بیمه مازاد شخص ثالث چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟

تمام رانندگان وسایل نقلیه باید بیمه شخص ثالث داشته باشند اما خدمات این بیمه محدود است و سقف تعهدات مالی دارد. به‌واسطه همین محدودیت، گاهی در برخی از تصادفات، امکان دریافت کامل یا چشم‌گیر هزینه‌های به‌بارآمده از شرکت بیمه وجود ندارد. با بیمه مازاد شخص ثالث سقف تعهدات بیمه بیشتر می‌شود و در بسیاری از حوادث و تصادفات می‌توانید مدیریت امور مالی را راحت‌تر به‌دست بگیرید. اما بیمه مازاد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه، برایتان از تمام اطلاعات لازم درباره این بیمه تکمیلی می‌گوییم.

آشنایی با بیمه مازاد شخص ثالث

منظور از بیمه شخص ثالث را می‌دانید؟ در هر تصادف، پای چند شخص به‌ میان است: شخص اول که همان راننده خاطی است، شخص دوم شرکت بیمه‌ای است که هزینه‌های رخداد را می‌پردازد و از شخص اول حمایت مالی می‌کند و شخص ثالث که دچار خسارت‌های مالی یا جانی می‌شود. با بیمه شخص ثالث می‌توانید از پس پرداخت هزینه‌های مختلف در تصادفات برآیید.

بیمه شخص ثالث حد و سقفی دارد که اگر هزینه‌های تصادف و حوادث از آن بیشتر باشند، دیگر پرداختی از سوی بیمه‌گر یا همان شرکت ارائه‌دهنده خدمات بیمه برای مبالغ خارج از سقف تعهدات شرکت انجام نمی‌شود. اینجا است که بیمه مازاد شخص ثالث وارد می‌شود و به شما کمک می‌کند که هزینه‌های ناشی از خسارت را مدیریت کنید.

بیمه مازاد شخص ثالث پوششی تکمیلی و اضافی است که با وجود آن می‌توانید هزینه‌های مالی و جانی بیشتری در یک تصادف و حادثه رانندگی را بپردازید. این بیمه مانند خود بیمه شخص ثالث اجباری نیست اما با داشتن آن، فرصت خوبی برای مدیریت هزینه خسارت‌ها نصیبتان می‌شود.

با خرید چنین بیمه‌ای، هزینه‌هایی که بیمه‌گر در تصادف می‌پردازد، بیشتر از سقف پوشش‌دهی بیمه شخص ثالث می‌شود. در نتیجه، نیازی نیست که دست‌به‌جیب شوید و هزینه‌‌های هنگفتی بابت مدیریت خسارت‌های مالی و جانی بپردازید.

پوشش‌دهی بیمه مازاد

بنا به قوانین اسلامی و راهنمایی‌ورانندگی، دیه برای جبران خسارت‌های مالی و جانی در تصادفات غیرعمد پرداخت می‌شود. پوشش‌های بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های مالی معادل با درصدی از دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام هستند. بیمه مازاد شخص ثالث هم پوششی بیمه‌ای است که تفاوت میان مبلغ دیه و بیمه شخص ثالث را تأمین می‌کند. با این بیمه می‌توانید هزینه‌هایی را از خسارات مالی و جانی حوادث رانندگی تأمین کنید که دیگر تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار نمی‌گیرند.

مدت اعتبار بیمه مازاد شخص ثالث

بیمه مازاد بیمه و پوششی تکمیلی از بیمه شخص ثالث است و می‌توانید مدت‌زمان آن را در زمان خرید بیمه شخص ثالث تعیین کنید. مدت اعتبار چنین بیمه‌ای به‌طور سالانه یا ماهانه تعیین می‌شود.

با خرید بیمه شخص ثالث، این بیمه تکمیلی روی بیمه‌نامه اعمال و خریداری می‌شود. بنا به قوانین شرکت‌های مختلف، مدت‌زمان اعتبار بیمه‌های ارائه‌شده از سوی آنها یا کوتاه‌مدت و چندماهه است یا سالانه. در بیشتر موارد، قراردادها یکساله‌اند.

بنا به شرایط فروش و تعرفه هر شرکت بیمه می‌توانید اقدام به خرید بیمه مازاد و شخص ثالث کنید. شرکت‌های گوناگونی در این زمینه فعال‌اند. با استعلام‌گیری قیمت‌ها و آگاهی از شرایط، راه مقایسه و خرید بهتر برایتان باز می‌شود.

ویژگی‌های بیمه مازاد

شاید به‌خاطر اجباری‌نبودن بیمه مازاد شخص ثالث تمایلی به خرید آن نداشته باشید اما بدانید که این روزها با بالارفتن شمار تصادفات و افزایش هزینه‌های تعمیر و درمان، خرید پوشش‌های کاربردی بیمه دوراندیشانه و مفیدند. از ویژگی‌های بیمه مازاد که در تصمیم‌گیری برای خرید به کمکتان می‌آیند، باید به این موارد اشاره کنیم:

  • حق بیمه مازاد بیشتر از شخص ثالث است اما از آنجا که می‌تواند هزینه‌های بالاتری را در تصادف‌ها پوشش بدهد، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. در واقع، با صرف اندکی هزینه بیشتر، در حوادث پیش‌بینی‌نشده و تصادف‌ها، نیازی به دست‌به‌جیب‌شدن پیدا نمی‌کنید و از نظر مالی به نفعتان می‌شود.
  • برای خرید بیمه مازاد شخص ثالث می‌توانید هر رقمی بیشتر از حالت پایه را انتخاب کنید و لازم نیست که حتما سقف تعهدات را در نظر بگیرید.
  • بیمه مازاد دارای مشخصات مخصوص به خود و قراردادی است که به ثبت می‌رسد و حالتی الحاقی و اضافی ندارد.
  • سقف بیمه مازاد برابر با نصف دیه کامل انسان در ماه حرام همان سال است.
  • شرایط بیمه مازاد قبل از خرید بیمه در مفاد بیمه‌نامه به‌ثبت می‌رسد.

قیمت بیمه شخص مازاد شخص ثالث

نرخ و تعرفه بیمه مازاد تحت تأثیر عوامل مختلفی است و سالانه تغییر می‌کند. از جمله عوامل اثرگذار در این زمینه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوع خودرو؛
  • سال تولید خودرو؛
  • مدل و کاربری وسیله نقلیه.

به‌طور کلی، در بیشتر موارد هزینه بیمه مازاد شخص ثالث معادل با ۲۰ تا ۵۰درصد هزینه بیمه شخص ثالث است. برای اینکه از نرخ دقیق سر دربیاورید، باید قیمت را از پلتفرم‌های معتبری مثل اسنپ استعلام بگیرید. با مقایسه تعرفه شرکت‌های گوناگون در خرید به نتیجه بهتری خواهید رسید. بهتر است که بنا به کاربری و ارزش وسیله نقلیه‌تان درباره خرید بیمه مازاد تصمیم‌گیری کنید.

تفاوت بیمه مازاد و الحاقیه چیست؟

الحاقیه به تغییراتی می‌گویند که بعد از خرید بیمه در بیمه‌نامه قید و ایجاد می‌شود. بیمه مازاد از قبل خریده می‌شود و بیمه‌ای اضافی است که اطلاعات و قرارداد آن به‌طور جداگانه مشخص است.

به‌عبارت دقیق‌تر، با خرید بیمه مازاد در زمان عقد قرارداد بیمه شخص ثالث می‌توانید پوشش‌های بیمه و سقف تعهدات را بالا ببرید. الحاقیه بعدها و برای ایجاد اصلاحات و تغییرات در بیمه‌نامه‌ها قید می‌شود. باید بدانید که این دو یکسان نیستند و هریک خدمات و مفاهیمی جداگانه در صنعت بیمه‌اند.

بیمه مازاد شخص ثالث؛ انتخابی آگاهانه برای مدیریت حوادث

با خرید بیمه شخص ثالث می‌توانید از پس پرداخت هزینه‌های مالی و جانی سنگینی برآیید که در تصادفات گوناگون با بیمه شخص ثالث پوشش داده نمی‌شوند. صرف کمی هزینه و خرید بیمه مازاد، خیالتان را بابت رانندگی و امنیت مالی‌تان در حوادث راحت می‌کند.

این روزها، شرکت‌های متنوعی خدمات بیمه ارائه می‌کنند. با بررسی و مقایسه آنها با یکدیگر می‌توانید مورد مناسب را بخرید. مراجعه به بسترهای آنلاین مثل اسنپ که امکان استعلام‌گیری را به‌راحتی فراهم می‌کنند هم از ایده‌های بهینه برای خریدی مطلوب و دل‌چسب است.

بیمه به شما کمک می‌کند که با صرف کمی هزینه با چاشنی دوراندیشی در زمان وقوع تصادف و حوادث رانندگی از پرداخت هزینه‌های بسیار سنگینِ این روزها در امان بمانید. هرچند که بیمه مازاد اجباری نیست اما ایده‌ای آگاهانه و مطلوب است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *