آب بیندازد.

بعد از آن قابلمه را روی حرارت گذاشته مدام هم بزنید تا دانه‌های انار له شده، نرم شوند و گوشت از هسته جدا شود. بعد از پخت کامل دانه‌ها، قابلمه را از روی حرارت برداشته ۱ تا ۲ ساعت اجازه بدهید تا به‌خوبی خنک شود.

در مرحله‌ی بعد انار‌ها را در صافی ریخته با گوشت‌کوب له کنید تا یک مایه قوام دار مانند سس گوجه‌فرنگی به شما بدهد. اگر مایه لواشک انار غلظت کافی نداشت آن را روی حرارت قرار دهید و در این مرحله نمک یا شکر اضافه کنید. در نهایت مایه خنک شده لواشک انار را روی یک سینی که با نایلون پوشانده شده بریزید و اجازه دهید که در مقابل نور آفتاب خشک شود. درست‌کردن لواشک انار به همین راحتی بود.

لواشک توت‌فرنگی

درست‌کردن لواشک توت‌فرنگی مانند دیگر میوه‌ها آسان است. توت‌فرنگی‌ها را شسته، برگ سبز آن‌ها را جدا کنید. می‌توانید آن‌ها را در مخلوط‌کن ریخته و به‌صورت یک پوره یکدست تهیه کنید. اما روش دیگر این است که آن‌ها را پخته و با پشت قاشق یا گوشت‌کوب له کنید.

بعد از این مخلوط را از صافی عبور داده و آن را درون قابلمه بریزید. اجازه بدهید تا مایه لواشک توت‌فرنگی روی حرارت جوشیده و قل بزند. بعد از آن می‌توانید با درنظرگرفتن ذائقه خود کمی نمک یا شکر به این مخلوط اضافه کنید.

در نهایت مخلوط مایه لواشک خانگی توت‌فرنگی را روی یک سینی پوشانده شده با نایلون منتقل کرده، آن را در زیر نور آفتاب و حرارت قرار دهید تا به‌آرامی خشک شود.

لواشک زردآلو

برای درست‌کردن لواشک خانگی زردآلو کافی است که اول زردآلوها را شسته، هسته آن‌ها را جدا کنید. البته می‌توانید آن‌ها را پخته و از صافی رد کرده تا هسته زردآلوها جدا شوند، اما این کار، کمی سخت است.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که همین ابتدای کار بعد از شستن زردآلوها، هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس زردآلوهای هسته گرفته را درون قابلمه ریخته و به آن‌ها آب اضافه کنید. نصف لیوان آب برای پخت ۲ کیلو زردآلو کافی است.

نکته اینجاست که زردآلو‌ها در زمان پخت آب می‌اندازند، پس شما نیازی به آب بیشتر ندارید. زردآلوها به‌مرورزمان با حرارت جوشیده و پخته می‌شوند. بعد از پخته‌شدن، آن‌ها را درون آبکش ریخته ظرفی در زیر آبکش قرار دهید.

خوب میوه‌های زردآلوی پخته شده را چنگ بزنید تا گوشت و عصاره در ظرف زیرین ریخته و تفاله آن در آبکش باقی بماند. بعد از این کار مجددا ظرف را روی حرارت قرار دهید تا مایه لواشک شما به غلظت کافی برسد. در ادامه بسته به ذائقه خود نمک یا شکر اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا مایه شما یکدست شود.

در انتها مایع خنک شده را در سینی که آن را با نایلون پوشانده‌اید منتقل کرده و در مقابل آفتاب قرار دهید تا لواشک زردآلو شما خشک شود.

لواشک زرشک

شاید به نظر برسد که طرز تهیه لواشک زرشک سخت خواهد بود، اما مطمئن باشید که تهیه این لواشک با سایر میوه‌ها هیچ فرقی ندارد. زرشک‌ها را پاک‌کرده، بشویید و آبکش کنید.

در یک قابلمه آب را با زرشک روی حرارت قرار دهید. میزان آبی که به یک کیلو زرشک اضافه می‌کنید، نباید از یک لیوان بیشتر باشد.

وقتی که آب به جوش آمد، آب و زرشک را به داخل مخلوط‌کن منتقل کرده و آن‌ها را به‌خوبی با یکدیگر میکس کنید.

در این مرحله با درنظرگرفتن ذائقه خود نمک یا شکر اضافه کنید. کف یک سینی را با نایلون پوشانده و مخلوط را روی سینی بریزید. اجازه بدهید تا لواشک زرشک در مقابل حرارت و آفتاب خشک شود.

لواشک سیب

طرز تهیه لواشک سیب به این صورت است که باید سیب‌ها را شسته، پوست گرفته، خورد کنید و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس در یک قابلمه سیب‌ها را با شکر یا نمک و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه بدهید که در عرض ۱ ساعت پخته و نرم شوند.

بعد از اینکه نرم شدند قابلمه و محتویات آن را سرد کنید و سیب‌های له شده را از صافی عبور دهید. مایه لواشک باقی‌مانده در ظرف زیر آبکش را دوباره درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید.

در نهایت بعد از رسیدن به غلظت مناسب، مایه لواشک سیب را به سینی که روی آن را با نایلون پوشانده‌اید منتقل کنید و در حرارت مستقیم آفتاب قرار دهید تا لواشک شما خشک شود.

لواشک کیوی

درست‌کردن لواشک کیوی جذاب است چون در نهایت لواشکی متفاوت با دانه‌های سیاه‌رنگ کیوی دارید که چشیدن طعم آن شما را جادو می‌کند. در مرحله اول کیوی‌ها را شسته و پوست بگیرید.

سپس آن‌ها را به قابلمه‌ای منتقل کرده و روی حرارت قرار دهید تا کیوی‌ها نرم و پخته شوند. آب اضافه کیوی‌ها که تبخیر شد به‌دلخواه شکر یا نمک اضافه کرده و مخلوط را خنک کنید.

بعد از آن با یک گوشت‌کوب یا یک همزن برقی کیوی‌ها را پوره و له کنید. در مرحله آخر سطح یک سینی را با نایلون پوشانده، مخلوط کیوی خود را به سینی منتقل کنید و اجازه بدهید که با نور آفتاب و حرارت خشک شود.

لواشک هلو

طرز تهیه لواشک هلو آسان است و شما به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. هلوها را شسته و خشک کرده سپس هسته آن‌ها را جدا کنید. هلوهای هسته جدا شده و خرد شده را به قابلمه منتقل کرده و به آن نصف لیوان آب اضافه کنید. برای ۲ کیلو هلو، نصف لیوان آب کافی و مناسب است.

اجازه بدهید که هلوها خوب پخته شوند. در این مرحله بر طبق ذائقه، نمک یا شکر اضافه کنید. وقتی که هلوها پخته شدند آن‌ها را با گوشت‌کوب یا میکسر به‌خوبی له و میکس کنید.

بعد از له شدن و پوره شدن هلو‌ها، آن‌ها را به سینی که روی آن را با نایلون پوشانده‌اید منتقل کنید و اجازه بدهید که در مقابل نور آفتاب قرار گرفته و خشک شوند.

تهیه لواشک خانگی به‌راحتی خرید لواشک

همه ما دوست داریم در منزل مرباجات و ترشیجات را خودمان تهیه کنیم، چون مطمئن هستیم که از مواد مرغوب و باکیفیت استفاده کرده‌ایم و البته رعایت نکات بهداشتی در فرایند تهیه آن‌ها در نظر گرفته شده است.

اگر زمانی هوس کردید که در منزل یکی از لواشک‌های ارائه شده در این مطلب را تهیه کنید و میوه مورد نظر را نداشتید، نگران نباشید! چون سرویس اسنپ اکسپرس در خدمت شماست تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر ۳۰ دقیقه مواد مورد نیاز برای درست‌کردن لواشک خانگی را درب منزل به شما تحویل دهد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *