تشخیص زودهنگام سرطان پستان؛ قدمی بزرگ تا درمان

breast cancer awareness

آگاهی درباره‌ی سرطان پستان برای همه، نه فقط مبتلایان، ضروری است. آگاهی از انواع عوامل خطر، علائم، پیشگیری و گزینه‌های درمانی سرطان پستان به افراد امکان می‌دهد تا بتوانند به‌موقع برای درمان اقدام کنند. با افزایش آگاهی، می‌توانیم عزیزانمان را در تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع یاری کنیم.

سرطان پستان بیماری‌ای است که در آن سلول‌های غیرطبیعی پستان به شکل خارج از کنترل شروع به رشد می‌کنند و به‌تدریج به توده‌های سرطانی تبدیل می‌شوند. این توده‌ها در صورت عدم تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، می‌توانند گسترش یافته و به نقاط دیگر بدن سرایت کنند و جان فرد را به خطر بیاندازند. بنابراین، تشخیص زودهنگام و کنترل سرطان پستان در مراحل نخستین، شانس فرد مبتلا برای اثربخشی درمان و ادامه زندگی را افزایش می‌دهد.

 

سرطان پستان به روایت آمار

به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سال ۲۰۲۲ سالانه نزدیک ۲/۳ میلیون زن در جهان به سرطان پستان مبتلا شدند و ۶۷۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان در اکثر کشورهاست و تقریباً نیمی از موارد این بیماری در زنانی بدون هیچ عامل خطر خاصی به جز جنسیت و سن مشاهده می‌شود. این بیماری می‌تواند در زنان پس از سن بلوغ بروز کند، اما احتمال ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن افزایش می‌یابد. همچنین باید دانست که احتمال ابتلای مردان به سرطان پستان صفر نیست و مردان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد؟

جنسیت مهم‌ترین عامل خطر ابتلا به سرطان پستان است به‌طوری‌که تقریباً ۹۹ درصد از موارد در زنان و تنها ۰/۵ تا ۱ درصد در مردان رخ می‌دهد. عوامل دیگری که خطر ابتلا را افزایش می‌دهند شامل افزایش سن، چاقی، مصرف الکل، سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، قرار گرفتن در معرض اشعه، سابقه باروری (مانند سن شروع قاعدگی و سن اولین بارداری)، مصرف دخانیات و هورمون‌درمانی پس از یائسگی هستند. با این حال، تقریباً نیمی از سرطان‌های پستان در زنانی بروز می‌کند که تنها عامل خطر آن‌ها جنسیت (زن بودن) و سن (بیش از ۴۰ سال) است.

سابقه‌ی خانوادگی سرطان پستان خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، اما بسیاری از زنانی که به این سرطان مبتلا می‌شوند، سابقه‌ی خانوادگی شناخته‌شده‌ای ندارند. نبود سابقه خانوادگی لزوماً به معنی کاهش خطر در یک زن نیست.

 

علائم و نشانه‌های سرطان پستان چیست؟

بیشتر افراد در مرحله‌‌ی ابتدایی سرطان پستان علائم خاصی ندارند. به همین دلیل، افزایش آگاهی عمومی درباره‌ی علائم و نشانه‌ها برای تشخیص زودهنگام بسیار ضروری است. سرطان پستان، به‌ویژه در مراحل پیشرفته، ممکن است با مجموعه‌ای از علائم خود را نشان دهد.

علائم سرطان پستان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وجود توده یا ضخیم شدن پوست پستان، اغلب بدون درد
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر پستان
  • ایجاد گودی، قرمزی، فرورفتگی یا سایر تغییرات در پوست
  • تغییر در ظاهر نوک پستان یا پوست اطراف آن
  • ترشح مایع غیرطبیعی یا خونی از نوک پستان

 

افراد دارای توده‌ی غیرطبیعی در پستان باید حتی در صورت عدم درد به پزشک مراجعه کنند. اکثر این توده‌ها سرطانی نیستند و توده‌های سرطانی وقتی که کوچک بوده و هنوز به غدد لنفاوی مجاور سرایت نکرده‌اند، به‌خوبی قابل درمان هستند. سرطان پستان ممکن است به نواحی دیگر بدن گسترش یابد و علائم جدیدی ایجاد کند. معمولاً اولین محل انتشار، غدد لنفاوی زیر بغل است. با گذشت زمان، سلول‌های سرطانی ممکن است به سایر اندام‌ها مانند ریه‌ها، کبد، مغز و استخوان‌ها منتقل شوند و علائمی مانند درد استخوان یا سردرد به‌وجود آورند.

 

خودمراقبتی به‌سادگی در خانه ممکن است. برای این کار لازم است که با دست کل ناحیه‌ی پستان (تا استخوان ترقوه و زیر بغل) بررسی و در صورت احساس هر چیز جدید یا غیر عادی، به پزشک مراجعه شود.

 

سرطان پایان زندگی نیست

آگاهی و آموزش عمومی در مورد علائم و نشانه‌های سرطان پستان می‌تواند نقش مهمی در تشخیص زودهنگام این بیماری ایفا کند. زمانی که زنان و خانواده‌هایشان اطلاعات دقیقی در مورد سرطان پستان و اهمیت مراقبت‌های پیشگیرانه داشته باشند، احتمال تشخیص زودهنگام و مراجعه به پزشک در مراحل اولیه بیشتر خواهد بود.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *