سالامی چیست؟ طرز تهیه کالباس سالامی

سالامی چیست

اگر از علاقه‌مندان به فست‌فود و انواع سوسیس و کالباس باشید، حتما تابه‌حال نام کالباس سالامی را شنیده‌اید اما شاید دقیقا ندانید که سالامی چیست. سالامی یکی از پرطرف‎دارترین گوشت‌های فراوری‌شده است. کالباس سالامی انواع مختلفی دارد و ممکن است ترکیبی از گوشت گاو، گوساله، بره یا هر نوع گوشت دیگر باشد. این کالباس معروف که معمولا طعم شورمانندی دارد و با مخلوط گوشت، نمک و ادویه‌های مختلف درست می‌شود در تهیه انواع مختلف پیتزا هم به‌کار می‌رود. هرآنچه لازم است درباره سالامی بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما همراه باشید.

کالباس سالامی چیست؟

کالباس سالامی نوعی گوشت فراوری‌شده محبوب است که معمولا با ترکیب گوشت خوک و انواع چاشنی‌ها و ادویه‌ها درست می‌شود. البته در کشوهای مسلمان مانند ایران برای درست‌کردن این نوع کالباس از گوشت‌های حلال مانند گوشت بره، گاو و یا گوساله استفاده می‌کنند. ترکیب گوشت، چربی حیوانی و انواع ادویه‌ها طعم لذیذی به این نوع کالباس می‌دهد و طرف‌داران بسیاری دارد.

گرچه سالامی حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین B۱۲، B۶، B۳ و تیامین است، طعم شور آن گویای مقدار سدیم زیاد آن است. هر ۱۰۰ گرم کالباس سالامی حدود ۱۸۹۰ میلی‌گرم سدیم، ۴۴۱ گرم کالری و ۴۱ گرم چربی دارد.

انواع سالامی

تنوع گوشت مصرفی و ادویه‌های استفاده‌شده برای تهیه سالامی باعث شده این نوع کالباس در انواع و طعم‌های مختلف در فروشگاه‌های محصولات پروتئینی موجود باشد. در این قسمت از مقاله چند مورد از معروف‌ترین انواع سالامی را معرفی می‌کنیم.

۱. جنوا

همان‌طور که از نام این کالباس پیداست، تاریخچه ابداع آن به شهر جنوای ایتالیا برمی‌گردد. معمولا این نوع کالباس از گوشت گوساله یا گاو درست شود و چاشنی اصلی آن سیر است. از لحاظ ظاهری هم رنگ این نوع سالامی، قرمز روشن با تکه‌های چربی فراوان است.

۲. پروشوتو

بدون شک پروشوتو نوعی سالومی محبوب است که به‌خاطر طعم شیرین و بافت لطیفش معروف شده است. رنگ این نوع کالباس سالامی صورتی تیره است و به‌صورت برش‌های خیلی نازک ورقه‌ورقه می‌شود.

۳. کاپیکولا

این نوع سالامی که در ایتالیا با نام‌های کاپوکولو، کاپو و کاپیکولو نیز شناخته می‌شود، گوشت خشک‌شده گردن و شانه حیوان است. این نوع سالامی را هم مانند پروشتو به صورت ورقه‌های نازک برش می‌دهند. این کالباس طعمی دودی و چرب دارد که در ترکیب با پنیر بسیار لذیذ است.

۴. سوپرستا

این گوشت فراوری‌شده نوعی سالامی خشک ایتالیایی است که بسته به منطقه تولیدشده، طعم متفاوتی دارد. مواد اولیه رایج برای تهیه این نوع سالامی سیر، فلفل، رازیانه، پونه کوهی و ریحان‌اند. بسته به ادویه‌ها و گیاهانی که برای مزه‌دارکردن این نوع کالباس استفاده شود، ممکن است طعمی متفاوت داشته باشد.

۵. فلینو

سالامی فلینو پادشاه سالامی‌ها نامیده می‌شود که نام آن نیز از شهری در ایتالیا گرفته شده است. طعم لذیذ، بافت صاف و یک‌دست و رنگ قرمز روشن از جمله ویژگی‌های این سالامی خوشمزه‌اند. فلفل بیش از هر چاشنی دیگر در این سالامی خودنمایی می‌کند. اگر به غذاهای تند علاقه دارید، از طعم فلفلی این نوع کالباس سالامی بسیار لذت خواهید برد.

۶. فینوکیونا

سالامی فینوکیونا نوعی سالامی ایتالیایی است که از مخلوط‌کردن گوشت با دانه‌های رازیانه و فلفل سیاه درست می‌شود. فینوکیو در زبان ایتالیایی به‌معنای رازیانه است که یکی از اجزای اصلی این سالامی محسوب می‌شود. این سالامی به‌لطف رازیانه طعمی شیرین و دلچسب دارد.

۷. پپرونی

هنگام خرید پیتزا یکی از پرطرف‌دارترین گزینه‌ها پپرونی است. جالب است بدانید که پپرونی یکی از معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین سالامی‌هاست. طعم تند و دودی این کالباس مشخصه بارز آن است. برای درست‌کردن این سالامی معروف از گوشت گاو مزه‌دارشده با فلفل چیلی و پاپریکا استفاده می‌کنند.

طرز تهیه کالباس سالامی در کارخانه

  • اولین مرحله از فرایند درست‌کردن سالامی، چرخ‌کردن گوشت با چرخ‌گوشت است. اول از همه گوشت موردنظر را به همراه چربی حیوانی (دنبه) داخل چرخ‌گوشت می‌ریزند و کامل چرخ می‌کنند.
  • بعد از اینکه گوشت و چربی کاملا چرخ شدند، طعم‌دهنده‌هایی مانند نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، سیر و سبزیجات را به آن اضافه می‌کنند و خوب ورز می‌دهند.
  • مرحله بعد خشک‌کردن کامل گوشت است.
  • پس از خشک‌شدن کامل گوشت، آن را به شکل استوانه‌ای داخل پوششی می‌پیچند.

این فرایند بسیار زمان‌بر است و ممکن است حدود ۶ تا ۱۰ هفته طول بکشد. البته این مدت‌زمان به ترجیحات شخصی و شرایط خشک‌شدن گوشت بستگی دارد. هرچه سالامی بافت سفت‌تری داشته باشد، بهتر است و در ساندویچ یا پیتزا طعمش بیشتر نشان داده خواهد شد.

طرز تهیه سالامی در خانه

مواد لازم:

  • ۹۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر سیر؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر پیاز؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری دانه خردل؛
  • ۱ قاشق غذاخوری فلفل سیاه درشت‌آسیاب‌شده؛
  • نمک به مقدار لازم.

دستورالعمل پخت:

  • در یک کاسه بزرگ، گوشت چرخ‌کرده، پودر سیر، پودر پیاز، دانه خردل، نمک و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید و خوب ورز بدهید.
  • بعد از مخلوط‌کردن کامل گوشت و چاشنی‌ها، آن را به شکل استوانه بغلتانید و در فویل آلومینیومی بپیچید.
  • گوشت پیچیده‌شده در فویل را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید.
  • فر را با دمای ۱۶۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. چند شکاف در کف رول ایجاد کنید تا هنگام پخت، چربی آن خارج شود.
  • در کف ماهیتانه کمی آب بریزید و گوشت رول‌شده را داخل ماهیتابه و بعد ماهیتابه را داخل فر بگذارید.
  • اجازه بدهید رول گوشت ۹۰ دقیقه داخل فری که از قبل گرم کرده‌اید، بماند.
  • ماهیتابه را از فر خارج کنید و بعد رول را از داخل آن بردارید.
  • بگذارید سالامی کاملا خنک شود، بعد آن را برش بزنید.

سالامی را از کجا بخریم؟

انواع مختلف سالامی در برخی فروشگاه‌های پروتئینی موجودند. اگر دسترسی به این فروشگاه‌ها برایتان سخت است، بهترین راه سفارش ارزان غذا به صورت آنلاین است. شما می‌توانید سالامی را به ۲ شکل کامل و برش‌خورده سفارش بدهید. خرید سالامی برش‌داده‌شده بهتر است، چون به نازک‌ترین حالت ممکن برش خورده و کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند.

نحوه نگهداری سالامی

نحوه نگهداری سالامی به نوع آن بستگی دارد. برخی از انواع آن را می‌توانید در داخل یخچال قرار دهید و برخی دیگر باید در محلی خشک و به‌دور از رطوبت نگهداری شوند. بهتر است سالامی خریداری‌شده را در فضاهایی مانند پیشخان آشپزخانه یا نزدیک سینک که احتمال تماس با آب بیشتر است، قرار ندهید چون آب محیطی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. هنگام خرید غذا برچسب روی سالامی را بررسی و درباره نحوه نگهداری آن اطلاعات کسب کنید.

سؤالات رایج درباره سالامی

۱. آیا سالامی فراورده‌ای حلال است؟

حلال‌بودن یا نبودن سالامی به نوع گوشت استفاده‌شده در آن بستگی دارد. در کشورهای اسلامی مانند ایران برای تهیه سالامی از گوشت بوقلمون، بره، گاو یا گوساله استفاده می‌کنند که همگی حلال‌اند.

۲. آیا می‌توانیم سالامی را به‌صورت خام بخوریم؟

بله، طرز تهیه سالامی به‌گونه‌ای است که گوشت مورداستفاده خشک می‌شود. فرایند خشک‌کردن گوشت، باعث می‌شود خوردن آن به‌صورت خام هم امکان‌پذیر باشد.

۳. مواد سفید داخل سالامی چیست؟

بخش‌های سفید داخل سالامی تکه‌های چربی مخلوط‌شده با گوشت هستند.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع سالامی، روش درست‌کردن و روش‌های خرید و نگهداری از آن آشنا شدید. اگر دوست دارید کالباسی با طعم متفاوت میل کنید، حتما برای خرید غذا اقدام کنید و از طعم دلچسب آن لذت ببرید.

تابه‌حال کالباس سالامی خورده‌اید؟ به‌نظرتان کدام نوع آن خوشمزه‌تر است؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *