بهترین جا‌های دیدنی فومن گیلان؛ سفری به گستردگی شمال کشور

جا‌های دیدنی فومن

اگر به شهر‌های تاریخی یا مناظر طبیعی علاقه دارید، مطمئنا فومن می‌تواند یکی از مقاصد برای مسافرت‌های تفریحی شما باشد. مکانی پر از باغ‌، شالیزار و مناظر دیدنی که در خطه شمالی کشور جا خوش کرده است. تاریخ ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ساله این شهرستان زیبا باعث شده تا آن را در میان مقاصد گردشگری ایران ببینیم. منطقه‌ای جلگه‌ای که توسط مناظر طبیعی مانند شالیزار‌ها، کوهستان‌های سرسبز، باغ و جنگل‌ها احاطه شده است. در این مطلب می‌خواهیم سفری مجازی را به جا‌های دیدنی فومن داشته و با مکان‌های دیدنی آن آشنا شویم:

قلعه‌رودخان

قلعه‌رودخان در فومن

جا‌های دیدنی فومن، از ۲۰ کیلومتری آن آغاز می‌شود. قلعه‌رودخان که قدمت آن مربوط به دوران ساسانیان است، نشانه‌ای برای نزدیک شدن به این منطقه است. این قلعه را در گذشته با نام دژ رودگان می‌شناختند اما رفته‌رفته نام آن تغییر و به دژ رودخان تبدیل شد. همچنین اسامی دیگری مانند دژ رودخانه، قلعه حسامی، رخون و هزار پله را نیز در مورد آن می‌شنویم.

این دژ دارای بخشی به نام ارگ است. حاکم آن زمان به همراه خانواده خود در این قسمت سکونت می‌کردند. بخش دوم نیز به نام قورخانه است که مربوط به سکونت سربازان بوده است. در این مکان بخش‌های دیگری مانند ورودی‌های مختلف، زندان، سردخانه، آب‌انبار و… نیز دیده می‌شود که بازدید از آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. این قلعه مانند یک سیستم دفاعی و امنیتی کامل بوده که هیچ دشمنی در طول تاریخ نتوانسته آن را از پا در بیاورد.

برای سفر به این قلعه از سمت فومن باید از روستا‌هایی به نام ملسکام و سیدآباد بگذرید. سپس مسافتی ۲۰ کیلومتری را طی کرده تا به پارکینگ برسید. از اینجا به بعد را باید پیاده طی کنید تا به قلعه در بالای روستای رودخان برسید.

 

پارک فومن

پارک فومن

پارک فومن نیز یکی دیگر از جا‌های دیدنی فومن است که در هنگام سفر به این شهرستان می‌توانید از آن دیدن کنید. در فضای این پارک تعداد زیادی مجسمه وجود دارد که معروف‌ترین آن چهار دختران است. علاوه بر این دستگاه‌های بازی نیز در این مکان وجود دارد که شما را به وجد خواهد آورد. این پارک در ۳ کیلومتری مرکز شهر فومن و در خیابان امام خمینی واقع شده است.

 

روستای فوشه

روستانی فوشه

منطقه دیدنی دیگری که در فومن واقع شده مربوط به روستای فوشه است. مکانی که در ۲۲ کیلومتری جنوب غربی آن قرار گرفته و در نزدیکی قلعه‌رودخان است. این روستا از قسمت‌های غربی و جنوبی خود به کوه‌ها و جنگل‌ها منتهی می‌شود؛ بنابراین می‌توانیم آن را یکی از مکان‌های موجود در دل طبیعت بدانیم. پوشش گیاهی موجود در منطقه آرامش خوبی را به شما منتقل می‌کند.

همچنین تنوع گیاهان و درختانی مانند توسکا، افار، راش، لرگ و … طبیعتی همیشه سبز را در منطقه ایجاد کرده است. روستای فوشه در جنوب غربی شهر فومن و در کنار قلعه‌رودخان واقع شده است.

 

ماسال

ماسال

در ۲۰ کیلومتری شهر فومن، منطقه‌ای جلگه‌ای در کنار کوه تالش قرار دارد که با نام ماسال شناخته می‌شود. یکی از جا‌های دیدنی فومن که در آن هتل و اقامتگاه‌های بسیار زیادی قرار گرفته است. ماسال یکی از جاذبه‌های گردشگری است که نسبت به دیگر مناطق فومن، بیشترین میزان مسافر را دارد.

رودخانه پلنگ ور

رودخانه پلنگ ور

شنیدن صدای طبیعت همیشه برای ما حس و حال خوبی را به همراه داشته، به‌خصوص اگر آهنگ دلنشین رودخانه با آن همراه شود. این حس را زمانی که در کنار رودخانه پلنگ ور هستید، به‌خوبی احساس خواهید کرد. رودخانه‌ای خروشان در دل جاذبه‌های فومن که در طبیعتی سرسبز جاری شده است. جنگل‌های انبوه اطراف این مکان باعث شده تا افراد زیادی برای بازدید به سمت این رودخانه بیایند. پلنگ ور از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد. آدرس آن در شهر فومن، فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب شرقی صومعه‌سرا و در روستای سه سار است.

 

غار خون فوشه

غار خون فوشه

یکی دیگر از جا‌های دیدنی فومن که در نزدیکی قلعه‌رودخان قرار گرفته، غار خون در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح زمین است. جایی که تقریبا ۳ هزار سال قدمت داشته و به همین دلیل یکی از جاذبه‌های گردشگری در گیلان به‌حساب می‌آید. غار خون در یک منطقه جنگلی واقع شده و درون آن چندین دالان بزرگ قرار دارد. هرکدام از این راه‌ها به بخش‌های دیگر مرتبط می‌شود.

بسیاری از وسایل مربوط به دوران گذشته در این مکان وجود دارد. اگر قصد بازدید از آن را دارید، باید بگوییم که در مسیر خود شگفتی‌های زیادی از جاذبه‌های بکر طبیعی را خواهید دید. البته به این زیبایی‌ها باید سختی شیب تند مسیر را نیز اضافه کنید. این مکان در گیلان، فومن و در ۱۵ کیلومتری روستای فوشه قرار گرفته است.

 

بقعه سبزقبا

بقعه سبزقبا

در میان تمام مکان‌های تفریحی یک مکان مذهبی نیز در نزدیکی فومن قرار دارد. امامزاده سبزقبا که در روستای شنبه بازار واقع شده است. این مکان در تمام روز‌های سال تعداد زیادی از گردشگران مذهبی و غیرمذهبی را به سمت خود می‌کشاند. تعداد زیادی از پیکر‌های مطهر شهدا در این امامزاده، به خاک سپرده شده که مربوط به جنگ تحمیلی بوده است. از این میان می‌توانیم به شهید سید جواد موسوی اشاره کنیم.

ویژگی جالبی که در این امامزاده وجود دارد، درختی است که قدمت آن بسیار بالا بوده و آن را با نام درخت مزار می‌شناسند. این درخت برای بسیاری از افراد مقدس است تا جایی که برای برطرف‌کردن حاجات خود پارچه‌های سبزی را به آن گره می‌زنند.

 

ییلاق زودل سر فومن

ییلاق زودل سر فومن

در دل طبیعت فومن درست در مسیر قله تراشوم و در نزدیکی روستای خانوانه، منظره‌ای بسیار زیبا به نام ییلاق زودل قرار گرفته است. این نام از روستایی گرفته شده که در پایین این منطقه واقع شده است. بسیاری از مسافران برای گذراندن ساعات خود به این منطقه می‌روند تا بتوانند ساعات خوشی را در دل طبیعت سپری کنند.

 

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

در میان جا‌های دیدنی فومن ناحیه‌ای با نام منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی نیز دیده می‌شود. مکانی بسیار معتدل و مرطوب که پوشش گیاهی بومی آنجا به طور کامل آن را پوشانده است. ازآنجایی‌که این منطقه چشم‌انداز زیبایی دارد، در سال ۷۸ به یک ناحیه حفاظت شده برای گردشگران تبدیل شد. گونه‌های مختلف حیوانات از پرنده‌ها گرفته تا پلنگ و شغال در این منطقه وجود دارد. همچنین دره‌های عمیق و رودخانه‌های خروشان زیبایی‌های آن را تکمیل کرده است.

 

چشمه آب‌معدنی علی زاخونی (زمزمه)

زمزمه

آب‌معدنی علی زاخونی حاوی بی‌کربنات است که گفته می‌شود نوشیدن آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی مناسب است. این منطقه یکی از جا‌های بسیار زیبا و ارزشمند در شهرستان فومن است. رنگ این چشمه به رنگ نارنجی بوده و طعم تلخ و نامطلوبی دارد و همین ویژگی آن را متمایز کرده است.

ساکنین این منطقه از آب چشمه در ترکیب با عسل به‌عنوان یک داروی مؤثر در ناراحتی‌های معده و روده استفاده می‌کنند. این مکان در شهرستان فومن و بخش سردار جنگل واقع شده است.

 

ماسوله

ماسوله

این شهر یکی جا‌های دیدنی فومن و از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و شهری تاریخی است. طبیعتی فوق‌العاده زیبایی که با ترکیب متفاوتش، باعث جذب گردشگران زیادی شده است. مهم نیست چه فصلی از سال را برای رفتن به ماسوله انتخاب می‌کنید، این منطقه چهارفصل بوده و در تمام روز‌های سال منظره‌ای دیدنی دارد.

ییلاق آندره

ییلاق آندره

در فاصله ۵ کیلومتری ماسوله درست در میان مرز بین شهر گیلان و زنجان، یک منطقه بسیار زیبا وجود دارد که با نام ییلاق آندره شناخته می‌شود. طبیعت شگفت‌انگیزی که شما را به وجد خواهد آورد. در این منطقه جاذبه‌هایی وجود دارد که به این راحتی نمی‌توانید از آن‌ها دل بکنید.

مناطق کوهستانی فومن

مناطق کوهستانی فومن

در میان مناطق جنگلی نباید از کوهستان‌ها نیز غافل بمانیم. مناطقی در ارتفاعات وجود دارند که از جا‌های دیدنی فومن بوده و دارای پوشش جنگلی و مراتع مختلف هستند. قله‌هایی که بسیاری از ورزشکاران برای کوه‌پیمایی آن‌ها را انتخاب می‌کنند. این ارتفاعات دیدنی شامل ماسوله، گسگره، ماکلوان و … است که هرکدام به‌عنوان یک منظره طبیعی، زیبایی‌های خود را داشته و در شهرستان فومن مانند نگینی می‌درخشند.

طبیعت ماکلوان

طبیعت ماکلوان

این منظره از شمال به فومن و از جنوب به ماسوله منتهی شده و شامل دو روستان ماکلوان بالا و پایین است. در این منطقه تعداد زیادی خانه‌های روستایی به همراه طبیعت‌های زیبا مانند شالیزار و باغ‌های چای قرار گرفته که ساعت‌ها شما را به خود مشغول خواهد کرد. برای بازدید از این ناحیه باید از شهر فومن به مسیر جاده ماسوله بروید.

جاده سراوان – فومن

جاده سراوان - فومن

در جاده شمال و مسیری که به سمت رشت می‌رود، جاده‌ای قرار گرفته که به شهرستان فومن منتهی می‌شود. این جاده سرسبزی فوق‌العاده‌ای داشته و درختان سر به فلک کشیده و قوی در سر راه آن دیده می‌شود که آن را به یک تونل سرسبز تبدیل کرده‌اند. جاده سراوان – فومن در صبح‌های زمستان و پاییز با مه عجیب‌وغریب خود یک قاب رویایی را پیش چشمانتان ایجاد خواهد کرد. در این منطقه یک موزه بزرگ روستایی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید.

سخن پایانی

فومن باوجودآنکه یکی از شهرستان‌های کوچک گیلان است، اما جا‌های دیدنی فومن بسیار زیاد هستند که می‌تواند پاسخگوی چندین روز اقامت شما باشد. در این منطقه تعداد زیادی اقامتگاه و هتل نیز قرار گرفته که پذیرای مسافران است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، می‌توانید محل اقامت خود را از قبل توسط سرویس رزرو اقامتگاه‌های اقتصادی اسنپ یا سرویس رزرو هتل اسنپ، تعیین کنید. همچنین می‌توانید بلیط قطار، اتوبوس یا هواپیما را برای رسیدن به آن انتخاب کنید که سرویس بلیت سفر اسنپ کار را برایتان راحت کرده است. اگر شما هم تجربه‌ای از مناطق دیدنی شهرستان تاریخی فومن دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *