۱۳ غذای شهر یزد؛ خوشمزه، متنوع و رنگین

یزدی‌ها غذاهای خوشمزه و شیرینی‌های رنگارنگ بسیاری دارند. اگر به این شهر زیبا و تاریخی سفری کردید، حتماً برنامه‌ای برای شکم‌گردی هم داشته باشید. امتحان‌کردن غذاهای خوشمزه و رنگارنگ یزدی در خود این شهر، صفای دیگری دارد. در این مقاله می‌خواهیم از غذاهای معروف محلی یزد برایتان بگوییم. آن‌ها را بشناسید و اگر فرصتی دست داد، حتماً امتحانشان کنید، به‌ویژه هنگام سفارش آنلاین غذا در شهر یزد و خوراک‌های رنگارنگش را در یاد داشته باشید. اگر هم دلتان بخواهد، می‌توانید دستور پخت را یاد بگیرید و خودتان دست‌به‌کار شوید.

۱.متنجه یا فسنجان یزدی

فسنجان را که می‌شناسید و حتماً امتحان کرده‌اید. این غذای خوشمزه و مجلسی به‌ شکل و شیوه‌های مختلفی آماده می‌شود. در واقع، تفاوت‌ها بیشتر در زمینه چاشنی‌ها و درجه شیرین و ملس‌کردن خورش است. یزدی‌ها در فسنجان مخصوص به خودشان از مواد متنوع دیگری هم بهره می‌برند. یعنی در متنجه یا فسنجان یزدی هم رب انار، گوشت، گردو می‌ریزند و هم سیب، برگه زردآلو و آلوچه. شاید برایتان جالب باشد که چغندر هم در این خورش یزدی وجود دارد. بعضی از یزدی‌ها هم ترجیح می‌دهند که به‌جای سیب، از بِه در متنجه استفاده کنند. بنا به ذائقه هرکس، امکان اضافه‌کردن عناصر طعم‌دهنده به این غذا وجود دارد. دوستداران متنجه شیرین به آن شکر بیشتری اضافه می‌کنند و طرفداران طعم‌های ترش‌وشیرین یا همان ملس هم به‌سراغ افزودن رب انار بیشتر می‌روند.

۲.کوفته لپه

درست است که تبریزی‌ها در پختن کوفته استادند و تا حد زیادی، اعتبار پخت این غذای خوشمزه را به خود اختصاص داده‌اند، اما یزدی‌ها هم کوفته‌های خوشمزه وکم‌نظیری دارند. کوفته لپه غذایی یزدی است که با تخم‌مرغ، گوشت چرخ‌کرده و لپه آماده می‌شود. در ترکیب آن، موادی مانند زرشک، پیاز داغ، سبزی‌های معطر و زرشک هم در کنار رب گوجه وجود دارند. در سفرتان به یزد، حتماً این کوفته لپه‌ای خوشمزه را امتحان کنید. میل‌کردن آن با اندکی ترشی بسیار دل‌نشین خواهد بود.

۳.خورش سیب

خورش سیب تقریباً همان خورش قیمه معروف است که با سیب پخته می‌شود. در ترکیب آن از مواد مقوی و خوش‌طعم مختلفی مانند لپه، لیمو، گوشت و رب گوجه استفاده می‌شود. وجود گوجه‌فرنگی در آن هم باعث خوش‌رنگ‌ترشدن غذا است. یزدی‌ها برای ایجاد طعمی ملس، سیب‌ به این ترکیبات اضافه می‌کنند و از چاشنی‌هایی مانند دارچین و زعفران هم برای خوش‌عطرشدن غذا کمک می‌گیرند. برای اینکه طعم سیب به‌خوبی به خورد بافت خورش برود، باید مدت‌زمانی در حدود یک ساعت، به‌خوبی بپزد. مسافران شهر یزد معمولاً از امتحان‌کردن غذاهای این شهر و به‌ویژه خورش سیب پشیمان نمی‌شوند.

۴.قد پپلیه کدو

پاییز که می‌رسد، یزدی‌ها آستین‌ها را بالا می‌زنند و قلیه‌های کدو را بار می‌گذارند. کدو حلوایی در فصل پاییز می‌رسد و خواص پرشمارش به حفظ سیستم ایمنی در فصول سرد کمک شایانی می‌کند. در این قلیه از ماش و گردو در کنار لوبیا قرمز و پودر نارگیل استفاده می‌شود. در آن، دارچین، زردچوبه و شکر هم می‌ریزند. بدیهی است که کدو حلوایی هم نقش اصلی این دستور غذایی خوشمزه را ایفا می‌کند. این خوراک پر از خاصیت و موادی است که اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. یزدی‌ها معمولاً این غذا را در دورهمی‌هایشان سِرو می‌کنند.

۵. اشکنه یزدی

اشکنه از غذاهای معروف و ساده‌ای است که در سراسر ایران طرفدارانی دارد و مشهور است. یزدی‌ها هم به سبک‌و‌سیاق خودشان این غذا را آماده می‌کنند. در اشکنه یزدی از موادی مانند سیب‌زمینی، پیاز، شنبلیله و آرد استفاده می‌شود. برای اینکه این غذای ساده طعم خوبی پیدا کند هم در آن، ادویه‌جاتی مطابق با ذائقه هر فرد ریخته می‌شود. برخی از یزدی‌ها برای خوش‌آب‌ورنگ ‌شدن اشکنه‌شان به آن رب گوجه‌فرنگی هم اضافه می‌کنند. ریختن کمی عدس در اشکنه هم ایده خوبی است و هم طعمش را بهتر می‌کند و هم باعث می‌شود که خاصیت بیشتری داشته باشد.

۶. آبگوشت یزدی

آبگوشت نام آشنایی برای ما ایرانی‌ها است، اما طرز طبخ آن در یزدی کمی متفاوت با آب‌گوشت معمولی به‌نظر می‌رسد. طعم آبگوشت یزدی‌ها ترش است. این ترشی را هم مدیون موادی نظیر آلو و لیمو است. باقی بخش‌های غذا مشابه آبگوشت‌های دیگر سنتی است. در این خوراک هم گوشت و نخود، لوبیا وجود دارد. آبگوشت‌های یزدی از حضور سبزیجات خشک خوش‌عطری مانند شنبلیله و ترخون هم بهره می‌برند. اگر راهی یزد شدید، آبگوشت سنتی آن را هم در کنار سبزی تازه و ترشی نوش‌جان بفرمایید.

۷. تاس کباب یزدی

ترکیب تاس کباب یزدی هم مانند غذاهای سنتی دیگر این شهر بسیار لذیذ است. یزدی‌ها از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سیب‌زمینی و دارچین در کنار رب گوجه‌فرنگی برای تاس کباب محلی‌شان استفاده می‌کنند. میل‌کردن این کباب خوشمزه در کنار ماست محلی و سبزی ایده بسیار جذاب است. بعضی از یزدی‌ها از هویج هم در مواد تاس کباب استفاده می‌کنند. هویج پخته هم خوشمزه است و خاصیت فراوانی دارد. اضافه‌کردن آن به تاس کباب یزدی فکر بسیار خوبی خواهد بود.

۸. کشک خیار

کشک خیار نام عجیبی است، نه؟‌ شما احتمالاً نوع و نسخه دیگری از این غذا را با کمی تفاوت و نام آب‌دوغ‌خیار میل کرده‌اید. یزدی‌ها به‌جای ماست از کشک در ترکیب ماست و خیار استفاده می‌کنند. آن‌ها کشک را به‌خوبی می‌سایند و با آب ترکیب می‌کنند. در این مخلوط هم گردو، کشمش، خیار و سبزیجات می‌ریزند. وجود نعنا خشک در کشک خیار هم به آن عطر و بوی خوشایندی می‌دهد. یزدی‌ها هم مانند مردم نقاط دیگر ایران، این غذا را در فصل‌های گرم میل می‌کنند و در آن یخ می‌ریزند تا گوارا شود و عطش را از بین ببرد.

۹. آش آب‌غوره

غذاهای یزدی هم خوشمزه‌اند و هم مقوی. اگر قصد سفارش آنلاین غذای یزد دارید یا می‌خواهید که خودتان یکی از آن‌ها را آماده کنید، آش آب‌غوره را هم به‌خاطر بسپارید. در این آش از سبزیجات تازه، عدس، برنج، بلغور گندم و لوبیا چشم‌بلبلی استفاده می‌شود. آب مرغ، غوره و آب غوره هم پایه اصلی ترش‌شدن این آش خوشمزه و معروف هستند.

۱۰. آش شولی

شولی هم از آش‌های معروف یزدی است که معمولاً به‌عنوان غذای اصلی مصرف نمی‌شود. در آن، عدس و لپه می‌ریزند. سبزی‌های تازه و پیاز هم اجزای جدایی‌ناپذیر آن هستند. چغندر و خمیری به نام اوماج هم در آش شولی به‌کار می‌رود. شهرهای دیگری هم این آش را می‌پزند، اما خاستگاهش شهر زیبای یزد است. اگر از طعم ترشی خوشتان می‌آید، امکان اضافه‌کردن سرکه در بخش انتهایی پخت شولی به آن هم وجود دارد.

۱۱. آش انار

یزدی‌ها از شیفتگان طعم‌های ملس و ترش‌اند. آش انارشان هم نمونه‌ای دیگر از این علاقه را نشان می‌دهد. برای پخت آن از لپه، برنج و سبزی آش استفاده می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، پیاز و گلپر هم در این آش به‌کار می‌روند. دانه‌های انار و رب آن هم طعم‌دهنده اصلی به آش خوشمزه انارند. برخی از یزدی‌ها، این آش را بدون گوشت درست می‌کنند. همه‌چیز به انتخاب شخصی‌تان وابسته است. اگر گیاه‌خوار هستید یا از گوشت خوشتان نمی‌آید هم می‌توانید آش انار را بدون گوشت چرخ‌کرده آماده کنید.

۱۲. آش گندم

شاید این آش را در شهرهای مختلف نوش‌جان کرده باشید، اما باید بدانید که این دستور غذایی اصالتاً یزدی است. در آش گندم از حبوبات مختلف استفاده می‌شود و برای همین بسیار مقوی و خوشمزه است. در این غذا از گندم پوست‌کنده، نخود، لوبیا چیتی، عدس، سبزی آش، پیاز و نعنا داغ در کنار کشک و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. امکان استفاده از سرکه به‌جای کشک هم وجود دارد. باید ببینید که ذائقه‌تان چه طعمی را می‌پسندد. اگر از غذاهای ترش و ملس خوشتان می‌آید، آش گندم را با سرکه میل کنید.

۱۳. شوربا کلم

شوربا کلم را با کلم پیچ درست می‌کنند. در آن پیاز، هویج، نخود، لوبیا و عدس هم وجود دارد. سبزی تازه آش و آلو هم به خوش‌عطر و طعم‌شدن این غذا کمک می‌کنند. برخی از یزدی‌ها آش کلم را با سرکه میل می‌کنند و بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند که در آن کشک بریزند. اضافه‌کردن پیازداغ و نعنا داغ روی آش در مرحله سِرو هم که برای هر آش ایرانی واجب است. این شوربا طعم بسیار خاص و متفاوتی دارد و سرشار از مواد مغذی است. مصرف آن به‌عنوان یکی از غذاهای هفتگی، ایده بسیار خوبی است. با یک ظرف آش داغ و خوشمزه می‌توانید هم طعم لذیذی را امتحان و هم انواع پروتئین‌ها و مواد مفید را وارد بدن کنید.

در آخر

یزدی‌ها تنوع زیادی در سفره‌هایشان دارند. غذاهای مختلف و شیرینی‌های خوشمزه گوناگون به رنگین‌شدن سفره‌های آن‌ها کمک شایانی می‌کنند. از میان غذاهایی که نام بردیم، بیشتر دارای طعم ملس و ترش بودند. اگر شما هم از چنین مزه‌هایی خوشتان می‌آید، بهتر است که حتماً سری به یزد بزنید و غذاهایشان را امتحان کنید. درست‌کردن غذا از روی دستورهای موجود هم ایده خوبی است و شما را با آشپزی مردمان این شهر زیبا و قدیمی بیشتر آشنا می‌کند.

از میان مواردی که گفته شد، مایل به امتحان‌کردن کدام‌یک هستید؟ کدام را امتحان کرده‌اید؟ غذای دیگری می‌شناسید که در فهرست خوراک‌های محلی یزد باشد و در اینجا از قلم افتاده باشد؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *