مراحل و مدارک مورد نیاز برای تمدید گواهینامه رانندگی

تمدید گواهینامه

اگر دقت کرده باشید، روی همه گواهینامه‌های رانندگی، یک تاریخ انقضا وجود دارد که با رسیدن به آن، باید حتما تمدید گواهینامه انجام شود. تمدید گواهینامه رانندگی، کار چندان سختی نیست و مدت زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، اما باید برای انجام آن مدارک لازم را آماده کرده و مراحل مربوطه را پشت سر بگذارید. اگر شما نیز در این خصوص سوالاتی دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

چه زمانی باید برای تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کنیم؟

دقت داشته باشید که تاریخ انقضا و پایان اعتبار گواهینامه شما چه وقت است و پیش از سررسیدن آن، حتما برای تمدید گواهینامه رانندگی، اقدام کنید. لازم به ذکر است که اگر گواهینامه شما گم شده یا به هر شکلی آن را از دست داده باشید نیز باید برای تمدید آن به روش مشابه اقدام کنید. همین طور برای آن دسته از افرادی که تغییر نام داده‌اند، تعویض و تمدید گواهینامه ضروری خواهد بود.

برای تمدید گواهینامه رانندگی، باید به کجا مراجعه کنیم؟

تمدید گواهینامه

در حال حاضر باید برای تمدید گواهینامه خود، به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید. لازم به ذکر است که فرقی نمی‌کند به کدام دفتر پلیس ۱۰+ مراجعه داشته باشید و کافی است که در شهر محل سکونت شما باشد.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه ۱۴۰۲ کدامند؟

مدارک تمدید گواهینامه ۱۴۰۲، به شرح زیر هستند:

  • اصل کارت ملی + یک نسخه کپی
  • اصل شناسنامه + یک نسخه کپی
  • کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  • آدرس پستی محل سکونت به صورت دقیق + کدپستی ۱۰ رقمی
  • عکس بیومتریک که در مرکز پلیس ۱۰+ گرفته خواهد شد

در نظر داشته باشید که اگر هر یک از این مدارک را به همراه نداشته باشید یا مشکلی در خصوص آن‌ها وجود داشته باشد، برای تمدید گواهینامه اقدامات لازم صورت نمی­گیرد و کارشناس پلیس ۱۰+، نمی‌تواند درخواست شما را ثبت کند. از این روی پیشنهاد می‌کنیم که حتما تمامی مدارک را آماده کرده سپس به مرکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. از آن جایی که این مراکز، اغلب اوقات شلوغ بوده و ارباب رجوع زیادی دارند، به این ترتیب اتلاف وقت بی جهت نخواهید داشت.

شرایط تمدید گواهینامه چیست؟

شرایط تمدید گواهینامه رانندگی

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم؛ به چند دلیل ممکن است که شما نیاز به تمدید گواهینامه و گرفتن یک گواهینامه جدید داشته باشید. از جمله این دلایل، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • تمام شدن تاریخ اعتبار گواهینامه
  • مفقود شدن گواهینامه
  • مخدوش شدن فیزیکی گواهینامه
  • تغییر اطلاعات شخصی فرد

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی کدامند؟

برای تمدید گواهینامه باید همان طور که گفتیم، به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و حتما مدارک ذکر شده در بالا را نیز به طور دقیق همراه داشته باشید. پس از آن که مدارک شما دریافت شد، بررسی آن‌ها صورت گرفته و تقاضا برای صدور گواهینامه جدید در سیستم ثبت می‌شود.

در اینجا یک عکس بیومتریک که در بالا نیز اشاره کردیم، در همان مرکز پلیس ۱۰+ از شما گرفته می­شود و البته اثر انگشت نیز گرفته خواهد شد. سپس کارشناس برگه معاینه چشم را برای شما صادر کرده و باید به یکی از چشم پزشکان معتمد ناجا مراجعه کنید. در آنجا پزشک سطح بینایی شما را معاینه کرده و تائیدیه را به صورت سیستمی ارسال می‌کند. (لازم به توضیح است که پیشتر پس از معاینه توسط چشم پزشک معتمد، به جای تائید سیستمی، یک برگه رسید به متقاضی داده می‌شد که باید آن را مجدد به کارشناس پلیس ۱۰+ ارائه می‌دادید.)

بعد از طی این مراحل زمان زیادی طول نمی‌کشد که گواهینامه جدید شما به محل آدرسی که به عنوان محل سکونت به پلیس ۱۰+ دادید، پست می‌شود. به طور معمول چیزی بین ۳ تا ۱۰ روز زمان می‎برد تا مامور اداره پست، گواهینامه را به محل آدرس شما تحویل دهد. در صورتی که به موقع در منزل نباشید، گواهینامه به اداره پست منطقه عودت داده شده و باید خودتان برای تحویل گرفتن گواهینامه به اداره پست مراجعه کنید. از این روی توصیه می‌شود که در فاصله زمانی ۳ تا ۱۰ روزه، حداقل یک نفر در منزل با کارت ملی شما حضور داشته باشد، تا امکان گرفتن گواهینامه صادر شده از مامور پست را داشته باشد.

البته مطابق رویه معمول، باید خود شخص متقاضی به همراه کارت ملی، برای گرفتن گواهینامه از مامور پست حاضر شود، اما معمولا در صورتی که اعضای درجه یک خانواده نیز کارت ملی را در دست داشته باشند، مامور پست همکاری لازم را خواهد کرد.

نکته: البته پس از ثبت درخواست و پشت سر گذاشتن مراحل تمدید گواهینامه، پلیس ۱۰+ یک رسید به شما می‌دهد که می‌توانید تا زمان رسیدن گواهینامه جدید، از آن در صورت لزوم استفاده کنید. این بدان معناست که شما همچنان اجازه رانندگی را داشته و منعی برای آن وجود ندارد.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

هزینه تمدید گواهینامه چقدر است؟

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی

هزینه تمدید گواهینامه، چیزی بین ۲۸۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد شد. این هزینه‌ها شامل تصویربرداری بیومتریک، هزینه چشم پزشکی، جریمه دیرکرد و … است. لازم به ذکر است که این هزینه‌ها مربوط به سال جاری بوده و ممکن است که برای سال‌های آینده، با توجه به تغییر تعرفه‌ها، دستخوش تغییرات کم یا زیاد شوند.

آیا تمدید گواهینامه غیر حضوری ممکن است؟

در روزگاری به سر می‌بریم که بیشتر ما علاقه‌مند هستیم تا کارهای خود را به صورت غیرحضوری انجام دهیم. از این روی احتمالا شما مایل باشید که تمدید گواهینامه خود را به شکل غیرحضوری به انجام برسانید. اما در نظر داشته باشید که در حال حاضر امکان تمدید گواهینامه به شکل غیرحضوری وجود ندارد و شما باید برای انجام مراحل آن و تحویل مدارک، به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. البته این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک، با اینترنتی شدن بیشتر خدمات دولتی و شهری، شما بتوانید گواهینامه خود را نیز به صورت غیرحضوری، تمدید کنید؛ اما در حال حاضر چنین امکانی فراهم نشده است.

عواقب تمدید نکردن گواهینامه رانندگی چیست؟

متاسفانه برخی از افراد این تصور را دارند که نیاز مبرمی به تمدید گواهینامه رانندگی نیست. این در حالی است که شما باید حتما به موقع گواهینامه خود را تمدید کنید. اولین مشکلی که تمدید نکردن گواهینامه برای شما به همراه دارد، جریمه شدن به وسیله افسر پلیس راهنمایی و رانندگی است. بر این اساس در صورتی که به هر دلیلی خودروی شما توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شود، نداشتن اعتبار گواهینامه، جریمه برای شما به همراه دارد.

به علاوه زمانی که با تاخیر برای تمدید گواهینامه خود مراجعه کنید، بسته به زمان دیرکرد، مبلغی نیز در پلیس ۱۰+، به عنوان جریمه تاخیر از شما اخذ خواهد شد. (البته این جریمه آن قدرها زیاد و قابل توجه نیست.)

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به مراحل و مدارک مورد نیاز برای تمدید گواهینامه رانندگی انداختیم. با این حساب جهت تمدید گواهینامه خود نیاز به زمان و انرژی زیادی نداشته و بهتر است که به موقع برای انجام این کار، اقدام کنید. شما چه تجربه‌ای در این باره دارید؟ توصیه می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان و اطرافیان خود نیز ارسال کنید تا آن‌ها هم نسبت به مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی و مراحل آن، اطلاعات لازم را به دست آورند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *