جاهای دیدنی آستارا؛ سفری دلنشین به یکی از زیباترین شهرهای بندری ایران

آستارا یکی از زیباترین شهرهای بندری شمال کشور است. در سفر به آستارا فرصت بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی بی‌نظیری را به دست خواهید آورد. در این مقاله معروف‌ترین جاهای دیدنی آستارا را به شما معرفی می‌کنیم. اگر قصد دارید به شمال کشور سفر کنید، این مقاله را از دست ندهید.

۱. گردنه حیران

گردنه حیران جایی است که احتمالا زیاد نامش را شنیده‌اید، اما آیا می‌دانید که این جاذبه دقیقا کجا واقع شده است؟ اگر از سمت شهرهای غربی ایران روانه شمال کشور شوید، باید از جاده گردنه حیران عبور کنید. در واقع این گردنه معروف جاده ۴۰کیلومتری پرپیچ‌وخمی است که حدفاصل تونل خروجی اردبیل تا آستارا قرار دارد. عبور از این جاده زیبا که با کوه و دره‌های سرسبز احاطه شده است، حال‌وهوای دلچسبی دارد. در حین عبور از گردنه حیران فرصت دیدن دام‌های در حال چرا و کندوهای عسل را نیز به دست می‌آورید.

۲. ساحل صدف

دریا بخشی جدانشدنی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی شهرهای شمالی کشور است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که در هر فرصتی از راه‌های دور و نزدیک روانه شمال می‌شویم، دیدن دریای زیبا و چشم‌نواز خزر است. اولین چیزی که در ساحل صدف آستارا نظرتان را جلب خواهد کرد، تمیزی فوق‌العاده آب دریاست. این ویژگی را در کمتر شهری خواهید دید. پس اگر به آستارا سفر کردید، رفتن به ساحل صدف را فراموش نکنید. در این ساحل بکر و زیبا هم می‌توانید چادر بزنید و هم امکان اجاره پلاژ برایتان فراهم است. حضور همیشگی غریق‌نجات و فضای بازی کودکان از جمله ویژگی‌های مهم این ساحل زیبا محسوب می‌شوند.

۳. تالاب استیل

با دیدن عکس‌های این تالاب زیبا و درخت‌هایی که ریشه در آب دارند، شگفت‌زده خواهید شد. ریشه‌داربودن درختان در آب تالاب باعث می‌شود با هر موج آب، درختان هم تکان بخورند و با موج هماهنگ شوند. شگفت‌انگیز بودن این جاذبه به درختان متحرک آن ختم نمی‌شود، در پشت تالاب هم جنگلی سبز و چشم‌نواز و کوه‌هایی سربه‌فلک‌کشیده به زیبایی هر چه تمام خودنمایی می‌کند. اگر می‌خواهید طبیعتی زیبا، بکر و چشم‌نواز را نظاره‌گر باشید، حتما در سفر به شمال سری هم به تالاب استیل آستارا بزنید. برای رسیدن به تالاب استیل باید از سمت تالش و رشت راهی آستارا شوید و پس از رسیدن به این شهر بندری، هفت کلومتر دیگر برانید تا به تالاب زیبای این شهر برسید.

۴. پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو

پارک‌های جنگلی شمال زبانزد خاص و عام‌اند. اگر راهی آستارا هستید، بازدید از جنگل بی‌بی‌یانلو را هم در برنامه سفرتان بگنجانید. این جنگل سرسبز و زیبا در ۵کیلومتری جاده آستارا به اردبیل قرار دارد. بافت گیاهی این پارک شامل درختان توسکا، راش، بلوط، افرا، فندق و گردوست و چیزی که زیبایی این درختان بلند و سرسبز را تکمیل می‌کند، رودی است که در بستر سنگی جنگل روان است. می‌توانید در این پارک جنگلی کمپ کنید و از تماشای این همه زیبایی لذت ببرید.

۵. روستای کوته‌کومه

کوته‌کومه نام روستایی زیبا در استان گیلان و شهر آستاراست. قطعا با شنیدن جاذبه‌های این روستای کوچک شگفت‌زده خواهید شد. یکی از این جاذبه‌های پرطرف‌دار کوته‌کومه آبگرمی مجهز به سه دوش و یک حوضچه است. هیچ چیز مانند این آبگرم خستگی سفر را از تن‌تان بیرون نخواهد کرد. جالب است بدانید که بلندترین آبشار شمالی کشور یعنی آبشار لاتون نیز در روستای کوته‌کومه قرار دارد. برای رسیدن به این روستای باصفا باید اول به شهر لوندویل برسید و بعد راهی روستا شوید. ازآنجایی‌که بسیاری از افراد با دید تصاویر روستای کوته‌کومه و آبشار لاتون هوس سفر به این منطقه می‌کنند، اگر در فصل سفر راهی کوته‌کومه شوید با دیدن انبوهی از گردشگران داخلی و خارجی شگفت‌زده خواهید شد.

۶. قلعه اسپیناس

قلعه اسپیناس یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی آستاراست که بین آبشار لاتون و تالاب استیل قرار گرفته است. این قلعه باشکوه هر کوهنوردی را وسوسه می‌کند تا در ارتفاعات جنگلی پیش رود و لذت رسیدن به قلعه را بچشد. نکته جالب‌توجه درباره این قلعه پوشش گیاهی آن است که در هر فصلی چشم‌انداز خیره‌کننده متفاوتی را ارائه می‌کند. اگر به کوهنوردی و جاذبه‌های طبیعی هیجان‌انگیز علاقه دارید، حتما در سفر به آستارا باید قلعه اسپیناس را از نزدیک ببینید.

۷. حیات‌وحش آستارا

منطقه حفاظت‌‍شده حیات‌وحش آستارا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر بندری است. این منطقه زیستگاه حیواناتی مانند گوزن، فوک، سمور و مرال و پرندگانی مانند عقاب، قرقاول، قو، پرستو، درنا و انواع اردک محسوب می‌شود. برای رفتن به این جاذبه دیدنی باید راهی شهر لوندویل شوید. با این تفاسیر رفتن به لوندویل یک تیر است و چند نشان؛ علاوه بر بازدید از حیات وحش آستارا، فرصت دیدن آبشار لاتون و روستای کوته‌کومه را نیز به دست خواهید آورد.

۸. سورتمه حیران

لذت بازدید از جاذبه‌های تفریحی مهیج یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر به آستاراست. اگر اهل تفریحات هیجان‌انگیز هستید، در سفر به آستارا حتما باید سوار سورتمه حیران شوید و دقایقی وجودتان را لبریز از هیجان کنید. جالب است بدانید که سورتمه حیران با بیش از ۱۵۰۰ متر طول، بلندترین سورتمه ریلی کشور محسوب می‌شود. این جاذبه تفریحی معروف در دهکده توریستی واقع در گردنه حیران واقع شده است.

۹. رود آستاراچای

رود معروف آستاراچای یکی از زبباترین جاذبه‌های طبیعی شهر بندری آستاراست که مرز بین ایران و آذربایجان نیز محسوب می‌شود. این رود زیبا پر از انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سفید و آزاد است. اگر دوست دارید ساعاتی از سفرتان به این شهر بندری زیبا را در مکانی بکر، چشم‌نواز و سرشار از عناصر زیبایی ببینید، به رود آستاراچای سر بزنید.

۱۰. بازار ساحلی آستارا

سرزدن به بازارهای معروف هر شهر و خریدکردن در این بازارها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است. می‌خواهید با دیدن کالاهای لوکس ترک و روس شگفت‌زده شوید؟ به بازار ساحلی آستارا بروید. این بازار شامل ۲۰۰۰ فروشگاه کوچک است که هرآنچه برای خرید نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهند. جالب است بدانید که کالاهای عرضه‌شده اصل در فروشگاه‌های بازار ساحلی قیمت‌های بسیار مناسب و ارزانی دارند. پس به هیچ‌وجه نباید فرصت خرید از این جاذبه معروف را از دست بدهید. نزدیک‌بودن بازار به ساحل یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

۱۱. بهشت کاکتوس‌ها

هوشنگ نوروزی نام هنرمند خوش‌ذوقی است که بهشت کاکتوس‌ها را در سال ۱۳۵۶ تأسیس کرد. جالب است بدانید که نوروزی دارای مدرک کارشناسی باغبانی از دانشگاه برلین آلمان است که در تمام این سال‌ها ۲۲۰۰ گونه کاکتوس را پیوند زده و پرورش داده است. اگر می‌خواهید کهن‌سال‌ترین کاکتوس خاورمیانه (با بیش از ۵۵سال سن) و هزاران گونه متفاوت کاکتوس را یک‌جا ببینید، بازدید از مجموعه بهشت کاکتوس‌ها را در برنامه آستاراگردی بگنجانید.

۱۲. روستای گیلده

می‌خواهید لذت سفر به زیباترین روستای گیلان را تجربه کنید؟ راهی روستای گیلده آستارا شوید. اگر به قصد دورشدن از هیاهوی شهر راهی شمال کشور شده‌اید، طبیعت بکر و زیبای روستای گیلده همان چیزی است که برای دریافت آرامش و بهبود روحیه به آن نیاز دارید. از طبیعت زیبای روستا که بگذریم، باید به نکته‌ای جذاب اشاره کنیم و آن امکان صعود به قلعه معروف اسپیناس و گردنه حیران از این روستای زیبا و سرسبز است.

کلام پایانی

جاذبه‌های معرفی‌شده در این مقاله فقط بخشی از جاهای دیدنی شهر بندری آستارا هستند. با سفر به این شهر بندری و رزرو هتل در این شهر زیبا علاوه بر جاذبه‌هایی که معرفی کردیم، فرصت بازدید از جاهایی مانند قلعه شیندان، پارک ساحلی شریعتی، باغ ملی آستارا، قلعه تک آغاج، دبیرستان حکیم نظامی آستارا و تله‌کابین حیران در اختیارتان قرار خواهد گرفت. وقت را غنیمت بشمرید و از بازدید این جاذبه‌های بکر و دیدنی لذت ببرید.

تجربه سفر به کدام جاذبه را دارید؟ به‌نظر شما زیباترین جاذبه آستارا کدام است؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *