بهترین غذاهای ساری، شهر غذاهای خوش رنگ‌و‌لعاب و خوش‌مزه

هنگام سفارش آنلاین غذا شهر ساری با وجود این‌همه غذای خوش‌ آب‌و‌رنگ و لذیذش، کارتان را حسابی سخت می‌کند اما فقط کافی است گوشتان با نام معروف‌ترین غذاهای این شهر آشنا باشد و محتویات هرکدام را بدانید. در این مقاله لذیذترین غذاهای ساروی را معرفی می‌کنیم تا اگر گذرتان به این شهر افتاد، بدانید طعم کدام غذاهای محلی و سنتی این شهر را بچشید.

۱. خورش غلیظ و ملس آلو

در سفر به ساری از هرکسی نام بهترین غذاهای این شهر را بپرسید، مطمئن باشید اسم خورش آلو جزو اولین‌ جواب‌هایی است که می‌دهد. این خورش لذیذ با گوشت گوسفندی، پیاز، زعفران، خلال بادام، گلاب، نمک و فلفل طبخ می‌شود و زمانی که روی سفره می‌آید، حسابی غلیظ و جاافتاده است. برای طبخ این خورش گوشت و پیاز را با آب آن‌قدر بپزید تا کاملا جا بیفتد؛ سپس آلو و باقی مواد اولیه را اضافه کنید.

اگر غذاهای شیرین موردپسند ذائقه‌تان باشد، می‌توانید اواخر پخت خورش، کمی شکر به ترکیبات این غذا اضافه کنید و از ملسی دلچسب آن لذت ببرید.

۲. خورش آلو اسفناج با رنگ و طعم کم‌نظیر

اگر به‌خاطر طعم اسفناج از آن فرار می‌کنید، خورش آلو اسفناج لذیذترین گزینه برای مصرف این سبزی و تأمین آهن موردنیاز بدن است. گوشت گوسفندی عطر حیرت‌انگیزی به این خورش می‌دهد و اگر کنار برنج کته سرو شود، طعمی به‌یادماندنی دارد. برای طبخ این خورش لذیذ، گوشت را با پیاز تفت دهید و در آب بپزید، اسفناج تفت‌خورده را اضافه کنید و وقتی خورش به قوام دلخواه رسید، آلو بخارا، رب انار و ادویه‌جات را بیفزایید. ترش یا ملس بودن این خورش شمالی کاملا سلیقه‌ای است و می‌توان آن را با کم‌و‌زیاد‌کردن آلو و رب انار تنظیم کرد.

۳. خورش شیشه ناز، لذیذترین غذای محلی ساری

ظاهرش کمی غلط‌انداز است و شبیه میرزاقاسمی رشتی به نظر می‌رسد، مخصوصا با نیمروی تخم‌مرغی که روی ظرف سرو این غذا می‌گذارند! اما مزه‌اش زمین تا آسمان فرق می‌کند. این غذای ساروی با گوشت چرخ‌کرده و پیاز و ادویه‌جات به‌همراه مقداری انار، کنجد و گردو درست می‌شود. مزه ترش و شیرین این غذا به‌خاطر افزودن مقداری آب انار ترش و شکر است. البته افزودن شکر به این غذا کاملا اختیاری است. این غذا را در منوی اکثر رستوران‌های ساری می‌بینید.

۴. خورش اسپناساک، از لذیذترین غذاهای محلی ساری

اکثر غذاهای شمالی علاوه‌بر رنگ‌و‌لعاب خوشایند و طعم دوست‌داشتنی، خواص پرشمار دارند و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. اسپناساک یکی از مفید‌ترین غذاهای شمالی در خطه ساری است که به خواص پرشمار برای بیماری‌های مربوط به استخوان شهرت دارد. این غذای پلویی در نگاه اول شبیه قرمه‌سبزی و خورش کرفس به نظر می‌رسد اما اسفناج، گوشت قرمز یا تخم‌مرغ، پیاز، برگ سیر، نعناع، هویج و ادویه‌های مختلف ترکیبات اصلی آن را تشکیل می‌دهند. اهالی ساری اگر بخواهند این غذا را روی سفره مهمانی بیاورند، علاوه‌بر تخم‌مرغ داخل غذا، یک نیمروی کامل به‌عنوان تزیین روی ظرف سرو می‌گذارند.

۵. ترش سماق، غذای لذیذ و سنتی ساری

اگر اهل غذاهای ترش‌طعم باشید، شک نکنید خوردن ترش سماق خاطره‌ای به‌یادماندنی از سفر به ساری در ذهنتان رقم می‌زند. این غذا در سراسر مازندران طبخ می‌شود؛ اما اصالتا مربوط به خطه ساری است و در ردیف غذاهای پرخاصیت این ناحیه قرار می‌گیرد. در ترکیبات این غذا لوبیا قرمز، سینه مرغ، غوره و آبغوره، سیر، پیاز، سبزی و مقدار متناسبی سماق وجود دارد. نه آن‌قدر کم که غذا ترش نشود، نه آن‌قدر زیاد که ترش سماق تلخ و غیرقابل‌خوردن شود. شما می‌توانید طبق ذائقه خود این خورش محلی ساری را با انواع گوشت سفید طبخ و نوش جان کنید.

۶. کدو بره، غذای رژیمی و مقوی ساری

اگرچه پرچرب بودن غذا یکی از ویژگی‌های اصلی آشپزی شمالی است، همه غذاهای شمالی پرچرب نیستند. نمونه‌اش کدو بره یا کچلیک بره که یک غذای رژیمی و از غذاهای محلی شهر ساری است. این غذا طبخ راحتی دارد، سریع آماده می‌شود و عمده طرفدارانش کسانی هستند که رژیم غذایی لاغری دارند. برای طبخ کدو بره در خانه ابتدا مقداری کدو سبز، پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سیر و تخم‌مرغ تهیه کنید. سیب‌زمینی نگینی را در سرخ کرده و کدو، گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ هم‌زده را به آن بیفزایید. بعد از چند دقیقه غذای آماده را در ظرف سرو بریزید و نوش جان کنید.

۷. کئی پلا، غذای سنتی و پرطرفدار

کدو حلوایی در شهرهای شمال کشور صرفا دسر نیست. مازندرانی‌ها غذایی با آن درست می‌کنند که هنگام خوردنش، اگر مراقب نباشید، انگشت‌تان را قورت می‌دهید. کئی پلا یا همان کدو پلوی مازندرانی یک غذای فوق‌العاده محبوب و پرخاصیت با طعمی متفاوت است. برای طبخ این پلوی مخلوط به مقداری کدو حلوایی، پیاز، سیر، دارچین، فیله مرغ و ادویه‌ نیاز دارید. فیله مرغ و کدو را مکعبی برش بزنید و هرکدام را جداگانه با پیاز نگینی و ادویه تفت دهید. این موارد را لای برنج آبکشی‌ بچینید و بگذارید به‌مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بپزد تا به‌خوبی دم بکشد.

۸. مالابیج، غذای دریایی مازندرانی

دو شهر ساری و رشت چندین غذای مشترک دارند و یکی از آنها مالابیج است. در ترکیبات این غذای خوش‌ عطروطعم ماهی سفید، گلپر، نمک، فلفل، سبزیجات محلی معطر و مغز گردو وجود دارد و چیزی شبیه به ماهی شکم‌پر رشتی است. برای طبخ آن، باید شکم ماهی را بعد از تخلیه کامل، با مواد ذکرشده پر کرد و روی آتش پخت. اینکه مالابیج را روی آتش زغال یا داخل فر می‌پزید به شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید طعم شمالی آن را امتحان کنید، فر و مایکروویو را کنار بگذارید و این ماهی لذیذ را روی آتش زغال طبخ کنید.

۹. آش بشته واش با طعم زیره

هنر آشپزی در ساری محدود به خورش‌های لذیذ و پرخاصیت نیست. اینجا آش‌های محلی هم طعم متفاوت و خاطره‌انگیز دارند. آش بشته واش یک نمونه آش محلی اصیل شهر ساری است که با زیره سبز، عدس، اسفناج، پیاز، سیر و انواع مختلف طبخ می‌شود. زیره طعم قالب این آش را تشکیل می‌دهد و اسفناج رنگش را روشن می‌کند. برای درست‌کردن این آش در خانه، اسفناج خردشده را به عدس پخته اضافه کنید، ادویه بزنید و بعد از ۲ ساعت پخت مداوم، در مرحله سرو به آن مقدار زیادی زیره اضافه کنید. عطروبوی این آش لذیذ به‌سادگی فراموش نمی‌شود.

۱۰. کئی انار شهر ساری، معجون ویتامین سی

آشپزان شمالی به هزار شکل خلاقانه از انار استفاده می‌کنند؛ نمونه‌اش کئی انار محبوب که غذای اصیل شهر ساری است و در نقاط مختلف مازندران طرفدار دارد. این غذای پرخاصیت سرشار از پتاسیم و ویتامین سی است و نیاز بدن به این مواد مغذی را تأمین می‌کند. برای پخت این غذا به لوبیا چیتی، انار دان‌شده، کدو حلوایی، سیر، عدس، گردو و ادویه نیاز دارید. کافی است حبوبات را نیم‌پز و کدو حلوایی خردشده را به آن اضافه کنید. بعد از پخت کدو، مواد را با گوشت‌کوب بکوبید تا له شود. در آخر، گردو، انار، سیر و پیاز را در ظرف دیگری تفت دهید و همراه با ادویه به مواد له‌شده اضافه کنید.

کلام آخر

برای امتحان‌کردن غذاهای مخصوص ساری لازم نیست حتما به این شهر سفر کنید. این غذاها در منوی بعضی رستوران‌ها موجود و قابل‌سفارش هستند. اگر مشتاق امتحان کردن طعم‌های تازه هستید، غذاهای محلی و متنوع خطه ساری با بیشتر ذائقه‌ها سازگارند و خاطره خوشایندی از تجربه غذاهای شمالی در ذهن‌تان رقم می‌زنند.

شما تابه‌حال کدام‌یک از غذاهای محلی ساری را نوش جان کرده‌اید؟ کدام را بیشتر دوست دارید و در خانه طبخ می‌کنید یا سفارش می‌دهید؟ مشتاق شنیدن نظرات ارزشمندتان هستیم.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *