راهنمای سفر به کیش، مرواریدی در خلیج‌فارس

سفر به کیش

اگر قصد سفر کردن به جزیره زیبا و دیدنی کیش را دارید ولی نمی‌دانید از کجا و چطور باید اطلاعات ضروری برای این سفر را بیابید، راهنمای کاملی که پیش‌روی شماست تمام نیاز‌های اطلاعاتی سفر شما را به بهترین نحو ممکن برطرف خواهد کرد. ازاین‌رو سرچ کردن‌های متعدد در وب‌سایت‌های گوناگون را کنار گذاشته و اطمینان داشته باشید که مطلب پیش‌رو به‌عنوان راهنمایی جامع و کامل با صرف ساعت‌ها تحقیق و بررسی تهیه شده و بدون هیچ‌گونه سردرگمی، پاسخ‌گوی تمام سؤالات مهم شماست.

«بلیط هواپیما کیش »

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید موضوعات مختلفی چون شرایط آب‌وهوایی، دیدنی‌های کیش، رستوران‌های معروف، خیابان‌ها مهم، مجتمع‌های تجاری، بازار‌ها و مراکز خرید لوکس و باصرفه، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه، غذا‌ها و سوغاتی‌های کیش، قیمت بلیط اتوبوس، قطار، هواپیما و شیوه دسترسی به کیش را تماما پوشش داده است؛ بنابراین تا انتها همراه ما باشید تا پس از مطالعه راهنمای سفر به کیش بتوانید دقیق‌تر برای یک سفر رویایی و هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

معرفی جزیره کیش

معرفی جزیره کیش، نقشه جزیره کیش

جزیره توریستی و تفریحی کیش که در گذشته با نام‌های کامتینا، اراکیا، آراکاتا و قیس خوانده می‌شد در بخش جنوبی کشور، در استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که این جزیره دیدنی، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری در ایران بوده که سالانه به میزبانی خیل عظیمی از مهمانان ایرانی و خارجی می‌پردازد. از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده جزیره کیش مقصدی ایده‌آل برای سفر کردن باشد، وجود مراکز تفریحی، هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار در آن است.

بخش دیگر این شهرت و محبوبیت را جزیره کیش مرهون وجود منطقه آزاد تجاری در آن است. این محبوبیت به‌قدری زیاد است که سالانه بالغ بر ۲ میلیون نفر به این جزیره رویایی و خاطره‌انگیز سفر می‌کنند. در واقع جزیره کیش رتبه سومین مقصد محبوب و پربازدید در خاورمیانه را پس از دبی و شرم‌الشیخ یدک می‌کشد. موقعیت جغرافیایی جزیره کیش به‌گونه‌ای است که از جنوب به کشور امارات و از غرب به کشور‌هایی چون بحرین و قطر منتهی می‌شود.

جزیره کیش با صخره‌های مرجانی و جزایر کوچک فراوان، مساحت تقریبی ۹۱۵ کیلومترمربع داشته و حدود ۴۰۰۰۰ نفر مردم بومی در آن زندگی می‌کنند. آب‌وهوای کیش نیمه استوایی و بسیار خشک بوده و از مهرماه تا زمان عید نوروز، شرایط آب‌وهوایی آن بسیار مطلوب و معتدل می‌شود؛ بنابراین بهترین فصل و زمان برای سفر کردن به کیش از ماه مهر تا فروردین‌ماه خواهد بود؛ چراکه این جزیره در مابقی زمان‌ها آب‌وهوایی گرم و مرطوب را تجربه می‌کند.

لوکیشن جزیره کیش

شماره‌تلفن‌های ضروری جزیره کیش

در جدول زیر لیستی از شماره‌های ضروری جزیره زیبای کیش را مهیا کرده‌ایم تا در سفری که پیش رو دارید، از این بابت نگرانی برای شما باقی نماند؛ بنابراین لطفا از آن‌ها غافل نشوید:

مکان موردنظر

شماره‌تلفن بدون کد ۰۷۶

اطلاعات پرواز کیش

۴۴۴۴۳۳۰۰
خدمات دریایی کیش

۴۴۴۲۵۶۲۹

بندرگاه مسافری

۴۴۴۲۲۳۰۰
مدیریت اشیا جامانده در تاکسی

۴۴۴۲۰۰۸۶

بیمارستان کیش

۴۴۴۵۹۴۰۰
داروخانه سالار کیش

۴۴۴۵۵۱۶۸

سازمان منطقه آزاد کیش

۴۴۴۲۳۶۴۱
معاونت گردشگری

۴۴۴۲۳۵۴۷

اداره پست

۴۱۴۴۲۱۲۳۰
رسیدگی به شکایات درباره قیمت کالا یا خدمات

۱۲۴

اداره هواشناسی

۴۴۴۴۳۹۶۵
شکایات بهداشتی

۴۴۴۳۲۴۲۴

کنترل ترافیک کیش

۴۴۴۲۳۴۱۳
مدیریت مهاجرت و گذرنامه

۴۱۴۴۵۵۶۷۰

سیستم حمل‌ونقل کیش چگونه بوده و برای کیش گردی کجا برویم؟

پیش از آنکه به مقوله کیش گردی و معرفی مکان‌ها، جاذبه‌ها و تمام دیدنی‌های کیش بپردازیم، لازم می‌دانیم کمی در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی در جزیره کیش صحبت کنیم؛ بنابراین اگر با خودروی شخصی به این جزیره سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در هزینه‌های سفر به کیش صرفه‌جویی شده و پول بیشتری برای خرید سوغاتی داشته باشید، از وسایل حمل‌ونقل عمومی که به‌خوبی در سطح جزیره پخش شده‌اند استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با سیستم حمل‌ونقل عمومی در جزیره کیش توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم:

نوع وسیله نقلیه

توضیحات
مینی‌بوس

ارزان‌ترین وسیله نقلیه در کیش، به تعداد تقریبی ۸۰ عدد

تاکسی‌های سفید

تاکسی بی‌سیم و دربستی هستند، معمولا تویوتا کمری
تاکسی‌های زرد

تاکسی‌های معمولی و خطی برای تمام نقاط جزیره

تاکسی‌های لندنی

با امکان سوارکردن افراد معلول یا دارای ویلچر
تاکسی‌های هیبریدی

تویوتای هیبریدی پریوس

جا‌های دیدنی و گردشگری جزیره کیش

جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش، لیستی از مکان‌های تفریحی، گردشگری و دیدنی جزیره توریستی کیش را گردآوری کرده‌ایم. بدین ترتیب در پایان این بخش، با تمام دیدنی‌های کیش آشنا شده و خواهید توانست در سفر خود از این نقاط جذاب بازدید کرده و خاطرات خوشی را برای خود بسازید.

کشتی یونانی

کمتر کسی عکس یک کشتی به‌گل‌نشسته، بزرگ و باشکوه را در نزدیکی ساحل کیش ندیده است. این کشتی که همان کشتی یونانی معروف است بهترین چشم‌انداز را برای عکس گرفتن برای شما مهیا می‌کند. از لحاظ مکانی این کشتی در ساحل غربی جزیره کیش قرار دارد.

پارک دلفین‌ها، آکواریوم کیش و باغ پرندگان

اگر قرار باشد بین تمام جاذبه‌های کیش سه مورد را به شما پیشنهاد دهیم، بازدید از پارک دلفین‌ها حتما یکی از آنهاست. این پارک از لحاظ مکانی در بخش جنوب شرقی جزیره کیش قرار داشته و بزرگی مساحت آن به ۱۰۰ هکتار می‌رسد. با اینکه در این پارک شما می‌توانید از تماشای بازی‌کردن دلفین‌ها و شیر دریایی لذت ببرید، یادتان باشد که از باغ پرندگان و آکواریوم بزرگ کیش که در همین مکان قرار دارد غافل نشوید.

کاریز، شهر زیرزمینی کیش

کاریز یا شهر زیرزمینی کیش، قدمتی بالغ بر ۲۵۰۰ سال داشته که نشان‌دهنده تفکر ناب و باستانی ایرانیان در کندن و حفر قنات است. جالب اینجاست که همین قنات‌ها روزگاری تأمین‌کننده آب شیرین مردم جزیره بوده و هنوز هم در عمق تقریبی ۱۶ متری، جاری و روان هستند. هوای جریان داشته در این شهر زیرزمینی بسیار مطبوع بوده و شما می‌توانید فسیل‌های متعددی را روی سقف کاریز‌ها بیابید. کاریز کیش از لحاظ مکانی در بلوار میرمهنا قرار دارد.

باغ‌وحش یا بوستان آهو‌ها در کیش

اگر به حیات‌وحش و شگفتی خلقت حیواناتی چون آهو علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از باغ‌وحش کیش را ابدا از دست ندهید. در این باغ‌وحش علاوه بر مشاهده گشت‌وگذار تعداد زیادی آهوی زیبا، حیوانات درنده‌ای چون شیر و شغال و همچنین میمون وجود دارند. این منطقه وسعتی به‌اندازه ۲ هکتار داشته و از لحاظ مکانی در انتهای خیابان فردوسی قرار دارد.

ساحل مرجان

فلای‌برد، از تفریحات ساحل مرجانی کیش

این ساحل صخره‌ای و کم‌نظیر که به دلیل وجود تعداد بی‌شماری مرجان، صدف، حلزون، عروس و شقایق دریایی و طیف وسیعی از ماهی‌های جورواجور و زینتی به میزان بالایی از درخشندگی، جذابیت و زیبایی رسیده است، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تفریحی جزیره کیش به شمار می‌آید. در این پارک ساحلی که در نزدیکی بازار مرجان قرار دارد، امکانات رفاهی مانند رستوران و امکانات تفریحی و هیجان‌انگیزی از جمله فلای‌برد، غواصی، جت اسکی، پاراسل و… وجود دارد.

پارک ساحلی میرمهنا

این پارک که از لحاظ وسعت، لقب بزرگ‌ترین پارک جزیره کیش را به دوش می‌کشد، دارای اسکله‌ای است که به‌وسیله آن می‌توان به قدم زنی در عرض دریا پرداخت. اگر هم خوش‌شانس باشید، می‌توانید ماهیگیری و تفریحاتی ازاین‌دست را در این پارک ساحلی تجربه کنید.

کلبه هور

کلبه هور نام دماغه تقریبا کوچکی در بخش غربی جزیره کیش بوده که می‌توانید در آنجا برخورد موج‌های خروشان دریا با صخره‌ها را که منظره بسیار دیدنی را به وجود می‌آورد، نظاره‌گر باشید. البته لازم به ذکر است که این جاذبه فقط به شکست موج دریا با صخره محدود نشده و شما می‌توانید صید انواع ماهی و صدف را در آنجا مشاهده کرده و حتی به غواصی بپردازید.

گذر هنرمندان کیش

این مکان جذاب و دیدنی که باید در سفر به کیش حتما از آن بازدید کنید در سال ۱۳۷۸ به‌منظور زنده نگه‌داشتن یاد مشاهیر و مفاخر بزرگ ایرانی همچون استاد بنان، فرشچیان، امیرکبیر و شاعرانی چون پروین اعتصامی و شهریار و… طراحی و ساخته شده است. از لحاظ مکانی، گذر هنرمندان کیش در خیابان مشهور سنایی و در نزدیکی ساحل مرجان، مرکز تفریحی بولینگ مریم قرار دارد.

دره پرتغالی‌ها

دره پرتغالی‌ها و درخت کهن‌سال لور

این دره که از جاذبه‌های بسیار دیدنی به شمار می‌رود، بخشی از جذابیت خود را وام‌دار پارچه‌های رنگینی است که مردم و مسافران روی شاخه‌های یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌سال‌ترین درختان جزیره گره می‌زنند. این درخت باشکوه و تنومند که در میانه این دره قرار گرفته، قدمتی طولانی و چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال دارد. البته این جاذبه فقط به دلیل وجود درخت پررمزوراز لور یا انجیر جالب نبوده و در کنار آن آلاچیق‌ها و شربت خانه‌ای قدیمی با امکان سرو انواع نوشیدنی‌های بومی نیز سهمی در جلب مسافران دارد.

شهر تاریخی حریره

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های کیش، شهر باستانی حریره است. این شهر کوچک و زیبا که قدمتش به تقریب ۸۰۰ سال تخمین زده شده و گستردگی آن به ۱۲۰ هکتار می‌رسد، در منطقه شمالی جزیره کیش واقع شده است. با رفتن به این شهر می‌توانید بخش‌های مختلفی همچون حمام، مسجد و خانه اعیانی را ببینید.

ساحل درختان نارگیل

این ساحل زیبا و آرامش‌بخش با آن چشم‌انداز خیال‌انگیزی که از غروب خورشید به نمایش می‌گذارد در منطقه شرقی جزیره کیش قرار گرفته است. لازم به ذکر است در ساحل درختان نارگیل، بالغ بر ۲۵۰۰ درخت نارگیل کاشته و رشدیافته و نظم و استواری این درختان باعث جذب مهمانان و مسافران متعدد ایرانی و خارجی به این منطقه شده است.

قلعه جنی

این قلعه که اسم ترسناک و مرموزی دارد از لحاظ مکانی در نزدیکی کشتی یونانی قرار داشته و مردم بومی کیش، دیدوبازدید از آن را در طول شب ابدا توصیه نمی‌کنند. این قلعه که زمانی محل استقرار هنگ مرزی بوده، تقریبا در زمان دهه ۴۰ به سبب ماجرا‌هایی مرموز و تقریبا ترسناک، تخلیه شده و تا به امروز کسی برای اقامت یا گذر شبانگاهی در آنجا قدم نگذاشته است.

اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی کیش

این اسکله که مکان خوبی برای قدم‌زدن و آرامش پیداکردن است در ساحل شرقی جزیره کیش قرار دارد. البته در این مکان همه چیز آن‌چنان هم در آرامش مطلق نبوده و شما می‌توانید با انتخاب تفریحات هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی چون پاراسل، جت اسکی، غواصی و ماهیگیری، اوقات خوشی را در این اسکله تجربه کنید. البته در مجاورت این اسکله فروشگاه‌ها و رستوران نیز وجود داشته و از این لحاظ مکان خوبی برای گردش و استراحت است.

خانه مردم‌شناسی بومیان کیش

این خانه تاریخی و کم‌نظیر، دارای ۱۵ اتاق و چندین نوع حیاط بوده و در محله سفین قدیم قرار دارد. قدمت بنای این خانه ۲۰۰ سال تخمین زده شده و این مکان به‌منظور اشاعه فرهنگ، صنایع‌دستی و به‌نوعی سبک زندگی مردم کیش در دید عموم قرار گرفته است. اگر قصد دارید از این خانه که به‌نوعی می‌توان آن را موزه مردم‌شناسی کیش دانست بازدید کنید، بایستی به محله سفین قدیم رفته و راه را از ۲۰۰ متری بازار ماهی به سمت کشتی یونانی روبروی بندرگاه صیادی پیش بگیرید.

پارک شهر

با اینکه در مقابل دیگر جاذبه‌های دیدنی کیش، رفتن به یک پارک ساده شاید چندان برای شما جذابیت نداشته باشد، اما باید بگوییم در این پارک با امکاناتی همچون پیست دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت، محوطه مخصوص بازی کودکان، دریاچه مصنوعی و انواع و اقسام تجهیزات ورزشی و از همه مهم‌تر نمایشگاه کوچک هنر‌های دستی و بومی مردم کیش روبرو خواهید شد؛ بنابراین برای اسکان موقت، خرید سوغاتی یا بازی و تفریح، این پارک که در بلوار خلیج‌فارس قرار دارد می‌تواند ایده‌آل به نظر برسد.

مراکز خرید و بازار‌های جزیره کیش

معرفی مراکز خرید و بازار‌های جزیره کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش، لیست پرترددترین و محبوب‌ترین مجتمع‌های تجاری، مراکز خرید و بازار‌های زیبای جزیره کیش را گردآوری کرده‌ایم که اگر بگوییم آن‌ها هم جزئی از دیدنی‌های کیش هستند، پربیراه نگفته‌ایم:

مرکز خرید دامون کیش

این مرکز خرید که در خیابان وصال قرار دارد، دارای ۱۱۰ غرفه با اهداف مختلف تجاری و خدماتی است. شما می‌توانید علاوه بر خریدی لذت‌بخش در این مرکز خرید، از فودکورت تراس دار آن که لذت غذا خوردن را دوچندان می‌کند و نیز آیس‌رینگ آن، نهایت لذت و استفاده را ببرید.

مراکز خرید پردیس یک و دو

این دو مرکز خرید که در جوار هم به شیوه‌ای بسیار زیبا و با معماری کم‌نظیر طراحی و ساخته شده‌اند، از بزرگ‌ترین مراکز خرید در جزیره کیش به شمار می‌روند. از ویژگی‌های مرکز خرید پردیس یک، نماد برج ایفل و پردیس ۲، درختان نخل است. روی‌هم‌رفته در این دو مرکز خرید که می‌توان آن‌ها را یکی دانست، ۵۰۰ مغازه وجود داشته و اکثر برند‌های معتبر و مشهور ایرانی و بین‌المللی در آن نمایندگی دارند. این مراکز خرید، بین خیابان رودکی و فردوسی قرار دارند.

بازار مریم کیش

بازار مریم که تنها بازار محلی و روباز جزیره کیش است، در میدان ساناز قرار داشته و به ارائه اجناس با قیمت خوب و باصرفه شهرت دارد؛ بنابراین اگر بودجه سفر شما محدود بوده؛ ولی قصد خرید سوغاتی‌هایی چون کیف، کفش، چمدان و انواع لباس را دارید حتما بازدید از این بازار را در برنامه سفر خود بگنجانید. لازم به ذکر است که اگر در فصل تابستان به کیش سفر کرده و تمایل دارید به بازار مریم سری بزنید، حتما زمانی را انتخاب کنید که دمای هوا کمتر باشد تا سرباز بودن این بازار شما را آزار ندهد.

مجتمع تجاری سارینا یک

این مرکز خرید با معماری منحصربه‌فرد و جالب‌توجه خود که در بلوار خیام، روبروی هتل ارم قرار دارد، دارای ۱۰ طبقه بوده و از فروشگاه‌ها و واحد‌های اداری متعدد تشکیل شده است. شما می‌توانید هم پوشاک و هم لوازم منزل را در این مجتمع بزرگ و مدرن بیابید.

بازار زیبای مروارید

از ویژگی‌های برجسته و بارزی که معماری این بازار را متمایز می‌کند، الهام گرفتن طراحی آن از تخت باشکوه جمشید است. داستان به همین‌جا ختم نشده و جالب‌تر هم می‌شود به‌طوری‌که هر بخش این بازار نام‌های تاریخی و غرورآفرینی مانند پاسارگاد، پرسپولیس، آپادانا، پارس و… را دارند. بازار باشکوه و مجلل مروارید که به سبب فروشگاه‌های متنوع خود وسعت زیادی دارد، در میدان امیرکبیر واقع است.

مجتمع تجاری مرجان

این بازار زیبا که عنوان قدیمی‌ترین مرکز خرید کیش را یدک می‌کشد، دارای ۲۶۰ واحد بوده و تعدادی رستوران و کافی‌شاپ در داخل و بیرون آن طراحی و ساخته شده است. شما برای اینکه بتوانید به این مرکز خرید که در منطقه ساحل شرقی جزیره کیش قرار دارد سری بزنید، بایستی میدان مرجان و سپس خیابان مرجان را بیابید.

بازار زیتون

اگر عاشق انواع عطر، ادکلن و پرفیوم‌های باکیفیت از برند‌های مطرح دنیا هستید، بازار زیتون جای شماست! البته در این بازار که نزدیک به ۱۰۰ مغازه و واحد تجاری تعبیه شده، انواع کالا‌ها و محصولات دیگر مانند لوازم‌خانگی، کیف، کفش و طیف وسیعی از انواع لباس و خوراکی نیز به فروش می‌رسد. این بازار در میدان امیرکبیر و بلوار ساحل قرار دارد.

مرکز خرید رویا مال کیش

این مرکز خرید که از لحاظ مکانی بین خیابان رودکی و خلیج‌فارس قرار دارد، با طراحی ویژه خود ۱۵۰ واحد تجاری را در ۵ طبقه به‌خوبی سازماندهی کرده است. اگر برای خرید انواع دکوری و لوازم لوکس به کیش آمده‌اید پیشنهاد می‌کنیم از مغازه‌های لوازم دکوری و تزییناتی این مرکز خرید دیدن کرده و بازدید از غرفه‌های جواهرات و انواع اسباب‌بازی و پوشاک را نیز فراموش نکنید.

مجتمع کوروش برند سنتر

این مجتمع تجاری از جدیدترین مراکز خرید جزیره کیش بوده که در منطقه شرقی این جزیره قرار گرفته است. مرکز خرید کوروش برند سنتر که دقیقا پشت بازار مرجان واقع شده است، به ارائه محصولات و انواع کالا‌های لاکچری، لوکس و برند می‌پردازد؛ بنابراین سیروسیاحت از این مرکز برای برندباز‌ها ایده‌آل خواهد بود.

مرکز خرید دیپلمات مال

از جمله بازار‌های با ساختمان مدرن، زیبا و شیک دیپلمات مال بوده که از لحاظ مکانی در میدان لارک قرار دارد. در این مرکز خرید برای هر نوع سلیقه‌ای می‌توان لباس و اجناس دلخواه را یافت؛ بدین ترتیب که انواع فروشگاه‌های مواد خوراکی، پوشاک، لوازم آرایشی، اسباب‌بازی و… در این مرکز خرید وجود دارند. علاوه بر مغازه‌های متعدد، وجود شهربازی در این مرکز خرید بسیار به چشم می‌خورد.

خیابان‌های معروف جزیره کیش

خیابان‌های معروف جزیره کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش، لیستی از خیابان‌های معروف و پرتردد که از دیدنی‌های کیش به‌حساب می‌آیند را برای شما آورده‌ایم:

خیابان سنایی

این خیابان که هتل‌های زیادی از جمله هتل بین‌المللی کیش و بازار مریم در آن قرار دارند، در منطقه شرق جزیره کیش قرار داشته و فاصله کمی با ساحل دریا و اسکله تفریحی دارد. علاوه بر موارد گفته شده، قرار داشتن فرهنگسرا و کتابخانه سنایی و همچنین مرکز غواصی در این خیابان خودنمایی می‌کند.

خیابان تهران

این خیابان نیز که دانشگاه صنعتی شریف در آن قرار دارد، در ناحیه شرقی جزیره کیش واقع شده است. وجود هتل‌های متعددی چون هتل ۵ ستاره ایران و نزدیکی به مراکز خریدی؛ مانند مرکز خرید مروارید، این خیابان را بیش از حد معمول پرتردد کرده است.

خیابان خلیج‌فارس

در بدو ورود به این خیابان می‌توانید هتل‌های بسیاری مانند گاردنیا، کوروش، ایران و سان‌رایز را رؤیت کنید. علاوه‌برآن کسانی که قصد رفتن به کارتینگ را دارند می‌بایست از همین خیابان خود را به آن برسانند. البته لازم به ذکر است که شهربازی معروف هایلند نیز در همین خیابان بنا شده است.

هتل‌ها و محل‌های اقامت جزیره زیبای کیش

معرفی هتل‌ها و محل‌های اقامت موجود در جزیره کیش

در ادامه راهنمای سفر به کیش، نوبت به معرفی هتل‌های درجه یک و مقرون‌به‌صرفه این شهر می‌رسد. ازاین‌رو در بخش زیر، لیستی از بهترین و محبوب‌ترین آن‌ها را برای شما بیان کرده‌ایم:

  • هتل پالاس کیش با ۵ ستاره: بین میدان سیری و میدان داریوش
  • هتل ترنج کیش با ۵ ستاره: واقع در ابتدای جاده جهان، بین میدان جاسک و کلبه هور
  • هتل داریوش کیش با ۵ ستاره: واقع در میدان داریوش
  • هتل کوروش کیش با ۵ ستاره: واقع در میدان پردیس
  • هتل بین‌المللی کیش با ۵ ستاره: واقع در تقاطع بلوار سنایی و بلوار دریا
  • هتل شایگان کیش با ۵ ستاره: واقع در میدان پردیس، خیابان رودکی
  • هتل پانوراما کیش با ۵ ستاره: واقع در بلوار ساحل، خیابان رودکی، مقابل برج‌های دیپلمات
  • هتل آرامیس پلاس کیش با ۵ ستاره: واقع در میدان پردیس
  • هتل مارینا پارک کیش با ۵ ستاره: واقع در نوار سیاحتی شرقی، جنب برج‌های دوقلو
  • هتل پارمیس کیش با ۵ ستاره: واقع در میدان پردیس
  • هتل شایان کیش با ۵ ستاره: واقع در میدان ساحل، جنب اسکله قدیم
  • هتل ایران کیش با ۵ ستاره: واقع در میدان امیرکبیر، بلوار خلیج‌فارس (بلوار سیاحتی)
  • هتل ویدا کیش با ۵ ستاره: واقع در میدان سنایی، بلوار موج
  • هتل میراژ کیش با ۵ ستاره: واقع در بلوار دریا
  • هتل مریم کیش با ۴ ستاره: واقع در منطقه روبروی شهربازی
  • هتل فلامینگو کیش با ۴ ستاره: واقع در میدان امیرکبیر، بلوار دریا
  • هتل صدف کیش با ۴ ستاره: واقع در میدان امیرکبیر
  • هتل لیلیوم کیش با ۴ ستاره: واقع در میدان پردیس، بلوار رودکی
  • هتل آرامیس کیش با ۴ ستاره: واقع در میدان پردیس
  • هتل آریان کیش با ۴ ستاره: واقع در میدان امیرکبیر، روبروی شهربازی
  • هتل ارم کیش با ۴ ستاره: واقع در بلوار خیام
  • هتل پارمیدا کیش با ۴ ستاره: جنب مرکز تجاری
  • هتل گامبرون کیش با ۳ ستاره: واقع در بلوار ساحل، خیابان لپ پرتو
  • هتل هلیا کیش با ۳ ستاره: واقع در منطقه روبروی بازار زیتون
  • گراند هتل کیش با ۳ ستاره: روبروی بازار ونوس، بلوار موج دریا
  • هتل آرامش کیش با ۳ ستاره: مقابل بازار زیتون، بلوار دریا
  • هتل‌آپارتمان پارسیان کیش با ۳ ستاره: واقع در میدان ساحل، جنب بازار زیتون
  • هتل‌آپارتمان تعطیلات کیش با ۳ ستاره: بعد از بازار پردیس ۲، میدان سیری
  • هتل سان‌رایز کیش با ۳ ستاره: روبروی بازار پردیس ۲
  • هتل شایلی کیش با ۳ ستاره: واقع در بلوار دریا، جنب هتل فلامینگو
  • هتل پارس نیک کیش با ۳ ستاره: واقع در میدان امیرکبیر
  • هتل جام‌جم کیش با ۳ ستاره: واقع در میدان امیرکبیر، پشت دانشگاه صنعتی شریف
  • هتل گاردنیا کیش با ۳ ستاره: واقع در بلوار هرمز، نرسیده به میدان حافظ
  • هتل فانوس کیش با ۲ ستاره: واقع در خیابان میرمهنا، ضلع جنوبی بازار پارس خلیج

رستوران‌ها و غذا‌های محلی جزیره کیش

در این قسمت از راهنمای سفر به کیش، نوبت به معرفی رستوران‌ها و البته انواع غذا‌های محلی و خوشمزه جزیره کیش و توابع آن می‌رسد.

رستوران‌های جزیره کیش

آشنایی با رستوران‌های معروف جزیره کیش

با اینکه معروف‌ترین جاذبه‌های جزیره کیش را کمی پیش‌تر از نظر گذراندیم، اما می‌توان برخی از رستوران‌های آن را نیز از جمله مکان‌های زیبا و البته به‌عنوان دیدنی‌های کیش به شمار آورد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به جزیره کیش دست‌کم، از برخی از آن‌ها دیدن کرده و غذا‌های دلپذیر محلی و سنتی جزیره کیش را امتحان کنید:

نام رستوران

آدرس رستوران

رستوران رویال استار کیش

بلوار صدف، فاز یک، ساختمان بساک، طبقه سوم

رستوران کوه نور

واقع در میدان امیرکبیر
رستوران میرمهنا

خیابان پروین اعتصامی، مجاور متل تاپ رز

رستوران پدیده شاندیز

واقع در ابتدای جاده جهان
رستوران نهنگ سفید کیش

میدان سنایی، پشت بازار مریم، پشت هتل فارابی، نوار ساحلی

رستوران پایاب کیش

واقع در میدان المپیک
رستوران توتی فروتی کیش

انتهای بلوار دری، مجاور اسکله تفریحی جدید

رستوران خانه اسپاگتی کیش

واقع در طبقه زیرین هتل پارمیس
فودکورت دامون کیش

خیابان وصال، واقع در مرکز خرید دامون

کافه رستوران کابان کیش

شهرک صدف، طبقه بالایی ساختمان بساک
خانه برگر کیش

شهرک صدف، روبروی بازار مروارید

رستوران انرژی کیش

اسکله تفریحی قدیم، نوار ساحلی، بعد از سالن همایش
فودلند یا سرزمین غذای کیش

انتهای ضلع غربی بازار مرجان، جنب دانشگاه بین‌المللی

رستوران دارچین کیش

انتهای خیابان اندیشه، روبروی آوای خلیج‌فارس
رستوران سالود کیش

جاده جهان، مجاور کلبه هور

غذا‌های محلی جزیره کیش

معرفی غذا‌های مطبوع و لذیذ جزیره کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش، به محبوب‌ترین و خواستنی‌ترین غذا‌های این جزیره خواهیم پرداخت:

  • محبوس لحم: از معروف‌ترین غذا‌های سنتی کیش بوده که از ترکیب ماهی، گوشت یا مرغ با برنج، نخود و کشمش تهیه می‌شود. این غذای محلی معمولا در میهمانی‌ها یا مراسم‌های متعدد سرو می‌شود.
  • سمک مشوی: در این غذا از ماهی تازه به همراه ادویه‌جات عربی استفاده شده است.
  • حمسه الخرت: غذایی بر پایه گوشت صدف مروارید‌ساز بوده که با پیازداغ و چاشنی مزه‌دارش می‌کنند.
  • قلیه‌ماهی: در این غذا از ترکیب ماهی با سبزیجات معطر و ادویه‌جات جنوبی استفاده می‌شود.
  • پودنی: این غذا با گوشت کوسه درست می‌شود که البته برای آماده‌سازی آن، بومیان کیش قدری به‌زحمت می‌افتند.
  • مضروبه: در این غذا از ماهی تازه به همراه سبزیجات محلی و سیر استفاده شده است.
  • خورشت میگو: در تهیه این غذا از ترکیب میگو با موادی چون سیر، سبزیجات معطر و تمبر هندی استفاده می‌شود.
  • محمر: در این غذا ماهی را با برنجی که با مقدار زیادی شکر پخته و به رنگ زرد درآمده سرو می‌کنند.
  • مارگوگ یا مارقوق: این غذا با گوشت بره، سیب‌زمینی، بادمجان، هویج، فلفل، گوجه‌فرنگی، پیاز و… تهیه می‌شود.
  • خبیصه: نوعی شیرینی یا حلوای عربی است که در بین مردم کیش بسیار محبوبیت دارد.
  • هریسه: این غذا در واقع نوعی حلیم پخته شده با گوشت، گندم، دارچین، کره و… است.
  • کله‌کندی: این غذا از ماهی ساردین پهلو طلایی درست شده که سرش را از همان ابتدا جدا کرده و سپس با روغن محلی می‌پزند.

سوغاتی‌های جزیره کیش

معرفی سوغاتی‌هایی که باید در سفر به جزیره کیش تهیه کنید

اینکه فقط در این سفر به دیدنی‌های کیش بپردازید و از این جزیره زیبا چیزی به یادگار همراه خود نبرید، ممکن است بعد‌ها حسرتی را روی دل شما بگذارد. به همین خاطر بیایید با مجموعه شگفت‌انگیز سوغاتی‌های جزیره کیش آشنا شده و آن‌ها را برای خود یا عزیزانتان تهیه کنید. ازاین‌رو، در ادامه راهنمای سفر به کیش، تصمیم داریم لیستی از معروف‌ترین سوغاتی‌های این جزیره زیبا را به شما معرفی کنیم تا هنگام گذر از بازار و مراکز خرید اگر چشمتان به هرکدام از آن‌ها خورد، حتما آن‌ها را خریداری کنید.

انواع خوراکی به‌عنوان سوغات کیش

در بخش زیر، به مواد خوردنی که معمولا به‌عنوان سوغات کیش انتخاب شده و محبوبیت بسیار دارند اشاره شده است:

  • انواع ماهی
  • لابستر
  • عسل
  • قهوه
  • شکلات
  • خرما مانند خارک، رطب و خرما خشک
  • فرآورده‌هایی مانند چیپس خرما، شیره خرما، عسل خرما
  • انواع میگو مانند میگو ببری، موزی، سرتیز، سفید هندی
  • ادویه ترکیبی کیش شامل کاری، مرزه، زیره سیاه، جوز هندی، دارچین، زنجبیل، تخم گشنیز و…

موارد غیرخوراکی به‌عنوان سوغات کیش

در بخش زیر، لیست محصولات و کالا‌هایی که برای هدیه دادن و تهیه سوغات از کیش بسیار رایج هستند آورده شده است:

  • گلیم‌های سوزنی
  • مرجان‌ها
  • گوش‌ماهی‌ها
  • کوزه‌های سفالی و سرامیکی
  • انواع دکوری با صدف
  • پارچه‌های پرنقش‌ونگار
  • حنا نیمه‌آماده برای طرح زدن روی دست
  • دستبند و گردنبند ساخته شده توسط بومیان کیش
  • وسایل تزییناتی با باقیمانده جانداران دریایی
  • تهیه پوشاک برند و اورجینال از منطقه آزاد کیش

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی جزیره کیش

آشنایی با رسوم، جشنواره‌ها و آیین مردم جزیره کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش، مراسم آیینی و فرهنگی و همچنین جشنواره‌هایی که در این جزیره محبوب بوده و به‌دفعات برگزار می‌شوند را بیان کرده‌ایم:

  • مراسم زار: در بین مردم بومی کیش رقصی با عنوان رقص زار وجود دارد که برگزاری مراسم چندساعته آن را برای دفع شر و رفع بیماری بر خود واجب می‌دانند. مردم محلی با اجرای این رقص سعی می‌کنند زار را که یکی از ارواح خبیثه بوده و می‌تواند در انسان‌ها بیماری را سبب شود، دور کنند.
  • مراسم عیدین: مردم بومی کیش به روز‌های بین دو عید فطر و قربان که به آن عیدین می‌گویند به چشم روز‌های خوش عید نوروز نگاه می‌کنند. فارغ از برگزاری مراسم‌های عبادتی دسته‌جمعی، در این مدت موسیقی‌های محلی و سنتی نیز بسیار شنیده می‌شود.
  • عقیده درباره هرس کردن درختان لور: مردم بومی کیش معتقد هستند که نباید شاخه‌های این درختان را با اره هرس کرد، چراکه باعث ایجاد درد زیاد و نابودی این درختان می‌شود؛ ازاین‌رو تبر را روش بهتری می‌دانند. جالب اینجاست که فارغ از دلایل مردم محلی، از نظر کارشناسان مربوطه نیز استفاده از اره به درخت صدمه می‌زند!
  • جشنواره تابستانی کیش: این‌طور مرسوم است که هرساله در جزیره کیش از تاریخ ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریور یک جشنواره تابستانی با تخفیفات ویژه هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و سایر امکانات رفاهی و خدماتی برگزار می‌شود. علاوه‌برآن در این مدت مراسم‌های متعدد، اجرای موسیقی بومی و غیربومی و هر آن چیزی که سبب شادی مسافران شده، نیز انجام می‌شود.

چگونه به جزیره کیش سفر کنیم؟

سفر به جزیره کیش با اتوبوس، قطار و هواپیما

در این بخش از راهنمای سفر به کیش، شیوه‌های مختلف سفر از تهران به مقصد کیش را با وسایل نقلیه متعدد و مسیر‌های زمینی و هوایی بررسی می‌کنیم:

خودروی شخصی

اگر شما قصد سفر به کیش را با خودروی شخصی دارید، باید بگوییم که تنها بخشی از مسیر را می‌توانید زمینی طی کنید. به عبارتی اگر شما از تهران قصد سفر به جزیره کیش را دارید، بایستی برای مثال مسافت تقریبی ۱۲۷۶ کیلومتری تا بندرعباس را با ماشین سفر کرده و پس از آن با استفاده از لندینگ کرافت مسافت ۲۵۰ کیلومتری مسیر دریایی بندرعباس تا کیش را سپری کنید. لازم به ذکر است مسیر زمینی تهران تا بندرعباس چیزی حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت از شما وقت می‌گیرد.

اتوبوس

اگر قصد سفر از تهران به کیش به‌وسیله اتوبوس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به شیراز رفته و سپس از شیراز بلیط اتوبوس به کیش را تهیه کنید. طبیعتا با استفاده از اتوبوس نیز بخشی از مسیر با لندینگ کرافت‌ها صورت خواهد پذیرفت. بدین ترتیب که اتوبوس شیراز ظرف مدت تقریبی ۸ ساعت به یکی از بنادر که معمولا بندر چارک یا آفتاب است می‌رسد و باقی مسیر با لندینگ کرافت طی خواهد شد.

قطار

اگر علاوه بر تماشای دیدنی‌های کیش به جاذبه‌های مسیر تهران به کیش نیز علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم سفر با قطار را انتخاب کنید. بدین ترتیب باز هم شما باید از ایستگاه راه‌آهن تهران به بندرعباس حرکت کرده و سپس از آنجا با استفاده از وسایل نقلیه موجود خود را به یکی از بندرگاه‌ها برسانید تا در ادامه با اتوبوس‌های دریایی یا سایر شناور‌ها به کیش برسید. درهرصورت، مسیر زمینی با قطار نیز چیزی حدود ۲۰ ساعت از وقت شما را می‌گیرد.

هواپیما

بالاخره نوبت به سریع‌ترین و راحت‌ترین شیوه سفر به جزیره زیبای کیش رسید. فارغ از اینکه استفاده از هواپیما و مسیر هوایی برای سفر کردن به کیش قدری هزینه‌بردار است، اما با این شیوه تمام خستگی‌های سفر با خودروی شخصی، اتوبوس و گاهی قطار عملا حذف می‌شود؛ چراکه طی‌کردن مسیر مستقیم تهران به کیش با هواپیما تنها یک ساعت و ۴۵ دقیقه از شما وقت می‌گیرد. این در حالی است که مسافت هوایی تهران تا کیش ۱۰۴۳ کیلومتر است؛ بنابراین در صورت داشتن بودجه کافی، ما سفر با هواپیما را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هزینه‌های سفر به جزیره کیش

هزینه‌های سفر به جزیره زیبای کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش تصمیم داریم نیم‌نگاهی به قیمت انواع بلیط و نرخ یک شب اقامت در هتل‌های مختلف بیندازیم؛ بنابراین فارغ از اینکه سفر با خودروی شخصی برای بنزین، اقدامات پیش از سفر و اسکان نیز هزینه دارد، در این قسمت به هزینه تقریبی بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما از تهران به جزیره کیش می‌پردازیم:

نوع بلیط یا وسیله نقلیه

مبلغ حدودی به تومان
بلیط اتوبوس VIP از تهران به بندرعباس

۲۷۴۰۰۰

بلیط اتوبوس VIP از تهران به شیراز

۲۴۸۰۰۰
بلیط قطار ۴ ستاره از تهران به بندرعباس، کوپه ۴ نفره

۴۰۶۰۰۰

بلیط قطار ۳ ستاره از تهران به بندرعباس، کوپه ۶ نفره

۲۲۸۰۰۰
بلیط هواپیما از تهران به کیش، چارتری، کلاس بیزنس، ماهان

۱۸۹۰۰۰۰

بلیط هواپیما از تهران به کیش، سیستمی، کلاس اکونومی، کیش ایر

۱۳۶۰۰۰۰
بلیط هواپیما از تهران به کیش، چارتری، کلاس اکونومی، تابان

۸۸۰۰۰۰

حمل خودرو از بندر آفتاب به جزیره کیش با لندینگ کرافت

۷۰۰۰۰۰
حمل رفت و برگشتی خودرو به جزیره کیش

۲۱۰۰۰۰۰

در بخش زیر، قیمت یک شب اقامت در برخی از هتل‌های درجه یک و لاکچری و سایر اقامتگاه‌های ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه را بیان کرده‌ایم:

نام هتل

قیمت هر شب اقامت

هتل ۵ ستاره پالاس کیش

۱۵۳۰۰۰۰
هتل ۵ ستاره داریوش

۱۷۶۷۰۰۰

هتل ۵ ستاره مارینا پارک کیش

۲۹۰۰۰۰۰
هتل ۵ ستاره ترنج کیش

۲۶۰۰۰۰۰

هتل ۵ ستاره پانوراما کیش

۱۱۰۵۰۰۰
هتل ۵ ستاره میراژ کیش

۸۸۰۰۰۰

هتل ۴ ستاره آریان کیش

۷۹۰۰۰۰
هتل‌آپارتمان ۳ ستاره پارسیان کیش

۳۸۰۰۰۰

هتل‌آپارتمان ۳ ستاره تعطیلات کیش

۶۰۰۰۰۰

پایانه اتوبوس، قطار و فرودگاه جزیره کیش کجاست و چگونه از آن‌ها به مرکز شهر برویم؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم برای سفر به جزیره کیش به‌وسیله اتوبوس و قطار، شما از شهر‌هایی چون بندرعباس و شیراز گذر خواهید کرد؛ بنابراین پس از سفری کوتاه با اتوبوس دریایی یا لندینگ کرافت به جزیره کیش خواهید رسید و از آنجا مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های زرد خطی منتظر هستند تا به شما خدمات‌رسانی کنند.

از طرفی پس از رسیدن به فرودگاه بین‌المللی کیش که به‌گونه‌ای در مرکز جزیره کیش قرار دارد، شما می‌توانید از تاکسی‌های زردرنگ که تاکسی‌های خطی و معمولی بوده و هزینه مناسب‌تری را نسبت به تاکسی‌های سفیدرنگ بی‌سیم دریافت می‌کنند به هتل، مرکز شهر یا هر منطقه موردنظر دیگر سفر کنید.

سؤالات متداول درباره جزیره کیش

در بخش زیر، برخی از سؤالات متداول درباره جزیره کیش را بیان کرده‌ایم:

  • تفریحات هیجان‌انگیز که باید در سفر به کیش تجربه کرد، کدام هستند؟

بانجی جامپینگ، جایروکوپتر، اسکی روی آب، فلای بورد، پاراسل، پدل بورد، شاتل، کایت بوردینگ، غواصی، بنانا، اسکوتر زیردریایی، جت اسکی، گشت دریایی خصوصی، قایق‌سواری، تفریحات سافاری

  • شهر زیرزمینی یا کاریز که از دیدنی‌های کیش است دقیقا کجا واقع شده و شرایط بازدید از آن چگونه است؟

کاریز کیش دقیقا در بلوار میرمهنا، حدفاصل میدان المپیک و میدان فاروق قرار داشته و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۴۰ هزار تومان از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۹:۳۰ دقیقه شب از این مکان باستانی، تاریخی و هیجان‌انگیز دیدن کنید.

  • چرا مسافران و مردم روی شاخه‌های درخت کهن‌سال موجود در دره پرتغالی‌ها، پارچه گره می‌زنند؟

درخت کهن‌سال و قدیمی لور یا انجیر برای مردم بومی کیش مقدس تلقی شده و به آن احترام می‌گذارند. در واقع می‌پندارند که این درخت به سبب قدرت سحرآمیزش توان برآورده کردن خواسته‌ها را داشته و به همین دلیل با نیت کردن و بستن انواع پارچه‌های رنگی روی شاخه‌های این درخت باشکوه و زیبا، در طلب برآورده شدن آرزو‌ها و نذر‌های خود به قدرت مقدس آن دل می‌بندند.

  • نام قلعه جنی از کجا نشئت‌گرفته و چرا این‌همه مرموز تلقی می‌شود؟

به دلیل آنکه در گذشته اتفاقات عجیب، ترسناک و مجهول در این قلعه رخ‌داده است، مردم بومی کیش بر این باورند که در این قلعه جن‌ها زندگی کرده و همچنان در آن مستقر هستند. اصلا به همین خاطر است که به مهمانان پیشنهاد می‌کنند در شب به بازدید از آن فکر نکنند. بی‌جواب ماندن دلیل حوادث رخ‌داده بر پرسنل این قلعه، همچنان باعث پابرجا ماندن این عقیده ترسناک است.

  • بهترین پارک‌های آبی کیش کدام هستند؟

پارک آبی اوشن و پارک آبی بادی مارینا

زیباترین جزیره ایران، مقصد بعدی من!

اکنون که راهنمای سفر به کیش را مطالعه کردید، به‌خوبی با این جزیره زیبا آشنا شده و خوب می‌دانید هنگام سفر به آن چه مسیر‌ها و انتخاب‌هایی پیش روی شماست و از کدام دیدنی‌های کیش نباید بگذرید. ازاین‌رو تنها کاری که باید انجام دهید این است که با بستن چمدان‌هایتان برای سفری رویایی، هیجان‌انگیز و خاطره‌انگیز آماده شوید.

اکنون جدا از تمام مطالب مهم و مفیدی که بیان کردیم به‌عنوان حرف آخر پیشنهاد می‌کنیم که برای رزرو هر نوع هتل و اقامتگاهی که مناسب با بودجه شماست از سرویس اسنپ هتل و سرویس رزرو اقامتگاه‌های اقتصادی اسنپ استفاده کرده و با استفاده از اپلیکیشن آن، تمام پروسه رزرواسیون بلیط و هتل را در کمترین زمان ممکن، به‌سادگی و با تخفیفی ویژه و شگفت‌انگیز انجام دهید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *