در چه مواقعی می‌توان ترمز اضطراری قطار را کشید؟

آیا می‌دانید هنگام سفر با قطار در شرایطی که به‌خاطر آسیب قسمتی از قطار جان خودتان یا سایر مسافران درخطر باشد، باید چه کنید؟ باید دستگیره‌ قرمزرنگ ترمز اضطراری قطار را که در بالای در ورودی کوپه قرار دارد، بکشید. در این مقاله درباره شرایط استفاده از ترمز قطار صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ترمز اضطراری قطار چیست؟

اگر تابه‌حال با قطار سفر کرده باشید، احتمالا متوجه دستگیره‌ای قرمزرنگ در قسمت بالای کوپه شده‌اید. این دستگیره که رنگ قرمزش نشانه خطر است، ترمز اضطراری قطار نام دارد. زمانی که مسافران ترمز قطار را بکشند، کم‌کم سرعت قطار کم و پس از چند دقیقه متوقف می‌شود. البته نباید با بروز هر اتفاقی سریع ترمز قطار را بکشید؛ این وسیله کاربردی مختص شرایط خاص است. هنگام رزرو بلیط قطار و قبل از سفر درباره شرایط استفاده از ترمز قطار اطلاعات کسب کنید.

با کشیدن ترمز قطار، چه اتفاقی می‌افتد؟

فرض کنید قطار با سرعت در حال حرکت است و ناگهان ترمز اضطراری کشیده می‌شود. در این شرایط به‌دلیل کاهش شدید و ناگهانی سرعت، قطار شتاب شدیدی می‌گیرد و پس از چند دقیقه از حرکت می‌ایستد. این شتاب شدید باعث اصطکاک و آسیب زیاد به چرخ‌های قطار می‌شود و ترس و دلهره‌ای ایجاد می‌کند که ممکن است به برخی مسافران آسیب برساند. دقیقا به همین دلیل است که ترمز قطار فقط باید در شرایط اضطراری و خطرناک استفاده شود.

چه زمانی می‌توانیم از ترمز اضطراری قطار استفاده کنیم؟

تجربه خرید بلیط قطار فوری و سفر ریلی را دارید؟ سفر با قطار هم مانند هر روش حمل‌ونقل دیگر، ممکن است با چالش‌هایی مانند آسیب‌های احتمالی یا حوادث غیرقابل پیش‌بینی همراه باشد. به همین دلیل در هر کوپه ترمز اضطراری نصب شده است که مسافران می‌توانند در هنگام مشاهده آسیب به قطار از جمله حریق، آن را بکشند و دیگران را متوجه خطر کنند. با کشیدن ترمز و توقف قطار در هنگام بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی در کوپه، سریع مسافران را از کوپه بیرون می‌آورند و جلوی کشیده‌شدن آتش به سایر کوپه‌ها را می‌گیرند.

خبر خوب اینکه تمام قطارهای ایران به این سیستم ایمنی مجهزند. در صورتی که حال یکی از همسفران شما شدیدا بد شد یا خودتان و همسفران‌تان دچار مشکلی جدی شدید، اول از همه این موضوع را به مسئولان قطار اطلاع بدهید. آنها بهترین اقدام مناسب با شرایط را انجام می‌دهند و در صورت وخامت اوضاع با ایستگاه بعدی برای درخواست کمک پزشکی هماهنگ می‌کنند.

می‌بینید که حتی گاهی در شرایط خطرناک هم نیازی به کشیدن ترمز قطار نیست؟ فقط در صورتی ترمز را بکشید که مسئولین قطار در دسترس نباشند یا شرایط به‌قدری خطرناک باشد که نیاز به توقف قطار و مداخله سریع کارشناسان باشد.

چه زمانی کشیدن ترمز قطار با جریمه همراه است؟

نام این وسیله ترمز اضطراری است یعنی فقط باید در شرایطی اضطراری کشیده شود که خطری جان مسافران قطار را تهدید می‌کند. کشیدن ترمز و توقف قطار باعث تغییر در ساعت حرکت سایر قطارهای آن خط ریلی خواهد شد و هرج‌ومرج بسیاری را به دنبال خواهد داشت. در صورتی که بدون هیچ دلیل منطقی و از سر کنجکاوی یا شوخی با همسفران‌تان این ترمز قرمزرنگ را بکشید، به‌خاطر هرج‌ومرجی که ایجاد کرده‌اید، مشمول پرداخت جریمه کشیدن ترمز قطار خواهید شد.

چرا باید فقط در شرایط اضطراری از ترمز قطار استفاده کنیم؟

به مسافران توصیه می‌شود قبل از حرکت قطار شرایط استفاده از ترمز اضطراری را مطالعه کنند و سؤالات خود درباره آن را از مسئولان قطار بپرسند. گفتیم که گاهی کشیدن ترمز قطار بدون دلیل منطقی، خسارات جبران‌ناپذیری به مسافران و ناوگان ریلی وارد می‌کند. هربار کشیدن ترمز، به‌خاطر کاهش شدید سرعت، به ریل‌ها و چرخ‌های قطار آسیب زیادی وارد می‌کند. همچنین ممکن است مسافری به‌خاطر شتاب زیاد قطار در هنگام توقف، دچار ترس شدید یا آسیب ناشی از این ترس شود و اتفاقی ناگوار رخ دهد.

می‌بینید که کشیدن بی‌جای ترمز چه عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال دارد؟ اینها دلایلی‌اند که نشان می‌دهند فقط و فقط باید در شرایطی ترمز اضطراری قطار کشیده شود که مزیت آن ارزشمندتر از آسیب‌های واردشده به قطار و مسافران باشد.

نکات لازم درباره ترمز اضطراری قطار

  • اگر در سفر ریلی کودکی همراه‌تان است، مراقب شیطنت‌هایش باشید و خطر کشیدن ترمز اضطراری قطار را برایش توضیح دهید.
  • در صورتی که خودتان یا یکی از مسافران کوپه نیاز به مراقبت پزشکی خاصی دارید، حتما قبل از حرکت، این موضوع را به مسئولین قطار اطلاع بدهید.
  • هنگام نشستن در قطار شرایط استفاده از ترمز اضطراری را مطالعه کنید و فقط در صورتی از آن استفاده کنید که شرایط تهدیدکننده و اضطراری باشد.

کلام پایانی

سفر با قطار یکی از بهترین و دلچسب‌ترین روش‌های سفرکردن است. با رزرو آنلاین قطار می‌توانید به‌راحتی بلیط سفرتان را بگیرید و راهی سفری خاطره‌انگیز شوید. در طول این سفر دلچسب مراقب سلامت خودتان و همسفران‌تان باشید و فقط در شرایطی از دستگیره قرمزرنگ ترمز استفاده کنید که شرایط بسیار حاد باشد و مسئولین قطار در دسترس نباشند. کشیدن بیجا و بدون دلیل منطقیِ این ترمز هم برای خودتان را مشمول پرداخت جریمه خواهد کرد و هم آسیب‌های زیادی به خط ریل و خود قطار وارد می‌کند. امیدواریم سفری آرام و بدون هیچ حادثه‌ای داشته باشید.

شما بگویید

تابه‌حال در سفر ریلی مجبور به کشیدن ترمز قطار شده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *