آشنایی با هواپیمایی سا‌ها و مقررات پرواز

معرفی هواپیمایی سا‌ها

هواپیمایی سا‌ها، یکی از شرکت‌های هواپیمایی نسبتا باسابقه‌ی ایران است. این شرکت، توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و در حال حاضر و پس از اخذ مجوز مجدد از سازمان هواپیمایی کشور به تعدادی از شهر‌های داخلی و خارجی پرواز می‌کند. هواپیمایی سا‌ها، ناوگان خود را به‌تازگی به هواپیما‌های جدیدتر بوئینگ ۷۳۷ تجهیز کرده است.

در این مقاله، ضمن معرفی سا‌ها ایرلاین و مرور تاریخچه‌ی آن به معرفی مقاصد و کلاس‌های پروازی، روش‌های خرید بلیط و دیگر ویژگی‌های این شرکت هواپیمایی می‌پردازیم. در آخر مقاله نیز به نکات مهمی که پیش از سفر با این هواپیمایی باید در نظر داشته باشید، اشاره خواهیم کرد. درصورتی‌که قصد سفر با سا‌ها ایرلاین را دارید، مطالعه‌ی این مقاله می‌تواند راهنمای سفر شما باشد.

تاریخچه‌ی سا‌ها

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ سا‌ها

سا‌ها ایرلاین در سال ۱۳۶۹ توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. سا‌ها، مخفف عبارت «سرویس ارتباط هوایی ارتش» است. ناوگان این شرکت در ابتدا مجهز به ۱۱ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ و بوئینگ ۷۴۷ در مدل‌های ۳۰۰ و ۲۰۰ بود. جالب است بدانید که این شرکت، آخرین شرکت هواپیمایی در دنیا بود که از هواپیما‌های بوئینگ ۷۰۷ به‌عنوان هواپیمای مسافربری استفاده می‌کرد. هواپیمایی که کارکرد اصلی آن حمل سوخت بود!

سازمان هواپیمایی ایران در سال ۱۳۹۳، مجوز فعالیت سا‌ها را به دلیل فرسودگی ناوگانش لغو کرد. در پی این اقدام، سا‌ها شروع به تجدید ناوگان خود کرد و سرانجام در سال ۱۳۹۵ با دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ سری ۳۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷ سری ۵۰۰ کمتر کارکرده با ظرفیت هر هواپیما ۱۳۰ نفر، دوباره وارد خطوط هوایی کشور شد.

کلاس‌های پروازی و خدمات سا‌ها

کلاس پروازی اکونومی سا‌ها

در حال حاضر، سا‌ها ایرلاین، پرواز‌های خود را تنها در کلاس اکونومی انجام می‌دهد. در این کلاس پروازی، خدمات کمتری به مسافران نسبت به پرواز‌های بیزنس کلاس و فرست کلاس داده می‌شود؛ اما درعین‌حال، قیمت بلیط پرواز نیز ارزان‌تر است. پذیرایی معمولی و صندلی‌های استاندارد، ازجمله ویژگی‌های این کلاس پروازی هستند.

کیترینگ سا‌ها در نوع خود یکی از بهترین کیترینگ‌ها در پرواز‌های اکونومی در کشور بوده که مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده است. در مسیر‌های کمتر از دو ساعت با انواع کنسرو، غذا‌های نیمه‌آماده و کم‌حجم از مسافران پذیرایی به‌عمل‌آمده و در مسیر‌های بیشتر از دو ساعت نیز غذا‌های گرم مانند انواع خورشت سرو می‌شوند.

مقاصد پروازی سا‌ها ایرلاین

همان‌طور که گفتیم سا‌ها ایرلاین، علی‌رغم سابقه‌ی نسبتا طولانی‌اش، تنها ۶ سال است که مجددا به آسمان کشور ما بازگشته است. تعداد کم هواپیما‌های این شرکت، پرواز‌های آن را نیز محدود کرده است. در حال حاضر، تمامی پرواز‌های این شرکت از تهران از فرودگاه مهرآباد ترمینال ۶ انجام می‌شوند. درواقع، این فرودگاه، قطب فعالیت سا‌ها محسوب می‌شود. مقاصد پروازی این شرکت نیز شهر‌های زیر هستند:

تهران، مشهد، اردبیل، ارومیه، آبادان، تبریز، چابهار، کرمانشاه، رفسنجان، گرگان، ماهشهر، آبادان، رشت، ساری، زاهدان، قشم، اصفهان، بوشهر، عسلویه، بندرعباس، شیراز و کیش.

از مهم‌ترین پرواز‌های داخلی سا‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهران مشهد
  • مشهد اردبیل
  • مشهد ارومیه
  • مشهد آبادان
  • تهران کیش
  • تهران شیراز
  • تهران عسلویه

سا‌ها ایرلاین در حال حاضر تنها به مقصد شهر‌های نجف در عراق و دوشنبه در تاجیکستان پرواز خارجی داشته که از فرودگاه امام خمینی تهران انجام می‌شوند.

خرید بلیط هواپیما از سا‌ها

خرید بلیط پرواز سا‌ها

برای خرید بلیط پرواز داخلی و خارجی از هواپیمایی سا‌ها راه‌های زیر را پیش روی خود دارید:

  • خرید اینترنتی از وب‌سایت سا‌ها به آدرس https://sahaair.com/
  • رزرو بلیط از اپلیکیشن‌های رزرو بلیط مانند اسنپ
  • خرید اینترنتی یا حضوری از شرکت‌های هواپیمایی واسطه
  • خرید حضوری از یکی از دفاتر سا‌ها
  • رزرو تلفنی از دفاتر هواپیمایی سا‌ها

اطلاعات ضروری برای سفر با سا‌ها

هر شرکت هواپیمایی، ضمن پیروی از قوانین کشوری و بین‌المللی پرواز، قوانینی را نیز به‌صورت داخلی برای مسافرین خود تعیین می‌کند. پیش از سفر با هر هواپیمایی لازم است که از این قوانین منحصربه‌فرد مطلع شوید و احتمال خطا و اتفاقاتی نظیر از دست دادن پرواز را به حداقل برسانید. در ادامه، مهم‌ترین قوانین سفر با سا‌ها ایرلاین را مرور می‌کنیم.

حضور در فرودگاه پیش از پرواز

شرکت هواپیمایی سا‌ها مسافرین خود را ملزم به حضور در فرودگاه، ساعاتی پیش از پرواز به‌منظور انجام امور مربوط به پذیرش و غیره کرده است. این زمان برای پرواز‌های داخلی، یک ساعت و نیم و برای پرواز‌های بین‌المللی، سه ساعت است.

شرایط کنسلی بلیط

درصورتی‌که به هر دلیل مجبور به کنسل کردن بلیط خود یا جابجا کردن آن شوید، شرکت‌های هواپیمایی مبلغی را به‌عنوان جریمه کسر کرده و مابقی را به شما بازمی‌گردانند. میزان جریمه نیز به زمانی بستگی دارد که اقدام به کنسل کردن بلیط پرواز داخلی یا خارجی خود می‌کنید. میزان جریمه‌ی کنسلی بلیط هواپیمایی سا‌ها به شرح زیر است.

  • از ساعت ۱۲ ظهر سه روز قبل از پرواز: ۲۰ درصد
  • از ساعت ۱۲ ظهر سه روز قبل از پرواز تا ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز: ۴۰ درصد
  • از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز تا چهار ساعت قبل از پرواز: ۶۰ درصد
  • از چهار ساعت قبل از پرواز و No Show : ۸۰ درصد

حداکثر بار مجاز

حداکثر بار مجاز سا‌ها

میزان بار مجاز در تمامی پرواز‌های هواپیمایی سا‌ها، ۲۰ کیلوگرم به ازای هر نفر است. همچنین هر مسافر می‌تواند یک بسته‌ی حداکثر پنج کیلوگرمی را با رعایت قوانین مربوط به نوع بار، وارد کابین هواپیما کند. مجموع ابعاد بار داخل کابین نیز نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر تجاوز کند. همچنین، هزینه‌ی اضافه‌بار نیز یک درصد از هزینه‌ی بلیط به ازای هر یک کیلوگرم است.

بار مسافر نباید شامل اشیاء نوک‌تیز، خطرناک، مواد و مایعات قابل اشتعال و قابل‌انفجار، مواد فاسدشدنی، مواد اسیدی و دیگر بار‌های غیرمجازی باشد که شرح آن‌ها هنگام خرید بلیط به مسافر داده شده و نیز در وب‌سایت سا‌ها درباره‌ی آن توضیح داده شده است.

خسارات تأخیر و لغو بلیط

به دلایل مختلفی از امنیتی گرفته تا فنی، ممکن است پرواز‌های هواپیمایی سا‌ها با تأخیر مواجه شوند یا حتی لغو شوند. در این صورت، این هواپیمایی به شرح زیر به مسافرین خود خسارت پرداخت می‌کند:

  • ابطال بلیط تا یک هفته قبل از پرواز: پرداخت هزینه‌ی بلیط
  • ابطال بلیط از یک هفته قبل تا ۲۴ ساعت پیش از پرواز: پرداخت هزینه‌ی بلیط و ارائه‌ی یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف
  • ابطال بلیط از ۲۴ ساعت پیش از پرواز تا زمان پرواز: پرداخت هزینه‌ی بلیط و ارائه‌ی یک بلیط مشابه با ۵۰ درصد تخفیف
  • تأخیر یک تا دوساعته: پذیرایی با انواع نوشیدنی گرم و سرد و شیرینی
  • تأخیر دو تا چهارساعته: پذیرایی مناسب، تغییر تاریخ بلیط، اعزام با دیگر هواپیمایی‌ها یا پرداخت هزینه‌ی کامل بلیط به درخواست مسافر
  • تأخیر بیش از چهار ساعت: ارائه‌ی یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف

سخن آخر

هواپیمایی سا‌ها یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشور، باسابقه‌ی نزدیک به ۳۰ سال است که پس از وقفه‌ای دوساله از سال ۱۳۹۵ مجددا پرواز‌های خود را با سه فروند هواپیمای بوئینگ، آغاز کرده است. از فعالیت آن در سال ۱۳۹۳ به دلیل فرسودگی ناوگان جلوگیری به عمل آمد. در حال حاضر، بیشتر پرواز‌های این هواپیمایی را پرواز‌های داخلی تشکیل می‌دهند و فرودگاه مهرآباد، قطب این هواپیمایی محسوب می‌شود.

هواپیمایی سا‌ها خدمات خود را تنها در کلاس پروازی اکونومی ارائه داده و خرید بلیط آن از وب‌سایت و اپلیکیشن‌های رزرو بلیت سفر اسنپ میسر است. برای پرواز‌های داخلی و خارجی با سا‌ها باید به ترتیب دو و سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید. حداکثر بار مجاز نیز برای همه پرواز‌های این هواپیمایی، ۲۰ کیلوگرم است.

سؤالات متداول

مدارک لازم هنگام مراجعه به ترمینال‌های سا‌ها در فرودگاه‌های کشور کدامند؟

برای پرواز‌های داخلی باید مدارک شناسایی معتبر مانند کارت ملی و شناسنامه خود را به همراه داشته باشید. برای پرواز‌های خارجی، علاوه بر این مدارک، ارائه‌ی گذرنامه دارای اعتبار کافی و ویزای کشور مقصد نیز ضروری است. ارائه‌ی مدارک پزشکی در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مهم است.

شرایط پذیرش بانوان باردار در سا‌ها چیست؟

برای سوارشدن به هواپیما‌های سا‌ها تا هفته‌ی ۲۸‌ام بارداری، نیازی به ارائه مجوز نیست. از هفته‌ی ۲۸‌ام تا ۳۴‌ام باید نامه‌ی پزشک متخصص زنان ارائه شود. بعد از هفته‌ی ۳۴‌ام نیز امکان سفر هوایی در هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد.

محدودیت‌های کرونایی سفر با سا‌ها چه هستند؟

این محدودیت‌ها مطابق قوانین تعیین‌شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است که در حال حاضر، شامل ارائه‌ی کارت واکسیناسیون و در غیر این صورت، تست منفی کرونا متعلق به حداکثر دو هفته پیش از تاریخ پرواز است.

آیا هواپیمایی سا‌ها تاکنون دچار حادثه شده است؟

بله. تا پیش از سال ۱۳۹۳ که ناوگان این هواپیمایی فرسوده شده بود، چندین پرواز این شرکت مجبور به فرود اضطراری شد که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *