حقوق بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

بازنشستگی

حقوق بازنشستگی بیمه، همان پولی است که به‌صورت ماهیانه و تا پایان عمر به افرادی که آن را برای خود فعال کرده‌اند، پرداخت می‌شود. این بیمه دارای شرایط خاصی بوده و نحوه محاسبه آن بر اساس قوانین اعلام شده، انجام می‌شود. در این مطلب توضیحات کاملی در مورد نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی عنوان شده است.

حقوق بازنشستگی چیست؟

در دوران جوانی و ورود به جامعه، همه به دنبال پیداکردن شغلی مناسب می‌گردند. شغلی که بتواند با درآمد کافی، رفاه را برای فرد به همراه داشته باشد. با رسیدن به سنین میان‌سالی و پس از آن عملا دیگر کارکردن برای همه افراد امکان‌پذیر نیست، اما هزینه‌هایی که در زندگی با آن‌ها روبه‌روست گاهی بیشتر هم می‌شود. اینجاست که حقوق بازنشستگی بیشتر از قبل موردتوجه قرار می‌گیرد. این حقوق مربوط به افرادی است که فعالیت و شغل خود را ازدست‌داده و دیگر قادر به کارکردن نیستند. در قانون تامین اجتماعی بند ۱۵ و ماده ۲ توضیحی برای این حقوق عنوان شده است:

” بازنشستگی، عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به کار، به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون. “

شرایطی که در بیمه بازنشستگی مؤثرند

شرایط لازم برای بیمه بازنشستگی

بر اساس این قانون، اگر فرد بیمه شده در زمان مشخصی دست از کار بکشد، می‌تواند حقوقی را بر اساس میزان فعالیت خود از بیمه دریافت کند. شرایطی که بیمه بازنشستگی عنوان کرده متفاوت بود و مقدار پرداختی آن در شرایط مختلف متفاوت است:

  • شرایط سنی فرد بازنشسته
  • میزان سال‌های پرداختی بیمه
  • جنسیت فرد بازنشسته
  • سختی کار فرد بازنشسته

شرایط سنی برای دریافت حقوق بازنشستگی

بیمه بازنشستگی

طبق قوانینی که بر اساس ماده ۷۶ تامین اجتماعی عنوان شده، اگر بیمه شده، تا ۲۰ سال حق بیمه خود را پرداخت کرده باشد، می‌تواند حقوقی را دریافت کند. اما چندین تبصره برای آن عنوان شده است:

  • حتی اگر فردی از نظر سنی به بازنشستگی نرسیده باشد، اگر به مدت ۳۰ سال حق بیمه خود را پرداخت کرده باشد، می‌تواند حقوقی را به‌صورت مستمری دریافت کند.
  • اگر فردی در دسته مشاغل سخت قرار گرفته و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد یا به‌صورت مستمر در حدود ۲۵ سال به کار‌های سخت مشغول باشد. حتی اگر شرایط سنی لازم برای بیمه بازنشستگی را نداشته باشد، باز هم می‌تواند حقوقی را دریافت کند.
  • خانم‎‌هایی که در شغل‎‌های سخت مشغول هستند، با ۲۰ سال نیز می‌توانند حقوق بازنشستگی را دریافت کنند.
  • زنانی که کارگر بوده و حقوق قانون کار را دارند با ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه می‌توانند در ۴۲ سالگی بازنشسته شوند.
  • خانم‌هایی که ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده باشند، می‌توانند در ۴۵ سالگی بازنشسته شوند.
  • خانم‌هایی که ۵۵ سال داشته باشند، می‌توانند با پرداخت ۱۰ سال حق بیمه بازنشسته شوند. البته این افراد حقوق ۳۰ روزه را دریافت نخواهند کرد.

با کمتر از ۲۰ سال بازنشسته شوید!!!

افرادی که کمتر از ۲۰ سال بازنشستگی دارند، می‌توانند تحت شرایطی از خدمات بیمه بازنشستگی استفاده کنند:

  • برای مردان در سن ۶۰ و برای زنان در سن ۵۵ سال امکان دریافت حق بیمه بین ۱۰ تا ۱۹ سال نیز وجود دارد.
  • مبلغی که به این افراد تعلق می‌گیرد، بر اساس همان تعداد ماه‌هایی است که حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند.
  • پرداختی‌های کمتر از ۱۰ سال می‌توانند بقیه سال‌ها را با هزینه‌ای اضافه‌تر بخرند.

محاسبه میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

تعیین میزان حقوق بازنشستگی

زمانی که فردی به مرحله بازنشستگی برسد، باید برای دریافت حقوق ماهیانه یا همان مستمری، اقدامات لازم را انجام دهد. اما چگونه حقوق ماهانه یک فرد بازنشسته تعیین می‌شود؟

در قانون تامین اجتماعی ماده ۷۷، قوانینی برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی اعلام شده است. براین‌اساس فرمول زیر می‌تواند تعیین‌کننده، حقوق ماهیانه این افراد باشد.

دستمزد بیمه‌گزار * سنوات پرداخت حق بیمه * ۳۰/۱ = حقوق ماهیانه فرد بازنشسته

به عبارت ساده‌تر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی باید دستمزدی که فرد بیمه شده در طی سال‌های فعالیت خود دریافت می‌کرد را در تعداد سال‌هایی که حق بیمه خود را پرداخت کرده، ضرب و در نهایت آن‌ها را به سی تقسیم کنیم تا مبلغ حقوق ماهیانه فرد به دست آید.

 

 

میزان افزایش حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی ۱۴۰۲

میزان افزایش حقوق بازنشستگی

در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد به حقوق تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه شد. در واقع حداقل حقوق بازنشستگاه در این سال برابر با ۶.۳۰۰.۰۰۰ تومان در ماه است و کمتر از این مقدار نباید دریافت کنند.

سخن پایانی

پرداخت حق بیمه ماهانه برای استفاده از امکانات پس از بازنشستگی همانند یک سرمایه‌گذاری برای شماست. طی این فرایند شرکت بیمه وظیفه دارد که دستمزدی را به‌صورت ماهانه به شما پرداخت کند، تا بتوانید مایحتاج روزانه زندگی خود را تامین کنید. اگر می‌خواهید از امکانات بیمه بازنشستگی بهره‌مند شوید، می‌توانید روی سرویس بیمه اسنپ حساب کنید. همچنین در صورت تمایل تجربیات خود را در زمینه این بیمه با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *