آشنایی با هواپیمایی زاگرس و مقررات پرواز

هواپیمای زاگرس

زاگرس ایرلاین، یکی از شرکت‌های هواپیمایی نوپا است که طی چند سال اخیر، موفقیت‌های زیادی را به دست آورده و امروزه میان مسافران، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه، ضمن معرفی تاریخچه کامل این شرکت، نگاهی به خدمات، مقاصد پروازی، کلاس‌های هواپیما و قوانین آن خواهیم داشت.

تاریخچه هواپیمایی زاگرس و خدمات آن

فعالیت شرکت زاگرس در عرصه هوایی از سال ۱۳۸۴ و با ثبت در منطقه آزاد اروند آغاز شد. این شرکت در ابتدا دو فروند هواپیمای توپولوف داشت و در سال ۱۳۸۶، با اضافه کردن دو فروند هواپیمای بوئینگ ام‌دی موفق شد خدمات خود در زمینه پرواز‌های داخلی را گسترش دهد. بعد از گذشت یک سال، این شرکت با انجام اولین پرواز از تهران به سمت دمشق، موفق شد نام خود را در میان چند شرکت برتر ایرانی که به کشور‌های خارجی پرواز داشتند، قرار دهد.

حالا بعد از گذشت ۱۴ سال از اولین پرواز بین‌المللی، هواپیمایی زاگرس با در اختیار داشتن ۱۹ فروند هواپیمای مدرن از جمله ایرباس ۳۱۹، ایرباس ۳۲۰، ایرباس ۳۲۱ و بوئینگ ام‌دی و ارائه بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ صندلی، یکی از پرکارترین شرکت‌های هوایی است و سالانه بیش از ۴ میلیون نفر مسافر را در مسیر‌های مختلف، جابجا می‌کند.

جالب است بدانید تنها خلبان زن ایرانی به نام نشاط جهانداری، برای نخستین بار در تاریخ صنعت هوایی ایران، با هواپیمای بوئینگ MD پرواز داشته و موفق به دریافت نشان کاپیتانی شده است.

خدمات نوین

با توجه به اینکه زاگرس یکی از شرکت‌های نسبتا جدید در میان ایرلاین‌ها به حساب می‌آید، خدمات آن نیز در کلاس بین‌المللی بوده و مسافران می‌توانند از بسیاری از خدمات شرکت به صورت حضوری و اینترنتی برخوردار شوند.

یکی از این خدمات، امکان خرید بلیط از طریق وب‌سایت رسمی شرکت به آدرس Zagrosairlines.com است؛ مسافران با مراجعه به این سایت می‌توانند به صورت اینترنتی، بلیط پرواز داخلی و خارجی را تهیه کرده یا از وضعیت بلیط و پرواز‌های شرکت مطلع شوند. به علاوه، پاسخ تمام سؤالات متداولی که ممکن است مسافران داشته باشند، در این سایت در دسترس همگان است.

زاگرس ایرلاین با دریافت گواهینامه‌های Part M و Part 145 در بخش ساخت تجهیزات کترینگ پیشرفته و مهندسی تعمیرات هواپیما، بالاترین سطح از خدمات را به مسافران ارائه می‌دهد.

مقاصد پروازی داخلی و خارجی

زاگرس ایرلاین هواپیمایی زاگرس حضوری پررنگ در مسیر‌های داخلی دارد و در حال حاضر به بیش از ۱۵ شهر مختلف از جمله مشهد، شیراز، اصفهان، کیش، یزد و آبادان پرواز انجام می‌دهد. در زمینه پرواز‌های بین‌المللی اما زاگرس چندان فعال نیست و فقط سه شهر استانبول در ترکیه، نجف در عراق و تفلیس در گرجستان، تنها مقاصد خارجی این شرکت محسوب می‌شوند.

ترمینال‌ها

اگرچه همیشه اطلاعات کامل پرواز از جمله نام شرکت، شماره هواپیما، ساعت پرواز و شماره پایانه روی بلیط درج می‌شود، اما اگر در فرودگاه مهرآباد در تهران هستید، باید بدانید که دفتر پذیرش و کانتر هواپیمایی زاگرس در ترمینال شماره یک واقع شده و تمام پرواز‌های ورودی و خروجی آن از همین پایانه انجام می‌گیرد. در فرودگاه امام خمینی و برای مقاصد خارجی نیز پرواز‌های ورودی و خروجی زاگرس از ترمینال شماره یک انجام می‌شود.

اگر در مورد شماره پایانه مطمئن نیستید، حتما کمی زودتر به فرودگاه بروید تا با تأخیر به پرواز نرسید.

کلاس‌های پروازی

کلاس های پروازی شرکت زاگرس همانند شرکت‌های مطرح دیگر، زاگرس ایرلاین نیز در دو کلاس تجاری یا بیزنس و اقتصادی یا اکونومی، خدمات ارائه می‌کند.

اکونومی

پرواز‌های کلاس اکونومی، معمولا کمترین قیمت را دارند و سطح خدمات در آن‌ها نیز در حالت حداقلی است. در کابین این کلاس پروازی، معمولا خبری از تلویزیون مخصوص، منوی غذایی انتخابی و پذیرایی‌های مفصل نیست. به علاوه، صندلی‌ها فاصله کمی با یکدیگر داشته و قابلیت تنظیم هم ندارند.

بیزنس

سطح خدمات و امکانات در این کلاس پروازی به‌مراتب بالاتر است و مسافران می‌توانند سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنند. کابین مخصوص کلاس بیزنس معمولا صندلی‌هایی بزرگ و مبله با قابلیت تنظیم دارند و بسیار راحت هستند. به علاوه، مسافران می‌توانند از منوی موجود، غذای دلخواه خود را انتخاب کنند و از امکانات مختلفی از جمله تلویزیون نیز برخوردار خواهند شد. البته، قیمت بلیط پرواز‌های کلاس بیزنس به اندازه امکانات آن، بیشتر است و شاید برای همه افراد مناسب نباشد.

حداکثر بار مجاز هواپیمایی زاگرس

حداکثر بار مجاز برای هواپیمایی زاگرس در کلاس پروازی اکونومی، وزن مجاز بار دستی که مسافران می‌توانند با خود به داخل هواپیما ببرند، ۵ کیلوگرم است و ابعاد آن نباید بزرگتر از ۱۱۲ سانتی‌متر باشد؛ وزن مجاز بار اصلی نیز حداکثر ۲۰ کیلوگرم خواهد بود و اگر وزن آن بیشتر شود، موظف به پرداخت هزینه اضافه بار هستید. این هزینه معمولا یک درصد قیمت کل بلیط به ازای هر کیلوگرم حساب می‌شود.

مسافران پرواز‌های کلاس بیزنس، معمولا می‌توانند تا ۱۵ کیلوگرم بار را با خود به داخل هواپیما ببرند و شرکت، ۳۰ کیلوگرم از بار آن‌ها را به صورت رایگان حمل می‌کند. شیوه محاسبه اضافه بار در شرکت زاگرس برای پرواز‌های خارجی، بر اساس فاصله تا مقصد و حجم و اندازه بار حساب می‌شود.

قوانین و مقررات زاگرس ایرلاین

قوانین و مقررات زاگرس ایرلاین همانند دیگر شرکت‌ها، هواپیمایی زاگرس نیز قوانین مخصوصی دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید.

مسافران می‌توانند در طول پرواز از وسایلی مانند دوربین، لپ‌تاپ یا هدفون استفاده کنند، اما مجاز به استفاده از گوشی موبایل نیستند؛ حتی اگر روی حالت پرواز باشد. البته، امکان حمل گوشی به داخل هواپیما هست و در صورت صلاح‌دید خلبان، در طول پرواز هم می‌توان از آن استفاده کرد. در آن سو اما همراه داشتن وسایلی مانند مایعات، مواد الکل‌دار، هرگونه دخانیات و مواد اشتعال‌زا مانند سیگار، کبریت و فندک، اسپری، عطر و … در پرواز غیر مجاز است و باید آن‌ها را به بخش بار تحویل داد.

افرادی با بیماری‌های خاص، تنها در صورتی می‌توانند سوار هواپیما شوند که مجوز‌های لازم و توصیه‌های پزشکی را دریافت کرده باشند. قوانین شرکت در مورد بانوان باردار نیز بسته به مدت زمان، کاملا متفاوت است و قبل از خرید بلیط حتما باید اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کرد.

مسافران باید حداقل یک ساعت و نیم پیش از پرواز، در فرودگاه حاضر باشند و برای دریافت کارت پرواز اقدام کنند. برای پرواز‌های خارجی هم این زمان ۳ ساعت اعلام شده است. کانتر هواپیمایی زاگرس، ۳۰ دقیقه قبل از پرواز بسته می‌شود و افرادی که در این زمان کارت پرواز را دریافت نکنند، جامانده محسوب خواهند شد. گیت‌ها نیز ۱۵ دقیقه قبل از پرواز بسته می‌شود. ا‌گر از پرواز جا بمانید، نیازی به نگرانی نخواهد بود چرا که بنا بر قوانین شرکت‌ها، نام شما در لیست انتظار پرواز بعدی قرار می‌گیرد.

خرید بلیط هواپیمایی زاگرس با کمترین قیمت

خرید بلیط هواپیمایی زاگرس اگر قصد تهیه بلیط هواپیما زاگرس را دارید، می‌توانید به سایت رسمی این شرکت مراجعه کرده و بلیط را به صورت آنلاین رزرو کنید. اگرچه شیوه انجام این کار چندان سخت نیست، اما راه بهتر برای تهیه بلیط پرواز داخلی و خارجی، استفاده از سرویس‌های جایگزین و مطمئن مثل سرویس بلیت سفر اسنپ است.

کاربران با استفاده از این سرویس می‌توانند به آسانی باز کردن فقط یک اپلیکیشن، زمان رفت و برگشت، تعداد مسافران و شهر مقصد را انتخاب کرده و بلیط را با کمترین قیمت ممکن خریداری کنند. به علاوه، هنگام مراجعه به فرودگاه، نیازی به چاپ رسید نخواهید داشت و صرفا با ارائه کد ملی می‌توانید کارت پرواز را دریافت کنید.

سؤالات متداول

  1. آیا امکان استفاده از گوشی در حین پرواز هست؟

طبق قوانین تمام شرکت‌ها، مسافران در هیچ‌کدام از هواپیما‌ها حق استفاده از گوشی موبایل را ندارند.

  1. حداکثر بار مجاز زاگرس چقدر است؟

حداکثر بار مجاز در کلاس اکونومی، ۲۰ کیلوگرم و کلاس بیزنس، ۳۰ کیلوگرم است.

  1. ترمینال زاگرس در تهران کجاست؟

کانتر شرکت زاگرس در پایانه شماره یک فرودگاه مهرآباد قرار دارد و پرواز‌های ورودی و خروجی از همین ترمینال انجام می‌شود.

  1. بلیط هواپیما زاگرس را از کجا رزرو کنیم؟

با استفاده از سرویس بلیت سفر اسنپ می‌توان بلیط این شرکت را با بهترین قیمت خریداری کرد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *