ویزای شینگن چیست؟ مراحل و مدارک لازم برای اخذ ویزای شنگن

منطقه شینگن

دریافت ویزای شینگن یکی از اصلی‌ترین راه‌های سفر به‌ویژه سفر موقت به اروپاست که البته می‌تواند مقاصد مختلفی داشته باشد. ۲۶ کشور اروپایی گرد هم آمده‌اند و با وضع قوانینی نسبتا مشترک این ویزا را تعریف کرده‌اند. دریافت انواع هرکدام این ویزا نیاز با مدارک و فرآیند خاصی دارد و شرایط اقامتی خاصی را برای صاحبش فراهم می‌کند.

در این مقاله، ضمن مرور انواع ویزای شینگن، مراحل اخذ آن را معرفی کرده و مدارک لازم برای دریافت این ویزا را نیز بررسی می‌کنیم.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن (Schengen)، یک ویزای اقامت کوتاه است که به دارنده آن اجازه می‌دهد در منطقه شینگن تردد کند. بسیاری از دانشجویان و نیرو‌های کار از این ویزا به‌عنوان ویزای تحصیلی یا کار موقت خود استفاده می‌کنند. منطقه شینگن، شامل ۲۶ کشور است که به آن‌ها کشور‌های حوزه شینگن نیز گفته می‌شود و عبور و مرور از آن‌ها با این ویزا بدون کنترل مرزی صورت می‌گیرد. این کشور‌ها عبارت‌اند از:

اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

بیشتر بخوانید: ویزا چیست؟ آشنایی با انواع ویزا

انواع ویزای شینگن

انواع ویزای شینگن

ویزای شینگن خود شامل انواع مختلفی می‌شود که با حروف انگلیسی از A تا D نشان داده می‌شوند. در ادامه هریک را معرفی می‌کنیم.

ویزای نوع A یا ویزای ترانزیت فرودگاهی

ویزای نوع A شینگن به شهروندان کشور‌های غیرشینگن اجازه می‌دهد که در مدت انتظار پرواز‌های خود در فرودگاه‌های کشور‌های شینگن، اقامت داشته باشند. در این مواقع، لازم است که این افراد نسبت به دریافت ویزای شینگن از کشور بین راه اقدام کرده باشند. دارنده این ویزا اجازه ورود به کشور شینگن را ندارد.

ویزای شینگن نوع B

این ویزا مربوط به سفر به کشور‌های شینگن است که کمتر از پنج روز به طول می‌انجامد. برای سفر به یک کشور شینگن، لازم است ویزای شینگن آن کشور اخذ شود؛ اما با وجود شرایط دریافت آسان‌تر این ویزا، مراحل دریافت آن برای متقاضی سریع‌تر و بهینه‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی چیست؟ شرایط اخذ ویزای تحصیلی

ویزای شینگن نوع C

ویزای شینگن نوع C این ویزا رایج‌ترین ویزای شینگن بوده که به ویزای اقامت کوتاه‌مدت نیز معروف است. درواقع هر آنچه در بخش مقدمه گفتیم در خصوص این ویزا صدق می‌کند. دارنده این ویزا می‌تواند به مدت ۹۰ روز در شش ماه در یکی از کشور‌های منطقه شینگن اقامت داشته و بین آن‌ها رفت‌وآمد کند. خود ویزای نوع C، شامل انواع زیر است:

  • ویزای یک بار ورود (Single Entry): این ویزا با عدد ۱ روی آن مشخص می‌شود و دارنده آن می‌تواند تنها یک بار به منطقه شینگن وارد شود. درصورتی‌که دارنده ویزا حتی پیش از اتمام مهلت آن از این منطقه خارج شود، نمی‌تواند دوباره از آن به‌منظور ورود مجدد به این منطقه استفاده کند.
  • ویزای دو بار ورود (Double Entry): دارنده این ویزا می‌تواند یک بار و نه بیشتر از این منطقه خارج‌شده و دوباره به آن برگردد. روی این ویزا عدد ۲ درج شده است.
  • ویزای چند بار ورود (Multiple Entry): روی این ویزا کلمه MULT نوشته شده و به این معنی است که صاحب آن می‌تواند در بازه اعتبار ویزا، هرچندبار که بخواهد از این منطقه خارج‌شده و دوباره به آن برگردد.

فاصله زمانی ۹۰ روز در شش ماه به این معنی است که در یک بازه شش‌ماهه فرد تنها می‌تواند به مدت ۹۰ روز با استفاده از ویزای شینگن خود در این منطقه حضور داشته باشد. برای حضور بعدی، او باید شش ماه دیگر صبر کند. البته در موارد معدودی، اجازه بازدید از دیگر کشور‌های اروپایی از افراد دارای این ویزا سلب می‌شود؛ که در این صورت به ویزای صادرشده منطقه محدود یا Limited Territorial گفته می‌شود.

ویزای نوع D یا ویزای طولانی مدت

ویزای تحصیلی شینگن نوع D هر فرد تابعه کشور‌های خارج از حوزه شینگن که مایل به تحصیل یا کار در این منطقه باشد باید ویزای شینگن نوع D را به‌عنوان ویزای دانشجویی یا کاری خود اخذ کند. این ویزا برای مدت حداکثر یک سال صادر می‌شود و به دارنده آن اجازه می‌دهد که بین دیگر کشور‌های شینگن نیز برای مدت حداکثر ۹۰ روز در یک بازه ۱۸۰ روزه سفر کند یا در آن‌ها اقامت داشته باشد. از دیگر دلایل دریافت این ویزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازدید از خانواده یا دیگر دلایل خانوادگی که نیاز به اقامت بلندمدت‌تر داشته باشد.
  • گردشگری
  • فعالیت‌های حرفه‌ای و تحقیقاتی
  • شرکت در برنامه‌های آموزشی یا کارآموزی

ویزای نوع D از سوی مقامات کنسولی کشور‌ها و با در نظر گرفتن قوانین ملی هر کشور صادر می‌شود. در موارد معدود و در شرایط خاص این ویزا با امکان ورود چندباره (MULT) نیز صادر می‌شود. در این صورت، این ویزا به سه نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • چند بار ورود دوساله
  • چند بار ورود سه‌ساله
  • چند بار ورود پنج‌ساله

دانشجویان می‌توانند ابتدا ویزای یک‌ساله دریافت کنند و سپس در پایان سال اول برای اخذ ویزا‌های چند بار ورود با مدت‌زمان بیشتر به‌عنوان ویزای تحصیلی بلندمدت خود اقدام نمایند.

هزینه دریافت ویزای شینگن

هزینه درخواست بررسی ویزای شینگن ۲۰۰ یورو است که در صورت موافقت با تقاضا ۲۰۰ یوروی دیگر نیز به آن اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که به این مبلغ باید هزینه دریافت وقت مصاحبه را نیز اضافه کرده که بسته به سفارت یا شرکتی که از طریق آن اقدام می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد.

به‌طورکلی، درصورتی‌که مدارک خود را به‌صورت کامل ارائه داده باشید، دریافت ویزای شینگن مانند ویزای تحصیلی چندان زمان‌بر نخواهد بود. پس از ارائه مدارک، زمان اخذ ویزا بسته به کشور مورد تقاضای شما بین دو هفته تا ۱۲۰ روز ممکن است به طول بینجامد. همچنین، سفارت مربوطه ممکن است زمان تعیین وقت سفارت را بین یک تا ۱۵۰ روز آینده تعیین کند.

بیشتر بخوانید: ارز مسافرتی چیست؟ قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

مراحل اخذ ویزای شینگن

مراحل اخذ دریافت ویزای دانشجویی شینگن پس از تعیین هدف خود از اخذ ویزای شینگن باید به کنسولگری یا سفارت کشور مقصد خود مراجعه کنید. در این مرحله باید در نظر بگیرید که بیشتر در کدام کشور اقامت خواهید داشت و یا اگر به‌صورت مساوی بین چند کشور قصد سفر دارید، باید به سفارتی مراجعه کنید که اولین کشور مقصد شما خواهد بود.

می‌توانید به‌صورت مستقیم اقدام کنید یا درخواست خود را به یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ویزا که با کشور مقصد شما هماهنگ است، ارائه کنید. توصیه می‌شود، درخواست خود را حداقل سه هفته قبل از برنامه سفر خود ارائه دهید. وقت گرفتن، از تمامی سفارت‌ها نیز به‌صورت آنلاین است.

پس از تهیه مدارک که در بخش بعد آن‌ها را به‌تفصیل شرح می‌دهیم، لازم است که در موعد مقرر برای مصاحبه به سفارت یا کنسولگری مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل دهید. در این مصاحبه از شما سؤالاتی درباره دلیل سفر، محل اقامت و غیره پرسیده خواهد شد. در پایان نیز هزینه ویزا از شما اخذشده و باید منتظر اعلام نتیجه در روز‌ها و هفته‌های آتی بمانید، پس از این مراحل می توانید برنامه ریزی های مربوط به سفر، از قبیل خرید بلیط هواپیما خارجی و رزرو محل اقامت خود را در آن کشور با خیالی آسوده انجام دهید.

شرایط و مدارک اخذ ویزای شینگن

مدارک دریافت ویزای شینگن کشور‌های صادرکننده ویزای شینگن معیار‌هایی برای اعطای این ویزا به افراد تعیین کرده‌اند. این معیار‌ها عبارت‌اند از:

  • اثبات شهروندی یک کشور غیر شینگن
  • اثبات تحقق هدف سفر در چارچوب زمانی تعیین‌شده
  • اعتبار پاسپورت تا حداقل سه ماه پس از درخواست ویزا
  • حداقل تمکن مالی ۲۰۰ میلیون تومان به‌عنوان پشتوانه سفر (بسته به کشور متقاضی می‌تواند بیشتر نیز باشد)
  • بیمه سفر به ارزش ۳۰ هزار یورو
  • ارائه صورت‌حساب بانکی در سه ماه گذشته به یورو
  • ارائه مدرکی دال بر داشتن محل اقامت مانند رزرو هتل یا حمایت بستگان و آشنایان
  • ارائه مدارک حقوقی شرکت یا نامه مرجع از کارفرما برای افرادی که به مقاصد تجاری سفر می‌کنند.
  • مدارک شناسایی
  • فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس رنگی سه در چهار
  • رزرو بلیت‌های رفت‌وبرگشت
  • مدارک دیگری که ممکن است هر سفارت از متقاضیان طلب کند

علاوه بر این لازم است که هنگام مراجعه به سفارت، مدارک را به‌صورت ترجمه‌شده به زبان‌های انگلیسی و گاه به زبان ملی کشور مقصد ارائه دهید. این مدارک باید مهر دارالترجمه داشته باشند. درصورتی‌که کشور مقصد شما یونان و جمهوری چک است، باید مهر دادگستری و وزارت امور خارجه را نیز اخذ کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲

راحت‌ترین کشور برای ویزای شینگن

ویزای تحصیلی شینگن ایتالیا

به‌طورکلی سخت‌گیری کشور‌ها با توجه به برنامه‌های مهاجرتی، وضعیت سیاسی و اقتصادی و دیگر شرایطی که می‌توانند متغیر باشند، برای اعطای ویزای شینگن متفاوت است. در شرایط حاضر، سه کشور ایتالیا، سوئیس و اسپانیا نسبت به ایرانی‌ها کمترین سخت‌گیری را دارند و درصورتی‌که مدارک لازم را با شرایط استاندارد ارائه کنید، به‌احتمال بسیار زیاد ویزای شینگن این کشور‌ها را دریافت خواهید کرد.

از طرف دیگر، کشور‌های آلمان، هلند و فرانسه، بیشترین سخت‌گیری را نسبت به ایرانی‌ها دارند که دلیل آن نیز عمدتا به مهاجرت بسیار زیاد ایرانی‌ها به این کشور‌ها در سال‌های اخیر مربوط است. اخذ ویزای تحصیلی یا کاری در حال حاضر، بهترین روش برای سفر و اقامت در این کشورهاست.

سخن آخر

ویزای شینگن، یک مجوز عبور و مرور و اقامت موقت است که کشور‌های عضو شینگن را شامل می‌شود. دارنده این ویزا می‌تواند ضمن اقامت موقت در یکی از کشور‌ها در بسیاری از موارد، بین ۲۵ کشور دیگر نیز رفت‌وآمد کند. بسیاری از دانشجویان از ویزای شینگن به‌عنوان یک ویزای تحصیلی استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب که ابتدا نسبت به دریافت ویزای نوع D با چند بار ورود اقدام کرده و سپس آن را به ویزا‌های نوع بالاتر D ارتقا می‌دهند.

مراحل اخذ دریافت ویزای شینگن چندان دشوار نیست، تنها کافی است که نسبت به تهیه مدارک لازم اقدام کرده و با دریافت وقت از سفارت کشور مقصد، آن‌ها را در روز مقرر تحویل داده و در مصاحبه به سؤالات پاسخ دهید. مدت‌زمان صدور و دریافت ویزای شینگن نیز تقریبا مشابه ویزای دانشجویی بوده و بین دو هفته تا حداکثر دو ماه به طول می‌انجامد. پس از دریافت ویزای خود می‌توانید برای برنامه‌ریزی سفر از سرویس بلیط هواپیما اسنپ استفاده کنید.


سؤالات متداول

۱) آیا هزینه اخذ ویزای شینگن برای کشور‌های مختلف متفاوت است؟

در حال حاضر، چنین نیست اما می‌تواند این‌گونه باشد. برخی سفارت‌ها شرایط سنی و دیگر ویژگی‌های فرد را نیز در تعیین هزینه برای او در نظر می‌گیرند.

۲) آیا ممکن است درخواست ویزای شینگن رد شود؟

بله، بیشترین دلایل ریجکت (Reject) یا رد شدن، مربوط به عدم ارائه مدارک مالی معتبر و همچنین، عدم اطمینان سفارت از بازگشت متقاضی است.

۳) آیا انگلیس جزء کشور‌های شینگن است؟

خیر.

۴) آیا ویزای شینگن به دریافت ویزای دیگر کشور‌ها کمک می‌کند؟

بله. قطعا همین‌طور است. درصورتی‌که سابقه دریافت این ویزا را داشته باشید، احتمال دریافت ویزای کشور‌هایی چون کانادا، آمریکا، استرالیا و بسیاری دیگر از کشور‌ها برای شما بیشتر خواهد شد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *