طرز تهیه عدسی، یک غذای سبک، لذیذ و متفاوت

عدسی یکی از غذا‌های ایرانی و البته قدیمی و سنتی محسوب می‌شود که طرز پخت آن از گذشتگان به ما رسیده است. غذایی که می‌توانید آن را در وعده‌های صبحانه یا شام سرو کنید.

البته این غذا در دسته آبگوشت‌ها نیز قرار می‌گیرد ولی در حالت کلی هم می‌تواند به‌عنوان یک میان وعده و هم یک وعده غذای اصلی، مورد استفاده قرار بگیرد.

عدس به دلیل وجود آهن زیاد در دسته پروتئین‌های بسیار مقوی قرار دارد و جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می‌شود.

مواد اولیه برای طرز تهیه عدسی

روش درست‌کردن عدسی در تمام نقاط کشور یکسان است. تنها ممکن است که شما در پخت آن از ادویه‌های متفاوتی استفاده کنید. ماده اصلی این غذای لذیذ عدس است که با پیاز و ادویه‌جات و گاهی سیب‌زمینی آن را تهیه می‌کنند.

این غذا در ماه رمضان بسیار طرف‌دار دارد و بهتر بوده برای گرم‌شدن طبع آن از آویشن، گلپر و فلفل سیاه نیز استفاده کنید.

مواد لازم

مقدار مورد نیاز

عدس

۲ تا ۳ پیمانه

نمک، فلفل سیاه، گلپر، زردچوبه

به میزان لازم

سیب‌زمینی

۲ عدد متوسط

رب گوجه‌فرنگی

۱ قاشق غذاخوری

پیاز

۲ عدد متوسط

آب‌لیمو

به میزان لازم

طرز تهیه عدسی

پخت عدسی راحت و بی‌دردسر است و به همین دلیل آن را می‌توانید در وعده صبحانه نیز تهیه کنید. غذایی مقوی محسوب می‌شود که به دلیل نرم و آبکی بودن برای معده بسیار مقوی است. به دلیل پرخاصیت بودن عدس، حتی آن را برای کودکان نیز مفید می‌دانند.

مرحله‌ی اول: در مرحله‌ی اول از طرز تهیه عدسی خوشمزه خانگی ابتدا باید عدس‌ها را از شب قبل خیسانده باشید و اجازه بدهید تا نفخ حبوبات از آن‌ها گرفته شود سپس آن‌ها را آبکشی کرده و کنار بگذارید.

مرحله‌ی دوم: بعد از آن پیاز‌ها را خلالی خرد کرده و سعی کنید که خلال‌ها درشت باشند. البته این امر سلیقه‌ای است و اگر علاقه‌ای ندارید که پیاز‌ها را در دهان خود احساس کنید، می‌توانید آن‌ها را رنده کنید. اما در حالت کلی برای طرز تهیه عدسی از پیاز‌های خلالی درشت استفاده می‌کنند.

مرحله‌ی سوم: در مرحله‌ی بعد یک قابلمه را روی حرارت قرار داده و روغن به آن اضافه کنید. پیاز‌ها را در آن سرخ‌کرده و اجازه بدهید پیاز‌ها سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله‌ی چهارم: در گام بعدی به پیاز‌ها، نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و اجازه بدهید تا عطر ادویه‌ها فضای آشپزخانه را پر کند. بعد از ترکیب‌شدن پیاز و ادویه‌ها، به عدسی رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید.

مرحله‌ی پنجم: بعد از آن گوجه‌فرنگی باید خوب تفت‌داده شود تا طعم خامی آن گرفته شود و غذا را خوش‌رنگ کند. بعد از اینکه رب گوجه‌فرنگی به‌خوبی سرخ شد، عدس‌ها را با چهار لیوان آب به قابلمه اضافه کنید.

مرحله‌ی ششم: در گام بعدی سیب‌زمینی‌ها را پوست گرفته، نگینی خرد کنید، شسته و با فلفل و نمک و آویشن به قابلمه اضافه کنید.

مرحله‌ی هفتم: بعد از این مرحله بهتر است کمی صبر کنید تا محتویات قابلمه شروع به جوشیدن کنند. سپس درب قابلمه را روی آن قرار داده و ۴۵ دقیقه به عدسی و محتویات درون قابلمه اجازه دهید تا با حرارت ملایم به‌خوبی پخته شوند.

مرحله‌ی هشتم: در انتهای پخت نیز می‌توانید گلپر را به قابلمه اضافه کنید. فراموش نکنید که اضافه‌کردن گلپر و سایر ادویه‌ها و حتی کمی کره به این غذا کاملا اختیاری است. البته ما در این روش درست‌کردن عدسی از سیب‌زمینی استفاده کردیم. به همین دلیل دیگر نیازی به استفاده از آرد در آن نیست.

مرحله‌ی نهم: در گام بعدی وقتی که عدسی شما لعاب‌دار و سفت شد، در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری آرد بوداده را به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که عدسی شما به‌خوبی لعاب‌دار شود.

مرحله‌ی دهم: در نهایت بعد از گذشت یک ساعت عدسی شما آماده برای سرو خواهد بود. آن را در ظرف مورد نظر کشیده با پیاز داغ و گلپر تزیین کرده و با نان سنگک و لیموترش نوش جان کنید.

درست‌کردن عدسی با عشق

بدون شک پختن هر غذایی احتیاج به روح و شور دارد. این عشق که می‌تواند با غذا ترکیب شده و شور و اشتیاق آشپز را در آن نشان دهد. عدسی هم از آن دسته غذا‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که کدبانوهای ایرانی در طبخ و تهیه آن مهارت فراوانی دارند.

در این مطلب سعی کردیم تا درست‌کردن عدسی را با تمام نکات و ریزه‌کاری‌ها به شما آموزش دهیم. این غذا به مواد اولیه کمی احتیاج دارد اما اگر هوس پخت یک عدسی لذیذ و سنتی ایرانی را داشتید، اما مواد اولیه آن در منزل نبود، با سرویس اسنپ اکسپرس به‌راحتی می‌توانید تمام مواد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *