کدام شهر برای سفر در ماه رمضان مناسب است؟

سفر در ماه رمضان به شهرهای مختلف

برای همه ما پیش آمده که در ماه رمضان به فکر سفر به نقاط مختلف جهان بیفتیم. اگر مکان خاصی را در ذهنمان داشته باشیم، کار برایمان راحت است، اما در مواقعی باید به دنبال پیداکردن یک منطقه مناسب باشیم که در این روزهای مخصوص بتوانیم ساعات خوبی را در آن بگذرانیم. مطلب پیش رویتان یک معرفی کامل از مقاصدی است که در نقاط مختلف جهان وجود دارد و می‌توانید برای سفر در ماه رمضان روی آنها حساب کنید. در برخی از این مناطق مراسم خاصی برگزار می‌شود که حال و هوایی متفاوت را در شما ایجاد خواهد کرد.

«خرید بلیط سفر در رمضان»

بهترین شهرهای داخل ایران برای سفر در ماه رمضان

سفر در رمضان به شهرهای ایران

در ابتدا می‌خواهیم به معرفی شهرهای داخلی ایران بپردازیم:

رمضان در جنوب کشور، بوشهر

‌بوشهر را برای سفر در رمضان از دست ندهید. منطقه‌ای که در جنوب کشور قرار گرفته در آن مراسمات خصوصی برای رمضان برگزار می‌شود که یکی از آنها با نام “دم دم سحری” است. روزه­داران در این ساعات، به خواندن دعا و اشعار مخصوص مشغول هستند و این­گونه به استقبال روزه می‌روند.

در ماه رمضانِ بوشهر می‌توانید هنگام افطار، طعم غذاهای مخصوص مانند حلوای انگشت پیچ، آش بوشهری، قلیه میگو، دمپخت ماهی، للک و گمنه را در اکثر رستوران‌ها و هتل‌ها بچشید.

مشهد، هم زیارت هم سیاحت

گزینه بعدی برای سفر در ماه رمضان، مشهد است. شهری که همیشه بسیاری از عاشقان امام رضا (ع) را به سمت خود می‌کشاند و در هر روز از سال پر از مسافر است. اما در ماه رمضان این شهر حال و هوای دیگری دارد. افراد زیادی از شهرهای مختلف ایران برای زیارت به سمت این شهر می‌آیند تا از برنامه‌های پذیرایی سحر و فطار، ختم قرآن، دعا و زیارت‌های مخصوص رمضان و مداحی در شب‌های قدر بهره‌مند شوند.

برای رزرو هتل مشهد در ماه‌های رمضان باید از قبل تصمیم خود را بگیرید. سعی کنید اقامتگاه‌های نزدیک به حرم را انتخاب کنید که رفت­وآمد شما راحت‌تر باشد. برای آنکه بتوانید در این ماه روزه بگیرید باید نیت ده روز کنید.

بنابراین برای کمترشدن هزینه‌ها، بهتر است هنگام سفر به ماه رمضان، به سراغ هتل‌های ارزان­تر بروید. در سرویس رزرو اقامتگاه­های اقتصادی اسنپ می‌توانید این اماکن را پیدا کنید.

«بلیط هواپیما مشهد»

ارومیه و حال و هوای متفاوت رمضان

در آذربایجان غربی و ارومیه نیز حال­وهوای رمضان متفاوت است. در این منطقه هنگام سحر، رسمی به نام اوباشدان برگزار می‌شود که با ورود مردم به بام­خانه و دعاخوانی در زمان سحر انجام خواهد شد. سفره‌های افطاری طولانی نیز در مساجد و برای سرو غذاهایی مخصوص مانند نان محلی ارده، حلوا، دلمه، نان روغنی و باغلی فتیر شیر برنج و … در این منطقه پهن می‌شود.

جمکران و زیارت حضرت معصومه

جمکران نیز در ماه رمضان، حال­وهوای دیگری دارد. برای سفر در ماه رمضان در این منطقه می‌توانید از شب نشینی و مراسم ویژه‌ای که در ماه رمضان در حرم حضرت معصومه و جمکران برگزار می‌شود، بهره‌مند شوید. به علاوه برنامه‌هایی مخصوص برای این شب‌ها در نظر گرفته شده که در هنگام سحر و افطار همه مسافران می‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی از رسومات جالب در جمکران پخت یک نوع آش به نام قنبید است که در اغلب رستوران‌ها سرو می‌شود. برای اقامت در جمکران بهتر است، مکان‌هایی که نزدیک حرم هستند را انتخاب کنید تا رفت­وآمد به آن راحت‌تر شود.

تبریز و غذاهای مخصوص رمضان

تبریز نیز می‌‌تواند انتخاب خوبی برای سفر در ماه رمضان باشد. در این روزهای تبریز می‌توانید پای سفره‌های سحری و افطاری که در این شهر پهن می‌شود بنشینید. همچنین از امکان تاریخی و گردشگری آن تا قبل از افطار دیدن کنید.

از جمله غذاهای سنتی تبریز می‌توانیم به قورما شورباسی، آش ماست، قارنی یاریخ، کوفته تبریزی، نان زنجبیلی، کوفته، دلمه، آش شیر و دوغ اشاره کنیم.

شیراز زیبا

سفر به شیراز در رمضان

شیراز شهر شاهچراغ و دیگر امامزاده‌ها مانند سید علاءالدین حسین (ع)، سید میر محمد بن موسی (ع) و علی بن حمزه (ع) است. در روزهای رمضان بهترین مکان برای شما می‌تواند همین شهر باشد. مراسم ویژه‌ای هر ساله در ماه رمضان درون شاهچراغ برگزار می‌شود که می‌توانید در آنها شرکت کنید.

البته هنگام سفر در ماه رمضان، بازدید از اماکن تاریخی دیگر در این شهر خالی از لطف نیست. غذای مخصوص شیرازیان در ماه رمضان کلم پلو، کوفته پلو، قنبر پلو و آش سبزی شیراز است.

کرمانشاه در رمضان

در ماه رمضان حال­وهوا کرمانشاه نیز متفاوت‌تر است. در این روزها علاوه بر این که می‌توانید از اماکن دیدنی بازدید کنید، غذاهای سنتی این شهر را نیز در هر رستوران و هتلی خواهید دید. از جمله این خوراکی‌ها می‌توانیم به شیر برنج، آش ترخینه، هریسه، حلیم کرمانشاه، خوراک چنگال و آش عباسی اشاره کنیم. برای اقامت در کرمانشاه بهتر است هتل‌‌‌هایی را انتخاب کنید که در مرکز شهر بوده و به اماکن دیدنی، نزدیک‌تر باشد.

نصف جهان در ماه رمضان

اصفهان یکی از شهرهای زیبا برای سفر در ماه رمضان است. مراسم و برنامه‌های زیادی در این روزهای سال در این منطقه برگزار می‌شود که اسامی مخصوص به خود را دارد. یکی از این مراسم هوم بابابی در ۱۵ شب اول رمضان است. بر طبق عادت در این روزهای سال، کودکان و بزرگسالان در محله‌ای جمع شده و اشعار مذهبی را می‌سرایند و در نهایت کمک‌هایی را برای نیازمندان جمع‌آوری می‌کنند.

حال­وهوای زمان افطار در این شهر نیز جالب است. شما می‌توانید در این ساعات به کنار زاینده رود بروید و با غذاهای سنتی این شهر روزه خود را باز کنید. حلیم بادمجان، کله جوش، آش شله و بریانی غذاهای معروف رمضان در اصفهان هستند.

رمضان در کیش

کیش نیز بهترین مکان برای سفر در ماه رمضان است. در این روزهای سال معمولا این منطقه خلوت است و البته هزینه‌های شما نیز بسیار پایین‌تر خواهد بود. می‌توانید برای سفر در این روزها تورهای گردشگری را انتخاب کنید.

در کیش رستورا‌ن‌ها در تمام طول روز باز هستند. اما برای روزه‌داران در این جزیره میزهای افطار بزرگ، جنگ شادی و … نیز بعد از اذان مغرب تا پاسی از شب برگزار می‌شود.

بهترین شهرهای خارج از ایران برای سفر در ماه رمضان

سفر به خارج از ایران در رمضان

به جز مناطقی که در داخل ایران وجود دارد، برخی از کشورهای خارجی نیز می‌توانند انتخاب مناسبی برای سفر در ماه رمضان باشند:

«خرید بلیط هواپیمای خارجی در رمضان»

استانبول، شهر جذاب مسلمان

تقریبا نیم بیشتری از مردم استانبول، مسلمان هستند و در این روزها مراسم ویژه‌ای را برگزار می‌کنند. البته در این شهر قوانینی برای نخوردن خوراکی در این روزها وجود ندارد و رستوران و کافه‌ها همانند معمول باز هستند. می‌توانید در ماه رمضان از اماکن دیدنی شهر نیز دیدن کنید چرا که نسبت به دیگر روزهای سال خلوت‌ترند.

همچنین در برخی از مساجد مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود. اگر به این کشور سفر کردید، حتما افطاری‌های آن را که در برخی از مناطق ارائه می‌شود امتحان کنید.

دبی و رمضان پر از جشنواره

اگر این شهر را برای سفر در ماه رمضان انتخاب کردید، باید بدانید که در دبی شروع ماه رمضان با صدای شلیک توپ اعلام می­شود. شب‌‌های رمضان در دبی، واقعا شگفت‌انگیز است. معمولا همه جشنواره‌ها و بازارهایی که در این منطقه قرار گرفته بعد از اذان مغرب فعالیت خود را آغاز می‌کنند و جنب­وجوش مردم در این منطقه دیده می‌شود. غذای اصلی ماه رمضان در دبی نان زعتر، انواع آش و حلیم است.

افریقای جنوبی و روزه‌داری کوتاهتر

شاید سفر در رمضان آن هم به افریقای جنوبی کمی عجیب باشد، اما یکی از پیشنهادات ما در این لیست است. مدت روزه­داری در این کشور کوتاه‌تر است. اماکن دیدنی زیادی در این منطقه وجود دارد که در ماه رمضان نیز امکان بازدید از آن­ها وجود دارد.

همچنین تمامی رستوران‌ها برای صرف غذا باز است. در زمان افطار نیز اغلب در مساجد غذا سرو می‌شود.

سفر به عراق و رفتن به کربلا، نجف و سامره

در میان کشورهای مذهبی می‌توانیم به کربلا، نجف و سامره، برای سفر در ماه رمضان اشاره کنیم. اقامت ده روزه مسلمانان در این منطقه آن را به یکی از پر مسافرترین اماکن در رمضان تبدیل کرده است. کربلا به دلیل قرار گرفتن در میان شهرهای مذهبی، در روزهای رمضان برنامه‌های ویژه‌ای را در صحن بین‌الحرمین برگزار می‌کند. در این میان می‌توانیم به خواندن قرآن، مداحی و پذیرایی در زمان افطار اشاره کنیم.

برونئی، شهری ناشناخته برای سفر در رمضان

یکی از مناطق جذاب و زیبا برای سفر در رمضان، برونئی واقع در ساحل شمال غربی جزیره بورنئو و بر کرانه دریای جنوبی چین است. ماه رمضان در این منطقه جذابیت‌های خاص خود را دارد و معمولا غرفه‌های فروش مواد غذایی هنگام شب در آن دیده می‌شود.

علاوه بر این، هنگام سفر در ماه رمضان به این کشور، تعداد زیادی از غذاهای سنتی و غربی را نیز می‌توانید در رستوران و کافه‌های آن ببینید. در این مکان بوفه‌هایی وجود دارد که در هنگام افطار آماده سرویس‌دهی به روزه­داران هستند.

قاهره در مصر

قاهره یکی از شهرهای زیبا در جهان است که تمدن‌های باستانی مختلفی در آن با هم ترکیب شده و در نتیجه تنوع فرهنگی بالایی را در آن خواهید دید. رمضان در قاهره با آراستگی خیابان، مغازه و خانه‌ها همراه است. معمولا فانوس‌های زیبایی در زمان غروب خورشید و افطار در این شهر روشن می‌شود که نشان دهنده زمان صرف غذاست.

این چراغ‌ها در هنگام سحر و آغاز روزه‌داری خاموش خواهد شد. در ماه رمضان تمام اماکن دیدنی مصر را می‌توانید ببینید.

کوالالامپور در رمضان

 سفر به کوالالامپور در ماه رمضان

یکی از شهرهای مسلمان در مالزی کوالالامپور است که انتخاب خوبی برای سفر در ماه رمضان خواهد بود. رمضان در این شهر نیز حال­وهوای خاص خود را دارد. بسیاری از بازارهای سنتی و جشنواره‌‌های مختلف در رمضان در این منطقه برگزار می‌شوند و خوراکی‌های مخصوص را به روزه‌داران می‌فروشند.

به علاوه اگر در عید فطر به این مکان بروید، مراسم سفره باز را هم خواهید دید که در آن افراد ثروتمند، سفره‌هایی را برای ساکنین شهر پهن می‌کنند.

فاس، شهر بزرگ مراکش

یکی از شهرهای بزرگ مراکش، فاس است. شهری که دارای فرهنگ اسلامی بوده و داخل آن تعداد زیادی مسجد و کاخ‌های قدیمی قرار گرفته است. با سفر در ماه رمضان به این منطقه مشاهده خواهید کرد که این شهر حال­وهوایی کاملا مذهبی پیدا می‌کند. در زمان افطار غذاهای سنتی با تنوع بالا سرو شده و نمایشگاه و غرفه‌های مختلفی در آن دیده می‌شود.

همچنین صدای موسیقی لحظه‌ای قطع نخواهد شد. زمان افطار معمولا به وسیله شلیک یک توپ به روزه‌داران اعلام می‌شود. اگر به این شهر سفر کردید حتما طعم غذاهای محلی آن مانند سمبوسه، سلو، شباکیه، حریره و چای نعناع را بچشید.

ماله، مقصدی برای رمضان

مالدیو نیز می‌توانید مقصدی برای سفر در ماه رمضان باشد. قوانین این منطقه کمی سخت‌تر است و معمولا کسی حق خوردن و آشامیدن در این روزهای سال را ندارد و البته تمام رستوران‌ها نیز تعطیل است. پس از افطار اما همه چیز به روال قبلی برمی‌گردد.

می‌توانید از غذاهای مخصوص این منطقه به نام گولا و کولی بورکیبا بچشید و از جشنواره‌ها و جشن‌های خیابان آن دیدن کنید. در مالدیو عید فطر سه روز است.

برنامه‌ریزی برای سفر در رمضان

برنامه ریزی برای سفر در رمضان

اغلب مسلمانانی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند، تمایلی به سفر ندارند. اما اگر بنا به دلایلی قصد سفر در ماه رمضان به یکی از اماکنی که در بالا عنوان شد را داشتید، باید نیت ده روزه کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید روزه خود را به صورت کامل بگیرید.

ویژگی خوبی که سفر در رمضان دارد، خلوت بودن بسیاری از مقاصد است. همچنین می‌توانید با آداب و رسومی که در شهر و کشورهای مختلف وجود دارد نیز آشنا شوید و از غذاهای مخصوص رمضان آن بچشید. برای آنکه بتوانید سفر خوبی را به مقاصد بالا داشته باشید، بهتر است، از قبل محل اقامت خود را مشخص کنید.

سرویس رزرو هتل اسنپ فود می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. همچنین برای تهیه بلیط نیز می‌توانید رزرو خدمات اسنپ حساب کنید. آیا شما تجربه سفر در ماه رمضان به مناطق مختلف را داشته‌اید؟ در این صورت مقصد شما کجا بوده ‌است؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *