بهترین غذاهای محلی مشهد که طعم بی‌نظیری دارند

هر منطقه از سرزمین پهناور ایران غذاهای محلی خاص خودش را دارد. به قصد زیارت به مشهد می‌آیید یا سیاحت فرقی نمی‌کند؛ با چشیدن طعم لذیذ غذاهای مشهدی خاطره‌ای خوش از سفر به شرق ایران در خاطرتان خواهد ماند. قبل استفاده از خدمات سفارش آنلاین غذا شهر مشهد و غذاهای محلی آن را بشناسید و طبق ذائقه و میل‌تان بهترین غذا را انتخاب کنید. در این مقاله معروف‌ترین غذاهای مشهدی را به شما معرفی می‌کنیم. اگر به‌زودی قصد سفر به شرق ایران را دارید، این مقاله را از دست ندهید.

۱. شله مشهدی

دلیل انتخاب شله مشهدی به‌عنوان اولین غذای این فهرست، محبوبیت بی‌نظیر این غذای خوشمزه و لذیذ است. شله یکی از غذاهایی است که در مشهد بیشتر به‌عنوان نذری پخته می‌شود. گرچه ممکن است نام «شله مشهدی» را در منوی غذاهای سایر شهرهای استان خراسان یا حتی استان‌های دیگر هم ببینید، اما قطعا طعم شله‌ای که در مشهد می‌خورید با طعم غذای هر جای دیگر متفاوت است. مشهدی‌ها برای درست‌کردن شله از گوشت گوسفندی، پیاز، نخود، لوبیا، بلغور و حبوبات دیگر استفاده می‌کنند.

شله مشهدی نه‌تنها بسیار خوشمزه و لذیذ، بلکه خیلی هم مقوی و مفید است. جالب است بدانید که فرایند طبخ این غذا بسیار سخت و زمان‌بر است و افراد ساعت‌های طولانی مشغول هم‌زدن این غذای سنتی و خوشمزه‌اند.

۲. شیشلیک مشهدی

شیشلیک یکی از غذاهای سنتی مشهد و بسیار مقوی و لذیذ است. شیشلیک نوعی کباب است که برای پخت آن از راسته گوسفندی استفاده می‌شود. آشپزها برای اینکه گوشت کبابی شیشلیک بی‌نهایت نرم و لذیذ شود، چند ساعت قبل از پخت آن را در ترکیب آبلیمو، ماست و فلفل می‌خوابانند. معمولا این غذای خوش‌رنگ و بو را همراه با چلو زعفرانی سرو می‌کنند.

برای اینکه طعم لذیذترین شیشلیک مشهدی را بچشید، به بهترین رستوران‌های مشهد بروید و این غذای سنتی لذیذ را سفارش بدهید. در سفرتان به مشهد لذت چشیدن شیشلیکی به سبک خراسانی را فراموش نکنید.

۳. پلو مخلوط مشهدی

در بسیاری از نقاط ایران، برنج جزو ترکیبات اصلی غذاها محسوب می‌شود و آن را به شکل‌های متنوعی طبخ می‌کنند. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرف‌دار مشهد پلو مخلوط است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، کوفته‌های کوچکی که به کله گنجشکی نیز معروف‌اند، روی برنج سرو می‌شوند. ترکیبات این کوفته‌ها هم عبارت‌اند از لوبیا سبز پخته‌شده، هویج، پیاز، گوشت چرخ‌کرده گوسفندی یا گوساله و ادویه‌های پلویی.

۴. آش لخشک

آش در خراسان جایگاه ویژه و تنوع زیادی دارد. آش لخشک یکی از آش‌های پرطرف‌دار خراسان محسوب می‌شود که هم خوشمزه و هم بسیار مقوی است. این نوع آش با عدس، رشته، پیازداغ، سیرداغ، نعناع و اسفناج درست می‌شود. نکته جالب‌توجه درباره آش لخشک خوشمزه این است که به‌جز عدس حاوی هیچ نوع حبوبات دیگری از جمله لوبیا و نخود نیست.

۵. اشکنه قروت

اشکنه قروت همان کله جوش خراسانی‌هاست. این غذای مقوی و سرشار از کلسیم در بین مردم مشهد و استان بسیار پرطرف‌دار است. مشهدی‌ها برای درست‌کردن اشکنه قروت از کشک، نعناع داغ، گردو، سیر و ادویه‌جات دلخواه استفاده می‌کنند. البته افزودن سیر اختیاری است و افرادی که از طعم سیر در غذا خوش‌شان نمی‌آید، این غذای راحت و خوشمزه را بدون سیر می‌پزند.

۶. خورشت ریواس

ریواس گیاهی ترش و خوشمزه و در عین حال بسیار مفید است. مشهدی‌ها در فصل رسیدن ریواس، سعی می‌کنند حداقل یک بار هم که شده خورشت ریواس خوشمزه را درست کنند و از طعم دلچسب آن نهایت لذت را ببرند. برای درست‌کردن این خورشت خوش‌طعم باید ریواس را خرد کنید و با گوشت تازه گوسفندی، نعناع، جعفری و پیاز تفت بدهید. پس از چند دقیقه آب اضافه کنید و اجازه بدهید خورشت‌تان بپزد.

ترکیب پلوی زعفرانی و خورشت ریواس یکی از بهترین غذاهایی است که می‌توانید در مشهد نوش جان کنید.

۷. دیزی سنگی

دیزی سنگی یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه مشهد است. علت نام‌گذاری این غذا به «دیزی سنگی» این است که آبگوشت یا همان دیزی در دیگ سنگی پخته می‌شود. به‌راستی که پخت غذا در این ظروف طعمی دلچسب و به‌یادماندنی به غذاها می‌بخشد. اگر از طعم لذیذ دیزی سنگی خوشتان آمد، پیشنهاد می‌کنم در سفرتان به مشهد یکی از این دیگ‌های سنگی را بخرید و از این به بعد غذاهایتان را داخل آن درست کنید.

۸. آش بلغور مشهدی

گفتیم که آش در خراسان بسیار متنوع است. یکی از انواع آش‌های خراسانی، آش بلغور است. ممکن است این آش در هر شهر دیگری هم پخته و سرو شود، اما اصالت آن به مشهد برمی‌گردد. مشهدی‌ها این آش خوشمزه را با بلغور گندم، گوشت گوسفندی، روغن، پیاز، لوبیا چیتی، نخود، ماش، برنج، زردچوبه، دارچین و نمک، فلفل و روغن می‌پزند. این غذای سنتی به‌لطف ترکیبات مفیدش بسیار مقوی و لذیذ است. خود مردم مشهد معمولا این آش را برای افطار ماه رمضان می‌پزند و روزه‌شان را با غذایی مقوی و در عین حال سبک باز می‌کنند.

۹. یتیمچه مشهدی

احتمالا با خودتان می‌گویید یتیمچه که مختص مشهد نیست و هر جایی از ایران پخته می‌شود. بله، اما یتیمچه مشهدی با یتیمچه‌ای که در سایر نقاط ایران درست می‌شود، یک تفاوت اساسی دارد و آن نداشتن گوشت است. ممکن است فکر کنید یتیمچه بدون گوشت طعم خوشمزه‌ای ندارد اما اشتباه می‌کنید، یک بار یتیمچه را به سبک مشهدی‌ها و بدون گوشت بپزید تا طعم دلچسب این غذای خوشمزه همیشه زیر زبان‌تان بماند.

برای درست‌کردن یتیمچه مشهدی به بادمجان، لوبیا، عدس، نخود، زردچوبه، نمک و فلفل نیاز دارید. مسئولیت خوش‌رنگ‌ولعاب‌شدن غذا هم بر عهده گوجه فرنگی یا رب است.

۱۰. رشته‌پلوی مشهدی

مشهدی‌ها معتقدند برای اینکه سررشته کارها همیشه در دستشان باشد، باید شب سال تحویل رشته‌پلو بخورند و این سنت را نسل به نسل منتقل کرده‌اند. طرز پخت این غذای خوشمزه و لذیذ به این ترتیب است که موقع دم‌کردن برنج رشته را لابه‌لای آن می‌ریزند و روی رشته‌پلو را با پیاز داغ و کشمش تزیین می‌کنند. گوشت گوسفندی یا مرغ را هم به شکل دایره‌های کوچک یا کوفته درمی‌آورند و در کنار ظرف می‌چینند.

رشته‌پلو از آن غذاهایی است که نباید فرصت خوردنش را در سفر به مشهد از دست بدهید.

۱۱. آش کوفته قلقلی

اگر یک بار طعم آش کوفته قلقلی مشهدی را بچشید، تا آخر عمر طعمش را به خاطر خواهید داشت. برای درست‌کردن این آش خوشمزه پیاز را خرد و با روغن تفت می‌دهند. سپس به پیازهای تفت‌خورده ادویه و برنج و لپه و سبزی آش را اضافه می‌کنند و هم می‌زنند. در آخر هم آب می‌ریزند و اجازه می‌دهند با حرارت کم بپزد.

کوفته قلقلی‌های داخل این آش که ترکیب گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده‌شده است، در حین پخت به آش اضافه می‌شوند.

۱۲. دیگچه مشهدی

دیگچه خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین دسر مشهدی است که علاوه بر مسافران و گردشگران، خود مردم مشهد هم برایش سر و دست می‌شکنند. برای پخت این دسر از گلاب، هل، زعفران، برنج، شیر، شکر و کره استفاده می‌شود.

دیگچه مشهدی معمولا در مراسم‌های ماه محرم یا افطاری‌های ماه رمضان سرو می‌شود و رنگ و لعاب جذابی به سفره می‌بخشد.

۱۳. کوکوی شیرین

در آخرین غذای معرفی‌شده فهرست به کوکوی شیرین می‌رسیم: غذای اصیل مشهدی! کوکوی شیرین در واقع نوعی دسر است که هم به صورت گرم و هم سرد سرو می‌شود. مشهدی‌ها برای پذیرایی از مهمانان‌شان این دسر خوشمزه را درست و کام آنها را شیرین می‌کنند. برای پخت کوکوی شیرین سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، زعفران و آرد ذرت را با هم مخلوط می‌کنند و می‌پزند.

قسمت جذاب ماجرا شیره‌ای است که بعد از پخت کوکو روی آن می‌ریزند. این شیره از آب، شکر و گلاب درست می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای مشهد را برایتان فهرست کردیم. خوردن غذاهای محلی مشهد بخش جذابی از سفر به این شهر بزرگ است و چشیدن طعم هر کدام از این غذاهای خوشمزه لحظات خوشی از سفر به شرق ایران پهناور را برایتان به یادگار خواهد گذاشت.

طعم کدام یک از این غذاها را چشیده‌اید؟ به‌نظرتان خوشمزه‌ترین غذای مشهد چیست؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *