با علائم روی باند پرواز و نشانه‌های آن آشنا شوید

نشانه‌های باند پرواز

اگر با هواپیما سفر کرده باشید، حتما متوجه علائم باند پرواز که در بخش‌های مختلف قرار دارند، شده‌اید. این علامت‌ها معمولا روی بخش‌های مختلف باند مانند حاشیه، بخش ابتدایی و قسمت پایانی وجود دارند؛ در این میان حتی اعدادی هم به چشم می‌خورند که بی‌دلیل نوشته نشده‌اند. اگر می‌خواهید با این نماد‌ها آشنا شوید، تا انتهای مقاله در کنار ما باشید.

« رزرو بلیط پراز »

اصطلاحات و نماد‌های رایج فرودگاهی

بر خلاف جاده‌های شهری که علائم آن‌ها مفاهیم ساده‌ای دارند، نماد‌های باند فرودگاهی اهمیتی حیاتی داشته و بعضا، عدم توجه خلبان به آن‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد. برخی از این علائم به‌صورت یک نماد، نوشته یا عبارت روی خود باند درج شده‌اند، درحالی‌که بسیاری از آن‌ها را می‌توان روی تابلو‌هایی قرمزرنگ در حاشیه باند پیدا کرد. در ادامه می‌خواهیم در مورد بعضی از این علائم صحبت کنیم.

توجه داشته باشید که برخی از این استاندارد‌ها، در کشور‌های مختلف متفاوت هستند و لزوما علائم یکسانی را نمی‌توان در فرودگاه‌های سراسر جهان پیدا کرد.

خطوط لبه باند

معرفی نشانه‌های باند پرواز را با Side Stripe آغاز می‌کنیم؛ در حاشیه باند، خطی یک‌دست و معمولا سفیدرنگ را می‌توان پیدا کرد که در واقع به‌عنوان لبه باند شناخته می‌شود. این خطوط که دورتادور باند را فراگرفته‌اند، به خلبان کمک می‌کنند که آن را شناسایی کند.

آستانه باند

در بخش ابتدایی باند بخشی کوچک و متفاوت‌تر را می‌بینیم که روی آن از نوار‌های رنگی استفاده شده و بیانگر Threshold یا بخش ابتدایی باند است. در این قسمت ممکن است از ۴ تا ۱۶ نوار استفاده شود که تعداد آن‌ها معنی خاصی می‌دهد:

  • وجود ۴ نوار به معنی عرض ۱۸ متری (۶۰ فوتی) باند است.
  • وجود ۶ نوار به معنی عرض ۲۳ متری (۷۵ فوتی) باند است.
  • وجود ۸ نوار به معنی عرضه ۳۰.۵ متری (۱۰۰ فوتی) باند است.
  • وجود ۱۲ نوار به معنی ۴۵.۷ متری (۱۵۰ فوتی) باند است.
  • وجود ۱۶ نوار به معنی عرض ۶۱ متری (۲۰۰ فوتی) باند است.

همان‌طور که می‌بینید، هرچه تعداد خط‌ها بیشتر شود یعنی هواپیما‌های بزرگتر امکان نشستن روی باند را خواهند داشت.

شماره باند

شماره باند (Runway Number) یکی از نخستین علائمی است که به‌صورت یک عدد دورقمی بوده و در دو طرف باند درج می‌شود. این اعداد نشان‌دهنده میزان اختلاف زاویه باند از جهت شمال (North) در قطب‌نما هستند و معمولا ۱۸۰ درجه با یکدیگر اختلاف دارند. شماره باند در حقیقت ۳ رقم دارد و رقم پایانی آن، صفر است، اما چنین چیزی روی باند نشان داده نخواهد شد. اگر بخواهیم یک مثال بزنیم، دو طرف باند فرودگاه مهرآباد می‌توان اعداد ۱۱ و ۲۹ را پیدا کرد که نشان‌دهنده اختلاف زاویه ۱۱۰ و ۲۹۰ درجه‌ای نسبت به جهت شمال قطب‌نما هستند. درصورتی‌که بیش از یک باند و به‌صورت موازی در فرودگاه وجود داشته باشد، از حروف R و L، به ترتیب برای نشان‌دادن باند سمت راستی و چپی، استفاده خواهد شد.

منطقه ایمن

باند فرودگاهی اگرچه معمولا باند‌ها به دو صورت بتنی و آسفالت ساخته می‌شوند، اما هواپیما نمی‌تواند در تمام بخش‌ها فرود آید و ممکن است چرخ‌های آن داخل زمین فرو رود یا به هر دلیل دیگری، زمین توان تحمل وزن هواپیما را نداشته باشد. این قسمت‌ها که با عنوان “Blast Pad” شناخته می‌شوند، به رنگ مشکی بوده و روی آن‌ها می‌توان خطوطی مشابه عدد «۸» را به رنگ زرد مشاهده کرد. منطقه ایمن را روی دو سر باند می‌توان پیدا کرد و ظاهر آن‌ها کاملا یکسان است.

آستانه جابه‌جایی

یکی دیگر از علائم باند پرواز که بعد از منطقه ایمن قرار گرفته، Displaced thresholds یا اصطلاحا آستانه جابه‌جایی نام داشته و برای نشان‌دادن از فلش‌های سفیدرنگ استفاده می‌شود. تاکسی کردن و تیک‌آف هواپیما از این بخش مشکلی ندارد و به جز موارد ضروری، هواپیما مجاز به فرود روی این بخش نخواهد بود.

منطقه فرود

منطقه فرود یا Touchdown Zone، به قسمتی از باند گفته می‌شود که چرخ‌های هواپیما مجاز به برخورد با باند خواهد بود. این بخش با خطوط کوچک سفیدرنگی که با نزدیک شدن به مرکز باند، تعداد آن‌ها هم کم می‌شود، نمایش داده می‌شود. فاصله مناطق فرود باند بسته به‌اندازه و طولی که دارد، می‌تواند بین ۵۰۰ فوت (۱۵۲ متر) و ۳۰۰۰ فوت (۹۱۴ متر) متغیر باشد.

نقطه هدف

نشانه باند فرودگاه یکی دیگر از از علائم باند پرواز که احتمالا در سفر‌های هوایی داشته باشید، خطوطی سفیدرنگی هستند که در دو طرف بخش وسطی و کمی جلوتر از آستانه فرود قرار می‌گیرند؛ این خطوط که نقطه هدف یا “Aiming Point” نام دارند، برای این است که خلبان دقیقا متوجه شود از کدام بخش باید هواپیما را روی زمین بنشاند.

خط مرکزی باند

برای تشخیص درست عرض باند، به‌خصوص وقتی پرواز در طول شب انجام شود، یک خط سفید در بخش مرکزی باند کشیده می‌شود تا خلبان مشکلی در شناسایی موقعیت باند نداشته باشد. گفتنی است در بسیاری از فرودگاه‌های مدرن و پیشرفته، برای این خطوط و همچنین لبه‌های باند، از تعداد زیادی چراغ استفاده می‌شود تا هنگام بارش باران، مه‌گرفتگی و همچنین تاریک شدن هوا، مشکلی پیش روی خلبان نباشد.

سخن پایانی

اگرچه ما در اینجا در مورد برخی از نشانه‌های باند پرواز صحبت کردیم، ولی طبیعتا مسافران نیازی به اطلاع از مفاهیم این نماد‌ها و نشانه‌ها ندارند و هنگام سفر با هواپیما فقط کافی است به راهنمایی کارکنان توجه داشته باشند. درصورتی‌که قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، توصیه می‌کنیم همین حالا سراغ سرویس بلیت سفر اسنپ بروید تا علاوه بر خرید بلیط با کمترین قیمت، از تخفیف‌های ویژه نیز برخوردار شوید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *