۱۴ غذای شیرازی که طعم خاص‌شان شگفت‌زده‌تان می‌کند!

شیراز یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شهرهای ایران و البته جهان است. قدمت تاریخی، آثار باستانی، آب‌وهوای خوش آن در بهار و امتیازات فراوان دیگرش باعث شده که در فهرست شهرهای محبوب ایرانی‌ها و گردشگران خارجی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. غذاهای خوش‌عطر و طعم شهر هم یکی دیگر از نقاط قوت و مشهورش هستند. برای سفارش آنلاین غذا شهر شیراز با غذاهای خوشمزه‌اش انتخاب‌های زیادی پیش رویتان می‌گذارد. در این مقاله می‌خواهیم از غذاهای خوشمزه شیرازی برایتان بیشتر بگوییم.

۱. شکرپلو

شکرپلو از غذاهایی است که طعم متفاوتی دارند و شیرینی‌شان زیر زبان می‌آید. اگر اهل خوردن غذاهایی مانند آلبالوپلو باشید و از پلوهای ترکیبی خوشتان بیاید، احتمالاً شکرپلو را هم می‌پسندید. در این غذا از خلال پرتقال یا نارنگی، بادام، پسته و شکر استفاده می‌شود. شیرازی‌ها شکرپلو را دوست دارند و زیاد استفاده می‌کنند. از این غذا برای نذری‌دادن هم زیاد استفاده می‌شود. ماه رمضان که فرامی‌رسد، شیرازی‌ها آستین‌ها را بالا می‌زنند و شکرپلو را برای نذری می‌پزند.

۲. رب‌پلو

غذاهای شیرازی معمولاً پر از مواد مختلف و مخلفات گوناگون‌اند. بااین‌حال، گزینه‌هایی مانند رب پلو هم درمیانشان وجود دارد. رب پلو غذای ساده‌ای است و با برنج، رب انار، گردو و کشمش آماده می‌شود. در این غذا از شکر و پیاز هم استفاده می‌کنند و گزینه‌ای جذاب برای کسانی است که از گوشت خوششان نمی‌آید. این غذای ساده طعم خوب و متنوعی دارد. رب پلو ساده آماده می‌شود و قلق خاصی برای پخت‌وپز ندارد. آنچه باعث تمایز و جذابیتش می‌شود، ترکیب جدید و خاصی است که در موادش دارد.

۳. دوپیازه آلو

این غذا از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خوراک‌های شیرازی است. دوپیازه آلو هم مانند رب‌پلو ساده و سریع آماده می‌شود. منظور از آلو در آن هم سیب‌زمینی است. با کمی سیب‌زمینی آب‌پز، پیاز، گوجه‌فرنگی و رب گوجه می‌توانید این غذا را سریعاً آماده کنید. این غذا مناسب اوقاتی است که مواد غذایی زیادی در منزل ندارید و از آن مهم‌تر، وقتی برای آشپزی در خدمت‌تان نیست.

۴. کلم‌پلو شیرازی

این غذا از معروف‌ترین گزینه‌هایی است که با صحبت از آشپزی شیرازی به ذهن‌ها می‌رسد. کلم‌پلوی شیرازی‌ها با کلم قمری، پیاز، برنج، گوشت چرخ‌کرده، ادویه و سبزیجات معطر آماده می‌شود. منظور از سبزیجات معطر هم تره، ریحان و شوید است. البته ترخون را هم فراموش نکنید. کلم‌پلو غذای خوش‌عطری است و طعم آن را معمولاً بیشتر افراد دوست دارند. شیرازی‌های باسلیقه این غذای خوشمزه را طوری می‌پزند که حتی اگر از کلم قمری خوشتان نیاید هم عاشقش می‌شوید.

۵. قنبرپلو

درمیان غذاهای مجلسی شیراز، نام قنبرپلو هم شنیده می‌شود. اگر خواهان سفارش آنلاین غذای شیرازی هستید یا می‌خواهید آن را در یکی از رستوران‌های شهر در سفرتان امتحان کنید، حواستان به این مورد هم باشد. ترکیب همیشه پیروز رب انار، گردو و پیاز با کشمش در قنبرپلو هم غوغا می‌کند. کوفته‌های کوچک گوشت چرخ‌کرده و شیره خرما یا انگور هم از اجزای دیگر ترکیب خوشایند این غذای شیرازی‌اند. شیرازی‌ها این غذا را در کنار سالاد شیرازی نوش‌جان می‌کنند و البته ماست محلی.

۶. قورمه به

شیراز غذاهای خوشمزه زیاد دارد. قورمه به هم یکی از آن‌ها است. دقت کنید که این غذا هم طعم شیرینی دارد. وجود به و اندکی شکر در ترکیبش باعث می‌شود که طعم شیرینی در آن غالب باشد. البته اگر از این موضوع خوشتان نیاید، به‌راحتی می‌توانید اندازه به یا شکر را کمتر کنید. در خورش قورمه به از گوشت، پیاز، زعفران و ادویه‌هایی مانند زردچوبه هم استفاده می‌شود. این خورش خوش‌بو و عطر گزینه جذابی برای واردکردن تنوع به برنامه غذایی هفتگی‌تان هم هست. اگر مدام به‌دنبال پاسخی برای این پرسش هستید که فردا ناهار چه بپزم، حتماً نگاهی به قورمه به داشته باشید.

۷. کوفته هلو

اشتباه نکنید؛ در این غذا خبری از هلو نیست، اما به‌خاطر شکلی که دارد و حالتی شبیه به هلو پیدا می‌کند به آن چنین نامی داده‌اند. در کوفته هلو از گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، هویج، پیاز، تخم‌مرغ و ادویه استفاده می‌شود. برای سس این کوفته هم شیرازی‌ها به‌سراغ رب گوجه‌فرنگی، هویج و سبزی‌های معطر می‌روند. درون کوفته هلو را با مواد متنوع و براساس سلیقه پر می‌کنند. برای مثال، برخی در وسط آن، کشمش، زرشک، گردو و پیاز می‌گذارند. اینکه داخل کوفته با چه مواد پر شود، تاحد زیادی سلیقه‌ای است. بااین‌حال، مواد گفته‌شده ترکیبات هماهنگ و خوشمزه‌ای هستند. اگر هم دلتان نخواهد، خیلی ساده می‌توانید چیزی داخل کوفته نگذارید؛ انتخاب با شماست.

۸. آش ماست

شهرهای مختلف ایران آشی به نام ماست را می‌پزند و روانه سفره‌های مهمانی، نذری و… می‌کنند. روش طبخ و جزئیات کار در هر شهر و استانی با دیگری کمی فرق می‌کند. شیرازی‌ها آش ماست را با برنج، لپه، گوشت، پیاز، ماست و سبزی‌های خوش‌عطر می‌پزند. منظور از سبزی‌های خوش‌عطر هم شوید و ترخون است. بعد از اینکه این آش خوشمزه با هنرنمایی ماست در نقش طعم‌دهنده خوشایند آماده می‌شود، آن را با پیاز داغ میل می‌کنند.

۹. هویج پلو

شیرازی‌ها اراده خاصی به غذاهای شیرین دارند. هویج‌پلو هم از پلوهای ترکیبی شیرینی است که با برنج، شکر، زعفران، دارچین و البته هویج آماده می‌شود. در این پلوی شیرازی هم گوشت‌ چرخ‌کرده وجود دارد و نمک و فلفل. برای تزیین غذا هم از موادی مانند خلال بادام و پسته استفاده می‌کنند. هویج‌پلو هم با سالاد شیرازی و ماست محلی حسابی می‌چسبد.

۱۰. لوبیاپلو شیرازی

با لوبیاپلو که آشنایی دارید، اما باید بدانید که وقتی واژه شیرازی را در دنباله خود یدک می‌کشد با غذایی متفاوت روبه‌رو خواهید شد. شیرازی‌ها از لوبیای چشم‌بلبلی برای پخت این غذا استفاده می‌کنند و در آن، گوشت یا مرغ، شوید، سبزیجات و دارچین می‌ریزند. در واقع، با میل‌کردن این لوبیاپلو متوجه می‌شوید که این غذا با نسخه عمومی‌اش کاملاً متفاوت است.

۱۱. شیرازی پلو

شیرازی پلو هم غذای جذاب دیگری است که در سفرتان به شیراز باید امتحان کنید. برای طبخ این غذا از برنج، مرغ، بادمجان و ماست استفاده می‌شود. زرشک و زعفران و ادویه‌های خوشمزه هم در شیرازی پلو به‌کار می‌روند. برای تزیین و سِرو این غذا از خلال پسته و زرشک هم استفاده می‌شود. خلال پرتقال یا نارنگی هم در آن می‌ریزند و شیرازی پلوی خوش‌رنگ و طعم را بر سر سفره‌ها می‌آورند.

۱۲. یخنی نخود

این غذا همان آبگوشتی است که می‌شناسیم. برای آماده‌کردن یخنی نخود از گوشت و نخود در کنار سیب‌زمینی و پیاز استفاده می‌شود. فلفل و زردچوبه هم که طعم‌دهنده‌های مهم یخنی نخود هستند. اگر راهی شیراز شدید، سعی کنید که یخنی را امتحان کنید. نان تازه، سبزی یا ترشی‌ هم در کنار این خوراک خوشمزه، بسیار لذیذ و جذاب می‌شوند.

۱۳. دمپختک

شیرازی‌ها مخترع طیف وسیعی از پلوهای ترکیبی خوشمزه‌اند. دمپختک هم در شهرهای مختلف پخته می‌شود، اما اصالتی شیرازی دارد. البته دقت کنید که دمپختک شیرازی‌ها کمی متفاوت از مواردی است که در بیشتر شهرها پخته می‌شود. در این غذا از برنج، عدس، هویج، کلم پیچ، ادویه و سبزی استفاده می‌شود. تره، جعفری، شوید، ریحان و ترخون از سبزی‌های موجود در دمپختک شیرازی هستند. دمپختک بیشتر در فصل‌های سرد سال طرفدار دارد و با سالاد شیرازی و ترشی حسابی می‌چسبد. کسانی که به‌دنبال امتحان‌کردن غذاهای شیرازی بدون گوشت هستند هم از این مورد استقبال می‌کنند.

۱۴. کوفته سبزی شیرازی

شیرازی‌ها در طبخ انواع کوفته هم دستان توانایی دارند. کوفته سبزی این شهر معروف است و طعم بسیار خوبی دارد. در این غذا از گوشت چرخ‌کرده، نخود، پیاز و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود. تیم سبزیجات این کوفته را ترخون، گشنیز، شوید و مرزه تشکیل می‌دهند. تره هم به این‌ها اضافه می‌شود و طعم خوبی به غذا می‌دهد. کوفته سبزی بزرگ است و به‌عبارت دقیق‌تر، آن را به‌ شکل گلوله‌های بزرگ درمی‌آورند. این غذای شیرازی را در سفرتان به شهر پررمزوراز شیراز امتحان کنید. اگر هم قصد سفر به این شهر را ندارید، اشکالی ندارد، طرز پخت را یاد بگیرید و آن را در منزل و شهر خودتان بپزید و نوش‌جان کنید.

در آخر

شیرازی‌ها بسیار خلاق‌اند و غذاهای متنوع و خوشمز‌ه‌‌ای می‌پزند. طعم و مزه دستپخت‌هایشان معمولاً بسیار عالی است. ترکیبی که در غذاهای این مردم به‌کار گرفته می‌شود هم بسیار متنوع و خلاقانه‌اند. اگر به شیراز سفر کردید، سعی کنید که با غذاهای سنتی‌شان بیشتر آشنا شوید و از آن‌ها امتحان کنید.

تابه‌حال، کدام‌یک از گزینه‌های این فهرست را امتحان کرده‌اید؟ دوست دارید که طعم کدام‌یک را بچشید؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *