خانه
آموزشی
همه چیز درباره قیمت‌گذاری اسنپ
آموزشی

همه چیز درباره قیمت‌گذاری اسنپ

۲۶ اسفند ۱۴۰۳
0 دیدگاه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تاکسی‌های اینترنتی سیستم قیمت‌گذاری پویاست. اسنپ نیز با استفاده از این سیستم تلاش می‌کند هزینه سفر را به‌گونه‌ای با الگوریتم قیمت‌گذاری تعیین کند که هم برای کاربر مسافر و هم برای کاربر راننده به‌صرفه باشد. در ادامه مدل قیمت‌گذاری در سفرهای اسنپ را مرور می‌کنیم.

قیمت‌گذاری اسنپ چطور انجام می‌شود؟

اسنپ، به عنوان یک رابط کاربری بین مسافر و راننده، وظیفه دارد رضایت هر دو گروه را در نظر بگیرد. به طور کلی قیمت‌گذاری در اسنپ پویاست و به عنوان اهرمی برای متعادل کردن عرضه و تقاضا عمل می‌کند. متعادل کردن عرضه و تقاضا به این معنی است که کاربران مسافر بتوانند درخواست خود را با موفقیت ثبت و در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسند و کاربران راننده بتواند با دریافت درخواست سفر به کسب درآمد بپردازد.

صفر تا صد محاسبه قیمت در اسنپ

سیستم قیمت‌گذاری اسنپ به‌صورت هوشمند است و بر اساس چندین معیار تعیین می‌شود. بر این اساس ممکن است گاهی برای یک مسیر یکسان در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. عواملی مانند مسافت، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا قیمت‌‌ها را تغییر می‌دهند. به عنوان مثال قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در ساعات مختلف به دلیل تغییر مدت زمان سفر و با توجه به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص تغییر کند. بر همین مبنا، در ساعاتی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر می‌آید و ارزان‌تر از همیشه می‌شود و در ساعاتی شاهد افزایش قیمت هستیم.

در کنار قیمت پایه یک عامل دیگر وجود دارد که در افزایش یا کاهش قیمت سفر تاثیر مستقیم می‌گذارد:
  • میزان عرضه و تقاضا

عرضه

برخی عوامل از جمله تعطیلات و شرایط جوی خاص موجب افزایش ترافیک در ساعاتی از شبانه‌روز می‌شود. افزایش ترافیک باعث افزایش زمان سفر می‌شود و نرخ ناوگان موثر را کم می‌کند. مثلا اگر ۱۰ هزار راننده در هر ساعت ۲۰ هزار سفر انجام می‌دادند حالا با افزایش ترافیک فقط ۱۵ هزار سفر انجام می‌دهند و ناوگان موثر کاهش می‌یابد. همچنین در روزهای بارانی و به‌ویژه برفی به علت بالا رفتن خطر تصادفات و ترافیک کاربران راننده کمتری تمایل به فعالیت دارند و تعداد ناوگان هم کاهش می‌یابد.

تقاضا

با بالا رفتن ترافیک و شرایط سخت جوی، ناوگان عمومی دچار مشکل می‌شود، در این شرایط بار حمل‌ونقل به دوش روش‌های جایگزین مثل خودروی شخصی و تاکسی اینترنتی می‌افتد. بنابراین شاهد افزایش تقاضا هستیم. همانطور که ملاحظه می‌شود هم افزایش تقاضا و هم کاهش عرضه روی می‌دهد که منجر به ناترازی می‌شود و قیمت بالا می‌رود.

یکی از تفاوت‌های اصلی تاکسی‌های اینترنتی با آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی، همین قیمت‌گذاری پویا است. در اغلب تاکسی‌های تلفنی نرخ کرایه از ساعت ۱۲ شب به بعد افزایش پیدا می‌کند، اما در تاکسی‌های اینترنتی به دلیل کاهش ترافیک و همچنین تقاضا در این ساعات اغلب شاهد کاهش قیمت هستیم؛ بنابراین قیمت‌گذاری پویا در تاکسی‌های اینترنتی دو وجه دارد و به‌صرفه‌ بودن برای هر دو طیف کاربران در نظر گرفته می‌شود.

در این بین اسنپ برای اینکه قیمت‌ها هم برای راننده و هم مسافر به‌صرفه باشد راه‌حل‌هایی دارد. مثلا برای افزایش یا کاهش قیمت یک حدی تعیین می‌شود و و اجازه نمی‌دهیم هزینه سفر زیادی بالا یا پایین برود. یا مثلا برای تشویق راننده‌هایی که مدتی است فعالیتی نداشتند و همینطور برای راننده‌های فعال طرح‌های تشویقی تعیین می‌کنیم تا انگیزه فعالیت آن‌ها را بیشتر کنیم.

محدودیت‌ها و طرح‌های تشویقی

همانطور که گفته شد، اسنپ به عنوان یک رابط بین کاربران مسافر و راننده عمل می‌کند. بنابراین لازم است که رضایت هر دو گروه را در نظر بگیرد. در همین راستا، برای محدود کردن میزان افزایش یا کاهش قیمت‌ها سقفی در نظر گرفته شده است که قیمت سفر بیش از اندازه تغییر نکند. همچنین طرح‌های تشویقی متنوعی برای کاربران راننده اجرا می‌شود تا علاوه‌ بر ایجاد انگیزه، بخشی از هزینه‌های آن‌ها پوشش داده شود.

اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که قیمت بیش از حد پایین باعث می‌شود کاربر راننده تمایلی به قبول درخواست‌های سفر نداشته باشد، بنابراین مسافر نمی‌تواند به مقصدش برسد. از سوی دیگر قیمت بیش از حد بالا باعث می‌شود کاربر مسافر رغبتی به ارسال درخواست نداشته باشد که متعاقبا باعث کاهش درآمد راننده می‌شود.

https://secure.gravatar.com/avatar/357083f3fe264fe4c7a0f3959214f4f6?s=96&d=mm&r=g
اسنپ

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. تکمیل قسمت های *دار الزامی می باشد.