۱۳ مزه و پیش‌غذای ترکیه‌ای خوشمزه که باید امتحان کنید

مزه‌ها، پیش‌غذاها و غذاهای اصلی ترکیه جزو محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شوند. این غذاهای لذیذ با رنگ‌ولعاب هوس‌برانگیز و طعم و بوی دلچسب‌شان همیشه زبان‌زد خاص‌وعام‌اند. در این مقاله ۱۳ مزه و پیش‌غذای ترکیه‌ای خوشمزه را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. کالامار تاوا (Kalamar tava)

کالامار تاوا نوعی غذای سنتی ترکی‌ست که معمولا به‌عنوان مزه‌ای لذیذ سرو می‌شود. این غذای محبوب شامل ماهی مرکب تمیزشده است که آن را به حلقه‌های ضخیم برش می‌دهند، به شیر آغشته می‌کنند و سپس قبل از سرخ‌شدن در روغن داغ، در مخلوطی از آرد، جوش شیرین و نمک فرو می‌برند.

در صورت تمایل می‌توان برش‌های ماهی مرکب را با گیاهان یا تکه‌های کوچک فلفل طعم‌دار کرد. پس از سرخ‌شدن برش‌های ماهی، غذا با سس تارتار و چند تکه لیمو سرو می‌شود.

۲. چانتیک پیده (Cantık pidesi)

چانتیک پیده نوعی نان تخت سنتی و یکی از لذیذترین غذاهای محلی شهر بورسای ترکیه است. گرچه خمیر این نان شبیه خمیر پیده‌های دیگر است که از آرد، آب، مخمر و نمک درست می‌شود، مواد داخل نان و طرز تهیه آن وجه تمایز این نان خوشمزه محسوب می‌شوند.

مواد داخل نان شامل گوشت چرخ‌کرده (گوشت گاو یا بره)، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و ادویه هایی مانند پاپریکا و فلفل سیاه است. برای تهیه این چانتیک پیده این مخلوط را روی خمیر پهن‌شده پخش می‌کنند، سپس برای پوشاندن روی مواد، خمیر را تا می‌زنند و به شکل نیم‌دایره در می‌آورند.

۳. حمص (Hummus)

احتمالا نام این پیش‌غذای پرطرف‌دار و توصیف طعم دلچسب آن را بسیار شنیده‌اید. بله، حمص یا هوموس یکی از معروف‌ترین پیش‌غذاهای ترکیه‌ای است که طرف‌داران پروپاقرصی دارد. این پیش‌غذای دلچسب از نخود له‌شده، خمیر تاهینی (ارده کنجد)، آب‌لیمو و سیر درست می شود. طعم تند هوس‌برانگیز و مواد مغذی موجود در این غذا باعث این میزان از محبوبیت آن در سراسر جهان شده است. قبل از سروشدن حمص، چند قطره روغن زیتون رویش می‌پاشند و سپس آن را با سبزیجات معطر تزیین می‌کنند.

۴. چوپ شیش (Çöp şiş)

کباب‌های‌ ترکی از آن دسته غذاها هستنند که افراد ترجیح می‌دهند در سفر به ترکیه حتما طعم آن را بچشند. چوپ شیش نوعی کباب ترکی است که با تکه‌های گوشت بره و چربی برشته‌شده درست می‌شود. برای پخت این غذای لذیذ گوشت را در ترکیبی از روغن زیتون، پونه کوهی و فلفل سیاه می‌خوابانند تا طعم‌دار شود، سپس آنها را به سیخ می‌کشند و روی حرارت برشته می‌کنند.

۵. پاچانگا بورک (Paçanga böreği)

همان‌طور که از نام این غذا پیداست، نوعی بورک ترکی مختص منطقه آناتولی و استانبول است. پاچانگا بورک از پرکردن خمیر یوفکا یا فیلو با پاستیرما (گوشت خشک‌شده و نمک‌سودشده گاو) و پنیر کاسار درست می‌شود.

برخی افراد دوست دارند به‌جز مواد اولیه، فلفل و گوجه‌فرنگی را نیز به مواد میانی بورک‌شان اضافه کنند. طرز پخت این غذای محبوب به این شکل است که مواد را داخل خمیر می‌ریزند، خمیر را رول می‌کنند، به شکل مستطیل برش می‌دهند و در نهایت سرخ می‌کنند. سرخ‌کردن روش سنتی پخت این پیش‌غذای خوشمزه است. پاچانگا بورک معمولا به‌صورت گرم سرو می‌شود و طرف‌داران بسیاری دارد.

۶. کوکورتسی (Kokoreç)

کوکورتسی یا کوکورچ یکی از غذاهای سنتی ترکی به شمار می‌رود که در کشورهای دیگر به‌ویژه یونان نیز محبوب است. البته تفاوت‌هایی بین کوکورچ پخته‌شده در ترکیه و سایر نقاط جهان وجود دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها این است که برای کوکورتسی طبخ‌شده در ترکیه از روده کوچک و بزرگ گوسفند استفاده می‌کنند.

برای درست‌کردن کوکورچ ترکی ابتدا روده گوسفند را تمیز می‌کنند و می‌شویند؛ سپس آن را روی سیخ‌های آهنی می‌کشند و روی زغال کباب می‌کنند. این غذا پس از پخت، معمولا با نان سرو می‌شود یا با ادویه‌های مختلف مانند پونه کوهی، زیره و فلفل چیلی داخل نان قرار می‌گیرد.

۷. حیدری (Haydari)

حیدری یا حایدری نوعی مزه ترکی است که معمولا با ماست غلیظ‌شده، سیر و سبزی‌های تازه مانند شوید، پاپریکا، نعناع و ریحان درست می‌شود. این مزه پرطرف‌دار بافتی غلیظ و طعمی تند دارد و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند آن را به‌صورت سرد با نان پیتا، سبزیجات یا کباب سرو کنند.

۸. کیسیر (Kısır)

کیسیر نوعی سالاد کلاسیک ترکی است که با بلغور گندم، گوجه‌فرنگی، نعناع، ​​سیر، جعفری و آب‌لیمو یا ملاس انار (شربت حاصل از جوشاندن و غلیظ‌کردن آب انار) درست می شود. معمولا برای افزودن طعم تند دلچسب به این سالاد از فلفل قرمز استفاده می‌شود. استفاده از آب‌لیمو معمولا در شمال غربی ترکیه رواج دارد و ملاس انار بیشتر در جنوب شرقی این کشور رایج است.

گرچه کیسیر یکی از لذیذترین مزه‌های ترکیه‌ای محسوب می‌شود، برخی افراد از آن به‌عنوان مکمل انواع غذاهای گوشتی کباب‌شده نیز استفاده می‌کنند. این سالاد به‌صورت سرد یا هم‌دما با اتاق سرو می‌شود.

۹. جاجیک (Cacık)

جاجیک که به اشکال مختلف در غذاهای جنوب شرقی اروپا و خاورمیانه دیده می‌شود، نوعی مزه لذیذ ترکی است که با ماست رقیق، خیار و سیر ریزخردشده تهیه می‌شود. برای طعم‌دارکردن جاجیک نیز از روغن زیتون، شوید، نعناع، آب‌لیمو یا سرکه و گاهی اوقات حتی پونه کوهی، آویشن، سماق و پاپریکا استفاده می‌شود.

این مزه ترکی به‌صورت سرد سرو می شود و مکملی دلچسب برای سروشدن در کنار انواع پیش‌غذاها و غذاهای اصلی به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید طعم بی‌نظیر جاجیک در کنار غذای اصلی را بچشید، پیشنهاد می‌کنیم ترکیب کباب ترکی سروشده با جاجیک را امتحان کنید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

۱۰. چیگ‌کوفته (Çiğ köfte)

جالب است بدانید که چیگ‌کوفته نسخه ترکی استیک تارتار است که به‌طور سنتی با گوشت چرخ‌کرده شده بره، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، فلفل و مجموعه‌ای از ادویه‌های ترکی تهیه می‌شود. چیگ‌کوفته به‌عنوان مزه مصرف و معمولا سرد سرو می‌شود. امروزه، به‌دلیل اصول ایمنی مواد غذایی و نگرانی‌های بهداشتی، گوشت با بلغور و گردوی آسیاب‌شده جایگزین می‌شود.

۱۱. ایلچی‌کوفته (içli köfte)

پوسته بیرونی این پیش‌غذای خوش‌رنگ‌ولعاب از بلغور گندم تشکیل شده و مواد داخلی آن شامل پیاز، گوشت چرخ‌کرده بره یا گاو و آجیل‌هایی مانند گردو، مغز پسته همراه با ادویه است.

کوفته‌ها معمولا ابتدا آب پز و سپس سرخ می‌شوند. پوسته ایلچی‌کوفته باید نرم و در عین حال ترد باقی بماند. سروکردن ایلچی‌کوفته با حمص یا جاجیک یکی از بهترین ترکیب‌های موجود است. ترکیب این ‌پیش‌غذا و سایر غذاهای اصلی به‌قدری دلچسب است که نام آنها در صدر منوی تمام رستوران‌های ترکی دیده می‌شود.

۱۲. دلمه بادمجان (Patlıcan dolmasi)

دلمه بادمجان ترکیه‌ای نوعی بادمجان شکم‌پر محسوب می‌شود. این مزه معمولا با بادمجان‌های خشک تهیه می‌شود که به آن کورو پاتلیجان دلماسی می‌گویند. برای تهیه این مزه ترکیه‌ای ابتدا بادمجان‌های خشک را در آب می‌جوشانند تا نرم شوند و سپس آن را با موادی مانند نعناع، ​​ملاس انار، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، برنج، بلغور، مویز یا دانه کاج پر می‌کنند.

۱۳. بورک سیگاری (Sigara böreği)

بورک‌های ترکی به‌قدری پرطرف‌دارند که در انواع و شکل‌های مختلف درست می‌شوند. بورک سیگاری لوله‌ای‌شکل نوعی شیرینی سرخ‌شده معروف ترکی است. این رول‌های کوچک و ترد خمیر نازک با مخلوط خامه‌ای پنیر و جعفری پر می‌شوند. بورک سیگاری در واقع با ورقه‌های خمیر نازک یوفکا یا خمیر فیلوی ضخیم‌تر درست می‌شود.

برای درست‌کردن مواد داخل رول‌ها، پنیر را با جعفری تازه و (گاهی) تخم‌مرغ مخلوط کرده و روی خمیر مثلثی شکل می‌مالند و سپس خمیر را به شکل استوانه می‌پیچند. بورک سیگاری نوعی پیش‌غذای لذیذ ترکی است که لایه بیرونی آن ترد و بافت مواد داخلی آن خامه‌ای است.

علاوه‌بر ترکیب پنیر و جعفری به‌عنوان مواد میانی بورک سیگاری یا لوله‌ای‌شکل، می‌توانید از پنیر فتا، سیب‌زمینی، تره‌فرنگی، اسفناج و گیاهان تازه‌ای مانند نعناع یا شوید نیز استفاده کنید. درست مانند سایر انواع بورک، این غذای لذیذ و کوچک لوله‌ای‌شکل معمولا به‌عنوان غذای خیابانی فروخته و در بسیاری از مغازه ها یا رستوران‌های مختص بورک یافت می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله جذاب، ۱۳ مزه و پیش‌غذای محبوب ترکیه‌ای را به شما معرفی کردیم. غذاهای محلی بخشی مهم از فرهنگ هر منطقه محسوب می‌شوند. آوازه پیش‌غذاها، مزه‌ها و غذاهای اصلی ترکیه‌ای به همه جای جهان رسیده است و افراد مشتاق‌اند طعم این غذاهای خوش‌رنگ‌ولعاب را بچشند. شلوغی همیشگی رستوران‌های ترکی هم از واقعیت این ماجرا حکایت دارد. بسیاری از این غذاها خیابانی هستند و این همان خصوصیتی‌ است که لذت چشیدن طعم آنها را دوچندان می‌کند.

اگر هوس این غذاهای ترکیه ای را کرده اید و سخت است که با خرید یک بلیط ارزان تهران استانبول خودتان را به رستوران های معروف به صرف این غذاهای خوشمزه دعوت کنید، می توانید به سادگی از اسنپ سفارش غذا ترکیه ای بدهید.

شما تجربه چشیدن طعم کدام یک از این مزه‌‌ها و پیش‌غذاهای ترکیه‌ای را دارید؟ به‌نظرتان خوشمزه‌ترین مزه و پیش‌غذای ترکی کدام است؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان درباره غذاهای ترکیه‌ای را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

منبع: tasteatlas

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *