مزایای سرویس پیک موتوری برای صنعت تهیه غذا و چالش‌های پیش رو

سرویس پیک موتوری

سرویس پیک موتوری فرصتی ویژه برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه تمام کسب‌و‌کارها، ازجمله خدمات تحویل غذا و مواد غذایی درب منزل، پدید آورد تا روزی چند بار برای مشتریان خود غذا ارسال کنند، غذا را گرم و تازه به دست مشتری برسانند، سرعت تحویل را بالا ببرند و کمترین هزینه را برای این خدمات بپردازند. بهره‌گیری از این شیوه ارائه غذا با مزیت‌ها و چالش‌هایی همراه است که در این مقاله درباره‌ آنها صحبت می‌کنیم.

پیش به سوی فردا با سرویس پیک موتوری

سرویس پیک موتوری

شتاب زندگی روزمره و کم‌طاقتی مشتریان نسل جدید، کسب‌و‌کارها را رفته‌رفته از راهکارهای قدیمی منصرف می‌کند و به‌سمت جایگزین‌های سریع و در عین حال باکیفیت سوق می‌دهد. استفاده از خدمات پیک موتوری برای ارسال بسته‌های کوچک و بزرگ ایده پربازدهی برای اکثر کسب‌و‌کارها بود، ازجمله مشاغلی که غذای بیرون‌بر آماده می‌کنند یا رستوران‌هایی که هر روز ده‌ها سفارش‌ را به‌‌دست مشتریان خود در نقاط مختلف شهر می‌رسانند. در‌حال‌حاضر، شمار زیادی از رستوران‌های شناخته‌شده برای راحتی بیشتر مشتریان خود امکان سفارش آنلاین غذا را به‌کمک خدمات پیک موتوری فراهم کرده‌اند و از مزیت‌های چشمگیر این سرویس در صنعت غذا بهره‌مند هستند.

مزیت‌های سرویس پیک موتوری برای ارائه غذا

در ادامه به چند مزیت مهم استفاده از پیک موتوری برای رستوران‌ها و سایر ارائه‌دهندگان غذا و مواد غذایی اشاره خواهیم کرد، مواردی مثل سرعت بیشتر تحویل غذا، وسعت بیشتر دامنه مشتریان، تعداد بیشتر سفارش‌ها و سفارش راحت‌تر مشتریان.

۱. دامنه مشتریان وسیع‌تر می‌شود

تا همین چند سال قبل، دامنه مشتریان رستوران‌ها، فست‌فودها و اغذیه‌فروشی‌ها محدود به همسایگی خود بود. سرویس پیک موتوری این مرزها و محدودیت‌های جغرافیایی را برداشت تا دامنه مشتریان کسب‌و‌کارهای ارائه‌دهنده غذا از همیشه وسیع‌تر شود و امکان دسترسی به مشتریان بیشتر وجود داشته باشد. حتی در شهرهای بزرگ اگر فاصله مشتری تا رستوران محبوبش زیاد باشد، پیک موتوری نگرانی تحویل سریع غذا را حل می‌کند.

۲. سرعت تحویل غذا بالا می‌رود

سرعت تحویل غذا

حتی در ساعت‌های اوج شلوغی که هر ماشین ساعت‌ها در ترافیک سنگین خیابان معطل می‌ماند، پیک موتوری غذا را گرم و تازه به‌دست مشتری می‌رساند. این وسیله نقلیهٔ جمع‌و‌جور به‌جای تردد در خیابان‌های شلوغ، از کوچه‌پس‌کوچه‌های ‌خلوت خود را به مقصد می‌رساند و کمترین معطلی را دارد. از سوی دیگر، تعداد نیروهای پیک موتوری معمولا بیشتر از رانندگان سواری است. این یعنی فرستنده هر زمان که اراده کند، دست‌کم یک راننده پیک موتوری آماده فرستادن بسته او به سراسر شهر است.

۳. مشتری با خیال آسوده خرید می‌کند

سفارش آنلاین از آن ‌دسته عادت‌هایی است که بعد از کرونا ترک نشد. این روزها اکثر مشتریان کسب‌و‌کارهای مختلف ترجیح می‌دهند همان طور که روی مبل گرم‌ونرم خانه خود در حال استراحت‌اند، از اپلیکیشن‌های سفارش غذا خرید کنند و درب خانه تحویل بگیرند. در مورد غذا هم دقیقا همین‌طور است، به‌خصوص برای مشتریانی که فرصت و حوصله آشپزی ندارند و دنبال لقمه حاضر و آماده می‌گردند. سرویس پیک موتوری فرصتی عالی برای رستوران‌ها فراهم می‌کند تا به مشتریان خانه‌نشین خود هم خدمات ارائه کنند.

۴. ساعت شلوغی معنا ندارد؛ سفارش‌‌ها همیشه به‌راه است

این مزیت بزرگی برای رستوران‌ها است. اگر قبل‌تر شلوغی رستوران محدود می‌شد به ساعت صبحانه و ناهار و شام، حالا با دامنه مشتریان گسترده‌تر می‌توانند در ساعت‌های مختلف سفارش بگیرند و با پیک موتوری برای آنها ارسال کنند. حتی می‌توان شلوغی بیش از حد رستوران در ساعت پیک مشتری را هم با خدمات تحویل غذا که یکی از سرویس های اختصاصی اسنپ است، مدیریت کرد.

۵. ارزان‌تر از سایر روش‌های تحویل غذا است

سایر روش‌های تحویل غذا

پیک موتوری یکی از ارزان‌ترین روش‌های تحویل غذا و سایر سفارش‌هاست. با یک مقایسه ساده متوجه اختلاف قابل‌توجه هزینه پست با پیک و سایر سرویس‌های حمل‌و‌نقل مثل تاکسی می‌شوید. این اختلاف قیمت برای رستوران‌های کوچک که حاشیه سود کمتری دارند و برای رستوران‌های بزرگ که تعداد سفارش‌های روزانه آنها زیاد است، اهمیت ویژه دارد. بعضی از ارائه‌دهندگان خدمات تحویل گاه‌گداری تخفیف‌های دوره‌ای هم برای خدمات پیک موتوری در نظر می‌گیرند تا ارائه غذا را برای رستوران‌ها به‌صرفه‌تر کنند.

چالش‌های سرویس پیک موتوری در تحویل غذا

بهره‌گیری از خدمات سرویس پیک موتوری در صنعت غذا با چالش‌هایی همراه است که بد نیست بدانید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱. اصطلاحا پاخور رستوران کم می‌شود!

یکی از عواملی که برخی از صاحبان رستوران را نسبت به استفاده از خدمات پیک موتوری دچار تردید می‌کند، کمترشدن پاخور رستوران و خلوتی آزاردهنده آن است. هر سفارش آنلاین به‌معنی یک حضور کمتر در فضای رستوران است! ممکن است کارکنان آشپزخانه از پا افتاده و حسابی خسته شده باشند، اما پرنده در رستوران پر نزند و در نتیجه، مشتریان حضوری، به‌خاطر خلوتی رستوران، رغبت نکنند پا به داخل آن بگذارند. البته این مشکل قابل‌حل است. می‌توان فقط بخشی از منوی رستوران شامل محبوب‌ترین غذاها را به‌صورت آنلاین در اختیار مشتریان گذاشت و برای مراجعان حضوری، منوی متفاوتی در نظر گرفت. این‌طوری مشتریان آنلاین بعد از امتحان‌کردن لذیذ‌ترین غذاهای رستوران ترغیب می‌شوند برای تجربه طعم‌های تازه، سفارش حضوری را امتحان کنند.

۲. کنترل رستوران بر کیفیت تحویل غذا کمتر است

تا زمانی که مشتری غذا را مستقیما از رستوران تحویل می‌گرفت و هیچ واسطه‌ای نبود، مسئولیت هرگونه ایراد در سفارش برعهده رستوران بود اما با سپردن بخش تحویل غذا به سرویس پیک موتوری کنترل بخش مهمی از خدمات دیگر در اختیار رستوران نیست. اینکه سفارش مشتری بعد از خروج از رستوران در دمای مطلوب و وضعیت مناسب به‌دست او برسد یا نه، تماما برعهده سرویس کوریر است. اگر ارائه‌دهنده خدمات تحویل نتواند کیفیت، دما یا وضعیت غذا را تضمین کند، کاری از دست رستوران ساخته نیست، حتی اگر کارکنانش سفارش مشتری را به‌نحو احسن آماده کرده باشند!

۳. ممکن است راننده پیک دیرتر یا زودتر برسد!

راننده پیک

نمی‌توان از ارائه‌دهندگان خدمات تحویل انتظار داشت چند نیروی پیک موتوری کنار هر رستوران به‌ حالت آماده‌باش داشته باشند! به‌هر‌حال رسیدن پیک موتوری به رستوران زمان می‌برد. اگر رسیدن پیک خیلی طول بکشد، غذای مشتری تازگی و کیفیت خود را از دست می‌دهد و حتما از دهان می‌افتد! سیب‌زمینی‌های داغ نرم می‌شوند و ساندویچ گرم سرد. یک احتمال دیگر هم هست. فکرش را بکنید، راننده زودتر از آنچه انتظار می‌رود به محل رستوران برسد و ناچار شود تا آماده‌شدن سفارش منتظر بماند! هم وقت نیروی پیک گرفته می‌شود، هم فضای رستوران را اشغال می‌کند که در مواقع شلوغی برای مشتریان آزاردهنده است. بنابراین هماهنگی زمانی یکی از چالش‌های استفاده از خدمات پیک موتوری در ارائه غذا است. البته می‌توان به‌کمک برنامه‌های مخصوص مدیریت رستوران و سفارش‌های تحویل غذا این نگرانی را به شکلی حرفه‌ای و شسته‌رفته برطرف کرد.

۴. مدیریت زمان‌های اوج تقاضا سخت می‌شود

تعداد سفارش‌های مشتریان در تمام طول روز ثابت و مشخص نیست. رستوران‌ها در ساعت‌های متعارف ناهار و شام سفارش بیشتری دارند و در نتیجه، رانندگان بیشتری هم می‌خواهند. اگر سفارش باشد و پیکی برای ارسال آن نباشد، مشتری خیلی زود رستوران دیگری را انتخاب می‌کند. حال اگر پیک باشد و مشتری نباشد، هدررفت هزینه آن برای رستوران سرسام‌آور خواهد بود. البته اگر با ارائه دهنده خدمات تحویل باتجربه‌ای کار می‌کنید، نگرانی چندانی در این مورد نخواهید داشت.

کلام آخر

ایده تحویل غذا با پیک موتوری صفحه تازه‌ای را در صنعت غذا و رستوران‌ها ورق زد. نقش سرویس پیک موتوری بر محبوبیت خدمات تحویل غذا و مواد غذایی درب منزل به‌قدری پررنگ و اساسی است که می‌توان گفت اگر این سرویس با این سرعت و سطح کیفیت در دسترس نبود، شاید خدمات تحویل غذا امروز تا این اندازه محبوب نمی‌شد!

شما چه فکر می‌کنید؟ حتما نظرات‌تان را برای ما و همراهان عزیزمان بنویسید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *