ایرلاین لو کاست چیست؟ ارزان‌ترین ایرلاین‌های ایرانی را بشناسید

ایرلاین لوکاست

ایرلاین لوکاست (low-cost) شرکت هواپیمایی‌ای است که سفری ارزان‌تر را برای مسافران خود تدارک می‌بیند. هزینه سفر با چنین ایرلاین‌هایی کمتر از سفرهای دیگر است. بسیاری از پروازهایی که در طول شبانه‌روز در دنیا انجام می‌شوند هم در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرند. ایرلاین‌های لوکاست شرایط مخصوص به خود را دارند و در ایران هم نمونه‌هایی از آنها فعالیت می‌کنند. در ادامه، درباره آنها بیشتر می‌خوانید.

آشنایی با ایرلاین لوکاست (low-cost)

ایرلاین لوکاست

برای سفری ارزان‌تر و مدیریت بهتر بودجه پرواز می‌توانید بلیط هواپیما را از ایرلاین‌های ارزان بخرید. برخی از شرکت‌های هواپیمایی که به لوکاست (low-cost) موسوم‌اند، برخی از هزینه‌های معمول و خدمات را در طول پرواز کم می‌کنند تا امکان فروش بلیط ارزان‌تر به مسافران مقدور شود. برای مثال، در چنین پروازهایی، خبری از پذیرایی با وعده‌های غذایی نیست. در نتیجه کسر هزینه‌های مختلف، پایین‌آوردن قیمت بلیط برای ایرلاین ممکن می‌شود. فقط بحث غذا و پذیرایی نیست؛ ایرلاین‌ها با حذف و کم‌کردن هزینه‌های عملیاتی مختلف دیگر می‌توانند بلیطشان را ارزان‌تر بفروشند.

ویژگی‌های پرواز با ایرلاین‌های لوکاست

ایرلاین لوکاست برای جبران هزینه کمتر بلیط، استراتژی‌های مختلفی در نظر می‌گیرد، برای مثال:

  • کاهش خدمات و امکانات؛
  • مسافران بیشتر؛
  • محدودیت در حمل بار.

۱. کاهش خدمات و امکانات

همان‌ طور که پیش‌تر هم اشاره شد، ایرلاین لوکاست سعی می‌کند با حذف هزینه‌های عملیاتی و خدماتی مدیریت سود و درآمد را به‌دست بگیرد. در پروازهای چنین ایرلاین‌هایی خبری از ارائه خدمات رفاهی نیست.

علاوه‌بر آن، مدت‌زمان توقف هواپیما در مبدأ و مقصد هم زیاد نیست. علت آن است که هواپیما برای بازگشت و از سرگیری پروازی جدید عجله دارد. در واقع، ایرلاین پروازهای پرشمار و پرمسافری را برنامه‌ریزی می‌کند تا پایین‌بودن نرخ بلیط برایش جبران شود و به درآمد بیشتری برسد.

در ایرلاین لوکاست امکان انتخاب و رزرو صندلی مشخص هم وجود ندارد. اگر با چنین شرکت‌هایی پرواز می‌کنید، لازم است از پیش بدانید که خبری از رفاه زیاد و امکانات مختلف نیست.

۲. مسافران بیشتر

یکی سیاست‌ها برای مدیریت پروازها در ایرلاین‌های ارزان‌قیمت، افزایش شمار مسافران در هر پرواز است. به‌عبارت دقیق‌تر، پروازهای چنین شرکت‌هایی به‌طور معمول شلوغ و پرمسافر است. شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین هزینه‌ها و رسیدن به درآمد، باید راهی جهت جبران نرخ پایین بلیط در نظر بگیرند.

افزایش تعداد مسافران راه مناسبی برای جبران قیمت پایین است. اگر قصد خرید بلیط پرواز داخلی یا خارجی دارید، حتما به این موضوع دقت کنید. چنانچه مایل نیستید، در پروازی شلوغ و پرمسافر شرکت کنید، نباید به‌سراغ ایرلاین‌های لوکاست بروید.

۳. محدودیت در حمل بار

ایرلاین لوکاست در حمل بار هم محدودیت‌هایی در نظر می‌گیرد. چنین شرکت‌هایی به مسافران اجازه حمل بار سنگین و زیاد نمی‌دهند. هر مسافر می‌تواند مقدار محدود و مشخصی بار به‌همراه داشته باشد.

اگر مسافران بخواهند چمدان‌های بیشتری به هواپیما بیاورند، باید بابت اضافه‌بار هزینه بپردازند. ایرلاین‌های لوکاست با وضع چنین قوانینی به درآمدزایی بیشتر خود کمک می‌کنند. هرچند که نرخ بلیط آنها پایین‌تر است اما با درنظرگرفتن چنین اصولی، مبلغ پایین بلیط را جبران می‌کنند و به درآمد دلخواه می‌رسند.

ایرلاین‌های لوکاست ایرانی

در ایران هم برای تهیه بلیط پرواز داخلی یا بلیط خارجی می‌توانید به‌سراغ ایرلاین‌های لوکاست بروید. از جمله شرکت‌های هواپیمایی ارزان باید به موارد زیر نگاهی داشته باشید:

  • زاگرس؛
  • سپهران؛
  • آسمان؛
  • کاسپین؛
  • ایران‌ایر؛
  • ساها؛
  • پارس‌ایر.

زاگرس

ایرلاین لوکاست زاگرس سفرهایی به نقاط مختلف ایران از جمله تهران، کیش، مشهد، رشت و شیراز را برنامه‌ریزی می‌کند. خبری از قیمت‌های بالا و خدمات رفاهی عالی در پروازهای زاگرس نیست. بااین‌حال از ایرلاین‌های خوش‌نام ایرانی است و با حدود ۱۸ فروند هواپیما از حوالی دهه ۸۰ شمسی فعالیت می‌کند.

سپهران

برای سفر ارزان به شهرهای جنوب کشور مانند کیش و قشم یا نقاط مختلف دیگر نظیر اصفهان و تبریز می‌توانید بلیط هواپیما را از ایرلاین سپهران تهیه کنید. این شرکت هواپیمایی هم با تعداد اندکی هواپیما (در حدود ۷ فروند) و خدمات محدود، شما را با بلیطی مقرون‌به‌صرفه به مقصد می‌رساند.

آسمان

شرکت هواپیمایی آسمان از حوالی سال ۱۳۵۹ تاکنون مشغول به فعالیت است. در گذر سالیان طولانی، آسمان توانسته نرخ پایین پروازهایش را به‌خوبی مدیریت کند. اگرچه خدمات رفاهی زیادی در این پروازها ارائه نمی‌شود اما از امنیت و نظم خوبی برخوردارند.

کاسپین

با رزرو آنلاین پرواز از شرکت هواپیمایی کاسپین می‌توانید سفری اقتصادی ترتیب بدهید. در راستای مدیریت درآمد و سود شرکت‌های لوکاست، کاسپین هم پروازهای زیادی را در طول هفته برنامه‌ریزی می‌کند. در حدود ۵۰ پرواز مختلف، با هواپیماهای این ایرلاین لوکاست در طول هفته انجام می‌شود.

ایران‌ایر

این شرکت از قدیمی‌ترین و معتبرترین نام‌ها درمیان ایرلاین‌های وطنی است. پروازهای مختلفی با هواپیماهای ایران ایر در ایران و خارج از آن انجام می‌شود. قیمت بلیط پروازهای مختلف ایران ایر مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

ساها

برای خرید بلیط ارزان پرواز می‌توانید به‌سراغ ایرلاین لوکاست ساها هم بروید. این شرکت هواپیمایی سابقه زیادی در مدیریت پروازهای مختلف به نقاط گوناگون مانند اردبیل، کیش و شیراز را دارد. کلاس پروازی ایرلاین ساها اکونومی است و قیمت بلیط مناسبی دارند.

پارس‌ایر

برای خرید از ایرلاین لوکاست می‌توانید پارس ایر را هم در نظر بگیرید. این شرکت که در دهه ۹۰ شمسی راه‌اندازی شده است، تعداد اندکی هواپیما اما با ظرفیت‌های زیاد دارد. شمار پروازهایش هم زیاد است و به مقاصدی مانند تهران، مشهد و یاسوج سفر می‌کنند.

پرواز مقرون‌به‌صرفه یا خدمات و رفاه بیشتر؟

مسافران با اهداف مختلفی سفر می‌کنند. بودجه‌ آنها هم با یکدیگر متفاوت است. باید دید که چه نوع پروازی با خواسته‌ها و نیازهایتان تناسب بیشتری دارد. اگر بودجه‌تان اندک است که سفر با ایرلاین لوکاست ایده خوبی است. ملاحظات متنوعی در سفرکردن با هواپیما وجود دارد؛ برای مثال، گاهی مجبور هستید که در طول هفته یا ماه، چندبار به مقصدی مشخص یا مقاصد مختلف سفر کنید.

در این صورت، نیاز به مدیریت بودجه دارید. خرید بلیط هواپیما خارجی یا داخلی از ایرلاین‌های ارزان‌قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر است. گاهی هم مسافت و طول پرواز آن‌قدر زیاد نیست که نیازی به پروازی با خدمات درجه‌یک داشته باشید. در چنین موقعیتی هم خرید بلیط ارزان‌تر اقتصادی و مناسب به‌نظر می‌رسد. با تهیه انواع بلیط از مراجع آنلاین معتبر می‌توانید در عرض چند دقیقه، مناسب‌ترین بلیط را از ایرلاین‌های ارزان یا هر نوع دیگری تهیه کنید. در خرید هوشمند باشید و با شناخت انواع ایرلاین‌ها، بلیط‌ها و مراجع خرید، سفری دل‌چسب تدارک ببینید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *