مسقط کجاست؟ راهنمای سفر آسان به پایتخت عمان

مسقط

چشمتان را ببندید و یک شهر آسیایی عرب‌زبان مملو از ساختمان‌های ویلایی سفیدرنگ را تصور کنید که آثار دیرینگی‌اش را در مناره‌های بلند و آثار باستانی پرشکوهش به نمایش می‌گذارد، با میزبانی زبان‌زد عمانی‌ها آشنایتان می‌کند و هزینه سفرش با دبی و دوحه و دیگر شهرهای بزرگ حاشیه خلیج‌فارس قابل‌مقایسه نیست. از مسقط حرف می‌زنیم: بزرگ‌ترین شهر و پایتخت عمان و عروس باشکوه شهرهای عربی. همراه ما باشید تا بگوییم مسقط کجاست و عوامل جذابیت آن کدام‌اند.

اطلاعات کلی مسقط در یک نگاه

اختلاف ساعت با تهران نیم‌ ساعت جلوتر از ساعت تهران
فاصله زمانی تا تهران حدود ۲ ساعت
زبان بومیان عربی
واحد پول ریال عمان
شماره اضطراری ۹۹۹۹
پیش‌شماره ۹۶۸۲۴+

مسقط، پایتخت آرام عمان

مسقط با قدمتی که حدودا به ۹۰۰ سال پیش برمی‌گردد، پایتخت آرام کشور سلطنت‌نشین عمان یا بهتر بگوییم «تاج پادشاهی» این کشور عربی است. از دیدگاه شاخص کیفیت زندگی، مسقط در یکی از بهترین مناطق آسیایی قرار گرفته و به هزاران دلیل، در جمع برترین مقاصد توریستی آسیا قرار می‌گیرد. این شهر با بافت کاملا تاریخی و یک‌دست به محله‌های مدرن، جاده‌های حیرت‌انگیز، قلعه‌های تاریخی، مساجد گنبدآبی و کاخ‌های سلطنتی شهرت یافته و عطر دل‌نشین اصالت خاورمیانه در گوشه‌گوشه آن استشمام می‌شود.

مسقط کجاست؟

بندر مسقط در شرقی‌ترین نقطه‌ شبه‌جزیره عربستان، جایی میان خلیج عمان و کوه حجر شرقی، محصور در میان کوه‌های خشک و بی‌آب‌و‌علف و صخره‌های درشت قرار گرفته است. این بندر پایتخت عمان است و حدود ۳۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

چرا نامش را مسقط گذاشته‌اند؟

واژه «مسقط» در زبان عربی یعنی درحال سقوط! اما از‌آنجا‌که این شهر هرگز درحال سقوط نبوده، برخی نویسندگان یونانی آن را به پهلوگرفتن کشتی‌ها یا انداختن لنگر در دریا نسبت داده‌اند. عده‌ای دیگر معتقدند مسقط یک واژه پارسی به‌معنای بوی تند است و ریشه این نام‌گذاری برمی‌گردد به عادت اهالی شهر که برای معطرکردن فضا «کُندُر» دود می‌کردند.

آب‌و‌هوای پایتخت عمان در طول سال

آب‌و‌هوای پایتخت عمان در طول سال

به‌دلیل همسایگی عمان با دریا و فاصله ناچیز از خط استوا، ساکنان این کشور به بارش بسیار کم و گرمای همیشگی هوا خو گرفته‌اند. زمستان‌های معتدل و مرطوب مسافران را مجاب می‌کند از خیر سفر تابستانه به مسقط بگذرند و سفر خود را به روزهای سرد سال موکول کنند. بهترین زمان سفر به مسقط از نیمه پاییز (ماه دسامبر) ‌تا پایان زمستان (ماه مارس) است که دما بین ۱۷ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد نوسان می‌کند و شرایط برای تفریح و گشت‌و‌گذار در شهر مطلوب است.

فراموش نکنید که در سفر تابستانه به پایتخت عمان علاوه‌بر گرمای طاقت‌فرسای هوا، باید خود را برای بادهای شمالی و شروع روز با طوفان گرد‌و‌خاک نیز آماده کنید!

محله‌های تماشایی مسقط

«الموالح»، «الحیل»، «الخوض» و «معبیله» محله‌های اصلی شهرستان «سیب» در مسقط‌ به‌ شمار می‌آیند. برخی از بخش‌ها مثل «الوطیه» به ساحل دسترسی ندارند، برخی مثل «الخویر» محل تجمع رستوران‌های بین‌المللی، هتل‌ها و مراکز خرید گوناگون‌اند، برخی مثل «الموج» شهرک اختصاصی برای سرمایه‌گذاران لاکچری‌پسند شناخته می‌شوند و برخی مثل «آمرات» هزینه‌های سفر را به حداقل می‌رسانند.

از سایر محله‌های مسقط می‌توان به «انساب»، «عذیبه»، «بوشر»، «دارسیت»، «غلا»، «مدینه سلطان قابوس»، «مسقط هیلز»، «مطرح»، «قروم»، «روی» و «وادی‌الکبیر» اشاره کرد.

مذهب مسقط‌نشینان چیست؟

مردمان این شهر دین و مذهب مشابه و یک‌دست ندارند. عده‌ای پیرو مذهب «اباضیه» و از گروه خوارج دوران امویه‌اند و عده‌ای دیگر مسلمانان شیعه و سنی. از‌آنجا‌که اغلب بومیان مسقط اهل تشیع به‌حساب می‌آیند، سفر به این شهر از نظر مذهبی برای مسافران ایرانی دشوار نخواهد بود.

فرهنگ مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز مسقط

جای خوشحالی است که به‌رغم پیشرفت‌های اخیر عمان، بافت سنتی مسقط دست‌نخورده باقی مانده و فرهنگ اصلی منطقه به‌خوبی حفظ شده است. مسافران معمولا اهالی پایتخت عمان را مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز با آداب‌و‌رسوم عجیب می‌شناسند که با لبخند از مسافران استقبال می‌کنند. آنها به نشانه دوستی دماغ یکدیگر را می‌بوسند، هیچ‌وقت با انگشتان دست به کسی یا چیزی اشاره نمی‌کنند و در روز عاشورا با اسب‌های سلطنتی تعزیه برگزار می‌کنند!

اهالی مسقط چه‌ نوع پوششی دارند؟

مسئله حجاب در کشور عمان و بالطبع شهر مسقط بسیار مهم و جدی است. اهالی عرب‌زبان این شهر مثل اکثر عرب‌ها پوشش خاص خود را دارند. مردان دشداشه می‌پوشند و عمامه بر سر می‌گذارند؛ زنان نیز با حجاب کامل یعنی لباس‌های بلند و بعضا نقاب صورت وارد اماکن عمومی می‌شوند. بنابراین قبل از خرید بلیط هواپیما و بستن چمدان سفر، حتما زمانی را به خرید لباس‌های مناسب اختصاص دهید.

اقتصاد و معیشت در مسقط

در گذشته‌های نه‌چندان دور تجارت،‌ ماهیگیری، صناعت، نجاری و ساخت طلا و نقره پایه‌های اقتصاد این منطقه را تشکیل می‌دادند؛ امروز صنعت توریسم نیز به آنها اضافه شده است. در‌حال‌حاضر اکثر ساحل‌نشینان این بندر به ماهیگیری مشغول‌اند. حکومت برای حمایت از افراد ساحل‌نشین، یک روستای مدرن به نام «سداب» با تمام امکانات ماهیگیری و خانه‌های رایگان در اختیار بومیان گذاشت. رشد اقتصادی مسقط در سالیان اخیر به‌قدری محرز بود که مهاجران از سراسر دنیا برای کار و تحصیل روانه این شهر عربی شده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری مسقط

با رزرو پرواز خارجی از ایران و سفر به شهر زیبای مسقط، خود را به یک ضیافت چندصدساله دعوت کرده‌اید. اینجا خبری از آسمان‌خراش‌های درخشانی که در «دبی» و «ابوظبی» می‌بینید نیست و همه‌چیز رنگ‌و‌بوی تاریخ و اصالت دارد. اجازه دهید بگوییم معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسقط کجاست.

  • کوه اخضر: کوهستانی اطراف دریا مملو از درختان انار مرغوب و گل‌های رز زیبا. اینجا دره‌های زیبا، چشمه‌های آب شیرین و میوه‌های کوهی هم یافت می‌شود.
  • مسجد سلطان قابوس: سومین مسجد بزرگ دنیا که معماری ایرانی در آذین‌بندی آن به‌کار رفته و یک فرش دست‌باف ۵هزارمتری ایرانی در آن پهن است.
  • استخر بیمه: یک استخر طبیعی با عمقی به‌اندازه قد آدمیزاد. ریزماهیان این استخر پوست مرده انگشتان دست و پا را جدا می‌کنند.
  • موزه‌ بیت الزبیر: یک موزه خصوصی حاصل بازسازی یک خانه تاریخی که آثار هنری و صنایع دستی را به نمایش می‌گذارد.
  • کویر وحیبا: وسیع‌ترین کویر شنی در کشور عمان که می‌توان لذت سافاری و رالی را در آن تجربه کرد.
  • پارک‌های آبی مسقط: پارک سناباد، پارک آبی مدرن و پارک مراح لند با امکانات مدرن و جذاب که می‌توان هیجان را به‌معنای واقعی کلمه را در آنها تجربه کرد.
  • دروازه و دیوار مسقط: از قدیمی‌ترین آثار تاریخی به‌جامانده در مسقط می‌توان به دروازه قدیمی شهر و دیوارهای اطراف آن اشاره کرد که خوشبختانه امروز به موزه تبدیل شده‌اند.

از سایر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر می‌توان به «بیابان واهب»، «حفره بی‌ماه»، «جزایر دیمانیات»، «ساحل قروم»، «دژ نخل»، «کاخ سلطنتی العالم»، «سالن اپرای سلطنتی»، «مجسمه کندرسوز»، «قلعه جلالی» و «قلعه میلانی» اشاره کرد.

بهترین مراکز خرید مسقط کجاست؟

حتما شما هم دوست دارید بدانید بهترین مرکز خرید مسقط کجاست. پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم یک روز سفر را به پاساژگردی و خرید اختصاصی دهید. ساعت‌ها در مراکز خرید مدرن و سنتی بگردید، تفریح کنید و هرچه می‌خواهید بخرید.

  • بازار مطرح: یکی از قدیمی‌ترین بازارهای دنیای عرب، مملو از جواهرات، صنایع دستی و سوغاتی‌های شهر زیبای مسقط.
  • مرکز خرید اَونیو: این مرکز خرید مدرن به‌غیر از فروشگاه‌، رستوران، سینما و بخشی برای سرگرمی کودکان هم دارد.
  • مرکز خرید سفیر مال: وجه تمایز این مرکز خرید از رقیبانش، معماری کلاسیک عربی و شرقی است.
  • مرکز خرید سابکو: مجموعه‌ای از چند مرکز خرید کوچک که فروشندگانش صنایع دستی را با ضمانت‌نامه تضمین اصالت کالا می‌فروشند.
  • مرکز خرید مرکز شهر: مجموعه‌ای مدرن و جذاب با قریب به ۱۵۰ بوتیک شامل برندهای مطرح خارجی و عمانی، بوفه و رستوران اختصاصی.

سوغاتی‌های معروف شهر مسقط

اگر برای خرید سوغاتی از بومیان شهر نظر بخواهید، اکثر آنها حلوای عمانی یا مسقطی را به شما پیشنهاد می‌کنند. همچنین می‌توانید سراغ گزینه‌های دیگر مثل انواع ادویه، ظروف سفالی، دشداشه عربی، کندر، خنجر، خرما، صنایع دستی حصیری یا زیورآلات کارشده بروید.

بهترین اقامتگاه مسقط کجاست؟

بسته به بودجه‌ای که برای این سفر دارید، به‌راحتی می‌توانید گوشه‌ای از شهر زیبای مسقط را برای اقامت انتخاب کنید. هتل‌های لوکس پنج‌ستاره، اقامتگاه‌های سنتی، بوتیک‌هتل‌های بادیه‌نشینی و هاستل‌های ارزان‌قیمت، همگی با آغوش باز به استقبال شما می‌آیند تا حس‌و‌حال خوب سفر را در قلبتان بکارند. از هتل‌های خوب پایتخت عمان می‌توان به هتل البوستان پالاس و هتل چِدی اشاره کرد که از مجتمع‌های اقامتی مجلل به‌شمار می‌روند. چیزی که اقامت در هتل‌های عمان را برای ما ایرانی‌ها دل‌چسب می‌کند، وجود هتل‌هایی است که گردشگران کشورمان را به زبان شیرین فارسی پذیرش می‌کنند.

در مسقط چطور جابه‌جا شویم؟

در مسقط چطور جابه‌جا شویم؟

پایتخت عمان دست مسافران را برای جابه‌جایی‌های شهری و برون‌شهری چندان باز نمی‌گذارد. تاکسی، اتوبوس،‌ مینی‌بوس و خودرو اجاره‌ای راحت‌ترین گزینه‌های در دسترس‌اند. یک فرودگاه بین‌المللی هم در این شهر وجود دارد که با خرید بلیط هواپیما تهران به مسقط و بعد از یک پرواز چندساعته در آن فرود می‌آیید.

سفر به پایتخت عمان چندروزه باشد؟

سفر به پایتخت عمان

فارغ از جغرافیای مقصد، انتخاب طول سفر یک تصمیم شخصی است و به هدف مسافر بستگی دارد. اگر چمدان بسته‌اید تا با یک شهر جدید آشنا شوید، ۲ تا ۳ روز اقامت در مسقط برایتان کافی است، اما اگر آمده‌اید تا فرهنگ مردم را بشناسید، باید برای یک سفر نسبتا طولانی‌مدت آماده شوید. به‌طورکلی با وجوداینکه هرگوشه مسقط مملو از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی است، طی یک سفر ۲ تا ۳روزه می‌توانید به مکان‌های گردشگری مهم شهر سر بزنید و از حال‌و‌هوای آن لذت ببرید.

سفری ارزان به پایتخت عمان

سفر به کشور آرام عمان نسبت به همسایه پرجنب‌و‌جوش آن یعنی امارات به‌مراتب هزینه کمتر و معقول‌تری دارد. با‌این‌حال جدا از هزینه خرید بلیط هواپیما خارجی و اقامت در هتلی امن و تمیز، باید خود را برای هزینه‌های دیگری هم آماده کنید. مثلا باید بخشی از بودجه سفر را به جابه‌جایی با تاکسی‌های شهری، ورود به اماکن گردشگری، تفریح، صرف وعده‌های غذایی و خرید سوغاتی اختصاص دهید و مبلغی را برای مخارج غیرمنتظره در نظر بگیرید! احتمال می‌دهیم این سفر روزانه ۱۰۰ ریال عمان خرج روی دست‌تان بگذارد.

در آخر

حالا که می‌دانید مسقط کجاست و دقیقا چرا به عروس شهرهای عربی شهرت یافته، پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم یک بار از سواحل این بندر به آب‌های شفاف و پرموج دریای عمان خیره شوید و خاطره‌اش را برای همیشه در ذهنتان ثبت کنید.

اگر شما تجربه سفر به پایتخت عمان را دارید، تجربیات ارزشمندتان را با ما و همراهان ما به‌اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *