تا به حال از پرواز جا ماندهاید؟ حس بدی دارد که بعد از رزرو بلیط پرواز و برنامهریزی سفر، دیر به فرودگاه برسید. شاید هم بهموقع به فرودگاه برسید، اما هواپیما بهعلت مشکل فنی امکان پرواز نداشته باشد. به هر حال اگر از پرواز جا ماندیم، چه کنیم؟ پاسخ به این بستگی دارد که چه کسی مقصر است. در این مقاله، هر ۲ حالت و گزینههای پیش رو پس از جا ماندن از پرواز را بررسی میکنیم.
اگر شما مقصر هستید
شاید خواب ماندید یا در ترافیک گیر افتادید. به هر حال شما مقصر جا ماندن از پرواز هستید و دلیلش مهم نیست. حال که به فرودگاه رسیدهاید و به شما گفتهاند از پرواز جا ماندهاید، چه باید بکنید؟
۱. از قانون لاستیک پنچرشده استفاده کنید
بر اساس این قانون نانوشته شرکتهای هواپیمایی، میتوانید بدون پرداخت جریمه ۱ بلیط پرواز جدید بگیرید، البته به شرط آنکه سریع به شرکت هوایپمایی اطلاع داده باشید. این اطلاعرسانی سریع به شرکت امکان میدهد شما را در فهرست انتظار رزرو بلیط هواپیما قرار دهد و بهمحض آنکه صندلی خالی پیدا شود، این صندلی را برای شما رزرو کنند.
مهمترین نکته برای استفاده از این قانون، اطلاعرسانی بهموقع است. هرکدام از شرکتها قوانین خاص خود را دارند، اما بیشتر آنها بازه زمانی ۲ ساعت مانده به پرواز را برای استفاده از این قانون در نظر میگیرند. بهتر است هنگام خرید بلیط هواپیما یا تهیه بلیط آنلاین پرواز، قوانین کنسلی یا تغییر بلیط پرواز شرکت هواپیمایی را بخوانید. البته در فهرست قوانین، نامی از این قانون به میان نیامده است، چون شرکتها تمایلی به اعلام چنین امتیازاتی ندارند. برای همین گفتیم که این قانون نانوشته است. بنابراین هنگام صحبت با نماینده شرکت هواپیمایی، از فن و لحن بیان مناسب استفاده کنید و بهانه کافی بیاورید. در نهایت این نوعی لطف شرکت به شماست.
این قانون نانوشته استثنا هم دارد. مثلا اگر پرواز شما آخرین پرواز روز باشد، امکان استفاده از این قانون در همان روز وجود ندارد و پرواز شما به روز بعد موکول میشود. همچنین در پروازهای بینالمللی نیز شانس استفاده از این قانون کمتر است.
۲. منتظر پرواز بعدی بمانید
اگر صندلی خالی برای شما پیدا نشد، همچنان میتوانید منتظر پرواز بعدی بمانید. گرچه بسیاری از پروازها پر هستند، همه بهموقع به پروازشان نمیرسند.
بلیط «استند بای» به شما امکان میدهد که اگر جای خالی پیدا شد، با پرواز بعدی سفر کنید. برخی شرکتهای هواپیمایی امکان سوارشدن به پرواز بعدی را بدون دریافت هزینه اضافی به شما میدهند. البته این مسئله هم به قوانین آن شرکت بستگی دارد. در فرودگاه شرایط خود را به مسئولان توضیح دهید تا شما را در فهرست استند بای قرار دهند. برای تهیه بلیط هواپیمای داخلی و خارجی ، بسته به قوانین شرکتها میتوانید از این فرصت استفاده کنید.
۳. بلیط نزدیکترین پرواز بعدی را بخرید
اگر شرکت هواپیمایی نتوانست یا نخواست بلیط جدیدی به شما بدهد و بلیط استند بای هم به کارتان نیامد، گزینه بعدی خرید ارزانترین بلیط پرواز بعدی است. با این کار دیگر نیازی نیست که در فرودگاه معطل شوید. هرچند این گزینه بهمعنی پرداخت دوباره پول است، دستکم شما را با تأخیر کمتری به مقصدتان میرساند.
۴. از امتیازات خود برای خرید بلیط لحظه آخری استفاده کنید
برخی شرکتهای هواپیمایی برای مشتریان دائمی خود امتیازاتی در نظر میگیرند. مثلا بهازای خرید تعداد مشخصی بلیط یا مسافت معینی پرواز، این امتیازات به شما تعلق میگیرد. اگر زیاد اهل سفر با یک خط هوایی باشید، شاید بتوانید از این امتیازها در شرایط اضطراری استفاده کنید. در این باره با مسئول باجه شرکت هوایی صحبت کنید.
۵. بلیط خود را کنسل کنید و بلیط جدیدی بخرید
اگر هیچکدام از روشها فایده نداشتند، چارهای جز خرید بلیط جدید برای روزی دیگر ندارید. اگر فکر میکنید به پرواز نمیرسید و گزینههای دیگر هم در دسترس نیستند، بلیط خود را پیش از پرواز و رزرو آنلاین بلیط هواپیمای جدید کنسل کنید تا جریمه کمتری بپردازید.
اگر شرکت هواپیمایی مقصر است
گاهی اوقات به دلایل مختلف مانند شرایط بد آبوهوایی یا مشکلات فنی، شرکت هواپیمایی پرواز را به تأخیر میاندازد یا لغو میکند. شاید قرار بوده است که شما با این پرواز به فرودگاهی دیگر بروید و از آنجا با پرواز دوم به مقصد برسید. پس بهاحتمال زیاد پرواز دوم را نیز از دست میدهید. در این شرایط چه باید کرد؟
۱. بلافاصله با مسئول شرکت هواپیمایی صحبت کنید
بهمحض آنکه اولین نشانههای تأخیر جدی یا لغو پرواز آشکار شد، با نماینده شرکت هواپیمایی در فرودگاه صحبت کنید. منتظر اعلان رسمی تأخیر یا لغو پرواز نمانید. زیرا پس از این اعلان، با هجوم مسافران جامانده بهطرف باجه شرکت هوایپمایی روبهرو میشوید. اگر در انتهای صف گیر بیفتید، شانس کمی برای کسب صندلی نزدیکترین پرواز بعدی خواهید داشت.
۲. از رزرو آنلاین بلیط هواپیمای جدید استفاده کنید
با اعلام کنسلی از سوی شرکت هواپیمایی، به سایت یا برنامه خرید بلیط پرواز سر بزنید. شاید سریعتر در رزرو آنلاین بلیط هواپیمای داخلی یا خارجی جایگزین موفق شوید. سرعت عمل به خرج بدهید و بلافاصله پس از کنسلی و حتی زمانی که در صف انتظار باجه هستید، سایتها و برنامهها را برای رزرو بلیط پرواز جدید بررسی کنید.
۳. به مراکز تلفنی شرکت هواپیمایی زنگ بزنید
هنگام منتظرماندن در صف، علاوه بر بررسی سایت و برنامه، به شرکت هوایی تلفن کنید. شاید اینطوری بتوانید بلیط جدید تهیه کنید. البته اگر بدی آبوهوا باعث لغو تعداد زیادی پرواز شده باشد، بهاحتمال زیاد باید در صف انتظار تلفنی نیز منتظر بمانید. در این حالت اگر پروازتان بینالمللی است، میتوانید با دفتر خارجی همان شرکت در کشوری دیگر تماس بگیرید، چراکه آنجا مشکل بدی آبوهوا نیست و خطوط تلفن خلوتترند. برای کاهش هزینههای چنین تماسی، در صورت امکان میتوانید از سرویس گوگل ویس (Google Voice) استفاده کنید.
از تجربه خود بگویید
تاکنون پروازی را از دست دادهاید؟ چه کردید؟ برخورد شرکت هواپیمایی چطور بود؟ لطفا در بخش نظرات تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید