در سفر به رشت این ۱۵ غذا را حتما امتحان کنید!

هنگام سفارش آنلاین غذا در شهر رشت انتخاب‌های زیادی پیش رویتان دارید. غذاهای محلی این شهر به عطر دلپذیر و رنگ‌و‌لعاب کم‌نظیر شهرت دارند و طعم منحصربه‌فردشان هیچ‌کجای دیگر یافت نمی‌شود. تنوع گسترده و خلاقانه غذاهای رشت باعث شده این شهر در یونسکو به‌ شهر خلاق در خوراک‌شناسی شهرت یابد. همراهمان باشید تا با بهترین و معروف‌ترین غذاهای شهر رشت آشنایتان کنیم.

۱. مرغ ترش گیلانی با عطر بی‌نظیر سبزی محلی

بگذارید این تور غذا را با لذیذترین غذای محلی رشت آغاز کنیم. طعم دلپذیر این غذای رشتی سخت‌پسندترین افراد را به تعجب وامی‌دارد که چطور می‌توان با مقداری مرغ، پیاز سرخ‌شده، سبزی معطر، گردو و کمی رب انار، طعم بهشت خلق کرد؟ رشتی‌ها به این غذا تخم‌مرغ هم‌زده اضافه کرده و آن را با سیب‌زمینی سرخ‌کرده نوش جان می‌کنند. جایگاه ویژه این غذا در سفره‌های شمالی به‌خاطر رنگ‌ولعاب هوس‌انگیز و عطر خوشایندی است که هنگام آشپزی، کل خانه را پر می‌کند.

۲. میرزاقاسمی، غذای مجلسی خوشمزه و ساده

میرزاقاسمی را محمد قاسم خان والی در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار ابداع کرد و از همان زمان تبدیل شد به عضو جدایی‌ناپذیر سفره رشتی‌ها، چه سفره دورهمی‌ دوستانه، چه سفره مجالس مهم و سنگین! رشتی‌ها این غذای لذیذ را با بادمجان کبابی، سیر فراوان، رب، گوجه تازه و تخم‌مرغ می‌پزند و با نان یا برنج سرو می‌کنند. برای آنکه طعم واقعی میرزا قاسمی را بچشید، بادمجان و گوجه را روی آتش کبابی کنید تا مزه دودی بگیرند. البته طعم این غذا در قهوه‌خانه‌های قدیمی رشت به‌مراتب لذیذتر است.

۳. خورش فسنجان، خوراک به‌روغن‌افتاده و لذیذ

اگر فسنجان را شیرین می‌پسندید، فکر سفارش فسنجان در رستوران‌های رشت را از سرتان بیرون کنید! فسنجان رشتی حسابی ترش است و این ترشی به‌خاطر رب انار ترشی است که در آن می‌ریزند. علاوه‌بر رب انار، گردوی آسیاب‌شده و گوشت مرغ یا اردک به آن اضافه می‌شود تا خورش به روغن بیفتد و سیاه شود. فوت‌ کوزه‌گری آشپزهای رشتی برای روغن انداختن فسنجان، قالب‌های یخی است که حین پخت، نیم ‌ساعت یک بار داخل قابلمه می‌ریزند. این غذای اصیل مخصوص عروسی‌ها و مهمانی‌های رسمی است.

۴. گمج کباب اصیل و سنتی گیلانی

«گمج» یک ظرف سفالی سبز یا آبی رنگ است که با خاک رس درست می‌شود و جان می‌دهد برای پخت باقالی‌ قاتوق، میرزا قاسمی، فسنجان و گمج کباب اصیل گیلانی. رشتی‌ها برای پخت این غذا مقداری گوشت گوسفندی را با سبزی معطر، پیاز، مغزگردو و رب انار می‌پزند، ادویه می‌زنند و با برنج کته یا نان نوش جان می‌کنند. این غذا هنگام سرو حسابی به روغن افتاده و سیاه‌رنگ است.

۵. ترش تره برای ناهار و شام و پیش‌غذا

ترش تره یکی از ده‌ها غذای گیاه‌خواری رشتی است که می‌توان با سبزیجات معطر، کمی برنج و سیر، تخم‌مرغ و آب نارنج یا غوره تهیه کرد. اگر عصاره قلم به آن اضافه کنید، دیگر غذای گیاه‌خواری نیست، اما بگذارید نگوییم که چقدر لذیذتر می‌شود! پیشنهاد شمالی‌ها این است که ترش تره را با ماهی دودی یا ماهی شور و با برنج کته سرو کنید. چه بهتر اگر کنارش کمی سیر یا ترب سفید هم باشد.

۶. کال کباب با عطر بادمجان کبابی

کال کباب یک پیش‌غذای اصیل گیلانی و از چاشنی‌های اشتها‌آور رشتی است که در شهرهای دیگر کشورمان هم محبوبیت زیادی دارد. برای درست‌کردن این پیش‌غذا به کمی گردو، سبزی معطر، دانه‌های انار، آب انار، گلپر، سیر، بادمجان کبابی و نمک نیاز دارید. پس از طبخ نیز باید چند ساعتی در یخچال بگذارید تا مزه‌ها حسابی به خورد هم بروند و طعم واقعی کال کباب شکل بگیرد. این چاشنی خوشمزه را همراه با باقلا قاتوق، ماهی شور و کباب ترش روی سفره بیاورید.

۷. ماهی شکم‌پر برای سفره مجالس و مهمانی

می‌رسیم به گل سرسبد غذاهای محلی رشت؛ انتخاب اول رشتی‌ها برای پذیرایی از مهمانان خاص؛ غذایی که دستور پختش نسل‌ به نسل از مادران به دختران منتقل شده و طعم خاطره‌انگیزی دارد: ماهی شکم‌پر گیلانی! رشتی‌ها این غذا را با ماهی سفید شمالی یا قزل‌آلا طبخ می‌کنند. شکم ماهی با پیاز و سیر، سبزی‌های معطر و گردوی رنده‌شده پر می‌شود و چند ساعتی روی حرارت کم می‌پزد تا گوشت ماهی کاملا نرم و پودری شود.

۸. چغرتمه؛ غذای محلی و پرطرفدار رشت

چغرتمه گیلانی با چند ماده اولیه ساده درست می‌شود و از غذاهای شناسنامه‌دار اهالی رشت به‌شمار می‌رود. در طبخ این غذا از تکه‌های بزرگ مرغ یا مرغ رشته‌ای، پیاز، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ استفاده می‌شود و همین چند ماده اولیه ساده کنار هم طعم دلچسبی به این غذا می‌بخشند. بعضی از شهرهای گیلان این غذا را به شکل کوکو و همراه با نان سرو می‌کنند و برخی از شهرها در قالب خورش و همراه با برنج.

۹. واویشکای لذیذ با گوشت چرخ‌کرده یا مرغ

واویشکا همزمان با روس‌ها پا به فرهنگ غذایی مردم گیلان گذاشت و آرام آرام به یکی از پرطرفدارترین غذاهای رشتی تبدیل شد. این غذای محلی با دل و جگر مرغ یا گوساله و گوسفند در کنار پیاز، ادویه‌جات، رب، سیب‌زمینی و تخم مرغ تهیه می‌شود و بیشتر یک غذای روزمره و خودمانی است تا یک غذای مجلسی و مناسب مهمانی. جغور بغور ترک‌ها همان واویشکای شمالی است.

۱۰. سیر قلیه، خوراکی محلی و اصیل رشتی‌ها

قلیه سیر یک خوراکی اصیل رشتی با ترکیبات گوشت مرغ یا اردک، برگ سیر، پیاز، لپه، ادویه و تخم‌مرغ است. اگر می‌خواهید طعم دل‌نشین و منحصربه‌فردِ نسخهٔ اصیل این غذا را امتحان کنید، حتما آن را با اردک بپزید و در آن سیر محلی تازه و کمی آب نارنج تازه بریزید.

۱۱. شامی گیلانی مخصوص رشتی‌ با رب گوجه یا انار

شامی گیلانی از آن ‌دسته غذاهای شمالی است که عطرش از چند کیلومتری مست‌تان می‌کنند. این غذا ترکیب گوشت چرخ‌کرده، پیاز، ادویه‌جات و تخم‌مرغ است. عده‌ای به آن سیب‌زمینی رنده‌شده یا سبزیجات تازه هم اضافه می‌کنند. بسته به ذائقه خود می‌توانید این غذای لذیذ را با نان یا برنج سرو کنید ولی حتما کنارش کمی ماست چکیده روی سفره بیاورید که غوغا می‌کند. اگر بتوانید چند ورق گوجه را در روغن شامی سرخ کنید و دور ظرف سرو بچینید، نورعلی‌نور است.

۱۲. باقلا قاتق، خوراکی ساده و عجیب خوشمزه!

مگر می‌شود از غذاهای معروف رشتی حرف بزنیم و به باقلا قاتق معروف اشاره نکنیم؟ صفر تا صد این خوراکی لذیذ با سبزیجات آماده می‌شود و سرشار از ویتامین و خاصیت است. برای طبخ این غذا به مقداری باقلای پوست‌کنده، سبزی، تخم مرغ، سیر و ادویه‌جات نیاز دارید و حدود یک ساعت وقت خالی. این غذای دوست‌داشتنی بیشتر طعم شوید دارد و یک انتخاب عالی برای وعده‌هایی است که دلتان غذایی سبک، کم‌چرب و خوش‌مزه می‌خواهد.

۱۳. کباب ترش محلی طعم‌دار شده با رب انار

کباب ترش را ممکن است در هر شهری بخورید اما کباب ترش اصیل گیلانی یک چیز دیگر است. اینکه برای طبخش از گوشت گوسفند استفاده کنید یا گوشت گوساله فرقی نمی‌کند؛ فقط باید آن را با پیاز و سیر و رب انار و گردوی خردشده مزه‌دار کنید تا طعم کباب ترش محلی رشتی شکل بگیرد و عطرش تا چند خانه آن‌طرف‌تر بپیچد. این کباب تقریبا با هر ذائقه‌ای سازگاری دارد. پیشنهاد می‌کنیم آن را با کته قالبی، سماق و چند برگ ریحان سرو کنید.

۱۴. خوراک آلو مسمای رشتی با تزیین گوجه و بادمجان

گیلانی‌ها خوراک لذیذ آلو مسما را با گوشت مرغابی درست می‌کنند، اما حتی اگر آن را با مرغ بپزید، طعم بی‌نظیرش تغییر زیادی نمی‌کند. در طبخ این غذا از بادمجان، گوجه‌فرنگی، آلو بخارا، آلو سیاه، رب گوجه ترش، مقدار کمی شکر و ادویه استفاده می‌شود و یک خورش مجلسی کامل است. البته اگر قرار است روی سفره مهمانی سرو شود، بهتر است کمی آب‌دار باشد و چند ورق بادمجان و گوجه سرخ‌شده روی ظرف سرو بگذارید.

۱۵. اناربیج گیلانی با سبزی‌های تازه و خوش‌عطر

اناربیج در نگاه اول شبیه به فسنجان به نظر می‌رسد، اما با اولین قاشقی که در دهان می‌گذارید متوجه تفاوت این دو خورش رشتی می‌شوید. برای اناربیج باید گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده شده را مخلوط کرد و با آن توپ‌های کوچک ساخت؛ سپس این توپ‌های گوشتی را در روغن سرخ کرد و در مخلوطی از رب انار، آبغوره، کمی سبزی و گردوی رنده‌شده پخت. این غذای پلویی هنگام سرو باید کاملا جا افتاده و غلیظ شده باشد.

کلام آخر

این سال‌ها غذاهای رشتی آن‌قدر معروف شده‌اند که طرفداران زیادی حتی بین غیرگیلانی‌ها دارند و در اکثر رستوران‌های خوب شهرهای مختلف سرو می‌شوند. مواردی که در این مقاله معرفی کردیم، معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای رشتی محسوب می‌شوند که حیف است طعم کم‌نظیرشان را امتحان نکنید.

غذای رشتی موردعلاقه شما کدام است؟ کدام‌یک را تابه‌حال درست کرده‌اید؟ از تجربه‌های خوبتان برای ما بنویسید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *