۱۶ غذای محلی ارومیه که هیچ‌جای دیگر امتحان نکرده‌اید

اهالی آذربایجان شرقی و غربی دست‌پخت‌های بسیار خوبی دارند. هم غذاهای این خطه متنوع است و هم آشپزهای خوش‌ذوق و ماهری دست به طبخشان می‌زنند. اگر راهی ارومیه هستید یا می‌خواهید غذاهای خوبشان را بیشتر بشناسید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. در ادامه، چند غذای محلی ارومیه را می‌شناسید. اگر مسافر این شهر زیبا بودید، در رستوران‌های شهر آنها را امتحان کنید، در جاهای دیگر ایران هم هنگام سفارش آنلاین غذا شهر ارومیه و این غذاهای خوشمزه را در زهن داشته باشید.

۱. آش دوغ

آش دوغ از آن غذاهای آذری معروفی است که طرفداران پرشماری در نواحی مختلف کشور دارد. این آش خوشمزه در شهرهای مختلف ایران هم پخته می‌شود. در واقع، آذری‌ها دستور پخت آن را به نواحی مختلفی صادر کرده‌اند. بااین‌حال، باید بگوییم که آش دوغ هیچ شهری به‌ خوشمزگی دستپخت آشپزهای خاستگاه این غذای مطبوع نمی‌‌شود. در آش دوغ از نخود، دوغ، سبزی‌های تازه آشی و کلم پخته استفاده می‌کنند. این غذا هم طعم خوبی دارد و هم سرشار از انواع مواد مغذی برای بدن است. در ارومیه، آش‌های دوغ خوشمزه‌ای بخورید که با پیازداغ و نعناداغ خوش‌عطر تزئین می‌شوند.

۲. تورشولی آش

درمیان غذاهای محلی ارومیه، تورشولی آش یا آش کلم هم حسابی می‌درخشد. این آش مقوی با برنج، سبزیجات تازه و نخود پخته می‌شود. در ترکیبات آن، گوجه‌فرنگی و بلغور گندم هم موجود است. برای اینکه طعم ملس و جذابی پیدا کند، در آن آب‌ غوره و شیره هم می‌ریزند. نام دیگر این آش معروف ارومیه‌ای یرتخلی است. اگر راهی آذربایجان شدید، به ارومیه سر بزنید و یرتخلی را هم امتحان کنید. آش‌های ارومیه خوشمزه و متنوع‌اند. در سفرتان به این شهر، دست‌کم یکی از آن‌ها را امتحان کنید و ببینید که چه طعمی دارد.

۳. گوزلمه

شاید اگر معنای گوزلمه یا جوزلمه را بدانید، با این غذا بیشتر و بهتر آشنا شوید. گوزلمه به‌ معنای «منتظر نشو» است. این یعنی با غذایی روبه‌رو هستید که زود و ساده آماده می‌شود. در گوزلمه، گوشت، لوبیا چیتی، پیاز، بادمجان، غوره و گوجه وجود دارد. با همین چند قلم خوراکی، آش خوشمزه‌ای پخته می‌شود که ترک‌های کشور ترکیه هم آن را می‌پزند و دوست دارند. برای تزیین گوزلمه هم از نعنای خشک، آویشن و گردو استفاده می‌کنند. این ترکیب خوشمزه معمولاً طرفداران زیادی دارد و طعمش همه‌پسند است.

۴. خورش ارومیه

در ارومیه، گزینه‌های زیادی برای پذیرایی از مهمان وجود دارد. خورش ارومیه هم یکی از پرطرفدارترین‌ها است. در آن، از گوشت، لوبیا، پیاز، بادمجان، غوره، ادویه‌جات و گوجه فرنگی استفاده می‌شود. شاخصه اصلی این خورش استفاده از غوره برای ایجاد طعمی ترش و دل‌نشین در آن است. اگر تصاویری از این خورش را مشاهده کنید یا آن را برای نخست ببینید، احساس می‌کنید که همان خورش قیمه است. تاحد زیادی درست فکر می‌کنید، اما تفاوتش علاوه‌بر طعم‌دهنده‌ای مانند غوره در استفاده از لوبیا به‌جای لپه است.

۵. آش برگ مو

در نقاط مختلف کشور از برگ مو برای طبخ دلمه استفاده می‌شود، اما ارومیه‌ای‌ها فقط به این کاربرد از برگ‌های مو اکتفا نمی‌کنند. آن‌ها برگ‌های ترد درخت انگور را در فصل بهار می‌چینند و با آن آش برگ مو هم می‌پزند. در این آش از برگ مو، شوید خشک، برنج، لپه و پیاز استفاده می‌شود. نمک و فلفل و ادویه‌هایی مانند زردچوبه هم که جای خود را دارند و باید به ترکیب اضافه شوند. اضافه‌کردن ادویه‌ها و چاشنی‌ها تاحد زیادی وابسته به سلیقه شخصی‌تان است.

۶. خورش کنگر

با گیاه کنگر هم خورش خوشمزه کنگر در ارومیه پخته می‌شود. آذری‌ها با نعنا و جعفری و کنگر سرخ و تفت‌داده، این خورش متفاوت را می‌پزند. پیاز داغ، گوشت، رب گوجه، لیموی خشک و غوره هم در ترکیب این خورش استفاده می‌شوند. اگر دنبال غذایی متفاوت، خوشمزه و البته مغذی هستید، این خورش را یاد بگیرید. در سفرتان به ارومیه هم آن را امتحان کنید.

۷. کوکوتره

با تره، تخم‌مرغ، سیر، گردو و زرشک، کوکوی خوشمزه ارومیه‌ای‌ها آماده می‌شود. کوکوتره غذایی نسبتاً حاضری است و معمولاً به‌تنهایی در مهمانی‌ها سِرو نمی‌شود. این غذا سرشار از مواد مقوی است و طعم خوبی هم دارد. جذابیت غذاهای ارومیه‌ای در این است که علاوه‌بر طعم خوشایند، پر از مواد مغذی‌اند و سالم هستند.

۸. یتیمچه

اگر گیاه‌خوار هستید هم در منوی غذاهای ارومیه، گزینه‌های خوشمزه‌ای برایتان پیدا می‌شود. یتیمچه یکی از غذاهای گیاهی خوش‌عطر و بو است. برای آماده‌کردن آن به بادمجان، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیب‌زمینی و اندکی رب گوجه‌فرنگی نیاز دارید. اگر دلتان بخواهد می‌توانید یتیمچه را با برنج میل کنید. لقمه‌گرفتن آن با نان هم ایده خوبی است.

۹. گیزاتما

گیزاتما هم واژه‌ای ترکی و به‌معنای سرخ‌کردنی است. برای آماده‌کردن این غذا از بادمجان، کدو، سیب‌زمینی، سیر و گاهی هویج استفاده می‌شود. درست‌کردن گیزاتما اصلاً سخت نیست. باید این مواد را با یکدیگر تفت بدهید و و زمانی که ترکیبی جاافتاده شد، میل کنید. افزودن سیر له‌شده و ماست رقیق به گیزاتما هم فکر خوبی است و باعث می‌شود که خوشمزه‌تر شود.

۱۰. کباب گشنیز

درمیان غذاهای معروف شهرهای مختلف ایران، انواع گوناگونی از کباب دیده می‌شود. ایرانی‌های کباب‌دوست، این غذا را به شکل‌ها و شیوه‌های مختلفی آماده می‌کنند. کباب گشنیز ارومیه‌ای‌ها هم با گوشت چرخ‌کرده تهیه می‌شود. به گوشت کباب هم موادی مانند پیاز، لپه، لیموی خشک، تخم‌مرغ و زردچوبه اضافه می‌کنند. گشنیز هم در مراحل نهایی به ترکیبات افزوده می‌شود. اضافه‌کردن تخم‌مرغ به ترکیب هم آن را وارد نهایی‌ترین مرحله می‌کند. ترکیب حاصل را به‌شکل کوفته‌های کوچکی در تابه سرخ می‌کنند و گشنیز کباب خوشمزه آماده می‌شود. شاید انتظار داشتید که این کباب هم با سیخ و روی آتش پخته شود که باید به شما بگوییم این‌طور نیست.

۱۱. گُندله قورماسی

نام فارسی گندله قورماسی تره کوهی است. شاید برایتان جالب باشد که گندله نوعی سبزی محلی است و در خانواده تره فرنگی‌ها قرار می‌گیرد. برای پخت گندله قورماسی فقط به کمی گندله نیاز دارید و تخم‌مرغ. بنا به اینکه می‌خواهید این غذا را برای چند نفر بپزید، تعداد تخم‌مرغ‌ها و حجم تره کوهی را مدیریت کنید. گندله قورماسی را با نان یا برنج می‌خورند.

۱۲. یارما شورباسی

سوپ بلغور یا همان یارما شورباسی را با ترکیب متنوعی از مواد آماده می‌کنند. در واقع، در ترکیبش از موادی استفاده می‌شود که معمولاً در آش‌های نواحی دیگر کشور نمی‌بینید. در یارما شورباسی پیاز، سیب‌زمینی، بلغور، لوبیا قرمز، نخود و مرزه وجود دارد. این مواد در هماهنگی بی‌نظیری از لحاظ طعم و عطر قرار دارند. ارومیه‌ای‌ها از ترشی هم در کنار این سوپ استفاده می‌کنند تا خوشمزه‌تر و دل‌چسب‌تر شود.

۱۳. چیغیرتمای مرغ

با ران یا سینه مرغ، تخم مرغ، پیاز، کره، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی هم چیغیرتما درست می‌شود. کافی است که مرغ را در کنار این مواد بپزید و بعد با نان یا برنج نوش‌جان کنید. آنچه چیغیرتما را متمایز و جذاب می‌کند، افزودن ادویه‌هایی مانند زردچوبه و فلفل به آن است. استفاده از برگ بو هم در خوش‌عطر و طعم‌شدن این غذا نقش مهمی دارد.

۱۴. خورش آق‌ماش

همان‌طور که از نام این خورش مشخص است، با ماش آماده می‌شود. علاوه‌بر ماش هم دارای موادی مانند گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی و پیاز است. اگر از گوشت چرخ‌کرده استقبال نمی‌کنید هم می‌توانید در این خورش از گوشت قیمه‌ای استفاده کنید. خوش آق‌ماش را با برنج میل می‌کنند و از غذاهای خوشمزه و مجلسی ارومیه است.

۱۵. یئرالما کبابی

اگر قصد آشنایی با ساده‌ترین خوراک ارومیه‌ای را دارید، باید حتما با یئرالما کبابی هم آشنا شوید. لازم به ذکر است که در این غذا، خبری از گوشت و کباب نیست. یئرالما سیب‌زمینی تنوری است که طعم بسیار خوشی دارد. سیب‌‌زمینی‌های این غذا را در فر یا با وسایل دیگر بپزید و تنوری کنید. سپس با رزماری، زیره، فلفل و نمک به آن طعم بدهید.

جالب است که آذری‌ها هم غذاهایی با تشریفات و جزئیات زیاد در فهرست خوراک‌های محلی‌شان زیاد است و هم غذاهایی ساده که سریع آماده می‌شوند. یئرالما را با دوغ محلی میل می‌کنند؛ این ترکیب هم بسیار جذاب است.

۱۶. شورجه

با ماست، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته هم غذایی به نام شورجه در ارومیه پخته می‌شود. این غذای خوش‌طعم و پرخاصیت هم با نان سِرو می‌شود و هم با برنج. اگر دوست دارید که دستورهای غذایی تازه را وارد رژیمتان کنید، شورجه هم گزینه همه‌پسندی خواهد بود و احتمالاً از آن خوشتان می‌آید.

در آخر

آشنایی با خوراکی‌های هر شهر و کشوری هم بر تجربه‌های ما در زندگی اضافه می‌کند و هم دید و چشم‌اندازی درباره فرهنگ و عادت‌های مردمانشان به ما پیشکش می‌کند. غذا پلی است برای درک افکار و سنت‌های هر منطقه. ارومیه هم سرزمین پررمز و رازی است و در آن غذاهای بسیار خوشمزه‌ای طبخ می‌شود. کمی کنجکاوی و امتحان‌کردن غذاهای این شهر می‌تواند تجربه جذابی از آشنایی با فرهنگی تازه باشد.

از کدام‌یک از این غذاها بیشتر خوشتان آمد؟ مایل هستید که کدام‌یک را امتحان کنید؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *