طرز تهیه نان شیرمال خانگی نرم و پف‌دار

طرز تهیه نان شیرمال خانگی ساده و خوشمزه

اصولا بیشتر خانم‌های کدبانو علاقه خاصی به درست‌کردن انواع و اقسام نان و شیرینی‌جات دارند. برای مثال دوست دارند خودشان کیک و شیرینی بپزند و برای صبحانه و عصرانه نان شیرمال آماده کنند. شاید بتوان کیک و شیرینی را با درصدی از خطا هم میل نمود، اما اگر بافت مطلوب نان حاصل نیاید، قضیه کمی فرق می‌کند. به همین دلیل تصمیم داریم تا طرز تهیه نون شیرمال خانگی و دلچسب را با ذکر تمام نکات مهم آن با شما به اشتراک بگذاریم؛ بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

«همین الان نان تازه سفارش دهید»

مواد لازم جهت تهیه نان‌های شیرمال فوق‌العاده خوشمزه

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال خانگی

همان‌طور که می‌دانید برای تهیه هر نوع نان شیرینی، تقریبا از مواد ثابتی استفاده می‌شود. دیگر مواد اولیه نیز باتوجه‌به نوع نان و همچنین مغزدار یا بدون مغز بودن آن، قدری با یکدیگر متفاوت است. برخی از افراد نیز از مراحل زمان‌بر و شاید سخت مربوط به آماده‌سازی خمیر نان صرف‌نظر کرده و از خمیر آماده یا چونه خمیر نانوایی بهره می‌برند.

در واقع کوچک‌ترین تغییری در نوع مواد اولیه یا مدت‌زمان صرف‌شده برای آماده‌سازی هرکدام از آن‌ها، مزه نهایی نان را تغییر داده که آن هم به سلیقه شما بستگی دارد. درهرصورت برای تهیه این نان سنتی و خوشمزه برای ۶ نفر، به مواد زیر با نسبت‌های بیان‌شده نیازمند هستیم:

مواد لازم مقدار موردنیاز
آرد ۶ پیمانه
شکر یک پیمانه
شیر ۲ پیمانه
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
خمیرمایه آماده یک قاشق غذاخوری
سرکه سفید یک قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ ۲ عدد
زعفران یک قاشق مرباخوری
کنجد (سیاه‌وسفید) ۳ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر و وانیل هرکدام یک قاشق مرباخوری
نمک یک قاشق مرباخوری

مراحل درست‌کردن نان شیرمال خانگی و خوشمزه

مراحل گام‌به‌گام تهیه نون شیرمال خانگی

برای آماده‌سازی این نان محبوب با طعمی فوق‌العاده خوشمزه و شیرین، مراحل زیر را با صبر و دقت دنبال کنید:

  • مرحله‌ی اول: ابتدا کاسه‌ای مناسب را انتخاب کرده و شیر و شکر را در آن بریزید. سپس خمیرمایه را اضافه کرده و مواد را به‌خوبی با هم ترکیب کنید. حال برای استراحت دادن به مواد، درب ظرف را گذاشته و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را کنار بگذارید.
  • مرحله‌ی دوم: اکنون تخم‌مرغ‌ها را جداگانه بشکنید تا در صورت خراب بودن یا ماندگی یکی از آن‌ها، همه تخم‌مرغ‌ها خراب نشوند. دقت داشته باشید که از سفیده و زرده تخم‌مرغ قرار است در مراحل جداگانه استفاده کنید؛ بنابراین هم‌اکنون سفیده تخم‌مرغ را آن‌قدر هم بزنید تا از لختگی درآید.
  • مرحله‌ی سوم: حال بایستی وانیل و بکینگ پودر را به سفیده افزوده و پس از کمی هم زدن، قدری شکر و یک قاشق مرباخوری نمک را نیز به آن اضافه کنید. صبور باشید و مواد را به‌خوبی با هم ترکیب کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: اکنون که زمان کافی برای عمل آمدن مایه خمیر صرف شده است، ابتدا آن را کمی هم زده و سپس مخلوط سفیده تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. حال بایستی آن‌قدر مواد را هم بزنید تا در نهایت، ترکیبی با بافت نرم و یکدست حاصل آید.
  • مرحله‌ی پنجم: برای تهیه نون شیرمال، یکی از حساس‌ترین مراحل الک کردن آرد است. بدین ترتیب که باید آرد را نه فقط یکبار بلکه تا ۳ بار الک کنید. سپس آن را طی چند مرحله و کم‌کم به مخلوط پیشین افزوده و به ترکیب کردن مواد با هم اصرار بورزید. در واقع اضافه‌کردن آرد باید تا زمانی ادامه یابد که وقتی دست خود را به درون مایه موردنظر فرو بردید، خمیر خیلی به دست نچسبد.

نون شیرمال، غذایی سالم برای صبحانه و عصرانه

  • مرحله‌ی ششم: حال در این مرحله از طرز تهیه نان خوشمزه شیرمال، بایستی از نیروی دستانتان بهره ببرید. به‌طوری‌که ترکیب خمیر آن‌قدر باید ورز داده شود تا دست آخر، به آن بافت مطلوبی که باید به آن تبدیل شود، دست پیدا کنید.
  • مرحله‌ی هفتم: اکنون تخته کار یا هر سطحی که برای ورز دادن خمیر در نظر دارید را به‌خوبی آردپاشی کرده و در ادامه خمیر را روی آن برای ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ماساژ دهید. شاید این سخت‌ترین مرحله باشد اما صبور باشید و بدانید حاصل کار نهایی، بسیار به این ورز دادن‌ها بستگی دارد.
  • مرحله‌ی هشتم: حال خمیر را دوباره در ظرف قرار داده و از نو، درپوش آن را بگذارید تا باز هم برای مدتی استراحت کند. این مدت‌زمان، چیزی حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه خواهد بود. پس از این مدت، خواهید دید که حجم خمیر افزایش‌یافته و ظاهر مطلوب حاصل شده است.
  • مرحله‌ی نهم: در این مرحله بایستی خمیر را به چند بخش تقسیم کرده و هر قسمت را یکی‌یکی با وردنه مسطح کنید. دقت داشته باشید که نباید خمیر را خیلی پهن کنید و در واقع ضخامت یک تا ۳ سانتی‌متر کفایت می‌کند. علاوه‌برآن می‌توانید هر قسمت را به فرم دلخواه خود درآورید.
  • مرحله‌ی دهم: در این مرحله از طرز تهیه نان شیرمال خانگی، بایستی ترکیب موردنیاز برای تزئین کردن نون شیرمال را مهیا کنید. بدین منظور ابتدا زعفران را با مقداری آب جوش دم کرده و سپس چند عدد یخ درونش بیندازید. در ادامه صبر کنید تا با حرارت ملایم، زعفران دم‌کرده به غلظت مناسب برسد.
  • مرحله‌ی یازدهم: حال باید همان تعداد زرده تخم‌مرغی را که در ابتدای مراحل درست‌کردن نان کنار گذاشته بودید، هم زده تا از لختگی درآید. سپس زعفران دم‌کرده، گلاب و قدری سرکه سفید را به آن افزوده و دوباره به ترکیب کردن مواد با هم بپردازید.
  • مرحله‌ی دوازدهم: اکنون تنها می‌بایست برس مخصوص آشپزی را به مواد آغشته کرده و روی خمیر‌های فرم گرفته بکشید. سپس مقداری کنجد را برداشته و به‌صورت پراکنده و منظم روی سطح بالایی خمیر‌ها بپاشید. حال، فر را روشن کرده و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در ادامه صبر کنید تا فر به‌خوبی گرم شود.
  • مرحله‌ی سیزدهم: در مرحله‌ی آخر از طرز تهیه این نان خانگی و خوشمزه، سینی فر را چرب کرده یا از کاغذ روغنی در کف آن استفاده کنید. سپس تکه‌های خمیر را در آن قرار داده و در صورت تمایل، باز هم ظاهر آن‌ها را به سلیقه خود مدل دهید. دست آخر، باتوجه‌به سایز و ضخامتی که برای تکه‌های نان در نظر گرفته‌اید، پس از گذشت ۱۵ الی ۲۵ دقیقه نان شیرین شما حاضر می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان شیرمال خانگی

راز‌های خوشمزه شدن نان‌های شیرمال

طرز تهیه هر نوع نانی، به تبحر و تجربه نیاز داشته و احتمال بسیار کمی وجود دارد که همان بار اول به نتیجه دلخواه خود برسید. هرچند، دانستن یکسری از نکات به‌عنوان فوت کوزه‌گری عمل کرده و می‌تواند در این امر شما را بسیار یاری نماید تا دست‌کم، از همان بار اول، نان شیرین و خوشمزه‌ای مهیا کنید. بدین منظور، در بخش زیر نکاتی برای کمک بیشتر به شما در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ بنابراین از آن‌ها غافل نشوید:

  • اگر از بوی زهم تخم‌مرغ به‌عنوان تزئین نان بیزار هستید، می‌توانید از ترکیب کره آب‌شده و کنجد بهره ببرید.
  • در مراحل تهیه نان، الک کردن آرد سفید را فراموش نکرده و در ورز دادن خمیر نان، ابدا کوتاهی نکنید.
  • اگر در منزل فر ندارید، می‌توانید از شعله‌پخش‌کن و قابلمه‌ای که در کف آن کاغذ روغنی قرار داده شده است بهره ببرید. فقط یادتان باشد حرارت را ملایم تنظیم کرده و از دم‌کنی نیز استفاده کنید.
  • برای نرم‌تر شدن بافت نان، یک ظرف کوچک را از آب پرکرده و همراه با سینی فر و خمیر‌ها، درون فر قرار دهید.
  • اگر از نان‌های مغزدار خوشتان می‌آید، می‌توانید به رسپی گفته‌شده، کشمش و گردوی خرد شده را نیز اضافه کرده و آن‌ها را یا در شکم نان قرار دهید یا اینکه به‌صورت پراکنده در بافت آن پخش کنید.
  • اگر قصد نگهداری طولانی‌مدت از نون شیرمال را دارید، می‌توانید مانند روال معمول نگهداری از سایر نان‌ها عمل کرده و آن‌ها را با کیسه فریزر درون یخچال فریزر قرار دهید.

نون شیرمال، میان وعده‌ای عالی و انرژی‌زا!

فارغ از نان‌های خوشمزه‌ای که هر روز آن‌ها را میل می‌کنیم، نرمی و شیرینی نان‌های شیرمال چیزی است که بیشتر مواقع نمی‌توان از آن گذشت؛ بنابراین هم‌اکنون که با طرز تهیه این نان خوشمزه و دوست‌داشتنی آشنا شده‌اید، از سرویس سوپرمارکت اسنپ برای تهیه اقلام و مواد موردنیاز آماده‌سازی آن بهره برده و یک میان وعده کاملا سالم را مهیا کنید.

البته درصورتی‌که علاقه‌ای به‌صرف زمان و انرژی بسیار، برای تهیه این نان دلپذیر و مطبوع را ندارید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، چرا که سرویس غذای اسنپ در کنار شما بوده و با اشتیاق فراوان آماده خدمتگزاری است. بدین ترتیب تنها با یک تماس، انواع نان‌های شیرمال خوش‌فرم و خوشمزه، در کسری از ثانیه در دستان شما خواهند بود.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *