۲۱ مدل از معروف ترین غذاهای چینی!

غذاهای چینی

چینی‌ها از آن مللی هستند که همیشه خبر و نظری درباره‌شان وجود دارد. چنین چیزی برای کشوری پهناور و قدیمی با حضوری فعال در زمینه‌های مختلف بعید نیست. آشپزی چینی‌ها هم همیشه مورد بحث است و نظرات مختلفی درباره غذاهایشان وجود دارد. نمی‌دانیم که شما در دسته طرفداران آشپزی چینی هستید یا با آن مخالفید. شاید هم ایده و نظری ندارید. در هر حال، مرور معروف‌ترین غذاهای چینی در این مقاله برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

«سفارش آنلاین غذاهای متنوع»

۱. ماهی دودی و چیلی

ماهی دودی و چیلی

شاید ساده به‌نظر برسد و بگویید که همه ملل ماهی دودی در منوی غذاهای خود دارند. واقعیت این است که پخت ماهی دودی قلق دارد و اصلا هم ساده نیست. چینی‌ها استاد این ماجرا هستند و معتقدند که زمان مناسب پخت و موادی که با آن ماهی را مزه‌دار می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. چینی‌ها ماهی دودی را با فلفل تند چیلی، نمک و روغن همراه می‌کنند. آنها حتی ترانه‌ای بامزه با مضمون اهمیت چیلی در پخت ماهی دودی هم دارند که در هنگام پخت‌وپز زمزمه می‌کنند و معروف است. سیر و زنجبیل هم در ترکیب مواد لازم برای ماهی دودی چینی وجود دارد.

۲. برنج سرخ‌کرده

برنج سرخ‌کرده

چینی‌ها به صرفه‌جویی هم اعتقاد زیادی دارند. با بسیاری از موادی که از غذاهای قبلی مانده، وعده‌ای خوشمزه آماده می‌کنند. یکی از این غذاها، برنج سرخ‌کرده است. در این برنج از مواد مختلفی که از غذاهای دیگر باقی‌ مانده استفاده می‌شود. هویج، نخودفرنگی، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و هر ماده مشابه دیگری را در تابه تفت می‌دهند و برنج را با آب مرغ یا آب ساده به آن اضافه می‌کنند تا بپزد. این ترکیب برنج سرخ‌کرده نام دارد و با مواد مختلفی درست می‌شود.

۳. پن‌کیک پیازچه

پن‌کیک پیازچه

پن‌کیک به‌اتفاق پیازچه روی آن یا به‌اصطلاح آشپزها تاپینگ پیازچه می‌تواند گزینه خوبی برای وعده‌ای ساده باشد. اگر خواستید خودتان غذهای چینی را امتحان کنید، به درست‌کردن این پن‌کیک نگاهی داشته باشید. با کمی پیازچه، سس سویا، فلفل و سرکه، مواد روی پن‌کیک پیازچه آماده می‌شود. این غذای ساده پرخاصیت و سیرکننده است.

۴. نودل دان‌دان

نودل دان‌دان

دست‌فروشان با وسیله‌ای موسوم به دان‌دان، نودل و خوراکی‌های دیگر را حمل می‌کرده و در خیابان می‌فروخته‌اند. برای همین است که به این نوع نودل هم دان‌دان می‌گویند. نودل دان‌دان با سس کنجد، کره بادام‌زمینی و ارده درست می‌شود. چینی‌ها عادت دارند که دان‌دان را به‌ حالت سوپ و در سسی رقیق هم مصرف کنند. گاهی هم آن را غلیظ و بی‌آب می‌خورند.

۵. مرغ کپی‌کتپ

مرغ کپی‌کت

اگر روزی قصد سفارش غذا چینی داشتید، به مرغ کپی کت (Copycat Chicken Lettuce Wraps) هم حواستان باشد. در این غذا، تکه‌های مرغ را با سس لوبیای تخمیرشده ترکیب و به آن روغن کنجد، سس سویا و سرکه برنج اضافه می‌کنند. بعد از اینکه مخلوط حاصل آماده شد، آن را در برگ‌های کاهو می‌ریزند و سِرو می‌کنند.

۶. بادمجان سیچوان

بادمجان سیچوان

بادمجان معطر سیچوان (Sichuan) با خمیر لوبیا، پیاز، سیر و زنجبیل آماده می‌شود. بادمجان هم که در کنار این‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند. سیچوان یکی از استان‌های چینی و این غذا از ابتکارات آشپزهای آن منطقه است. بادمجان سیچوان هم خوشمزه است و هم خاصیت دارد. اگر به‌دنبال امتحان‌کردن غذاهای چینی هستید، این مورد را یاد بگیرید.

۷. دامپلینگ

دامپلینگ

شاید لقمه‌های بامزه دامپلینگ را در انیمیشن‌ها دیده باشید. این غذای سنتی نمادی از ثروت و موفقیت درمیان چینی‌ها است. گوشت چرخ‌کرده، سیر، زنجبیل، سس سویا، فلفل، روغن کنجد، کدو، پیاز، جوانه لوبیا و توفو در پوششی از تکه‌ای خمیر قرار می‌گیرند. دامپلینگ هم ظاهر جالبی دارد و هم بسیار سریع آماده می‌شود و خوشمزه است.

۸. میگوی گردوعسلی

میگوی گردوعسلی

چینی‌ها از ترکیبات متنوعی برای سس غذاهایشان استفاده می‌کنند. میگوی سوخاری با ترکیب گردو و عسل در همراهی با نشاسته و خامه و مایونز یکی از غذاهای خوشمزه چینی را می‌سازند. شما هم می‌توانید از این غذای چینی الهام بگیرید و میگویی خوشمزه و بدون بوی نامطلوب آماده کنید.

۹. خیار روغنی با چیلی

خیار روغنی با چیلی

یکی از غذاهای محبوب چینی‌ها با سیر، زنجبیل، خیار و روغن کانولا و چیلی درست می‌شود. دانه‌های کنجد را هم بعد از تفت‌دادن مواد نام‌برده در روغن کانولا به آنها اضافه می‌کنند. این غذای ساده در چین معروف است و محبوب. خیارهای این غذا هم له می‌شوند و به‌حالت درسته و خردشده در ترکیب ریخته نمی‌شوند.

۱۰. سوپ تخم‌مرغی

سوپ تخم‌مرغی

درمیان غذاهای چینی انواع مختلفی از سوپ‌ها وجود دارد. سوپ تخم‌مرغی هم از موارد مشهور و البته بسیار ساده است. این سوپ با آب مرغ، زنجبیل، روغن کنجد، تخم‌مرغ، فلفل و پیازچه درست می‌شود. اگر دوست دارید با ذائقه چینی‌ها آشنا شوید، این سوپ راحت را آماده کنید و ببینید که چه مزه‌ای دارد.

۱۱. کونگ پائو با کلم بروکسل

کونگ پائو با کلم بروکسل

اگر گیاه‌خوار هستید، به‌احتمال زیاد از این مورد از غذاهای چینی خوشتان می‌آید. با نشاسته، روغن زیتون و کنجد، کلم بروکسل و سیر می‌توانید کونگ‌پائوی خوشمزه و مقوی درست کنید. در این غذا از سرکه سیب، نشاسته، سیر، شکر قهوه‌ای و فلفل هم استفاده می‌شود. کلم بروکسل خواص مفید زیادی دارد با وجود موادی که در این غذا در کنار آن قرار می‌گیرد، مزه‌اش هم بسیار بهتر می‌شود.

۱۲. بنگ‌بنگ گلم‌کلم

بنگ‌بنگ گلم‌کلم

به‌دنبال شامی ساده هستید و به سفارش غذا فکر می‌کنید؟ ایده خوبی است. می‌توانید خودتان هم دست‌به‌کار شوید و بنگ‌بنگ گل‌کلم را آماده کنید. این غذای چینی با گل‌کلم تفت‌داده یا سوخاری‌شده در فر در همراهی با سس فلفل، پیازچه و گشنیز درست می‌شود.

۱۳. کاسه اِگ‌رول

کاسه اِگ‌رول

هویج، کلم، زنجبیل، سیر، روغن کنجد، پیازچه، سس سویا با پیاز و دانه‌های کنجد غذایی گیاهی و خوشمزه فراهم می‌کنند. اگر رژیم لاغری دارید یا می‌خواهید شام یا ناهاری گیاهی و سالم آماده کنید، حواستان به این پیشنهاد باشد. تمام این مواد را به‌سادگی با هم ترکیب و میل کنید. چینی‌ها به وجود طیف متنوعی از سبزیجات در غذاهایشان اهمیت زیادی می‌دهند. کاسه اگ‌رول هم از پیشنهادهای مطلوب آنها است.

۱۴. سوپ وانتون

سوپ وانتون

برای آماده‌کردن سوپ وانتون باید از خمیرهای کوچک و آماده‌ای استفاده کنید که با نام خمیر وانتون در بازار موجودند (البته بازار خود چینی‌ها). این تکه‌های خمیر کوچک نودل‌هایی هستند که برای آماده‌کردنشان از تخم‌مرغ استفاده شده و به‌راحتی بریده می‌شوند و شکل می‌گیرند. این خمیرها را برای غذاهای مختلف از جمله سوپ می‌پزند یا سرخ می‌کنند. نشاسته، روغن کنجد، آب مرغ، گوشت چرخ‌کرده و سیر و سرکه برنج هم در این سوپ استفاده می‌شود.

۱۵. گوشت کنجد زنجبیلی

گوشت کنجد زنجبیلی

گوشت استیکی را با فلفل سیاه، نشاسته، روغن کانولا، سیر، زنجبیل، سس سویا، سرکه برنج و شکر بپزید و تفت بدهید. این ترکیب مقوی و البته خوشمزه و لذیذ را با برنج یا پوره سیب‌زمینی میل کنید. چنین ترکیب خوشمزه‌ای از ابتکارات خوب چینی‌ها است. بسیاری از غذاهای چینی درمیان افراد خارج از این کشور طرفدار ندارد اما این مورد لذیذ است و اگر از گوشت گوساله یا گوسفند خوشتان بیاید، به‌احتمال زیاد از این هم خوشتان خواهد آمد.

۱۶. نودل اژدها

نودل اژدها

وقتی از چین و غذاهای چینی حرف می‌زنیم، برخورد با غذایی با نام نودل اژدها اصلا چیز عجیبی نیست. ترکیب کدو، هویج، نودل و انواع ادویه‌ها مانند پودر سیر و فلفل در کنار تکه‌های مرغ، نودل اژدها را می‌سازند. این سوپ مقوی با گشنیز تزیین می‌شود و از غذاهای چینی معروف است. از حضور فلفل قرمز در نودل اژدها غافل نشوید که عنوان اژدها را به‌واسطه تند و تیزی همین ماده به‌دست آورده است.

۱۷. ماپو توفو

ماپو توفو

توفو پنیری است که از سویا درست می‌شود و از اعضای مهم خوراکی‌ها در دنیای آشپزی چینی است. با آن غذاهای مختلفی از جمله ماپو توفو آماده می‌شود. چینی‌ها با سیر، زنجبیل، گوشت چرخ‌کرده، سس لوبیای تند، توفو، روغن کنجد، نشاسته و شکر خوراک مقوی ماپو توفو را درست می‌کنند.

۱۸. میگوی زنجبیلی با پیازچه

میگوی زنجبیلی با پیازچه

برنج، زنجبیل، سیر، عسل، کانولا، سس سویا، روغن کنجد، میگو و پیازچه در کنار هم ترکیب میگوی زنجبیلی با پیازچه را می‌سازند. این غذای چینی هم مشخصه‌های آشپزی همیشگی این کشور را دارد: غذاهای دریایی، سس‌های ملس و سبزیجات.

۱۹. تنگ یوآن

تنگ یوآن

این غذا در جشن فانوس چینی در روز پانزدهم از نخستین ماه سال قمری در گاه‌شماری چینی‌ها خورده می‌شود. برای درست‌کردن این غذای معروف از آرد برنج، شیر غلیظ، روغن بادام زمینی، نمک، دانه‌های کنجد و بادام‌زمینی بوداده و شکر استفاده می‌شود.

۲۰. کُنجی با یودیا

کُنجی با یودیا

کنجی با بودیا هم از غذاهای چینی معروفی است که با آرد، نشاسته، بیکینگ پودر، جوش‌شیرین، نمک، شکر، روغن بادام‌زمینی و برنج درست می‌شود. افراد غیرچینی که این غذا را امتحان کرده‌اند، معتقدند که باید کنار آن شیرینی یا نان خوشمزه هم استفاده شود.

۲۱. سوپ ورمیشل با خون اردک

سوپ ورمیشل با خون اردک

در آخر می‌خواهیم یکی از عجیب‌ترین غذاهای چینی را به شما معرفی کنیم. سوپ ورمیشلی که با اردک، آب قلم آن و البته خونش آماده شود، اصلا اشتهابرانگیر نیست. تقریبا از تمام اعضا و اجزای بدن اردک برای آماده‌کردن این سوپ استفاده می‌شود. نویسنده این خطوط که تجربه امتحان‌کردن چنین سوپی را ندارد! شاید هم خوشمزه باشد و شما بپسندید.

کدام را انتخاب می‌کنید؟

در این فهرست از غذاهای چینی برایتان گفتیم تا با آشپزی این سرزمین پهناور و پرحاشیه بیشتر آشنا شوید. اگر روزی دلتان خواست که سفارش آنلاین غذا بدهید و از میان غذاهای این کشور دست به انتخاب بزنید، نگاهی به این فهرست کمکتان می‌کند. از میان پیشنهادهای مقاله، کدام را می‌پسندید و دوست دارید امتحان کنید؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *