آشنایی با هواپیمایی آسمان و مقررات پرواز

هواپیمایی آسمان

هواپیمایی آسمان، یکی از نام‌آشناترین شرکت‌های هواپیمایی در ایران بوده که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرده است. این شرکت، جزء پنج ایرلاین ایرانی عضو یاتا (IATA) انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی بوده و از این سازمان، گواهی‌نامه‌ی ایمنی عملیات پروازی یا آبوسا (IOSA) را دریافت کرده است.

آسمان ایرلاین، به بسیاری از شهر‌های ایران و جهان پرواز داشته و یکی از مجهزترین ناوگان‌های هوایی در میان دیگر شرکت‌های ایرانی را در اختیار خود دارد.

در این مقاله، ضمن معرفی آسمان ایرلاین و مرور تاریخچه آن، مقاصد و کلاس‌های پروازی آن را نیز مرور خواهیم کرد. همچنین روش‌های خرید بلیط پرواز از این هواپیمایی را معرفی کرده و در آخر نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام پرواز با آسمان در نظر داشته باشید. درصورتی‌که قصد سفر با هواپیمایی آسمان را دارید، این مقاله تمامی اطلاعات مورد نیازتان را به شما ارائه خواهد داد.

تاریخچه‌ی آسمان و معرفی خدمات آن

هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت فعال در زمینه حمل‌ونقل هوایی به نام‌های پارس ایر، ایر تاکسی، ایر سرویس و هور آسمان تشکیل شد. دفتر مرکزی آسمان در تهران دایر گردید؛ اما این شرکت دو پایگاه فعال خود در مشهد و شیراز را نیز به‌منظور آموزش، تعمیر و نگهداری ناوگان خود دایر کرده و از این نظر، یکی از مجهزترین شرکت‌های هواپیمایی ایران به شمار می‌رود. قطب‌های اول و دوم پروازی این هواپیمایی به شرح زیر هستند:

  • قطب‌های اول: فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، امام خمینی و شیراز
  • قطب دوم: فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد، سردارجنگل رشت و سنندج

آسمان ایرلاین در سال ۱۳۸۱ به سازمان بازنشستگی کشور واگذار شد. اقدامی که سبب رشد و توسعه بیشتر آن در دو دهه اخیر شده است. به‌طورکلی، سیاست این سازمان تا سال ۱۳۹۷ استفاده از هواپیما‌های کوچک بود. به همین دلیل هم بیشتر ناوگان آن را هواپیما‌های فوکر ۱۰۰ تشکیل می‌دادند؛ اما در چهار سال اخیر، این شرکت اقدام به خرید چندین فروند ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ کرده که در دسته هواپیما‌های پهن‌پیکر قرار می‌گیرند.

ناوگان آسمان ایرلاین

هواپیمای فوکر آسمان ایرلاین در حال حاضر، هواپیمایی آسمان، ناوگانی متشکل از ۲۳ هواپیما در اختیار خود دارد و از این نظر، یکی از بزرگ‌ترین‌ها در ایران به شمار می‌رود. این ناوگان به شرح زیر است:

  • ایرباس ای ۳۳۰: شش فروند
  • ایرباس ای ۳۴۰: یک فروند
  • بوئینگ ۷۳۷: چهار فروند
  • ای‌تی‌آر ۷۲: پنج فروند
  • فوکر ۱۰۰: هفت فروند

این در حالی است که ناوگان پیشین این هواپیمایی را بیشتر هواپیما‌های بوئینگ ۷۲۷، ای‌تی‌آر، فوکر و فالکن تشکیل می‌دادند.

آسمان ایرلاین با سابقه‌ی طولانی اما مدیریتی جدید، شعار «ما امنیت شما را در آسمان تضمین می‌کنیم» را برای خود انتخاب کرده است. در این راستا نیز سیستم مدیریت ایمنی خود را ایجاد کرده است. هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۹۶، رتبه اول را ازنظر تعداد پرواز‌های داخلی در کشور به خود اختصاص داد.

مقاصد پروازی آسمان ایرلاین

آسمان ایرلاین، یکی از پرکارترین ایرلاین‌های ایران است و سالانه به‌طور متوسط به ۴۰ شهر ایران و ۱۳ شهر خارجی پرواز دارد. مقاصد اصلی پرواز‌های داخلی این شرکت در زمان نگارش این مطلب به شرح زیر هستند:

اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایلام، آبادان، بجنورد، بم، بندرعباس، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، تبریز، تهران، شیراز، مشهد، زاهدان، رشت، گرگان، نوشهر، چابهار، همدان، یزد، کرمانشاه، کرج، کرمان، بوشهر، قشم، سنندج، ساری، رشت و کیش. پرواز‌های آسمان در فرودگاه مهرآباد از ترمینال چهار انجام می‌شوند.

یکی از نقاط قوت آسمان ایرلاین، خدمات پروازی آن به شهر‌های کوچک است؛ بنابراین، مسافرین این شهر‌ها دیگر نیازی ندارند، ابتدا به نزدیک‌ترین شهر بزرگ مجاور خود بروند. چنین امکانی را هواپیما‌های نسبتا کوچک‌تر آسمان مانند فوکر فراهم کرده‌اند. این شهر‌ها عبارت‌اند از:

لار، ماکو، لامرد، ماهشهر، یاسوج، گچساران، کلاله، کاشان، طبس، عسلویه، شهرکرد، شاهرود، سیرجان، مراغه، سمنان، سبزوار، زنجان، زابل، رفسنجان، رامسر، دزفول، خوی، خرم‌آباد، جیرفت، جهرم، جاسک، خارک، پارس‌آباد، بندرلنگه، ایرانشهر و بم.

مقاصد بین‌المللی هواپیمایی آسمان نیز کشور‌های ارمنستان، ترکیه، مالزی، عراق، سوئد، امارات، قطر، سوریه، تاجیکستان، افغانستان، بحرین و کویت هستند. برخی از مهم‌ترین پرواز‌های بین‌المللی هواپیمایی آسمان عبارت‌اند از:

  • تهران-ایروان
  • ارومیه-استانبول
  • مشهد-دوشنبه
  • شیراز-مسقط
  • زاهدان-دوبی
  • اصفهان-دوحه
  • کرمانشاه-نجف
  • لامرد-دوبی
  • اهواز-کویت
  • آبادان-کویت

خرید بلیط هواپیما از آسمان

خرید بلیط پرواز آسمان خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی هواپیمایی آسمان از راه‌های زیر میسر است:

  • خرید اینترنتی از وب‌سایت آسمان به آدرس https://ebooking. iaa.ir/
  • خرید از اپلیکیشن‌های رزرو بلیط هواپیما مانند اسنپ
  • خرید اینترنتی یا حضوری از شرکت‌های هواپیمایی
  • خرید حضوری از یکی از دفاتر آسمان
  • رزرو تلفنی از دفاتر هواپیمایی آسمان

کلاس‌های پروازی و خدمات آسمان

بلیط پرواز اکونومی آسمان در حال حاضر، هواپیمایی آسمان تنها در کلاس اکونومی به مسافرین خود خدمات می‌دهد. با این‌حال، کیفیت خدمات این شرکت در این کلاس پروازی مناسب بوده و شامل صندلی راحت و پذیرایی استاندارد و رایگان است. کیترینگ آسمان، یکی از بهترین کیترینگ‌ها در بین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به شمار می‌رود. در منوی این کیترینگ، رژیم‌های مختلف غذایی ازجمله غذای کودک و رژیمی وجود دارد. این کیترینگ، موفق به اخذ گواهی‌های کیفی از سازمان‌های ایرانی و بین‌المللی شده و امکان انتخاب غذا توسط مسافر را نیز تعیین کرده است.

قیمت بلیط هواپیمایی آسمان

با توجه به اینکه آسمان ایرلاین تنها سفر‌های اکونومی را فراهم آورده و خدمات متوسطی را نیز ارائه می‌دهد، قیمت بلیط آن نسبتا ارزان است. به‌ویژه قیمت‌های بلیط پرواز داخلی این هواپیمایی نسبت به بسیاری از رقبایش کمتر است. بااین‌حال با خرید بلیط این هواپیمایی از اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رزرو بلیط هواپیما مانند اسنپ، امکان برخورداری از تخفیف نیز برای شما بیشتر خواهد شد.

اطلاعات ضروری برای سفر با آسمان

پیش از سفر با هریک از شرکت‌های هواپیمایی کشور خوب است که از جدیدترین قوانین آن‌ها در خصوص مسائل مهمی مانند حداکثر بار مجاز، شرایط کنسلی و نیز زمان لازم برای حضور در فرودگاه پیش از پرواز مطلع شوید. در غیر این صورت، احتمال به وجود آمدن سردرگمی و مشکلاتی نظیر تأخیر در پرواز یا عدم پذیرش در فرودگاه بالا خواهد بود. در ادامه، مهم‌ترین این قوانین را برای هواپیمایی آسمان بررسی می‌کنیم.

حضور در فرودگاه پیش از پرواز

شرکت هواپیمایی آسمان از این نظر، قوانینی مشابه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داخلی وضع کرده است. پیش از پرواز‌های داخلی با این شرکت باید حداقل دو ساعت و پیش از پرواز‌های خارجی باید حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید. این زمان، صرف پذیرش و دریافت کارت پرواز خواهد شد. گیت پرواز‌های داخلی آسمان ۳۰ دقیقه و گیت پرواز‌های خارجی آن نیز ۴۵ دقیقه قبل از پرواز، بسته خواهند شد.

شرایط کنسلی بلیط

ممکن است شرایطی پیش بیاید که مجبور به کنسل کردن بلیط پرواز خود شوید. در این صورت، طبق مقررات، شرکت هواپیمایی، بخشی از هزینه بلیط را به‌عنوان جریمه برداشته و بخش دیگر را نیز به شما برمی‌گرداند. جریمه‌ی کنسلی بلیط هواپیمایی آسمان به شرح زیر است:

کلاس‌های M، O، Y، V، S، U، R، X، Q، N و T:

  • تا ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز: ۴۰ درصد
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز به بعد: ۶۰ درصد

کلاس‌های B، H، K و L:

  • تا ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز: ۵۰ درصد
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز به بعد: ۷۰ درصد

حداکثر بار مجاز

حداکثر بار مجاز ایرلاین آسمان حداکثر بار مجازی که هر مسافر می‌تواند با خود وارد هواپیما‌های آسمان کند، پنج کیلوگرم است. جمع ابعاد این بار باید حداکثر ۱۲۶ سانتی‌متر باشد؛ به‌نحوی‌که طول آن، حداکثر ۵۶، عرضش حداکثر ۴۵ و ارتفاعش نیز حداکثر ۲۵ سانتیمتر باشد. این بار می‌تواند شامل حداکثر ۱۰۰ میلی‌لیتر مایعات یا محصولات داخل تیوب باشد.

بار همراه مسافر

حداکثر بار مجاز همراه مسافر در پرواز‌های داخلی آسمان ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم و در پرواز‌های خارجی، حداکثر ۳۰ کیلوگرم است. شرکت هواپیمایی آسمان این امکان را برای مسافرین خود فراهم آورده است که با خرید‌ صندلی‌های بیشتر تا حداکثر ۷۵ کیلوگرم را با خود حمل کند. این مقدار، شامل هزینه‌ی اضافه‌بار شده که برابر با یک درصد به ازای هر یک کیلوگرم است. البته هر مسافر می‌تواند حداکثر سه صندلی را خریداری کند.

موارد ممنوعی هم که مسافران نمی‌توانند آن‌ها را به‌عنوان بار با خود حمل کنند، مشابه دیگر شرکت‌های هواپیمایی است. این بار‌ها شامل مایعات قابل اشتعال، کالا‌های ممنوع‌الحمل، مواد غذایی مانند سرکه و آب‌لیمو، عسل، مربا، اشیاء نوک‌تیز و غیره هستند.

سخن آخر

شرکت هواپیمایی آسمان با قدمت بیش از چهل سال، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در کشور ماست. این شرکت، یکی از پنج عضو ایرانی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یاتا، محسوب می‌شود. هواپیمایی آسمان، ناوگانی متشکل از ۲۳ فروند هواپیمای بوئینگ، ایرباس، فوکر و غیره دارد و به بیش از چهل شهر کوچک و بزرگ ایران و نیز بیش از ۱۳ شهر خارجی پرواز دارد.

برای تهیه بلیط هواپیمایی آسمان، راه‌هایی نظیر مراجعه به وب‌سایت، خرید از سرویس بلیت سفر اسنپ و نیز خرید از شرکت‌های مسافرتی همکار آسمان وجود دارد. آسمان در حال حاضر تنها در کلاس پروازی اکونومی پرواز داشته و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارد. حداکثر بار مسافرین بدون پرداخت هزینه برای پرواز‌های داخلی آسمان ۲۵ کیلوگرم و برای پرواز‌های خارجی، ۳۰ کیلوگرم است.

سؤالات متداول

شرایط کرونایی سفر با آسمان چیست؟

محدودیت‌های کرونایی سفر با این هواپیمایی مشابه دیگر شرکت‌ها و تابع قوانین سازمان هواپیمایی کشور است. برای سفر به کشور‌های خارجی نیز باید علاوه بر قوانین ایران، قوانین کشور مقصد را نیز مطالعه کرده و شرایط آن‌ها را برآورده کنید.

شرایط خسارت در صورت تأخیر شرکت آسمان چگونه است؟

شرکت هواپیمایی آسمان در صورت تأخیر‌های بیش از دو ساعت برای پرواز‌های خود متعهد به پرداخت بخشی یا کل هزینه بلیط و نیز در صورت درخواست مسافر، پرداخت خسارت است. جزئیات این قوانین، هنگام خرید بلیط به مسافر اعلام می‌شود.

حمل حیوان با هواپیمایی آسمان چه شرایطی دارد؟

ورود حیوان به داخل کابین هواپیما‌های آسمان ممنوع است. صاحب حیوان باید از قبل، نسبت به تهیه برگه‌ی سلامت پزشکی حیوان و نیز تهیه قفس مناسب برای آن اقدام کند. حمل حیوان از طریق باربری هواپیما انجام می‌شود.

آیا امکان خرید بلیط چارتر هواپیمایی آسمان نیز وجود دارد؟

بله برای این کار باید از طریق وب‌سایت‌های معتبر اقدام کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *