ساحل چمخاله، نگین ساحل‌های خطه شمال

ساحل چمخاله

شهرسرسبز و شمالی چمخاله و چاف که در شهرستان لنگرود قرار گرفته‌اند از مقاصد جذاب گردشگری استان گیلان به حساب می‌آیند و سالیانه مسافران و گردشگران زیادی به این شهرها سفر می‌کنند. از جمله مناطق دیدنی در چمخاله، ساحل چمخاله است که به امکانات متعدد تفریحی، گردشگری و رفاهی تجهیز شده و به همین دلیل گردشگران و مسافران از حضور در این ساحل لذت می‌برند. به عبارتی این ساحل در سال ۱۳۹۰ عنوان ساحل برگزیده استان گیلان را به خود گرفت. تفریحاتی که در این ساحل می‌توانید داشته باشید، شامل عکاسی، تدارک دیدن یک پیکنیک عالی، شنا و تفریحات آبی است.

دسترسی و جانمایی به ساحل چمخاله

ساحل پر آرامش چمخاله

Snapp-Domestic-Flight

 

چمخاله در استان گیلان و درست در شهرستان لنگرود واقع شده‌است. برای رفتن به این ساحل شما باید به بلوار سعدی، بعد از آن به خیابان آزادگان و سپس به بلوار جمهوری اسلامی برسید. در انتها شما در راستای جاده چمخاله قرار گرفته که شما را به ساحل چمخاله میرساند.

پس برای رسیدن به این ساحل شما اول باید به گیلان بروید. بعد از آن خود را به جاده لاهیجان-لنگرود یا جاده رودسر-لنگرود برسانید. در شهر لنگرود هم به بلوار سعدی و خیابان آزادگان و بلوار جمهوری رفته و در انتها به جاده چمخاله و ساحل چمخاله برسید.

البته یک فرعی نیز وجود دارد که اگر تمایل داشتید از شهر چمخاله عبور نکنید، پیش از ورود به شهر شما را به ورودی این ساحل خواهد رساند. فاصله جاده تا ساحل زیبای چمخاله پنج دقیقه هم نمی‌شود. پس از رسیدن به این ساحل نیز به راحتی می‌توانید خودرو خود را در پیاده رو پارک کرده و بقیه مسیر تا ساحل را پیاده طی کنید.

تاریخچه چمخاله

ساحل چمخاله کم خطرترین ساحل کشور

این ساحل ماسه‌ای از مجهز ترین و البته بی‌خطرترین سواحل کشور به حساب می‌آید که قدمتی تاریخی نیز دارد. درست در زمان نادر شاه افشار بود که این ساحل را برای سرکوب کردن تاتارها که از شرق مازندران وارد شده بودند، توسعه دادن تجارت و اقتصاد دریایی به عنوان یک پایگاه دریایی و همینطور رونق کاخانه و صنعت کشتی سازی انتخاب کردند. دلیل نامگذاری کردن این شهر به چمخاله نیز این بود که بومیان این ناحیه بیشتر کردهای جلالوند هستند که زبان و گویش آن‌ها کردی بوده است. این افراد در زمان حکومت نادرشاه از کرمانشاه به این منطقه آمده و نام آن را چمخاله نامیدند.

“چم” به زبان کردی یعنی “رودخانه” و “خاله” در زبان گیلکی یعنی انشعاب و چمخاله یعنی “منشعب شده از رودخانه”. در اصل نام چمخاله به رودخانه‌ای اشاره می‌کند که از میان شهر عبور کرده و عمقی برابر ۶ متر دارد. این منطقه تا چند سال پیش تنها یک روستا بود و بخشی از شهرستان لنگرود در نظر گرفته می‌شد. البته ساحل این روستا از زمان قبل از انقلاب بسیار پرطرفدار بود و پلاژهای متعدد شنا در آن تعبیه شده بود. بعد از انقلاب، گردشگری در این منطقه بی‌رونق شد و ساحل آن نیز به علت پیشروی کردن دریا، به زیر آب فرو رفت. پس از مدتی دریا عقب نشینی کرد و ساحل چمخاله دوباره نمایان شد و مجدداً مانند قبل رونق زیادی پیدا کرد. در سال ۱۳۸۸ نیز روستای چمخاله با چند روستای دیگر ادغام شد و نام آن را چاف و چمخاله نامیدند. البته بومیان منطقه و گردشگران همچنان را چمخاله می‌نامند.

تفریحات و سرگرمی‌های موجود در ساحل چمخاله

ساحل چمخاله با تفریحات و سرگرمی‌های فراوان

 

شاید جالب باشد که بدانید بعد از انزلی، شهر چمخاله دومین قطب معروف گردشگری در استان گیلان معرفی شده است. شهری که سالانه مسافران و گردشگران زیادی از دور و نزدیک خود را به آن می‌رسانند تا از تفریحاتش لذت برده و خاطرات زیبایی را برای خود ثبت کنند. از جمله تفریحات ساحل چمخاله می‌توان به پیاده روی و پیک نیک و عکاسی در کنار دوستان و خانواده اشاره کرد. این ساحل به قدری زیباست که شما را به عکاسی از خود و اطرافیانتان نیز دعوت می‌کند.

همچنین در قسمتی از این ساحل آلاچیق‌هایی تعبیه شده که بعد از پرداخت هزینه می‌توانید از آنها استفاده کنیدو همچنین در حین لذت بردن از همراهی دوستان و خانواده خود می‌توانید از طلوع یا غروب زیبای آفتاب در این ساحل نیز لذت ببرید. ضمن اینکه در این ساحل تفریحات آبی مانند:

  • قایق سواری
  • شاتل
  • شنا
  • و جت اسکی

نیز قرار داده شده است که هرکدام با رعایت محدودیت‌های سنی و پرداخت هزینه، قابل دسترسی هستند. ناگفته نماند که در برخی از مناطق ساحل چمخاله شنا بلامانع بوده و منطقه کاملا امن است. همینطور

  • موتور چهار چرخ
  • دوچرخه سواری
  • فوتبال و والیبال
  • و پارک طراحی شده برای بازی کودکان

نیز از دیگر تفریحات ساحل چمخاله هستند. ضمن اینکه شما می‌توانید در این ساحل از انجام تفریح اسب سواری نیز لذت ببرید. در واقع آخر هفته‌ها و در روزهای تعطیل با پرداخت هزینه‌ای جزئی می‌توانید اسب سواری کرده و از این تفریح مهیج نیز لذت کافی را ببرید. البته در این ساحل امکانات دیگری مانند سوئیت‌های اقامتی، سرویس بهداشتی، پلاژ شنا، باربیکیو و آلاچیق‌های عمومی و خصوصی نیز برای رفاه حال گردشگران و مسافران تعبیه شده است.

 

اقامتی رویایی در نزدیکی ساحل چمخاله

ساحل طبیعی و بکر چمخاله

بیشتر مواقع گردشگران و مسافران تمایل دارند که در نزدیکی ساحل چمخاله اقامت کنند. البته در اطراف این ساحل هتل‌ها و مجموعه‌های گردشگری متعددی مانند مجتمع اقامتی ویلایی وهاب‌پور، هتل شایان، مجتمع نور چمخاله، هتل چمخاله ایز ایران، مجتمع اقامتی بهداشت و همچنین هتل ستاره دریایی با فاصله اندکی طراحی و جانمایی شده‌اند که بدون شک می‌توانید اقامتی جذاب و با کیفیت را در آن‌ها در تجربه کنید. ضمن اینکه علاوه بر این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، در فاصله مجاز با ساحل برپایی کمپ و چادر زدن نیز برای مسافران و گردشگران مجاز است.

 

نکات سفر و بهترین زمان برای سفر به چمخاله

شهر گردشگری چاف و چمخاله

بهترین زمان برای سفر به این ساحل دیدنی و زیبا انتهای فصل تابستان و اواسط فصل بهار است. درست در این دو زمان می‌توانید سفری پرخاطره به شهر چمخاله و ساحل زیبای آن داشته باشید. چمخاله تابستان‌های گرم و شرجی دارد که بدون شک تحمل آن برای شما که از شهرهای دیگر عازم چمخاله می‌شوید، دشوار است. در ابتدای فصل بهار و در نوروز نیز تا اواسط فصل پاییز زمان مناسب برای سفر به چمخاله است. از میانه فصل پاییز تا انتهای زمستان نیز هوا به شدت در این منطقه سرد است. البته برخی از گردشگران و مسافران ترجیح می‌دهند که از شلوغی و ازدحام دور باشند و در این بازه زمانی با تحمل سرما، خود را به ساحل زیبای چمخاله می‌رسانند.

در ادامه نیز نکات سفر به این منطقه زیبا را به شما گوشزد خواهیم کرد.

 

  • اول از همه اینکه که اگر در ابتدای پاییز به این منطقه سفر کردید، بدون شک با ماهیگیران برخورد می‌کنید که دسته جمعی در حال صید ماهی هستند. توصیه می‌کنیم که حتما از این ماهیگیران ماهی تازه تهیه کنید.
  • دقت کنید که به عنوان یک گردشگر از محیط زیست محافظت کرده و از جا گذاشتن بطری پلاستیکی، زباله، ته سیگار و غیر جداً خودداری کنید. در طبیعت نباید هیچ چیز تغییر کند و ردپایی از حضور و وجود ما در آن دیده شود.
  • و نکته آخر اینکه به هیچ عنوان در زمان هشدارهای سازمان هواشناسی و وزش بادهای شدید، به آبتنی و آشنا در این ساحل نپردازید.

 

دیدنی های بی نظیر و غیرقابل توصیف ساحل چمخاله

از جمله دیدنی‌های ساحل چمخاله می‌توان به تالاب چمخاله و رودخانه آن اشاره کرد که یکی از خروشان‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور ایران به حساب می‌آید. ضمن اینکه محل تردد کشتی‌های روس و ایرانی نیز بوده است. همچنین پل چوبی چمخاله که تنها چهار دقیقه با ساحل چمخاله فاصله دارد و یکی از مناطق بسیار زیبای جنگلی در اطراف این ساحل است. پل چوبی در پارک توسکا قرار گرفته است. ضمن اینکه از امکانات این پارک جنگلی زیبا نیز می‌توان به پارکینگ، آلاچیق، سرویس بهداشتی، حفاظ‌های نرده‌ای برای جلوگیری کردن از صقوط و غیره اشاره کرد.

بعد از آن به پل خشتی لنگرود می‌رسیم که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و تنها ۱۸ دقیقه با ساحل چمخاله فاصله دارد. این پل ۲ محله بزرگ لنگرود به نام‌های “راه پشته” و “فشکالی محله” را به یکدیگر متصل کرده است. همچنین سورتمه سواری لنگرود نیز که فاصله ۲۳ دقیقه‌ای با ساحل آن دارد در منطقه گردشگری و زیبای آبچالکی و لیلاکوه قرار گرفته است. این سورتمه مسیری ۱۲۰۰ متری را در دل شهرهای لنگرود، رودسر، املش، رحیم آباد، شلمان و چمخاله طی کرده و شما از زیبایی‌های طبیعی این مناطق لذت خواهید برد.

 

سفر به چمخاله برای خاطرات خوشی که به یادگار میمانند

هر آنچه که لازم بود در مورد ساحل چمخاله و زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر و اطراف آن بدانید را به شما گفتیم. جز اینکه در این شهر مردمانی بسیار خوش قلب و خونگرم حضور دارند که در کنار آن‌ها احساس غربت و مسافر بودن نخواهید داشت. همچنین بد نیست بدانید که اگر قصد سفر به شهر چمخاله و ساحل زیبا و پر رونق آن را داشتید، سرویس بلیت سفر اسنپ و سرویس رزرو هتل اسنپ در کنار شماست تا بدون فوت وقت اقتصادی‌ترین خدمات را به شما ارائه کند.

سوالات متداول

ساحل چمخاله در کجا قرار دارد؟

ساحل چمخاله در شهر سرسبز و زیبای چمخاله و چاف قرار گرفته است.

ساحل چمخاله امکانات تفریحی دارد؟

بله در این ساحل آلاچیق برای استراحت و پیکنیک و فعالیت‌هایی مانند اسب سواری، دوچرخه سواری، موتور چهارچرخ، فوتبال و والیبال، پارک بازی کودکان، شنا و غیره در نظر گرفته شده است.

ساحل چمخاله برای شنا کردن ایمن است؟

بله، این ساحل یکی از کم‌خطرترین سواحل کشور برای شنا و تفریحات آبی به حساب می‌آید.

اشتراک گذاری پست

1 دیدگاه

  • Gol پاسخ

    واقعا بی نظیره

    ۲۵ تیر, ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *