غارهای اطراف تهران؛ گردش در دالان‌های تاریک در نزدیکی پایتخت

غار های تهران

دنبال اطلاعاتی درباره سفر به تهران و جاذبه‌های اطراف آن هستید؟ این‌دفعه سفری هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز در پیش بگیرید و راهی غارهای هیجان‌انگیز اطراف تهران شوید. اگر خودروی شخصی ندارید، می‌توانید برای خرید بلیط تهران اقدام کنید. در این مقاله چند مورد از معروف‌ترین غارهای تهران را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

غار های اطراف تهران

۱. غار رودافشان

غار رودافشان

آماده سفر به غاری پررمزوراز هستید؟ غار رودافشان یکی از معروف‌ترین غارهای اطراف تهران است که برای رسیدن به آن از مرکز تهران کافی است ۲ ساعت رانندگی و حدود ۲۰ دقیقه کوهنوردی کنید. این غار در سراشیبی کوه نهان شده است، به همین دلیل «غار پنهان» نیز نامیده می‌شود. نکته جالب درباره این جاذبه طبیعی زیبا این است که دهانه آن جزو یکی از ۳ دهانه بزرگ غارهای ایران است. خفاش‌های درون غار که از سقف غار آویزان‌اند، منظره هیجان‌انگیزی خلق می‌کنند. قندیل‌های آهکی بزرگ آویزان از سقف نیز ظاهر زیبایی به این غار معروف بخشیده‌اند. ورودی بزرگ بیضی‌شکل و تالارهای وسیع این غار باعث سهولت بازدید از آن می‌شوند.

آدرس: تهران، شهرستان دماوند، روستای رودافشان، غار رودافشان

۲. غار گل زرد

غار گل زرد

این غار یکی از زیباترین غارهای آبی کشور است که در دامنه قله گل زرد قرار دارد. بهترین زمان برای خرید بلیط اتوبوس و بازدید از این غار زیبا اوایل خردادماه تا اواخر شهریورماه است. در پاییز به‌خاطر آب‌گرفتگی ناشی از سیلی که از قله روان است، دهانه غار گل زرد مسدود می‌شود. بازدید از این غار به‌خاطر دهانه باریک آن کمی دشوار است، زیرا اول باید به‌حالت خزیدن وارد غاز شوید و چند متری را نشسته طی کنید.

آدرس: ۶۵کیلومتری تهران، جاده هراز، خروجی روستای منظریه

۳. غار هملون

غار هملون

یکی دیگر از غارهای اطراف تهران که از جاذبه‌های منطقه شمشک نیز محسوب می‌شود، در دره هملون قرار دارد. جالب است بدانید که غار هملون در واقع شامل ۲ غار بزرگ و کوچک است. غار هملون کوچک غاری لغزنده است که بالای رودخانه قرار دارد. دهانه غار بسیار باریک ولی فضای داخلی آن بزرگ است. غار هملون بزرگ نیز غاری ۱۰۰متری است که برای رسیدن به آن باید از دامنه‌ای با شیب تند عبور کنید و بالا بروید.

نکته جالب‌توجه درباره این غارها درهای آهنی بزرگ آنهاست. با سفر به این غارهای شگفت‌انگیز از دیدن مناظری زیبا مانند رودخانه خروشان و دره‌های عمیق لذت خواهید برد. می‌توانید با تهیه اتوبوس راهی روستای شمشک و غار هملون شوید.

آدرس: ۳۵کیلومتری شمال شرقی تهران، بین روستاهای میگون و شمشک

۴. بادامستان

بادامستان

غار بادامستان نوعی غار تودرتوی هیجان‌انگیز است. این غار یکی از قدیمی‌ترین غارهای ایران است که قدمت آن به چند هزار سال پیش برمی‌گردد. قدمت زیاد این غار باعث شد که در فهرست آثار تاریخی ایران قرار بگیرد و به ثبت ملی برسد. مسیر دسترسی به این غار صعب‌العبور است، به همین دلیل توصیه می‌شود در این سفر کوتاه هیجان‌انگیز افراد مسن یا کودکان را همراه خود نبرید. ورودی بادامستان حدود ۲۰ متر بالاتر از کف دشت قرار دارد و برای رسیدن به دهانه غار باید مسیری کوتاه را کوهنوردی کنید. برای بازدید از این غار تجهیزاتی مانند کفش مناسب و عصای کوهنوردی لازم است.

آدرس: ۱۲۵کیلومتری کرج، روستای وشته، کنار امامزاده یوسف

۵. غار بیوک آغا

غار بیوک آغا

این غار ماجرای عجیب و جالبی دارد؛ می‌گویند مردی تبریزی به‌مدت ۶۰ سال دست به تراشیدن کوه‌های البرز زده و غارهای شگفت‌انگیزی ایجاد کرده است. در کمال تعجب این مرد تبریزی که بیوک نام داشته، معمار هم نبوده و فقط عاشق ایجاد شگفتی‌هایی در دل کوه بوده است. این غار دست‌ساز آقا بیوک در مسیر قله سنگان قرار دارد و کوهنوردانی که به قصد فتح قله سنگان راهی کوه شده‌اند، در غار بیوک آغا استراحتی کوتاه می‌کنند. این غار به سکویی برای نشستن افراد مجهز شده است؛ فضای داخل غار به‌اندازه‌ای است که ۱۰ تا ۱۲ نفر می‌توانند روی سکو بنشینند و ۶ تا ۷ نفر هم می‌توانند دراز بکشند. بیوک آقا برای حفر این غار دست‌ساز هیچ خدشه‌ای به طبیعت بکر این منطقه وارد نکرده است و با تجهیزات ساده این کار را انجام داده است.

آدرس: البرز، کن، جاده امامزاده داوود

۶. غار اینهون قلعه ارژنگ

برای رسیدن به این غار قدیمی باید مسیر فیروزکوه را در پیش بگیرید و از شهرهای بومهن و رودهن بگذرید. در گذشته سازه‌ای در ورودی غار قرار داشته که اکنون فقط قسمتی از آن باقی مانده است. پس از عبور از گودال و طی‌کردن مسیری کوتاه، تالار بزرگی را می‌بینید که دیواره‌های سنگی و آهنی آن بدون تغییر باقی مانده‌اند. این غار قدیمی به‌مرور زمان ایجاد شده است و دیدن آن خالی از لطف نیست. با خرید بلیط تهران فیروزکوه یا بلیط اتوبوس مسیرهایی که از فیروزکوه می‌گذرند، می‌توانید خود را به نزدیکی این غار برسانید. بسته به مقصدتان ممکن است اتوبوس در زرین‌دشت هم توقف داشته باشد.

آدرس: ۴۰کیلومتری جاده فیروزکوه، منطقه زرین‌دشت

۷. غار بزج

غار بزج

یکی دیگر از قدیمی‌ترین غارهای اطراف تهران غار بزج است. بزج نام یکی از روستاهای بخش طالقان است. غار بزج نیز در همین روستا قرار دارد و نام روستا را یدک کشیده است. آثار به‌جا‌مانده از گذشته در این غار گویای این است که غار بزج در گذشته محل استراحت و اقامتگاه برخی افراد بوده است. برای رفتن داخل این غار تجهیزات کاملی نظیر چراغ قوه، کلاه ایمنی و لباس مناسب لازم است.

آدرس: ۱۲۰ کیلومتری غرب تهران، منطقه طالقان

۸. غار کله سنگ

غار کله سنگ

غار کله سنگ غار قدیمی دیگری است که در اطراف تهران و بر فراز رشته‌کوه البرز قرار گرفته است. نام این غار از کوه کله‌سنگ گرفته شده است. افراد محلی منطقه طالقان از این غار با نام‌های زالن‌گاه یا ظالم‌گاه نیز یاد می‌کنند. دهانه تنگ غار اولین چیزی است که در بدو ورود متوجهش می‌شوید. درون غار چندین چاه عمیق هم هست. روشنایی و هوای تازه داخل این غار بابت تونل‌ها و هواکش‌های طبیعی آن است. استخوان‌های انسانی به‌جا‌مانده در این غار گویای این است که در گذشته افرادی در این غار زندگی می‌کرده‌اند. سنگ‌چین‌های پیداشده در غار کله‌سنگ هم نشان از این دارند که افراد ساکن غار متعلق به دوران پیشاتاریخی بوده‌اند. با رفتن به این غار شگفت‌انگیز می‌توانید از مناظر زیبای اطراف آن نیز لذت ببرید.

۹. غار هیو

غار هیو

هیو نام یکی از غارهای آهکی اطراف تهران است. این غار قدیمی گنجینه‌ای ارزشمند است که تجربه قدم‌زدن در اعماق زمین را به شما هدیه می‌دهد. قدم‌زدن در دالان‌های تاریک و هیجان‌انگیز این غار بسیار لذت‌بخش است. غار هیو شامل تالار بزرگی است که ارتفاع برخی از بخش‌های آن به حدود ۲۳ متر می‌رسد. بازدید از این غار یک تیر است و دو نشان؛ علاوه‌بر قدم‌زدن در غاری اعجاب‌انگیز و قدیمی، می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی اطراف آن مانند تفرجگاه چمپورک و قلعه گبرانن نیز دیدن کنید.

شما بگویید

در این مقاله، غارهای اطراف تهران را به شما معرفی کردیم. در اطراف تهران غارهای زیادی مانند غار یخ مراد و غار بورنیک قرار دارند که گشت‌وگذار در دالان‌های تاریک آنها خالی از لطف نیست. اگر اهل تهران نیستید، در سفر به تهران گوشه‌چشمی به جاذبه‌های طبیعی اطراف آن از جمله این غارهای شگفت‌انگیز داشته باشید. اگر هم ساکن تهرانید و دنبال کندن از هیاهوی شهر و تجربه سکوت و کمی هیجان، غارهای اطراف پایتخت را امتحان کنید. اگر هم تجربه‌ای در خصوص بازدید از این غارهای قدیمی دارید، آن را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *