بیمه عمر تامین اجتماعی چیست؟

بیمه عمر تامین اجتماعی

معمولا تمام افرادی که بیمه تامین اجتماعی دارند، تا زمانی که بیمه را به‌صورت ماهیانه پرداخت کرده و به سن مشخصی برسند، می‌توانند با تقاضای بازنشستگی، حقوقی را به‌صورت مادام‌العمر دریافت کند. در واقع این اصلی‌ترین مزیتی است که باعث می‌شود، افراد خودشان را بیمه کنند. البته اگر فردی در محیط کاری مشغول باشد، بیمه او واریز خواهد شد، چرا که یکی از اصلی‌ترین شروط استخدام کارمندان است. همچنین بیمه‌شدگان، پس از بازنشستگی می‌توانند از خدماتی مانند مستمری و خدمات درمانی بهره‌مند شوند. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی نوع جدیدی از بیمه تامین اجتماعی و تفاوت آن با انواع عادی بپردازیم.

بیمه عمر چیست؟

نوعی از بیمه است که به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری در زندگی شما به‌حساب می‌آید. با این بیمه که مزایای آن در بلندمدت به شما خواهد رسید، باید حق بیمه ماهیانه‌ای پرداخت شود. با این روش پولی که پرداخت کرده‌اید در یک صندوق پس‌انداز ذخیره شده و پس از گذشت مدت زمانی مشخص حدودا ۵ سال، می‌توانید اصل پول و همچنین سودی که در این مدت به آن اضافه شده را دریافت کنید. هرچه تعداد سال‌هایی که شما حق بیمه را پرداخت کرده‌اید، بالاتر باشد، مبلغ نهایی که دریافت می‌کنید نیز بیشتر خواهد بود.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی نیز نوعی از بیمه مربوط به هزینه‌های درمانی است. البته این میزان مبلغ، تنها تا سقف مشخصی است که شرکت بیمه مشخص می‌کند. این بیمه هم به‌صورت اجباری است که توسط کارفرما‌ها برای کارمندان در نظر گرفته می‌شود و هم اختیاری که خود فرد می‌تواند آن را فعال کند. در بیمه تامین اجتماعی اجباری، شما تنها ۷ درصد از مبلغ بیمه را از حقوقتان پرداخت خواهید کرد. اما در مدل اختیاری تمام مبلغ توسط شما پرداخت می‌شود. این پرداخت تا ۳۰ سال فعال بوده و هزینه‌های درمانی شما پرداخت خواهد شد.

 

مقایسه بیمه عمر و بیمه عمر تامین اجتماعی

مقایسه بیمه عمر و بیمه عمر تامین اجتماعی

اکنون با این دو نوع بیمه آشنا شدید، اما بهتر است به چند مورد از تفاوت‌های آن نیز در این قسمت اشاره کنیم:

  1. اولین تفاوت در مورد ماهیت آنهاست. بیمه تامین اجتماعی نوعی سرمایه‌گذاری برای درمان بوده؛ اما بیمه عمر نوعی سرمایه‌گذاری اقتصادی است.
  2. مبلغی که در بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، بر نمی‌گردد. اما در بیمه عمر پس از ۵ سال، می‌توانید مبلغ پرداخت شده را به همراه سودی که بیمه در نظر گرفته دریافت کنید.
  3. در بیمه عمر مبلغی که بیمه شده پرداخت می‌کند، توسط خود او تعیین شده؛ اما تامین اجتماعی، حق بیمه را از قبل مشخص کرده است.
  4. بیمه عمر را خود بیمه شده باید پرداخت کند، اما بیمه تامین اجتماعی در صورت شاغل بودن فرد توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.

بیمه عمر تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برای شما

بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی برای آن که بتواند کلیه نیاز‌های بیمه‌شدگان را به‌صورت یک پکیج کامل در اختیار مشتریان خود قرار دهد، بیمه‌ای را تحت عنوان بیمه عمر به میان آورده است. در واقع ماهیت این بیمه با همه بیمه‌های عمر یکی است، اما یک تفاوت اصلی داشته و آن هم امکان استفاده از آن تنها برای افرادی است که بازنشسته، مستمری‌بگیر یا همسر و افرادی که تحت تکفل هستند.

در واقع این بیمه را می‌توانیم نوعی کمک‌هزینه برای کسانی بدانیم که بازنشسته شده‌اند یا افرادی که مستمری دریافت شده، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد.

بیمه تامین اجتماعی به‌تنهایی مربوط به خدمات درمانی آنهاست اما زمانی که با بیمه عمر همراه شود، پس از بازنشستگی فرد می‌تواند یک منبع درآمد باشد.

مزایای استفاده از بیمه عمر مخصوص تامین اجتماعی

  • هر فردی که بیمه تکمیلی داشته باشد، می‌تواند از بیمه عمر نیز بهره‌مند شود.
  • این بیمه را می‌توانید بازخرید کنید.
  • این بیمه اجازه استفاده از خدمات درمانی و بیمه عمر به طور هم‌زمان را به شما می‌دهد.
  • در بیمه عمر نیازی به پرداخت مالیات نخواهید داشت.
  • با استفاده از بیمه عمر این شرکت می‌توانید وام دریافت کنید.
  • حق بیمه عمر بسیار اندک است.

چگونه بیمه عمر مخصوص تامین اجتماعی را بخریم؟

اگر بازنشسته یا مستمری‌بگیر (۳ ماه از اولین مستمری گذشته باشد) هستید، باید درخواست خود را ثبت کنید. مراحل زیر نحوه خرید این بیمه را به شما نشان خواهد داد:

  1. به دفاتر کانون بازنشستگی در محل زندگی خود مراجعه کنید.
  2. ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

تنها با این دو مرحله بیمه عمر را برای خود فعال کرده‌اید. اکنون دیگر وظیفه‌ای گردن شما نخواهد بود. هر ماه به‌صورت خودکار مبلغ بیمه عمر و تکمیلی از حسابتان کسر می‌شود.

تفاوت بیمه عمر تامین اجتماعی و بیمه تامین اجتماعی در چیست؟

تفاوت بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

سؤالی که در اینجا به ذهن می‌رسد، تفاوت بیمه تامین اجتماعی ساده و بیمه عمر این شرکت و نوع امکانات آنهاست. در واقع زمانی که شما بیمه تامین اجتماعی را فعال می‌کنید، تنها می‌توانید از خدمات درمانی آن استفاده کنید. پس از رسیدن به سن بازنشستگی نیز مستمری به شما تعلق خواهد گرفت و این مبلغ پس از فوت دیگر قطع خواهد شد.

در مقابل بیمه عمر ارائه شده توسط تامین اجتماعی نوعی سرمایه‌گذاری است. شما با دریافت این نوع بیمه، یک سرمایه اصلی را برای دوران بازنشستگی خود ایجاد کرده‌اید. علاوه بر این مزایایی که پس از خرید این بیمه به شما ارائه می‌شود بیشتر خواهد بود. اما بیمه عمر را تنها پس از بازنشستگی می‌توانید استفاده کنید.

چرا بیمه عمرتامین اجتماعی

این بیمه مزایایی دارد که باعث شده افراد زیادی به‌جای شرکت‌های دیگر به سراغ آن بیایند. در ادامه چند نمونه از این موارد را برای شما عنوان خواهیم کرد:

  1. مبلغ حق بیمه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید، در تمام مدتی که بیمه برایتان فعال است، توسط خود شما انتخاب خواهد شد.
  2. به همراه حق بیمه‌ای که پرداخت کرده‌اید، سودی نیز به شما تعلق می‌گیرد.
  3. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید، پس‌انداز خود را دریافت کنید.
  4. از همان ابتدای فعال‌کردن بیمه، سود تضمینی و مشارکتی به شما پرداخت خواهد شد.
  5. پوشش فوت این بیمه نسبت به دیگر شرکت‌ها بالاتر بوده و تا ۳۰ برابر حق بیمه است.
  6. مدت بیمه‌نامه بر اساس نظر خود شما انتخاب خواهد شد.

سخن پایانی

بیمه تامین اجتماعی را می‌توانیم یکی از اصلی‌ترین بیمه‌ها در ایران بدانیم. تقریبا بیشتر از ۴۵ میلیون نفر تحت این پوشش بوده و از خدمات آن استفاده می‌کنند. بیمه عمر تامین اجتماعی یکی از خدمات این شرکت است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت این بیمه از سرویس بیمه اسنپ استفاده کنید. همچنین اگر تجربه‌ای از بیمه عمر دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *