راهنمای جامع سفر به ازمیر، مروارید دریای اژه

ازمیر غربی‌ترین شهر ترکیه و سومین شهر پرجمعیت این کشور است: شهری به‌دور از شلوغی و ازدحام در آغوش دریای اژه، مملو از دامنه‌های سرسبز، چشم‌اندازهای دل‌انگیز و داستان‌های تاریخی شنیدنی. این شهر برخلاف مناطق توریستی و پرجنب‌و‌جوش ترکیه، آرامش و سکوت را به مسافران هدیه می‌دهد. اگر به‌دنبال مقصدی آرام برای استراحت در ترکیه هستید، در این راهنما اطلاعات ارزشمندی درباره ازمیر در اختیارتان می‌گذاریم.

ازمیر، شهری شاد، پرجاذبه و کم‌گردشگر

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، روی دریای اژه، در همسایگی موغلا، آیدین و مانسیا قرار گرفته و دورتادور آن را کوه‌ها و دامنه‌های سرسبز فرا گرفته‌اند. براساس کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت این شهر به ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و از همان زمان تا به امروز همواره به‌لحاظ زندگی تجاری، سیاسی و اجتماعی حائز اهمیت بوده است.

این شهر در طول تاریخ دراثر زلزله و آتش‌سوزی ویران شد و امروز تنها بخشی از معماری باستانی ارزشمند آن بر جای مانده است؛ با‌این‌حال همچنان مقصدی محبوب برای گردشگران تاریخ‌دوست شناخته می‌شود. درحال‌حاضر ساکنان این شهر به شادترین مردمان ترکیه شهرت دارند.

کشور ترکیه
منطقه اژه
مساحت ۷۳۴۰ کیلومتر مربع
زبان ترکی
آب‌وهوا مدیترانه‌ای
واحد پول لیر ترکیه

بهترین زمان سفر به ازمیر

تابستان بهترین زمان سفر به این شهر تماشایی است. با وجود تفریحاتی مثل آب‌بازی و شنا، آفتاب‌گرفتن و خوش‌گذرانی‌های شبانه، خاطره سفر در این فصل دلنشین‌تر از فصل‌های دیگر خواهد بود. اما دست مسافران برای انتخاب تاریخ سفر به ازمیر کاملا باز است. در طول سال، چندین جشنواره و رویداد بین‌المللی بزرگ در ازمیر برگزار می‌شود که می‌توانید با توجه به آنها برای سفر برنامه‌ریزی کنید.

  • جشنوارهTechnology در ۱۸ ژانویه؛
  • جشنوارهKaraburun Narcissus در ۲۶ ژانویه؛
  • جشنواره Karnavalizm در ۲۸ فوریه؛
  • جشنواره Bigfest در ۶ ژوئن؛
  • کارناوال جوانان ازمیر در ۲۵ ژوئن.

جاذبه‌های تماشایی ازمیر

در این بخش مهم‌ترین جاذبه‌های ازمیر را معرفی می‌کنیم تا در سفر به این شهر بدانید کدام بخش‌ها بیشتر ارزش بازدید دارند.

۱. برج ساعت ازمیر

این برج نمادین به درخواست وزیر اعظم مهمت سعید پاشا و به یاد بیست و پنجمین سالگرد سلطنت عبدالحمید دوم ساخته شد. ساعت این برج هدیه‌ای از امپراتور آلمان «ویلهلم دوم» بود.

۲. چشمه‌های پلکانی آب‌گرم پاموکاله

این میراث طبیعی بزرگ با استخر‌های حرارتی، حوضچه‌های پلکانی و آب‌های کریستالی گردشگران را حیرت‌زده می‌کند. عامل تشکیل این چشمه‌های آب گرم، فعالیت‌های آتش‌فشانی زیرزمینی در این منطقه باستانی است.

۳. بازار کمرالتی

بازار تاریخی کمرالتی مملو از فروشگاه‌ها و غرفه‌های خوش‌ آب‌و‌رنگ است که گشت‌و‌گذار و خرید سوغاتی از آنها چند ساعتی زمان می‌برد. اینجا روزگاری محل تجارت و واردات محصول به ازمیر بود.

۴. موزه روباز آگورا

آگورا یک موزه روباز است که بقایای شهر باستانی «Smyrna» یا همان «ازمیر» را به نمایش می‌گذارد. قدمت این منطقه به قرن چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد. درحال‌حاضر به‌دلیل حفاری و مرمت‌، بخش زیادی از این سایت به روی عموم بسته است.

۵. موزه آتاتورک

موزه آتاتورک در یک ساختمان چهار طبقه با معماری سبک نئوکلاسیک، بین سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۸۸۰ میلادی به‌دست یک تاجر فرش بنا شد. این موزه معروف در نزدیکی دریا قرار گرفته و ۳ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

۶. آلسانجاک کردون

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در ازمیر تماشای آبی دریا روی چمن‌های سبز محله کوردون است. گردشگران می‌توانند به‌راحتی با اتوبوس و مترو به کوردون بویو دسترسی پیدا کنند.

۷. سواحل و خلیج‌های ازمیر

  • خلیج Bodrum: این خلیج روی دریای کارابرون قرار دارد و به محلی محبوب برای کشتی‌های کروز و قایق‌های موتوری تبدیل شده است. ورود به ساحل بدروم رایگان است؛ اما برای تفریحات آن باید هزینه بپردازید.
  • خلیج Sazlıca: اگر دوست دارید روی دریا کمپ بزنید، روی صندلی بنشینید و آلاچیق اجاره کنید، این خلیج زیبا در فوچا منطقه‌ای آرام و چشم‌نواز برای شما است.
  • خلیجBademli و ساحلFame : منطقه دیکیلی پر از زیبایی خدادادی است و خلیج بادملی این را به همه ثابت می‌کند.

۸. کاروانسرای قیزلار آغاسی

اگر گذرتان به بازار رنگارنگ کمرالتی افتاد، حتما سری به کاروانسرای قیزلار آغاسی بزنید، معماری کم‌نظیر آن را ببینید و مشغول خرید انواع صنایع دستی و عتیقه‌جات شوید.

۹. آسانسور تاریخی ازمیر

ساختمان آسانسور ازمیر یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های این شهر است و قدمت بیش از صدساله دارد. هدف از ساخت این بنای تاریخی با معماری روم باستان، جابه‌جایی مردم از ساحل کاراتاش به بالای تپه بود. اکنون نیز به‌عنوان یک جاذبه توریستی رایگان پذیرای گردشگران است.

بهترین اقامتگاه‌های ازمیر

از هتل‌های لوکس پنج ستاره تا مسافرخانه‌های تمیز و مرتب، در تمام شهرهای ازمیر اقامتگاهی متناسب با سلیقه و بودجه سفرتان یافت می‌شود. در فصل تابستان بیشتر گردشگران مناطق فصلی ازمیر مثل چشمه ترکیه و آلاچاتی را برای اقامت ترجیح می‌دهند. مناطق مرکزی مثل بورنووا (Bornova)، آلسانکک (Alsancak) و کارسیاکا (Karsiyaka) نیز پر از هتل و اقامتگاه برای سفر در طول سال هستند. از بهترین و معروف‌ترین هتل‌های ازمیر می‌توان به این چند مورد اشاره کرد:

  • هتل پنج‌ستاره حیات ریجنسی ازمیر؛
  • هتل پنج‌ستاره ماریوت ازمیر؛
  • هتل پنج‌ستاره سوئیس اوتل بویوک افس؛
  • هتل تازه‌تأسیس کایا ازمیر ترمال اند کانونشن؛
  • هتل پنج‌ستاره رنسانس ازمیر؛
  • هتل چهارستاره هیلتون گاردن این بایراکلی ازمیر؛
  • هتل چهارستاره رامادا بای ویندهام؛
  • هتل چهارستاره گری‌مارک؛
  • هتل سه‌ستاره بوکا رزیدنس.

بهترین غذاخوری‌های ازمیر

بزرگ‌ترین شهر منطقه دریای اژه با رستوران‌ها و غذاخوری‌های باکیفیت به استقبال گردشگران می‌رود. از غذاخوری‌های سنتی دنج و سرو کباب ترکی اصیل گرفته تا رستوران‌های بین‌المللی معروف با جدیدترین طعم‌های دنیا! چه در حال پرسه‌زنی در خیابان‌های شلوغ کوناک هستید، چه در حال لذت‌بردن از جاذبه‌های ساحلی آلسانجاک، در هر قدم یک غذاخوری خوب و باکیفیت پذیرای شما است. از بهترین رستوران‌های ازمیر می‌توان به این چند مورد اشاره کرد:

  • رستورانDeniz ؛
  • رستوران Tavaci Recep Usta؛
  • رستوران Ristorante Pizzeria Venedik؛
  • رستوران Etci Ahmet؛
  • رستورانMavra ؛
  • رستوران Floryali Restoran؛
  • رستوران La Cigale؛
  • رستوران Yengeç؛
  • رستوران Ergin.

حمل‌و‌نقل عمومی در ازمیر با ازمیرکارت

برای استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی به‌غیر از تاکسی و ون می‌توانید ازمیر کارت (İzmirim) تهیه کنید. این کارت‌ها نه‌تنها برای جابه‌جایی با اتوبوس شهری، مترو، ایزبان، قایق مسافرتی، کشتی و تراموا قابل استفاده هستند، بلکه می‌توان با استفاده از آنها از تسهیلات متعلق به شهرداری مثل پارکینگ، بیسیم، تله کابین، پارک طبیعی، پیست یخ، توالت هوشمند و غیره استفاده کرد. برای خرید این کارت الکترونیکی ۳۰ لیر می‌پردازید و سپس آن را به‌صورت حضوری یا اینترنتی شارژ می‌کنید.

درحال‌حاضر متروی ازمیر با ۱۷ ایستگاه مختلف، بخش قابل توجهی از ترافیک شهری را به زیر زمین می‌کشاند. کشتی مسافربری Izdeniz نیز فرصت خوبی برای سفر مقرون‌به‌صرفه و گشت‌و‌گذار بی‌دردسر در شهر ازمیر فراهم می‌کند.

تفریحات شبانه ازمیر

ازمیر شهری سرزنده با تفریحات پرجنب‌و‌جوش شبانه است. علتش می‌تواند تعداد زیاد دانشگاه‌های این شهر و جمعیت جوان آن باشد. اگر در تابستان به ازمیر سفر کنید، مناطق توریستی مانند چشمه ترکیه (Çesme) و آلاچاتی (Alacati) یا خیابان‌های رنگارنگ بورنووا (Bornova)، آلسانکک (Alsancak) و کارشیاکا (Karsiyaka) انتخاب مناسبی برای تفریح شبانه در این شهر هستند.

بویوز، سوغاتی لذیذ ازمیر

هیچ مسافری در ازمیر برای خرید سوغاتی لنگ نمی‌ماند. اگر قصد دارید برای عزیزان خود سوغاتی تهیه کنید، بویوز، انگور، قهوه خشک، پنیر تولوم و انجیر خشک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌خواهید خوراکی سوغات ببرید، در بازار کمرالتی ازمیر دنبال مجسمه‌های کوچک از سکونتگاه‌های باستانی مثل برج ساعت، انواع زیور‌آلات، جواهرات، مجسمه‌های مخصوص ازمیر، محصولات چوبی دست‌ساز یا محصولات ابریشمی بگردید.

چطور از ایران به ازمیر برویم؟

مسافران ایرانی می‌توانند با هواپیما و خرید بلیط تهران ازمیر مستقیما در فرودگاه این شهر روی زمین بنشینند. فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس کمی دورتر از قسمت مرکزی شهر واقع شده و مسیر دسترسی آن به مرکز شهر از طریق شاتل‌های Havas، ESHOT و قطارهای IZBAN است. همچنین می‌توانید مسیر ۱۵ کیلومتری فرودگاه تا کوناک ازمیر را با تاکسی طی کنید.

کلام آخر

شهر زیبای ازمیر در کرانه سواحل غربی آناتولی مقصدی مدرن ولی تاریخی، پرجاذبه ولی آرام و مملو از تفریحات روزانه و شبانه به‌یادماندنی است. شاید اگر گردشگران استانبول و آنتالیا با جاذبه‌های دیدنی و تفریحات ازمیر آشنا بودند، نیمی از آنها به‌جای سفرهای هرساله به این مقاصد، ازمیر را برای سفر تفریحی خود انتخاب می‌کردند. امیدواریم شما نیز هنگام برنامه‌ریزی سفر بعدی، ازمیر ترکیه را گوشه ذهن داشته باشید.

شما تابه‌حال به ازمیر سفر کرده‌اید؟ اگر جاذبه و تفریحی در این شهر می‌شناسید که ارزش تجربه کردن دارد، حتما در بخش نظرات با ما و همراهان‌مان در میان بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *