با وارد شدن به محل فروش محصولات سوپرمارکتی از بقالی گرفته تا بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای، شما با توجه به نحوه چیدن محصولات در قفسه فروشگاه میتوانید کالای مورد نظر خود را پیدا کنید. بنابراین نباید اصول چیدمان فروشگاهی را مسئلهای پیش پا افتاده در نظر گرفت، زیرا چیدمان کالاها در قفسه فروشگاه باعث فروش بهتر و بیشتر شما خواهد بود.
چیدمان درست محصول در قفسه فروشگاه
در نگاه اول به هر فروشگاه یا مرکز خرید شاید فکر کنید نحوه چیدن محصولات در قفسه فروشگاه کار سخت و خاصی نیست و یک هایپرمارکت تنها از چند قفسه، یخچال و انواع کالاها تشکیل شده است. در حالی که به هیچوجه تا این حد ساده و آسان نیست بلکه نحوه چیدن محصولات در قفسه فروشگاه یکی از مسائل مهم و کاربردی در فروش کالا و مدیریت یک فروشگاه خواهد بود.
شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد، ولی نحوه چیدن محصولات در فروشگاه میتواند باعث افزایش فروش شما شود. اصول چیدمان فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار هستند که به چشم هیچ خریداری نمیآیند ولی اگر این اصول رعایت نشود خریدار تمایلی به تکمیل خرید خود نخواهد داشت.
در این بخش قصد داریم ۶ روش چیدمان کالاها در قفسه فروشگاه را برای شما شرح دهیم. در نظر داشته باشید علاوه بر داشتن انواع جنسها و جور بودن کالاها شما باید قفسههای فروشگاه خود را به شکلی بچینید که خریدار خیلی راحت و بدون هیچ کمک و راهنمایی بتواند محصول مورد نظر خود را پیدا کنید.
ردیف قفسهها را با فاصله مناسب بچینید
در صورتی که ردیف قفسههای خود را به صورت راهروهایی باریک بچینید و خریدار برای پیدا کردن کالا مورد نظر از بین این راهروها رد شود، امکان دارد میزان فروش شما بالا رود، زیرا با گردش در بین این راهروهای باریک خریدار به کالاهای دیگر نیز برخورد میکند و برای خرید آنها دست به کار میشود.
در ضمن از آنجایی که این راهروها باریک تعبیه شدهاند، اگر خریدار کالایی را لازم نداشته باشد و بخواهد دوباره به راهروی قبلی برگردد ممکن است به دلیل باریکی راهرو و حضور فردی با چرخ فروشگاه در آن راهرو او را منصرف کند. در واقع خریدار فکر میکند خریدن محصولی که نیازی به آن ندارد بهتر از به دردسر افتادن برای برگشت به راهروی قبلی خواهد بود. در نتیجه امکان بازگشت کالاها به قفسه کاهش مییابد.
کالاها را با توجه به ارتفاع در قفسههای مناسب بچینید
نکته دیگری که به هنگام چیدمان کالاها در قفسه فروشگاه باید به آن توجه داشته باشید، ارتفاع و کاربردی بودن کالاها است. برای مثال:
- کالاهای مورد نیاز بزرگسالان را در قفسههای بالاتر قرار دهید.
- کالاهای مورد استفاده کودکان و نوجوانان را در قفسههای پایینتر و متناسب با قد آنها قرار دهید.
- محصولات غیرمعمول که کاربرد زیادی ندارند را در سطوح دیگر و مجزایی از محصولات کاربردی بگذارید.
- کالاهای گران را در قفسههای بالایی قرار دهید تا چشم خریدار را به خود جلب کنند.
- کالاهای ارزان را در قفسههای روبهروی چشم خریداران قرار ندهید، زیرا در این صورت سود فروش شما کاهش مییابد.
ردیفها را متناسب با چرخ فروشگاهی خود انتخاب کنید
مسئله مهم دیگری که در اصول چیدمان فروشگاهی مورد توجه قرار دارد، مربوط به اندازه چرخهای خرید فروشگاه شما خواهد بود. توصیه میکنیم چرخهای فروشگاهی در هایپر خود داشته باشید که با اندازه ردیفها و راهروها همخوانی داشته باشد و باعث کلافگی مشتری یا گیر کردن او نشود.
مسئله بعدی تا جای ممکن از چرخهای فروشگاهی بزرگ استفاده کنید تا درصد فروش شما افزایش یابد. به عبارت دیگر اگر چرخهای فروشگاهی بزرگ باشند، مشتری بدون اینکه خودش متوجه باشد کالاهای زیادی را در سبد خرید خود قرار میدهد و در نهایت محصولات زیادی را خریداری میکند.
در ضمن تعداد چرخهای خرید فروشگاهی شما باید متناسب با شلوغی فروشگاه شما باشد، اگر تعداد چرخهای فروشگاه هایپرمارکت شما محدود باشد، ممکن است خریداران از بسیاری از خریدهای خود چشمپوشی کنند و در نتیجه درصد فروش فروشگاه شما کاهش یابد.
برخی از محصولات را زیر میز صندوق قرار دهید
در هایپرمارکتها علاوه بر انواع محصولات خوراکی، بهداشتی و شوینده برخی از شکلاتهای خارجی، آدامس و سایر تنقلات این چنینی نیز به فروش میرسد. برای مثال بعد از اینکه خریدار تمام محصولات خود را در چرخ فروشگاهی قرار داده و در صف انتظار پرداخت منتظر است، شاید چشمش به یکی از این تنقلات بخورد.
در این صورت شما حتی تا لحظه آخر تکمیل شدن روند خرید این امید را دارید که خریدار باز هم در زیر میز بخش صندوق یا حتی قفسههای نزدیک صندوق برای خرید محصولی دیگر اقدام کند. بنابراین، با این کار درصد فروش شما نیز افزایش مییابد.
همچنین این تنقلات ریز ارزش خیلی بالایی ندارند و شاید بچهای که به همراه والدین خود در صف صندوق منتظر ایستاده جذب یکی از این تنقلات شود، بنابراین والدین او برای خرید این محصول نیز اقدام میکنند. بدینترتیب نوع چیدمان درست محصول در قفسه فروشگاه بسیار مهم است.
چرخهای فروشگاهی را در نزدیک محصولات سنگین قرار دهید
اگر در فروشگاه خود میوه و سبزیجات تازه نیز میفروشید، بهتر است این مواد خوش آب و رنگ را در قسمت ورودی قرار دهید تا افراد با مشاهده تازگی این میوهها برای خرید آنها جذب شوند. در ادامه اگر چرخ فروشگاهی نزدیک این محصولات نباشد، ممکن است خریدار بلافاصله از خرید پشیمان شود، زیرا حمل آن برایش سخت است.
بنابراین بهتر است در کنار برخی از کالاهایی که سنگین وزن هستند، مانند شکر، برنج، یا کارتنهای قند چرخهای فروشگاهی قرار دهید تا مشتری بعد از اینکه قصد خرید داشت، از خرید کردن پشیمان نشود.
برای خرید بستههای چندتایی تخفیف بگذارید
بهترین کار برای توسعه درصد فروش خود تشویق مشتریان به خرید باکسی و چندتایی است. به زبان ساده توصیه میکنیم بستههای چندتایی از محصولی را در وسط فروشگاه و در معرض دید مشتریان قرار دهید تا به هنگام دور زدن و چرخیدن در فروشگاه نظر مشتریان را به خود جلب کند.
زمانی که مشتری باکس نوشابه ۱۲ یا ۶ عددی را ببیند که تخفیف ویژه خورده است، برای خرید این محصولات تخفیفدار دست به کار میشود و حتی بیشتر از نیاز خود خرید میکند. در ضمن وقتی که محصولی را به صورت باکس بخرد، فرد بعد از اتمام این باکس، بلافاصله برای خرید باکس دیگری به فروشگاه میآید و این موضوع باعث توسعه درصد فروش شما میشود.
نحوه چیدن محصولات در قفسه فروشگاه را جدی بگیرید
در حال حاضر که با اصول چیدمان کالاها در قفسه فروشگاه آشنا شدید، بهتر است همین حالا برای چیدمان درست محصول در قفسه فروشگاه خود دست به کار شوید. با این کار در بلند مدت نتیجه خوبی را شاهد خواهید بود، زیرا فروش محصولات در فروشگاه و هایپرمارکت به نحوه چیدن محصولات در قفسه فروشگاه بستگی دارد.
اصول چیدمان فروشگاهی یکی از مسائل مهم در افزایش درصد فروش هر فروشگاه است که ما سعی کردیم در این مقاله بهترین نوع و اصول چیدمان را در اختیار شما بگذاریم و به طور کامل برای شما شرح دهیم. از اینرو با توجه به نکات ذکر شده برای چیدن درست محصولات در قفسه فروشگاه خود دست به کار شوید. شما میتوانید وسایل مورد نیاز راهاندازی کسب و کار خود را از سرویس فروشگاه اسنپ در سریعترین زمان تهیه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید