طرز تهیه دلمه برگ مو + ترفند‌های سرآشپز

دلمه برگ مو از جمله دلمه‌های بسیار خوشمزه محسوب می‌شود که برای تهیه آن، باید کمی زمان بیشتری نسبت به دیگر غذا‌ها اختصاص دهید.

با این‌ همه دنبال‌کردن طرز تهیه دلمه برگ مو، کمک می‌کند تا با مهارت بیشتری این غذای خوش طعم را آماده کرده و اطرافیان خود را به میل کردن آن، دعوت کنید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم برای دلمه برگ مو

برای درست‌کردن دلمه برگ مو، مهم‌ترین چیز در اختیار داشتن خود برگ‌های مو است. برگ‌های درخت مو فصلی هستند و البته شما می‌توانید از فرم فریزری آن‌ها نیز استفاده کنید.

برای تهیه دلمه برگ مو، ابتدا، مواد اولیه به شرح زیر را آماده کنید:

مواد اولیه

میزان لازم

برگ مو

۲۵۰ گرم

برنج

۱ پیمانه

سبزی دلمه (گشنیز، ترخون و پیازچه)

۲ پیمانه

لپه

۱ پیمانه

گوشت قیمه‌ای

نیم کیلوگرم

رب گوجه‌فرنگی

۳ قاشق غذاخوری

ماست ترش

۳ پیمانه

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به مقدار کافی

مراحل تهیه دلمه برگ مو

مراحل درست‌کردن دلمه برگ مو، به شرح زیر هستند:

  • مرحله‌ی اول: پیش از هر چیزی در طرز تهیه دلمه برگ مو، باید قیمه بدون اضافه‌کردن لیمو عمانی را تهیه کنید. دقت داشته باشید که گوشت به‌خوبی پخته شده و لپه نیز دیگر سفت نباشد.
  • مرحله‌ی دوم: قیمه را در یک ظرف مناسب ریخته و آماده بگذارید. حالا برنج را در آب در حال جوش ریخته و پس از دقایقی آبکش کنید. (درست مانند مراحلی که برای آبکش کردن برنج در نظر می‌گیرید.)
  • مرحله‌ی سوم: این برنج آبکش شده را به قیمه اضافه کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: سبزی‌ها را شسته و خرد کرده و به همراه ماست به قیمه و برنج بیفزایید.
  • مرحله‌ی پنجم: حالا کمی ادویه به این مواد بزنید تا طعم مناسبی به خود بگیرند.
  • مرحله‌ی ششم: مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کرده و آماده بگذارید.
  • مرحله‌ی هفتم: کف یک قابلمه، مناسب با حجم مواد، کمی روغن ریخته و چندین عدد برگ مو را در آن بچینید به شکلی که کاملا کف قابلمه پر شود.
  • مرحله‌ی هشتم: برگ‌های مو که از قبل باید شسته و خشک شده باشند، را یک‌به‌یک برداشته و به مقدار کافی از مایه دلمه در بخش میانی هر یک ریخته و بادقت بپیچید. پیچیدن دلمه برگ مو، باید به شکلی باشد که مواد دلمه از داخل آن بیرون نریزد. پس از پیچیدن هر یک از دلمه‌ها، با دقت آن را داخل قابلمه به طور مرتب و منظم قرار دهید به شکلی که کل سطح قابلمه پر شود.
  • مرحله‌ی نهم: پس از پر شدن یک لایه از قابلمه، لایه دوم را شروع کرده و به همین شکل دلمه‌ها را پیچیده و کنار و روی هم قرار دهید.
  • مرحله‌ی دهم: با تمام شدن دلمه‌ها، یک درب قابلمه یا چیزی شبیه به آن، روی آخرین لایه دلمه بگذارید تا در زمان پخت، مانع وا رفتن دلمه‌ها شود.
  • مرحله‌ی یازدهم: حالا مقدار کمی آب جوش، به اندازه نصف لیوان به آرامی روی دلمه‌ها ریخته و درب قابلمه را بگذارید. قابلمه دلمه را روی حرارت ملایم شعله گاز قرار داده و اجازه دهید برای مدت یک ساعت و نیم پخته و کاملا آماده شود.

به پایان طرز تهیه دلمه برگ مو رسیدیم و دلمه‌های خوشمزه آماده سرو کردن هستند.

نکات مهم برای درست‌کردن دلمه برگ مو

برای این که بتوانید طرز تهیه دلمه برگ مو را بدون هیچ مشکلی پیش برده و طعم و فرم دلمه‌ها، کاملا مناسب باشند؛ این نکات را در نظر داشته باشید:

  1. بهتر است از ماست ترش مزه در تهیه دلمه استفاده کنید.
  2. سبزی‌های تازه، طعم بهتری به این غذا داده و در مقایسه با سبزی خشک، ترجیح داده می‌شوند.
  3. در انتخاب برگ‌های مو دقت کنید. برگ‌های پاره یا بسیار ضخیم، به‌هیچ‌وجه مناسب تهیه دلمه نخواهند بود.
  4. اگر در پیچیدن دلمه مهارت ندارید، می‌توانید از دستگاه‌های خانگی دلمه پیچ استفاده کرده و خیلی زود همه دلمه‌ها را آماده کنید.
  5. اضافه‌کردن مقداری کره به قابلمه دلمه یا مالیدن کره ذوب شده با قلمو به هر یک از دلمه‌ها، باعث خواهد شد تا طعم و عطر فوق‌العاده‌ای بگیرند.

سفارش اینترنتی دلمه برگ مو

اگر هوس دلمه برگ مو کرده و می‌خواهید خیلی زود یک وعده غذایی عالی از آن را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از سوپرمارکت آنلاین اسنپ، مواد لازم برای تهیه این این غذای خوشمزه را از بهترین سوپرمارکت‌های اطراف سفارش داده و تحویل بگیرید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *