فواید و خواص روغن شترمرغ چیست؟

فواید و خواص اصلی روغن شترمرغ

روغن شتر مرغ یکی از روغن‌های طبیعی مورد نیاز بدن است و کسانی که می‌خواهند پوستی نرم و لطیف داشته باشند به سراغ این محصول می‌روند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این روغن طبیعی می‌توان به وجود اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و ۶ و ۹ در آن اشاره کرد. این ترکیبات به طور طبیعی توسط بدن تولید نمی‌شوند؛ بنابراین هر فردی برای اینکه بتواند از خواص این اسیدهای چرب بهره‌مند شود، لازم است که از مکمل‌های متنوع مانند روغن شتر مرغ استفاده کند.

در این مطلب هر آنچه باید درباره روغن شتر مرغ، تاریخچه آن و کاربردهای این روغن طبیعی مفید بدانید را ارائه کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کرده و فواید روغن شتر مرغ را بهتر بشناسید.

روغن شتر مرغ چیست؟

روغن شتر مرغ یکی از روغن‌های طبیعی سرشار از مواد مفید و مغذی است که از پوست و چربی‌های بدن شتر مرغ گرفته می‌شود. با توجه به اینکه شتر مرغ می‌تواند مدت طولانی را بدون غذا زنده بماند، سیستم ایمنی این حیوان بسیار قوی طراحی شده. در نتیجه روغنی که از فرآورده‌های شتر مرغ به دست می‌آید می‌تواند یکی از داروهای شفابخش برای رفع مشکلات پوستی و کاهش دردها و التهابات بدن باشد.

از جمله ترکیبات این روغن می‌توان به ویتامین A، ویتامین E، اسید پالمیتیک، امگا ۳ (اسید α-لینولئی), امگا ۶ (اسید اولئیک), امگا ۹ (اولئیک) اسیدهای چرب ضروری (EFA)، سیدم، کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن اشاره کرد.

خواص روغن شترمرغ

تاریخچه روغن شتر مرغ

تاریخچه توجه به خواص روغن شتر مرغ و استفاده از آن به مصریان، رومیان و بومیان آفریقا برمی‌گردد. طبق روایاتی که درباره این روغن وجود دارد، کلئوپاترا و ملکه صبا روغن شتر مرغ را برای زیباتر شدن و خواص درمانی که دارد به صورت مداوم استفاده می‌کرده‌اند.

البته در زمان‌های گذشته، مردم عامه نیز این روغن را برای درمان شوره سر و پرپشت‌تر شدن موهایشان و بهبود جای زخم یا سوختگی و ترمیم پوستشان استفاده می‌کردند. چون روغن شتر مرغ دارای خواص نرم‌کنندگی پوست است و مصرف آن مانع از باقی ماندن جای زخم روی پوست می‌شود. علاوه بر روغن شتر مرغ، گوشت این پرنده نیز به دلیل خواص و مواد مغذی بی‌شمارش و کلسترول پایینی که دارد به عنوان یک ترکیب خاص مورد توجه قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین خواص درمانی روغن شتر مرغ

شناخت فواید و خواص روغن شترمرغ از دیرباز مورد توجه افراد مختلف بوده است و هنوز هم علاقه‌مندان به طب سنتی درباره این محصول تحقیق می‌کنند. در ادامه برخی از خاصیت‌های این روغن طبیعی پر ویتامین را برای شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

۱) خواص روغن شترمرغ برای پوست

در تبلیغات زیادی به خواص روغن شترمرغ برای زیباسازی و جوان‌سازی پوست اشاره می‌شود. در صورتی که این روغن گیاهی فقط برای جوان‌سازی پوست کاربرد ندارد، بلکه ترمیم پوست و التیام آن است که از گذشته تا به امروز مصرف این روغن طبیعی را رونق داده است. این روغن گیاهی به خاطر برخورداری از اسیدهای چرب و آمینواسیدها موجب طراوت و شادابی پوست شده و خشکی آن را برطرف می‌کند.

به این خواص روغن شتر مرغ در طب سنتی نیز اشاره شده و افراد زیادی از زمان‌های قدیم تا به امروز با کمک روغن شتر مرغ جای خراشیدگی یا زخم روی پوست یا حساسیت‌های پوستی را برطرف می‌کرده‌اند.

از این روغن طبیعی و پرخاصیت می‌توانید برای از بین بردن ترک پا، تسریع روند بهبودی زخم‌های مزمن، رفع خراشیدگی‌ها و زخم‌های پوستی، رفع اثرات منفی مواد حساسیت‌زای آرایشی و رفع ترک‌های ناشی از لاغری یا زایمان نیز استفاده کنید.

روغن شترمرغ برای مو

۲) خواص روغن شترمرغ برای لک صورت

روغن شتر مرغ حاوی کاروتنوئیدها، فلاون‌هاتوکوفرول، فسفولیپیدها،، پلی فنول‌ها و مواد معدنی فراوانی است. این مواد خاصیت ترمیم‌کنندگی دارند و اثرات آفتاب‌سوختگی یا حساسیت‌های پوستی را برطرف می‌کنند؛ بنابراین استفاده از این روغن به افراد مختلف کمک می‌کند تا لک‌های پوستی خودشان را کمرنگ کرده و به مرور از بین ببرند و پوستی شفاف داشته باشند.

این روغن خاصیت مرطوب‌کنندگی نیز دارد و بسیار ملایم است؛ بنابراین کسانی که از روغن‌های مختلف و کرم‌های مرطوب‌کننده به خاطر خاصیت چسبندگی آن‌ها استفاده نمی‌کنند نیز می‌توانند مصرف این روغن را در برنامه‌هایشان داشته باشند.

۳) خواص روغن شترمرغ برای جوش صورت

روغن شتر مرغ خاصیت پاک‌کنندگی دارد و می‌تواند پاک‌سازی قارچ‌ها و آلودگی‌های سطح پوست را به بهترین نحو انجام دهد. در نتیجه کسانی که زیاد جوش می‌زنند، یا اینکه جای جوش روی صورتشان باقی‌مانده می‌توانند از خواص روغن شترمرغ برای جای جوش یا از بین بردن این عرضه پوستی بهره‌مند شوند.

۴) خواص روغن شترمرغ برای مو

ترکیبات خاص موجود در روغن شتر مرغ با پوست و مو و ساختار استخوان‌های انسان‌ها سازگاری بسیار بالایی دارد. در نتیجه، کسانی که نیاز به یک روغن مناسب برای تقویت رشد موها و ناخن‌های خودشان دارند نیز از این روغن طبیعی پرخاصیت استفاده می‌کنند.

روغن شتر مرغ ظهور موهای خاکستری و سفید را به تعویق می‌اندازد و برای رفع ریش مو و شوره سر مفید است. با استفاده از این روغن شاهد شادابی و درخشندگی موهایتان خواهید بود و می‌توانید از طریق تحریک فولیکولی رشد موهایتان را بهبود دهید.

روغن شترمرغ برای پوست

۵) فواید روغن شترمرغ برای دیسک کمر

روغن شتر مرغ برای تسکین درد مفاصل و دردهای عضلانی نیز مفید است. امگا ۳ و امگا ۹ و ویتامین‌های موجود در این روغن خاصیت ضدالتهابی و ضد روماتیسمی دارند، بنابراین کسانی که با مشکل دیسک کمر یا درد مفاصل دست و پنجه نرم می‌کنند نیز می‌توانند از این روغن برای درمان دردهایشان کمک بگیرند.

نحوه نگهداری روغن شتر مرغ

برای اینکه خایت روغن شتر مرغ از بین نرود و همیشه بتوانید از خواص این روغن برای درمان کمردرد، التهاب پوست، آفتاب‌سوختگی و… استفاده کنید، لازم است که این روغن گیاهی را در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب نگه دارید.

نحوه مصرف روغن شترمرغ

روغن شتر مرغ را می‌توانید به تنهایی یا به صورت ترکیبی با سایر روغن‌های گیاهی مانند روغن نعنا، روغن زیتون و… استفاده کنید. اگر این روغن سفت شده و به حالت جامد درآمده، لازم است که ابتدا آن را در محیطی که دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه دارد قرار دهید. پس از تبدیل شدن این روغن به حالت مایع می‌توانید نواحی مختلف بدنتان را با کمک آن ماساژ داده و از خواص روغن شتر مرغ بهره‌مند شوید.

تشخیص روغن اصل از تقلبی

روغن شتر مرغ نیز مانند سایر روغن‌های طبیعی ممکن است اکسید شده و فساد شود، یا نمونه‌های فیک و تقبلی این روغن در بازار وجود داشته باشد، و مصرف کنندگان این محصول نتوانند از خواص روغن شتر مرغ به طور کامل بهره‌مند شوند.

  • روغن شتر مرغ اصلی در دمای سرد به صورت جامد و سفید رنگ بوده و در محیط‌های گرم به شکل مایع و طلایی‌رنگی درمی‌آید.
  • این روغن طبیعی در دمای ۲۵ درجه اتاق به طور کامل از جامد به مایع تبدیل می‌شود و نباید در روغن اصلی شترمرغ اثری از دانه‌های جامد دیده شود.
  • روغن شترمرغ اصل دارای دانه‌های ریز است و می‌توانید این دانه‌ها را موقع تغییر حالت روغن مشاهده کنید.
  • روغن شتر مرغ اصلی قدرت جذب بالایی دارد و در عرض ۵ تا ۷ دقیقه به طور کامل جذب پوست می‌شود.
  • روغن شتر مرغ اصلی بوی خاصی دارد و چسبناک نیست. این روغن به راحتی با مواد شوینده تمیز می‌شود و روی پوست نمی‌چسبد.

سخن پایانی

شناخت خاصیت روغن شتر مرغ برای کسانی که می‌خواهند از داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌ها و بهبود شرایط جسمانی خودشان استفاده کنند ضروری است. خواص روغن شتر مرغ برای کمردرد، روماتیسم و زیبایی پوست و مو از گذشته ثابت شده است؛ اما این روزها از اثرات این روغن طبیعی برای بهبود بیماری‌های قلبی، پیشگیری از اگزما و کاهش حساسیت‌های پوستی نیز استفاده می‌شود. جهت برخورداری از خواص این روغن طبیعی حتماً باید روغن شتر مرغ اصلی را تهیه کرده و به صورت مدام استفاده کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *