۱۱ غذای معروف شهر قزوین برای انداختن سفره‌ای خوشمزه و رنگین

حرف از غذاهای قزوینی که می‌شود، همه قیمه نثار را نام می‌برند. باید بدانید که قزوینی‌ها دستپخت خیلی خوبی دارند و گزینه‌های مختلفی را برای رنگین‌کردن سفره‌ها پیشنهاد می‌کنند. هنگام سفارش آنلاین غذا در شهر قزوین با غذاهای رنگارنگش شگفت‌زده‌تان می‌کند. در فهرست غذاهای قزوینی هم موارد ساده‌ای هستند که با چند قلم خوراکی آماده می‌شوند و هم غذاهایی پر از تشریفات و جزئیات در طبخ. در این مقاله، چند غذای معروف قزوینی را به شما معرفی می‌کنیم. بخوانید و ببینید که در سفرتان به این شهر با چه گزینه‌هایی روبه‌رو خواهید شد.

۱. شیرین پلو

اگر از غذاهای پلویی ترکیبی خوشتان می‌آید و دوستدار طعم ملس هستید، شیرین پلو هم محبوبتان خواهد شد. در این غذای قزوینی که البته در شهرهای دیگر هم طرفداران زیادی دارد از سینه مرغ، برنج، پرتقال، هویج و زعفران استفاده می‌شود. افزودن گلاب به ترکیب غذا هم باعث می‌شود که خوش‌عطر و طعم‌تر شود. طعم غالب این غذا کمی شیرین است و برای کنترل شیرینی آن می‌توانید میزان نمک و هویج را به‌میل خود تنظیم کنید.

شیرین‌پلو غذای خوشمزه‌ای است که برای رنگین‌کردن سفره‌ای جانانه انتخاب می‌شود. اگر از غذاهایی مانند مرصع پلو خوشتان می‌آید، احتمالاً شیرین پلو را هم دوست خواهید داشت.

۲. انارپلو

آشپزی قزوین پر است از دستورهای پلوهای ترکیبی. انارپلو هم از همین گروه است و البته طعم بسیار متفاوتی نسبت به غذاهای ایرانی دیگر دارد. انار نقش و حضور پررنگی در غذاهای گیلانی هم دارد، اما کاربردش در انارپلوی قزوینی از آن جنس نیست. در واقع، طعم و مزه انارپلو بسیار منحصربه‌فرد است و غذای خاصی به‌نظر می‌رسد. در این غذا از انار، برنج، کشمش، زعفران، گشنیز، خلال پسته و گوشت استفاده می‌کنند. البته به‌کاربردن گوشت در آن به سلیقه هرکس مربوط می‌شود. اگر گوشت دوست ندارید یا به هر دلیل دیگری، امکان طبخ انارپلو بدون گوشت قرمز یا مرغ هم وجود دارد.

۳. آش آلو

طرفداران طعم‌های ترش‌وشیرین می‌توانند آش آلو را هم امتحان کنند. با سفارش آنلاین غذاهای قزوین یا پختن آن در منزل، این آش ملس را میل کنید. در ترکیبات آن از لپه، برنج، نعنا، گشنیز، پیاز داغ و آلوی خشک استفاده می‌شود. برخی مایل‌اند که به این آش، رشته هم اضافه کنند. بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند که این آش رقیق‌تر و بدون لعاب باشد. استفاده از دستور غذاهای قزوینی ایده خوبی است.

با وجود غذاهای خوشمزه این شهر می‌توانید رژیم غذایی متنوع‌تری داشته باشید. از نظر سلامت و مقوی‌بودن هم که حرف ندارند. آش آلو نمونه‌ای از گزینه‌های مطلوبی است که می‌توانید یاد بگیرید، بپزید و در روزهای سرد سال نوش‌جان کنید.

۴. بادمجان پلو

با پیاز داغ فراوان و گوشت مرغ یا گوساله، بادمجان پلوی قزوینی آماده می‌شود. بادمجان هم که ستاره این دستور غذایی است. طرفداران بادمجان از این غذا استقبال می‌کنند. با اضافه‌کردن گوجه‌فرنگی به ترکیب بادمجان پلو، رنگ و لعاب بیشتری به آن داده می‌شود و طعم بهتری هم پیدا می‌کند. بادمجان پلو هم غذای ساده‌ای است و سریع آماده می‌شود و هم طعم و مزه خوبی دارد.

بنا به سلیقه‌تان می‌توانید گوشت این غذا را از میان مرغ یا گوشت گوسفند انتخاب کنید. شیوه استفاده از گوشت هم به خودتان و سلیقه‌تان بستگی دارد. برای مثال، رشته‌‌رشته‌کردن گوشت مرغ یا گوشت قرمز ایده خوبی خواهد بود.

۵. کله جوش

اگر به‌دنبال غذایی ساده و بسیار مقوی هستید، کله‌جوش قزوینی را به‌خاطر بسپارید. کله‌جوش غذای معروفی است و در سراسر ایران هم پخته می‌شود. بااین‌حال باید بدانید که اصالتی قزوینی دارد. برای پختن این غذا از لپه، برنج پخته و پیاز و نعنای سرخ‌شده استفاده می‌شود. پودر گردو و کشک هم طعم و مزه کله‌جوش را بهتر می‌کند.

کله‌جوش قزوینی‌ها حتماً با لپه و برنج پخته می‌شود، اما در شهرهای دیگر مانند استان‌های مرکزی کمی متفاوت‌تر است. در واقع، در شهرهای دیگر از لپه و برنج برای پخت کله‌جوش استفاده نمی‌کنند. این را هم بدانید که به این غذا کاله‌جوش هم گفته می‌شود.

۶. آش ماش پیازو

آش‌ها جایگاه ویژه‌ای در آشپزی ایرانی دارند. نظیر آش‌های ایرانی را در نقاط متنوع دنیا پیدا نمی‌کنید. آش ترکیبی غنی از پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین است. آش ماش پیازوی قزوینی‌ها هم همین ویژگی‌ها را دارد. برای آماده‌کردن آن از گوشت پخته و رشته‌رشته استفاده می‌کنند. پیاز داغ، دارچین، نمک، فلفل و البته ماش در ترکیب این آش وجود دارند. حبوبات آش هم شامل لوبیا قرمز، عدس و لوبیا چشم‌بلبلی هستند. طیف متنوعی از حبوبات مقوی در آش ماش پیازوی قزوینی‌ها وجود دارد.

اگر دوست دارید که غذایی کامل و مقوی برای اهالی خانواده‌تان آماده کنید، حتماً دستور این غذا را یاد بگیرید.

۷. آش امام

قزوینی‌ها خلاقیت زیادی در تدارک‌دیدن آش‌های متنوع دارند. آش امام هم از گزینه‌های محبوب این شهر است. این آش را برای نذری‌دادن و طلب بهبود بیماران می‌پزند. نام دیگر آن هم آش زین‌العابدین است. در این غذا از عدس، لپه، برنج، ماش، نخود، جو و سبزی تازه استفاده می‌شود. گوشت گوسفند و پیاز هم عضوی جدایی‌ناپذیر در آن هستند. خرافاتی هم درباره این آش وجود دارد. برای مثال، گفته می‌شود که نباید شعله زیر این آش در زمان پخت خاموش بشود. اگر چنین باشد، امکان بهبودی بیماری که آش برایش نذر شده، کم می‌شود. در مقابل، اگر شعله تا پایان پخت‌وپز روشن باقی بماند، یعنی بیمار سلامتی‌اش را به‌دست می‌آورد.

دوری از چنین عقیده‌هایی آرامش خاطر بیشتری به‌همراه می‌آورد. فرض کنید که در طول پخت این آش، شعله خاموش شود. چنین دیدگاهی باعث می‌شود که دلشوره و نگرانی زیادی به اطرافیان وارد شود. نذری‌دادن بسیار شایسته و زیبا است، اما عقاید خرافی را باید کنار بگذاریم تا بیهوده به نگرانی‌هایمان دامن نزنیم.

۸. کوکوی شیرین

این کوکو بسیار شبیه به کوکوی سیب‌زمینی معمولی است. وجه تمایز آن با کوکوی معمولی در طعم شیرینی است که دارد. قزوینی‌ها در کوکوی مخصوص خود از شکر، آرد و پودر هل استفاده می‌کنند. اضافه‌کردن گلاب به این ترکیب هم از دلایلی است که باعث می‌شود طعمی متمایز و خوشایند داشته باشد. بعضی‌اوقات، کوکوی شیرین با برخی از انواع پلوهای ترکیبی مانند هویج‌پلو سِرو می‌شود. میل‌کردن آن با نان ساده هم ایده خوبی است. امتحان‌کردن مزه‌های تازه را در نظر داشته باشید تا به برنامه غذایی‌تان تنوع بدهید. نگاهی به غذاهای شهرهای دیگر از جمله قزوین به شما کمک می‌کند که در تدوین برنامه غذایی دچار تکرار نشوید.

کوکوی شیرین به‌عنوان پیش‌غذا یا مکملی برای غذاهای دیگر نظیر آش هم گزینه جذابی است. اگر دوست دارید که ایده‌هایی تازه برای آماده‌کردن پیش‌غذا و غذاهای کنار دیس اصلی پیدا کنید، از این کوکو غافل نشوید.

۹. دیماج

علاوه‌بر، غذاهای پررنگ و لعاب قزوینی، گزینه‌های خوشمزه ساده‌ای هم وجود دارند که در عرض چند دقیقه آماده و طبخ می‌شوند. دیماج غذای ساده و خوشمزه‌ای است که با پنیر، خیار، گردو و پیازداغ آماده می‌شود. شاید این ترکیب برای تمامی نواحی ایران ملموس نباشد، اما نتیجه جذابی دارد، به‌ویژه آنکه به این مواد، نان لواش خشک قزوینی و سبزی خردشده هم اضافه می‌شود. توپک‌های پنیری دیماج خوشمزه و خوش‌شکل‌اند. برای عصرانه، ناهار یا شام هم می‌توانید آن‌ها را آماده و نوش‌جان کنید.

۱۰. قیمه نثار

 

قیمه نثار معروف از غذاهای خوشمزه و مجلل قزوین است. برای مهمانی‌ها و مجالس مهم از این غذا استفاده می‌شود. در قیمه نثار گوشت تازه گوسفند و زعفران، خلال بادام، پسته و پوست پرتقال وجود دارد. شکر، آب گوشت و رب گوجه‌فرنگی هم جای خود را دارند. گوشت پخته گوسفند در ترکیب با برنجی قرار می‌گیرد که حاوی مواد گفته‌شده است.

معنای قیمه که مشخص است؛ نثار هم به‌معنای پیشکش‌کردن است. از آنجا که قیمه نثار مخصوص مهمانی‌ها بوده است، آن را با این نام می‌شناسند. منظور قیمه‌ای است که نثار مهمان‌ها و در مجالس پخته می‌شود. قزوینی‌ها در گذشته، این غذا را برای تازه‌عروس‌ها یا در عروسی‌ها آماده می‌کرده‌اند.

۱۱. حلیم قزوینی

حلیم غذای ناآشنایی برای ما ایرانی‌ها نیست. تقریباً در تمام شهرها طبخ و به شکل‌های مختلف مانند با نمک یا شکر سِرو می‌شود. قزوینی‌ها هم حلیم مخصوص به خودشان را دارند. شاید تفاوت اصلی حلیم مردمان این شهر با نقاط دیگر، استفاده زیاد از گوشت در کنار گندم، جو و روغن باشد. قزوینی‌ها حلیم را با نمک میل می‌کنند و از ریختن شکر در آن، استقبال نمی‌کنند. این موضوع به ذائقه هر فرد بستگی دارد و در دنیای حلیم‌ها، قانون مشخصی برای سِروشدن با نمک یا شکر وجود ندارد.

در آخر

خوراکی‌ها و غذاهای مختلف قزوینی بسیار معروف و خوشمزه‌اند. تنوع غذاها و شیرینی‌های این شهر باعث شده که دست‌تان در انتخاب باز باشد. اگر سفری به قزوین داشتید، حتماً غذاهای محلی آنجا را امتحان کنید. از میان موارد این مقاله، کدام را امتحان کرده‌اید؟ تجربه‌تان از میل‌کردن غذاهای قزوینی چه بوده است؟ گزینه دیگری هم هست که از قلم انداخته باشیم؟ ما را در جریان بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *